Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Shadow0

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:36

joostvangestel schreef:
Katja snapt helaas geen bal van Limburgs en vraagt zich al een heel tijdje af of ze nou ook Limburgs moet gaan leren om in te burgeren. Met Nederlands alleen redt ze het namelijk niet.

In de praktijk moet dat waarschijnlijk wel. Ik kan me nog een verhaal uit de krant herinneren waar de telefoondiensten van een taxicentrale in Limburg voortaan werd uitgevoerd door een bedrijf in Tilburg. Dus daar kregen nietsvermoedende, prima ABN-sprekende studenten hele boze Limburgse ouderen aan de lijn, die vreselijk kwaad werden dat hun platlimburgs niet werd begrepen.

Verdraagzaamheid en begrip is ook binnen 1 en hetzelfde land blijkbaar niet altijd even makkelijk.

Cer: wat jij aanhaalt als voorbeeld is nog behoorlijk moeilijk hoor. Niet in deze ene situatie, maar om die fijne nuances te begrijpen in een andere taal. Ik heb dat meegemaakt in het Engels (nota bene een taal en een cultuur waar we best vertrouwd mee zijn.)
Ik ben een jaar in Amerika geweest, en ik heb toen door mijn taalgebruik nog best vaak mensen voor het hoofd gestoten, zonder dat ik wist waarom. Dan blijken er ineens heel veel nuances te zijn die je net niet meekrijgt, ook al is je taalkennis behoorlijk goed.

Dat soort problemen kun je veel makkelijker voorkomen als je ervan uitgaat dat de ander niet precies weet /wat/ er nou zo verkeerd is aan het taalgebruik.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:40

Shadow0: Haha! TV engels kan je beter maar niet spreken bij een hele hoop Amerikanen. Al die scheldwoorden zijn namelijk behoorlijk uit den boze. OOk heb ik zelf eens tolk gespeeld tussen een Engelsman en een Amerikaanse, aangezien de Amerikaanse serveerster niks begreep van de bestelling van de Brit, zelfs niet na drie herhalingen.. Mijn Amerikaans Engels was dus net even iets verstaanbaarder dan zijn Noord-Londense accent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:06

Haha! Die dingen had ik zelf bedacht ja Knipoog (Hoewel ik ook daar wel eens de mist mee inging, want soms heb je niet eens door dat een bepaald woord in de categorie 'niet geschikt voor alledaags gebruik' valt, als je het en op tv en op school veel hoort.... tot je het dus bij de strengchristelijke schoonmoeder gebruikt Bloos! )

Maar de nuances gingen soms nog dieper.

Een voorbeeld: "wil je dit even vasthouden?" is niet hetzelfde als "do you want to hold this?" (Het kan wel maar meer gebruikelijk is "would you hold this for me, please?"

En 1 de andere kant op. Amerikanen zijn dol op het gebruik van 'must'. "Oh, you must like it", "you must do this" Als je dat opvat als 'moeten' dan komt dat heel dwingend over. Terwijl er eigenlijk bedoeld wordt "je zult het vast leuk vinden" en "doe vooral dit eens".

Het lijken kleine dingetjes maar ze kunnen tot levensgrote ergernissen leiden als je je er niet bewust van bent.

(En inderdaad, Brits-Engels is weer een taal apart)

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:01

mhhm om nog even verder op het onderwerp in te gaan.

Ik irriteer me vaak niet aan de wat oudere moslims, van een jaar of 30/40 de moeders vaders opa
s en oma's zeg maar. die hebben opzich vrij veel respect, maar de jonge groep moslims (de 2e generatie worden ze geloof ik ook wel genoemd) schelden je zonder reden uit, zijn erg agressief met uitgaan, kennen het woordje nee niet en voelen zich snel aangevallen. Ik merk dat heel erg met uitgaan. Dan lopen ze achter je aan schunnige opmerkingen te maken en als je niks terug zegt worden ze nog kwaad ook! ik vind ze agressief over komen en ben ook vaak bang voor ze... en ik moet zeggen ik heb zo goed als nooit last van nederlandse jongens, en als je last van ze hebt is 1x nee zeggen genoeg en dan stoppen ze ook... nou scheer ik ze wel allemaal over een kam maar zo zijn mijn ervaringen nou eenmaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:14

Overigens, de mensen die het leuk vinden moeten het boekje "Respect" van Hans Kaldenbach eens lezen. Je hebt het zo uit, maar het is best interessant.

