juval schreef:ik heb nergens gezegd dat ik mijn kop in het zand steek, dat maak jij er van. Wij zijn zowel op het bedrijf als persoonlijk bezig met verbeteringen, net als ieder ander.
Dat het haaks staat op wat deze filosoof zegt ben ik het ook niet mee eens. Ik ben het met hem eens dat we boven onze stand leven hier in het rijke westen en dat we het gevoel met de natuur kwijt zijn geraakt onderweg. Dat is verdrietig.
Dat de oplossing ineenstorting van de westerse samenleving is, dat weet ik niet, maar klinkt in mijn ogen aannemelijk. Dat gaat niet vrijwillig gebeuren, dus de natuur/klimaat zal ingrijpen door de wereld onleefbaar te maken. Jouw theorie: 'na mij de zondvloed' klinkt erg waarschijnlijk.
Maar je stemt wel voor een partij die zéker geen verandering brengt op het gebied van intensieve veehouderij in Nederland en riep eerder dat het simpelweg een kwestie van vraag en aanbod is - er moet niet biologisch geproduceerd worden, want daar is weinig vraag naar en vraag is leidend voor wat er geproduceerd wordt. Dat klinkt niet heel erg als naar verandering neigen
.
De theorie van "na mij de zondvloed" lijkt nu ook het enige scenario - de vraag die de filosoof stelt is :
filosoof schreef:in hoeverre zijn we bereid onze moderne comfortabele levensomstandigheden op te geven?
Ik denk dat we daar pas bereid toe zijn als we daartoe gedwongen worden (en daar komt beleid weer om de hoek kijken - maak milieuvriendelijk aantrekkelijk) of als de aarde letterlijk in de fik staat en we écht niet anders meer kunnen. Maar de tendens is dat strenge, beperkende maatregelen van de overheid niet geliefd zijn - Het Volk is gewend aan welvaart en heel veel kunnen doen. En ja, armoede in Nederland is ook nog steeds relatief welvarend.