Proefdieren of gedetineerden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Proefdieren of gedetineerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:17

Martellen, sinds wanneer martellen wij proefdieren dan?

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:20

katiavl schreef:

geen idee, volgens mij al eeuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:26

Schimmelig schreef:
Ik heb het niet over dolle honden Lachen

Waar heb je het dan wel over? Lachen

lies schreef:
Wat een flauwekul allemaal. Tjonge wat triest om gewoon maar wat te verzinnen om gelijk te krijgen..

Waarom maak je jezelf zo belachelijk Lies.....
Ik ga temmen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:30

Chiqa, iemand is het niet met je eens en je gaat TEMMEN?
Denk dat dan de hele discussie stopgezet wordt. Kun je niet gewoon verbaal in het topic reageren ipv kinderachtig te gaan temmen? Je brengt zo een heel interessante duscussie met een knop om zeep.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:43

Chiqa schreef:
Schimmelig schreef:
Ik heb het niet over dolle honden Lachen

Waar heb je het dan wel over? Lachen

lies schreef:
Wat een flauwekul allemaal. Tjonge wat triest om gewoon maar wat te verzinnen om gelijk te krijgen..

Waarom maak je jezelf zo belachelijk Lies.....
Ik ga temmen.

Temmen over wat? Gosh, als je het niet kan winnen, roep je je mammie.. Verdrietig

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:59

jongens kom op nou, niet gelijk gaan lopen katten en temmen etc
beetje jammer dat een goeie discussie schijnbaar niet meer kan op bokt

(trouwens een beetje jammer dta de discussie zo vaak afgeleid word door te gaan zeuren over 1 letter te veel of een typo en gesneer over dat er getemd word ...
als je je niet thuis voelt in een discussie , discussieer dan gewoon niet meer mee op dat moment maar stap er later weer in )

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:04

Jammer dat er geen normale discussie gevoerd kan worden Scheve mond Thanks Chiqa nu gaat het topic dicht (zeker de moderator opmerking gemist, huh?) OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:07

Idd draumpje
Ik ben er een stuk terug uitgestapt omdat men weer moest gaan schelden/ vergelijken...
1 van die scheld mensen is aangepakt en dat is super, want die maakt de discussie kapot. Helaas zijn er nog een paar de revue gepasseerd.
En daar mag de rest die het hier wel normaal over kan hebben voor boeten omdat er dan uiteindelijk geen andere optie dan sluiten meer is, jammer heel jammer....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:12

Lest schreef:
katiavl schreef:

geen idee, volgens mij al eeuwen.

Martelen : behandelen met slagen, schoppen enz. om hem te straffen, te laten bekennen, zijn lust op te wekken enz. => martelen, pijnigen. kwel·len2 (ov.ww.)
1 vaak of langdurig ongemak of pijn aandoen => afknijpen, geselen, iem. op de pijnbank leggen, martelen, pijnigen, plagen, tormenteren

Maar snap wat je bedoeld, vivisectie enzo? Vaak gaat het bij proefdieren ook onwijs verkeerd, maar dat zijn hopelijk niet de zaken om als voorbeeld te nemen in een discussie.
Want dat verdiend niemand, zowel dier als mens

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:20

Schimmelig schreef:
Chiqa schreef:

En daar ben ik het helemaal mee eens! Pling

Vraagje:
Wat doen we in dit geval met gemene dieren die andere dieren aanvallen? Dieren die opzettelijk andere dieren doden, mogen wij daar wel op testen?

Als ze eetbaar zijn kunnen we die het best op de bbq testen Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:20

runningkawa schreef:
Idd draumpje
Ik ben er een stuk terug uitgestapt omdat men weer moest gaan schelden/ vergelijken...
1 van die scheld mensen is aangepakt en dat is super, want die maakt de discussie kapot. Helaas zijn er nog een paar de revue gepasseerd.
En daar mag de rest die het hier wel normaal over kan hebben voor boeten omdat er dan uiteindelijk geen andere optie dan sluiten meer is, jammer heel jammer....