Vossebier: ik begijp dat je die ervaringen hebt, en dat is heel vervelend. Een deel van het verschil (maar niet alles!) tussen de reactie van Nederlandse jongeren en allochtoonse is misschien dat je jouw 'nee' richting Nederlandse jongens (omdat je weet wat je aan ze hebt en niet bang bent) veel overtuigder laat klinken. Dat soort onbewuste dingen kunnen heel goed meespelen.

Daarmee wil ik het gedrag overigens niet goedpraten! Het is heel vervelend dat het gebeurt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:20

de overtuiging hoort toch niet uit te maken?
nee is nee.

al is het super vervelend voor de jongens die het wel goed menen en waar je dan toch bang voor bent

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:23

Ik vind dat ze zich aan moeten passen. Natuurlijk mag iedereen zijn eigen geloof kiezen en bepaalde gewoontes die daarbij horen, blijven gebruiken.
Maar als ik bijv. op tv een documentaire zie over allochtone jongeren die zich misdragen in een zwembad ten opzichte van meisjes en niet naar de badmeester luisteren met de geweldige reden (dit werd serieus gezegd!) van één van de jongens dat ze dan maar een Turkse badmeester moesten aannemen want daar zouden ze wel naar luisteren.....???
Dan denk ik bij mezelf "waar gaan we naartoe met zijn allen"?
Zie je ons al in Turkije tegen de politie zeggen: ik luister niet naar jullie, stel maar een Nederlandse politie-agent aan want daar luister ik wel naar?
Het is toch te gek voor woorden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:27

Snoevie schreef:
de overtuiging hoort toch niet uit te maken?
nee is nee.

Dat hoort inderdaad niet maar het maakt bij alles uit. Bij mensen, bij dieren. Non-verbale communicatie is heel sterk...

Veel meisjes die erg onzeker zijn naar Nederlandse jongens, worden ook niet gehoord en komen zo in vervelende situaties. Het is heel verkeerd van die jongens dat ze zich zo opdringen! Het is ook niet de schuld van het meisje als jongens te ver gaan. Maar toch kun je met een zelfverzekerde houding wel wat invloed uitoefenen en problemen voorkomen.

(PS zelfverzekerd is niet hetzelfde als agressief of bot. Je kunt ook heel rustig zelfverzekerd zijn)

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:31

Danielle_1 schreef:
Ow Whiz,wat jammer dat jij laatst niet naast mij in de stad liep zeg.
Ik liep bijna tegen een marokkaans wicht op die druk met haar vriendinnen liep te babbelen en niet voor zich keek.
Mijn enige reactie toen ik voor haar stond was "goedemorgen"met een lach.
Ik liep gewoon door,want er was niets aan de hand.
Dacht ik.....
Achter me werd ik verrot gescholden.
Dus ik draaide me om en vroeg pardon?
Het stel viswijven,met zijn drieen, begon midden in een winkelstraat een enorme scene te schoppen waardoor voorbijgangers omkeken.

Ik ben een erg rustig persoontje en val niet zomaar mensen aan.
Dus ik sloeg zowat stijl achterover door dit gedrag.
Wilde eesrt nog in discussie gaan,maar het niveau was zo laag en ordinair dat het me het beste leek om door te lopen en verder te negeren.

Ik ben heel benieuwd hoe jij zou reageren als jou dit overkwam.

Want ik was gewoon aan het shoppen om iets voor de verjaardag van mijn vader te kopen.

Ik zou meteen al flippen , (maar OOk als ze nederlanders waren)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:40

horseyfries schreef:
Maar als ik bijv. op tv een documentaire zie over allochtone jongeren die zich misdragen in een zwembad ten opzichte van meisjes en niet naar de badmeester luisteren met de geweldige reden (dit werd serieus gezegd!) van één van de jongens dat ze dan maar een Turkse badmeester moesten aannemen want daar zouden ze wel naar luisteren.....???

