contessa schreef:Ik denk dat jij een probleem hebt met je eigen zelfvertrouwen en dat je daaruit handelt. Het gaat zoals ik hier boven lees niet alleen om bloot maar ook om mooi. Dat laatste zegt mij genoeg....
Dat lijkt me evengoed een aanname vanuit een bepaalde basishouding. Je kunt het ook anders interpreteren.
Want je kunt het ook zien als een voorbeeld dat er weer de nadruk gelegd wordt op het uiterlijk, dat het illustreert dat veel dingen om dat uiterlijk draaien. Dat is een bezwaar dat op pagina 1 tm 10 ook duidelijk is aangegeven. Steeds opnieuw, steeds maar weer wordt aan alle kanten in de maatschappij benadrukt hoe belangrijk het uiterlijk is. Dat vind ik storend - niet omdat ik mijzelf daar onzeker door voel, maar omdat ik veel liever beoordeeld wil worden op mijn persoonlijkheid, mijn kundigheid, mijn inzet, mijn gevoel van humor, mijn medemenselijkheid, nou ja, op de inhoud meer dan op mijn uiterlijk.
Dat kun je afdoen als gebrek aan zelfvertrouwen (of misschien zelfs jalouzie)- maar het argument werkt beide kanten op: misschien zijn de mensen die de nadruk op hun uiterlijk leggen wel heel onzeker over hun persoonlijkheid.