Weet je wat ik jammer vind? Zodra men hier het beestje bij zijn naam noemt wordt er direct getemt Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:26

Ik tem ook als mensen me vergelijken met iemand uit de 2e wereld oorlog.
Lijktme gewoon onnodig omdat te doen en komt een discussie gewoon niet ten goede. Zie dat echt als ik heb geen goede argumenten meer, dan ga ik maar mensen persoonlijk pakken.

Maar wat er nu op het moment getemd zou moeten worden zie ik ook niet?
Gewoon niet met elkaar eens zijn en flink discusieren moet kunnen Ja
Wil je dat niet ga je er idd maar (tijdelijk) uit Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:28

Dirkje25 schreef:
Schimmelig schreef:

Vraagje:
Wat doen we in dit geval met gemene dieren die andere dieren aanvallen? Dieren die opzettelijk andere dieren doden, mogen wij daar wel op testen?

Als ze eetbaar zijn kunnen we die het best op de bbq testen Haha!

*LOL* Dan hebben ze tenminste nog nut, inplaats van af geschoten te worden om dat ze te dicht bij de huizen komen, die in hun gebied zijn gebouwd.

Flink discussieren is inderdaad heel leuk, maar mits respect voor andere. En de ene legt zijn grenzen gewoon verder dan de andere. Zoals ik en schimmelig hebben vaak andere mening, maar we genieten gewoon van discussie Haha! en kunnen daarna weer net zo goed met elkaar omgaan

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:33

Niet iedereen heeft dezelfde mening, wil niet zeggen dat je dan elkaar maar af moet maken. Je kunt ook proberen goede argumenten te brengen, ieder verhaal heeft meerdere kanten. Knipoog

(hoewel ik erbij blijf dat experimenteren met mensen NOT DONE is)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:35

maikeltje schreef:
Niet iedereen heeft dezelfde mening, wil niet zeggen dat je dan elkaar maar af moet maken. Je kunt ook proberen goede argumenten te brengen, ieder verhaal heeft meerdere kanten. Knipoog

Voila, jou volkomen recht toch om dat te vinden, net zoals het andersom ook is.

En pas dan kan je met elkaar praten, en inzien dat het allemaal niet zo zwart wit is

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:38

maikeltje schreef:

Ik vind dat iedereen die dat wil eerst zelf de experimenten mag ondergaan. Zo besef je tenminste wat je een persoon aandoet.
Ik ben zeker niet pro proefdier, maar wel heel erg anti proefmens.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:43

Op het moment dat ik zo iets gedaan heb, mag je best mij gebruiken Lachen
Maar gelukkig, ondanks oordelen van andere, ben ik liever aan de andere kant. Om de geheimen te ontrafelen Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:43

Mij ook katia
Als ik levenslang heb, mag je dat van mij op mij gebruiken Ja

Vind je dat geen lekker idee...zorg je dat je lief blijft Lachen

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:41

tamorka schreef:
Yrrah schreef:
@Diablo: of je begrijpt mij niet helemaal of ik jou niet.
Wat ik bedoel is dat je bij dieren geen menselijke maatstaven kunt hanteren.

Wat zijn op de eerste plaats menselijke maatstaven? Heel vaak worden maatstaven of eigenschappen menselijk genoemd, terwijl alle dieren die eigenschappen hebben. Dus wat zijn bij jou dan menselijke maatstaven?
- dat dieren geen pijn kennen maar alleen mensen?
- dat dieren geen angst kennen, ook alleen mensen?
- evenzo voor stress?
- behoefte aan welzijn? Of willen alleen mensen het fijn hebben?
- dat alleen mensen behoefte hebben aan ruimte en frisse buitenlucht? anders worden ze depressief?
- alleen mensen kunnen depressief worden? (dieren ook, maar die uiten het in gestoord of in zichzelf gekeerd gedrag).