Ik denk, in alle eerlijkheid, dat ze dat niet serieus zo bedoelen... Het blijven pubers. Luister op school en je hoort allerlei smoesjes, excuses en rare redenen. "In het weekend kan ik toch niet leren, dus een proefwerk op maandag kan ik niet maken. Had het maar op een andere dag gedaan, dan had ik het wel geleerd"
"Als die rotdocent maar eens naar ons zou luisteren, dan zouden we echt wel rustig zijn in de klas" etc.
Als je "Dat zal ze leren" hebt gezien, weet je vast wel wat ik bedoel. Daar zaten echt hele mooie voorbeelden in Lachen

Maar dat is natuurlijk niet zo... Pubers zoeken graag redenen bij hun gedrag, liever dan dat ze zeggen "ja, het was gewoon stom dat ik niet geleerd heb", of "ja, we zijn vervelend in het zwembad" of "ja, we misdragen ons bij die docent". Dat moet je niet al te letterlijk nemen... en al helemaal niet over in discussie gaan! Daarmee maak je het zo makkelijk voor die jongens om net te doen alsof ze er echt geen schuld aan hebben, en dat ze niet hoeven te veranderen tot ... (er een proefwerk komt op een andere tijd, er een Turkse badmeester is, etc)

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:57

ik denk persoonlijk dat de grootste groep 'probleemallochtonen' toch echt in mijn leeftijdscategorie zit. Je hebt er uiteraard ook heel veel goede tussenzitten hoor, dat weet ik zelf ook wel, maar veel jongeren krijgen zoveel kansen, en nemen die gewoon niet en gaan dan meisjes lastigvallen, relletjes uitlokken, drugs gebruiken etc etc. Zij voelen zich hier ondergewaardeerd terwijl hun ouders dit niet zo ervaren, gaan ze eenmaal op vakantie in marokko of turkije dan moeten de echte marokanen hun ook niet omdat ze alleen maar lopen te patsen met hun dure auto's en zich agressief opstellen. De ECHTE marokanen en turken zijn over het algemeen hele beschaafde vriendelijke mensen met veel respect naar andere. De 'nederlandse' turken/marok. zijn dit blijkbaar kwijt geraakt.

Wat dat betreft moeten ze hun vriendelijkheid en respect en beschaafdheid behouden...

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:36

Ik denk dat dit een beetje van twee kanten moet komen. er wordt altijd met een vingertje richting allochtone mensen gewezen, maar Nederland noemt zichzelf een multiculturele samen leving (waar ik het overigens niet mee eens ben maar als je mijn mening daar over wil weten dan pb me maar)

Ik denk dat de aanpassing van twee kanten moet komen. Allochtonen moeten zich zeker tot een bepaalde mate aanpassen, bijvoorbeeld de taal leren en de gebruiken en gewoontes in nederland, maar hun eigen cultuur hoeven ze zeker niet de vergeten. Het is toch juist prachtig omverschillende culturen in Nederland te hebben, hetr geeft Nederland kleur.

Ik ben jusit van mening dat Nederlandse mensen wat meer over andere culturen moeten leren. Een soort inburgeringscursus voor Nederlanders om meer wederzijds begrip te creeren. Er zijn zoveel Nederlenaders met domme opmerkingen over "buitenlanders" die gewoon nergens op gebaseert zijn. Misschien is het wel goed om gewoon eens andere culturen dan die van jezelf te bekijken. Daar wordt je alleen maar rijker van.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:36

Weetje, hoofddoeken enzo vind ik niet zo erg, maar soms.... vervloek ik ze ook m'n land uit Scheve mond
De aanpassing moet wedrzijds een beetje komen maar vooral v/d kant v/d imigranten Knipoog Zij moeten (vind ik) nederlands leren enzo Knipoog ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:42

Cassia schreef:
Zij moeten (vind ik) nederlands leren enzo Knipoog ...

En dat terwijl Belgie de eigen taalstrijd nog niet eens heeft opgelost voor zover ik weet Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:57

Jawel hoor, België is gewoon tweetalig...
En ook daar hoort Turks of Marokkaans niet bij de eigen taal....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:03

ik vind nederland helemaal niet zo intolerant,in de telegraaf van deze morgen staat een mooi stukje over een flinke beurs die niet westerse studenten kunnen krijgen als ze 'een kijkje nemen in het buitenland'
de krant noemt zelf: turken,marokkanen,somaliers,enz...

positieve discriminatie mag dan wel?ook een beetje krom

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:28

@Amvbeek om wat van een andere cultuur te leren moet je wel willen en niet door je strot geduwd krijgen. En ik vind dat dat nu wel t geval is. En dan nog hoef je je als nl niet aan te passen aan al die verschillende culturen die hier inmiddels wonen. Ik wil gewoon mezelf blijven en wil dit ook kunnen blijven, ik wil helemaal niet moeten aanpassen aan anderen culturen. Die andere culturen komen hier heen en het zijn zij die zich dus moeten aanpassen. Als ik me zo graag wil aanpassen ga ik wel daar heen. Pas als men zich heeft aangepast kunnen ze hier getollereerd worden omdat ze dan aantonen dat ze hun best er voor doen. Nu heb ik te vaak t gevoel dat ze op ons neerkijken. En dat gedrag verafschuw ik!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:42

Mag ik zeggen dat ik meer de indruk heb dat jij op 'niet-nederlanders' neerkijkt?

