joostvangestel schreef:Katja snapt helaas geen bal van Limburgs en vraagt zich al een heel tijdje af of ze nou ook Limburgs moet gaan leren om in te burgeren. Met Nederlands alleen redt ze het namelijk niet.
In de praktijk moet dat waarschijnlijk wel. Ik kan me nog een verhaal uit de krant herinneren waar de telefoondiensten van een taxicentrale in Limburg voortaan werd uitgevoerd door een bedrijf in Tilburg. Dus daar kregen nietsvermoedende, prima ABN-sprekende studenten hele boze Limburgse ouderen aan de lijn, die vreselijk kwaad werden dat hun platlimburgs niet werd begrepen.
Verdraagzaamheid en begrip is ook binnen 1 en hetzelfde land blijkbaar niet altijd even makkelijk.
Cer: wat jij aanhaalt als voorbeeld is nog behoorlijk moeilijk hoor. Niet in deze ene situatie, maar om die fijne nuances te begrijpen in een andere taal. Ik heb dat meegemaakt in het Engels (nota bene een taal en een cultuur waar we best vertrouwd mee zijn.)
Ik ben een jaar in Amerika geweest, en ik heb toen door mijn taalgebruik nog best vaak mensen voor het hoofd gestoten, zonder dat ik wist waarom. Dan blijken er ineens heel veel nuances te zijn die je net niet meekrijgt, ook al is je taalkennis behoorlijk goed.
Dat soort problemen kun je veel makkelijker voorkomen als je ervan uitgaat dat de ander niet precies weet /wat/ er nou zo verkeerd is aan het taalgebruik.