Alle eigenschappen die jij hier noemt komen ook bij dieren voor. En als je een dier neemt heb je daar rekening mee te houden en heb je ervoor te zorgen dat het dier in die zin een zo aangenaam en prettig mogelijk leven moet hebben.
Toch zijn er nog legio eigenschappen die mensen wel hebben en dieren niet. Zoals het vermogen om zaken of situaties verstandelijk te beredeneren. Rede in de zin van verstand kent een dier ten enenmale niet. Een dier handelt instinctief. Een mens kan verstandelijk zijn handelingen bepalen en is zich normaal gesproken bewust van wat hij doet en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.
Ik heb het idee dat deze eigenschap ook vaak aan dieren wordt toegedicht want dat kan een dier echt niet.
Ik heb, meen ik, al duidelijk aangegeven dat ik tegen dierproeven ben evenals tegen proeven op mensen. Maar ondanks alles blijf ik erbij dat een dier lager in rangorde staat dan een mens.
Daarom vind ik de vergelijking waarover deze discussie gaat ook mank gaan. En op het gevaar af dat ik iedereen over me heen krijg of een waarschuwing van een mod zeg ik nu nogmaals dat ik sterk twijfel aan mensen die deze vergelijking aan de orde durven te stellen (op eigen initiatief danwel gevonden op een ander forum). Daar blijf ik bij en daarmee is voor mij de kous af.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:21

Yrrah schreef:
Alle eigenschappen die jij hier noemt komen ook bij dieren voor. En als je een dier neemt heb je daar rekening mee te houden en heb je ervoor te zorgen dat het dier in die zin een zo aangenaam en prettig mogelijk leven moet hebben.
Toch zijn er nog legio eigenschappen die mensen wel hebben en dieren niet. Zoals het vermogen om zaken of situaties verstandelijk te beredeneren. Rede in de zin van verstand kent een dier ten enenmale niet. Een dier handelt instinctief. Een mens kan verstandelijk zijn handelingen bepalen en is zich normaal gesproken bewust van wat hij doet en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.
Ik heb het idee dat deze eigenschap ook vaak aan dieren wordt toegedicht want dat kan een dier echt niet.
Ik heb, meen ik, al duidelijk aangegeven dat ik tegen dierproeven ben evenals tegen proeven op mensen. Maar ondanks alles blijf ik erbij dat een dier lager in rangorde staat dan een mens.
Daarom vind ik de vergelijking waarover deze discussie gaat ook mank gaan. En op het gevaar af dat ik iedereen over me heen krijg of een waarschuwing van een mod zeg ik nu nogmaals dat ik sterk twijfel aan mensen die deze vergelijking aan de orde durven te stellen (op eigen initiatief danwel gevonden op een ander forum). Daar blijf ik bij en daarmee is voor mij de kous af.

nou ja, ik stel het liever andersom ...als we toch discrimineren op grond van soort, in dit geval , wij zijn beter dan dieren, waar ik bij een aantal mensen binnen deze maatschappij ernstig twijfel
waarom dna niet op basis van verstandelijk beredeneren en verantwoordelijkheid

is de persoon die zonder spijt en scrupules een kind verkracht martelt en vermoord evenveel waard als een persoon wat daar niet eens aan zou durven denken omdat die persoon weet hoe walgelijk en mensonterend dat is

en , is het dan niet zo dat een wezen wat kan beredeneren etc etc en dan toch dergelijke walgelijk acties flikt , niet ver beneden welk waardig peil dna ook?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:27

Citaat:
is de persoon die zonder spijt en scrupules een kind verkracht martelt en vermoord evenveel waard als een persoon wat daar niet eens aan zou durven denken omdat die persoon weet hoe walgelijk en mensonterend dat is