Wat wordt er volgens jou door onze strotten geduwd en waarom zou je niet jezelf kunnen blijven?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:01

ShirleyA schreef:
@Amvbeek om wat van een andere cultuur te leren moet je wel willen en niet door je strot geduwd krijgen. En ik vind dat dat nu wel t geval is. En dan nog hoef je je als nl niet aan te passen aan al die verschillende culturen die hier inmiddels wonen. Ik wil gewoon mezelf blijven en wil dit ook kunnen blijven, ik wil helemaal niet moeten aanpassen aan anderen culturen. Die andere culturen komen hier heen en het zijn zij die zich dus moeten aanpassen. Als ik me zo graag wil aanpassen ga ik wel daar heen. Pas als men zich heeft aangepast kunnen ze hier getollereerd worden omdat ze dan aantonen dat ze hun best er voor doen. Nu heb ik te vaak t gevoel dat ze op ons neerkijken. En dat gedrag verafschuw ik!

Volgens mij moet je eerst je eigen problemen oplossen. En vooral niet constant afgeven op anderen. Als je zelf lekker in je vel zit dan heb je ook niet het gevoel dat anderen op je neerkijken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:14

Ik ga weer eens een vraag stellen die ik al heel vaak heb gesteld, maar die nog niemand heeft beantwoord: waaruit blijkt dat jij je moet aanpassen in je dagelijks leven aan een andere cultuur? En niet komen met voorbeelden zoals "ik wil geen Moskee bij mij in het dorp",maar échte aanpassingen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:35

lies schreef:
Mag ik zeggen dat ik meer de indruk heb dat jij op 'niet-nederlanders' neerkijkt?

Wat wordt er volgens jou door onze strotten geduwd en waarom zou je niet jezelf kunnen blijven?

Ik kijk niet per difinitie neer op niet nederlanders, ik heb nl erg veel niet nederlanders in mijn familie Pling Maar ik kijk wel neer op mensen die zich weigeren aan te passen en dat maak ik toch te vaak mee; uitgescholden worden voor blanke prutsmuts vind ik echt veel te ver gaan ik scheld ook niemand uit. Door mannen behandeld worden alsof ik minder waard ben puur omdat ik vrouw ben gaat me ook veel te ver! Deze situaties worden me door mijn strot geduwd omdat we allochtonem moeten accepteren. Maar volgens mij zouden eerst de allochtonen ons moeten accepteren en respecteren dan komt acceptatie van onze kant ook wel. Ik heb nl helemaal niets tegen allochtonen die zich aanpassen en toch hun eigen ik bewaren, alleen wel aangepast zijn aan nl. Ik heb tot een paar jaar terug in Amsterdam gewoond bij Oost, daar loop je 's avonds niet graag als vrouw op straat omdat er veel groepjes allochtone jongeren hangen die me op een zeer onprettige manier aanspreken en over me spreken: dat geeft een heel onveilig gevoel. En na daadwerkelijk een x lastig gevallen te zijn ben ik ook bang. Dat krijg ik door mijn strot geduwd!

En omdan de vraag van chevax te beantwoorden; ik heb me aan moeten passen aan allochtonen door s' avond niet meer naar buiten te kunnen, ik voelde me niet veilig en bleef dus binnen.
Daarnaast is t zo dat er heel veel allochtonen niet werken en dus betaal ik daar voor, dat wordt me door mijn strot geduwd en ik moet me dus aanpassen, ook financieel.

@Whiz ik heb al aangegeven met jou niet te willen discusieren, ik vind jouw houding zeer onprettig en wil t graag leuk houden hier, dat gaat niet lukken tussen mij en jou. Laat dat dan zo.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:43

Er zijn wel meer buurten in Nederland waar ik me niet prettig voel op straat 's avonds en daar zijn net zo veel 'gewone' Nederlandse volksbuurten bij. Ik ben overigens ook eens lastig gevallen op straat en dat was geen prettige ervaring. Maar ik laat me er heus niet door van de straat jagen, want ik weet dat het een incident is. Het was overigens een autochtoon die mij lastig viel.

In elke bevolkingsgroep bevinden zich asocialen. Kijk maar naar de jongetjes van de hockeyclub die een clubgenootje hebben verkracht. Ik denk dat we er vrij zeker van kunnen zijn dat dit geen kinderen uit de onderlaag van de bevolking zijn, want hockeyen is nou niet bepaald een goedkope sport.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:48

ShirleyA schreef:
lies schreef:

Ik kijk niet per difinitie neer op niet nederlanders, ik heb nl erg veel niet nederlanders in mijn familie Pling Maar ik kijk wel neer op mensen die zich weigeren aan te passen en dat maak ik toch te vaak mee; uitgescholden worden voor blanke prutsmuts vind ik echt veel te ver gaan ik scheld ook niemand uit. Door mannen behandeld worden alsof ik minder waard ben puur omdat ik vrouw ben gaat me ook veel te ver! Deze situaties worden me door mijn strot geduwd omdat we allochtonem moeten accepteren. Maar volgens mij zouden eerst de allochtonen ons moeten accepteren en respecteren dan komt acceptatie van onze kant ook wel. Ik heb nl helemaal niets tegen allochtonen die zich aanpassen en toch hun eigen ik bewaren, alleen wel aangepast zijn aan nl. Ik heb tot een paar jaar terug in Amsterdam gewoond bij Oost, daar loop je 's avonds niet graag als vrouw op straat omdat er veel groepjes allochtone jongeren hangen die me op een zeer onprettige manier aanspreken en over me spreken: dat geeft een heel onveilig gevoel. En na daadwerkelijk een x lastig gevallen te zijn ben ik ook bang. Dat krijg ik door mijn strot geduwd!

En omdan de vraag van chevax te beantwoorden; ik heb me aan moeten passen aan allochtonen door s' avond niet meer naar buiten te kunnen, ik voelde me niet veilig en bleef dus binnen.
Daarnaast is t zo dat er heel veel allochtonen niet werken en dus betaal ik daar voor, dat wordt me door mijn strot geduwd en ik moet me dus aanpassen, ook financieel.

@Whiz ik heb al aangegeven met jou niet te willen discusieren, ik vind jouw houding zeer onprettig en wil t graag leuk houden hier, dat gaat niet lukken tussen mij en jou. Laat dat dan zo.

Ik onthou echt niet wie jij bent ofzo hoor... haha zo interessant vind ik je nou ook weer niet.. Maar ik zal een poging doen om het me de volgende keer te herinneren.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:52

lies schreef:
Er zijn wel meer buurten in Nederland waar ik me niet prettig voel op straat 's avonds en daar zijn net zo veel 'gewone' Nederlandse volksbuurten bij. Ik ben overigens ook eens lastig gevallen op straat en dat was geen prettige ervaring. Maar ik laat me er heus niet door van de straat jagen, want ik weet dat het een incident is. Het was overigens een autochtoon die mij lastig viel.

In elke bevolkingsgroep bevinden zich asocialen. Kijk maar naar de jongetjes van de hockeyclub die een clubgenootje hebben verkracht. Ik denk dat we er vrij zeker van kunnen zijn dat dit geen kinderen uit de onderlaag van de bevolking zijn, want hockeyen is nou niet bepaald een goedkope sport.

Mijn zoontje doet ook aan hockey en geloof me dat kakkerige is er af hoor net als bij paardrijden. Er loopt van alles tussen, incl allochtonen. Zo duur is hockey nl niet.
Ik ben wel afgeschrokken van die allochtone-hangjongeren en het heeft mij wel gevormt in mijn denken en dat hebben ze aan zichzelf te danken dat ik nu niet zo positief sta tav dat soort types.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:02

Ik vind dat allochtonen zichzelf moeten aanpassen aan ons land en onze cultuur. Want ze mogen blij zijn dat ze in ons land mogen.
Stel een Nederlander wil naar Australie emigreren, dan moet je een uitgebreide 'intake' test en cursus doen en zich helemaal aanpassen aan dat land.
Waarom mogen al die buitenlanders die naar Nederland willen komen dan wel gewoon hun hoofddoek om houden, hun eigen taal gebruiken en overal moskees neer zitten?

Overigens voel ik me echt buiten gesloten wanneer 2 buitenlanders in hun eigen taal staan te praten. Net alsof ze het over jou hebben. Wanneer je in een land woont, dan moet je die taal praten, zo simpel is dat!

(Allochtonen die zich volkomen aanpassen, daar heb ik niks op tegen en daar doel ik ook niet op)