Ja, als je uitgaat van de universele rechten v/d mens, wel. Vind ik. Lachen
Hoe verkeerd dat ook lijkt gevoelsmatig. Ik heb twee kinderen, zo'n persoon als bovenbeschreven zou ik weet niet wat aan kunnen doen, maar daarom vind ik niet dat gedetineerden als proefpersoon mogen worden gebruikt omdat ik dát in strijd vind met de universele rechten v/d mens in zijn algemeenheid.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:37

Naar mijn idee wordt deze discussie gevoerd op basis van emoties, hetgeen duidelijk blijkt uit de heftige reacties. Maar vaak is emotie een slechte raadgever ...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:50

Chiqa schreef:
slimmerik schreef:
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen maar bedoel je daar een of meerdere Nederlandse gevangenissen mee? Zo ja, dan wil ik dit graag aan de kaak gaan stellen via mijn contacten bij justitie en politiek.

Ik denk dat jou contacten weinig onder de indruk zullen zijn. Knipoog En mss moet je tóch wel even het topic doorlezen?

Dat antwoord zegt genoeg. Het is dus gelukkig niet waar Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:16

draumpje schreef:
Yrrah schreef:

nou ja, ik stel het liever andersom ...als we toch discrimineren op grond van soort, in dit geval , wij zijn beter dan dieren, waar ik bij een aantal mensen binnen deze maatschappij ernstig twijfel
waarom dna niet op basis van verstandelijk beredeneren en verantwoordelijkheid

en , is het dan niet zo dat een wezen wat kan beredeneren etc etc en dan toch dergelijke walgelijk acties flikt , niet ver beneden welk waardig peil dna ook?

Je kunt het nog veel verder doortrekken: als je vindt dat dieren gelijke rechten hebben in vergelijking met mensen, dan zou je dieren niet in gevangenschap mogen houden. Dan zou je ze niet mogen fokken voor gebruikersdoeleinden zoals paardrijden, hondensport en wat al niet meer. Dan zouden dieren in vrijheid moeten kunnen leven en dan geldt het recht van de sterkste. Alle zwakke(re) dieren worden vanzelf wel een keer opgevreten, doodgeslagen door een sterkere soort etc. Nu wil het geval dat de mens, aangezien hij de slimste soort is (hij kan immers beredeneren) overleven.

Hondencursus zou afgeschaft kunnen worden, want waarom moet een hond onderdanig zijn aan de mens? Omdat je anders gevaarlijke situaties krijgt (vindt men). Iedereen weet in de praktijk dat een hond gewoon moet luisteren en zijn plaats moet weten omdat je anders een dominante flikker krijgt die niet te corrigeren is. Maar die hond wordt wel gebruikt voor ons genot. Denk je dat die hond dat leuk vind??? Wel, die hond heeft geen mening, die kent niets anders dan de situatie waar hij inzit.

Da's het verschil tussen dieren en mensen, mensen kunnen wel de situatie waarin ze zitten beoordelen. En dat is mede een reden om een mens niet bloot te stellen aan experimenten. Een ieder die dat wel vindt, die moet ook geen honden, paarden, konijnen en weet ik veel wat in gevangenschap houden.
Want wat is het grote verschil met een proefdier hierin? Dat zie ik dus niet zo hoor. Een proefdier, daar wordt ook goed voor gezorgd, er wordt alleen iets op getest. Dat gaat in de meeste gevallen heel zorgvuldig. En niet dat dat leuk is, maar als je moet kiezen ja, dan kies ik voor een rat of muis of weet ik veel wat ipv een mens met verstandelijk vermogen. En die verkrachter, die krijgt echt wel zijn straf, maar hoeft niet gebruikt te worden als proefdier. Dat KAN gewoon niet en wie dat niet begrijpt die begrijp ik niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:17

Pfffff...

Ziek Blond

Ik lees het morgen nog eens. Ben de strekking een beetje kwijt.