Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 538

juval

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 08:48

Het grootste deel van de melkkoeien komt zeker wel buiten. }:0

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:51

Dat hebben ze zeker wel, dankzij hun is de beschermingsstatus verlaagd van de wolf.

En ik wordt een beetje moe van die drogredenen..nee ik vindt dat niet oke, intensieve veehouderij..daarom verbeter ik de wereld en begin ik bij mezelf door alleen vlees te kopen van dieren die wel een goed leven hebben gehad. Zouden meer mensen moeten doen ipv alleen maar vingertje wijzen.

Tegelijkertijd zijn er ENORM veel hobby dieren het slachtoffer van de wolf, dus het vergelijk met de slacht gaat dus dus helemaal mank.

Wat betreft die schapen, daar zijn de meningen over verdeeld..als ze dus kunnen vluchten vallen er minder slachtoffers dan als ze de wei niet uit kunnen door de omheining (surplus killing, al vaker uitgelegd) daarnaast maakt een wolfwerend raster dus weinig uit..laatst zijn er nog een heleboel schapen doorgebeten in Ede van de schaapsherder die keurig achter een wolfwerend raster stonden.

https://ede.nieuws.nl/nieuws/wolvenaanv ... nde-dieren

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:01

juval schreef:
Het grootste deel van de melkkoeien komt zeker wel buiten. }:0

CBS zegt dat 20% altijd binnen staat. In 2024 460.000.

Daarbij noemde ik ook mestkalveren (waar gaan melkvee kalveren heen?), varkens en kippen. :)

Dus de BBB is niet tegen de wolf uit dieren liefde. Die is tegen de wolf uit strategisch oogpunt. De wolf is een “tegenstander” van de boer / hun stemmers. Daarom spreken ze zich uit.

Maar ze doen er concreet weinig mee…

En die rasters, ik denk dat ze vertragend werken. Echter 2 miezerige draadjes of prikkeldraad is geen goede veilige omhein. Los van de wolf al niet. En dat zie ik hier op veel plekken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:03

Dikke onzin...

Ze zijn de enige partij die iets bereikt hebben op wolvengebied en zich er voor ingezet hebben. En ja, boeren hebben daar baat bij omdat ze dan tenminste hun dieren weer normaal buiten kunnen houden zoals het hoort. Hier loopt ook het grootste gedeelte buiten, maar drie weken geleden is er nog een wolven aanval op de koeien geweest die buiten liepen (al zouden ze dat niet doen volgens de "deskundigen" en drie koeien zijn zoek geraakt. Maar dat hoor je nooit in het nieuws..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:06

Elisa2 schreef:
Dikke onzin...

Ze zijn de enige partij die iets bereikt hebben op wolvengebied en zich er voor ingezet hebben. En ja, boeren hebben daar baat bij omdat ze dan tenminste hun dieren weer normaal buiten kunnen houden zoals het hoort. Hier loopt ook het grootste gedeelte buiten, maar drie weken geleden is er nog een wolven aanval op de koeien geweest die buiten liepen (al zouden ze dat niet doen volgens de "deskundigen" en drie koeien zijn zoek geraakt. Maar dat hoor je nooit in het nieuws..

Wat is dikke onzin? Als ze het uit dieren liefde doen waarom doen ze dan niks aan de miljoenen dieren die opgehokt worden in de veehouderij? Ze zijn pro-boer en niet pro-dier.

En als boeren hun dieren graag buiten willen houden waarom doen zoveel boeren dat dan niet?

En wat hebben ze concreet bereikt dan? Het is nu jaren later en er is nog geen een wolf afgeschoten?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:10

Elisa2 schreef:
Dat hebben ze zeker wel, dankzij hun is de beschermingsstatus verlaagd van de wolf.

Nee, dat is in het Europees Parlement besloten. Ja, technisch gezien heeft de BBB daar ook meegestemd met hun twee zetels, maar je kan niet zeggen dat dat 'dankzij de BBB' aangepast is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:12

Meer dan de andere partijen in ieder geval..dat er geen wolf afgeschoten wordt komt door die doorgedraaide natuurclubjes die teveel geld krijgen en steeds rechtszaken aanspannen. Overigens zijn er wel wolven afgeschoten hoor, Bram niet maar die in de Hoge Veluwe wel die mensen lastig viel.

Boeren hebben hun dieren meestal in de zomers buiten he? In de winter is het land te nat..net zoals bij de paarden en lopen ze het kapot. In ieder geval de koeienboeren..de varkens staan hier in de buurt gewoon 24/ 12 buiten maar wat ik weet is dat veel (stadse) mensen zeiken over de stank die van varkenshouderijen komen. De kippen lopen hier trouwens ook 24/12 buiten..mits er geen vogelgriep is.

En als boeren ze nu meer ophokken dan stel je dus een retorische vraag waarop je het antwoord zelf al gegeven hebt..de wolf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:12

Exitium schreef:
Elisa2 schreef:

Nee, dat is in het Europees Parlement besloten. Ja, technisch gezien heeft de BBB daar ook meegestemd met hun twee zetels, maar je kan niet zeggen dat dat 'dankzij de BBB' aangepast is.

Jawel, want het is de BBB die dit als eerste en enige partij ingediend heeft in de kamer. Ik weet het omdat ik er bovenop zat destijds.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... end-aantal

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:15

Nee de boeren hokken ze niet opeens meer op door de wolf. Dat is al jarenlang een ding.

Ik zie zelden varkens buiten staan. En als dat wel zo is dan vaak in kleine uitlopen op kleinschalige bedrijven. Ik ken ze niet en ik woon echt tussen de boeren al jarenlang. Er zijn iets minder dan 10 miljoen varkens in Nederland hè…

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:16

Dat is leuk, maar dat is niet in de tweede kamer besloten. Die heeft namelijk geen zeggenschap over de beschermingsstatus van de wolf omdat daar op Europees niveau over besloten wordt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:17

Elisa2 schreef:
Exitium schreef:
]

Jawel, want het is de BBB die dit als eerste en enige partij ingediend heeft in de kamer. Ik weet het omdat ik er bovenop zat destijds.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... end-aantal

Je snapt toch dat wat Nederland van de wolf vindt niet absoluut bepalend is voor wat er EU-breed besloten wordt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:20

En jullie snappen toch dat als landen niet aan de bel trekken dat er ook niks gedaan/ veranderd wordt in de EU?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:21

Elisa, ik vind het vooral erg bijzonder dat je het zo vreselijk vindt om paarden en alpaca's 's nachts in een ruime binnenstal te zetten.. maar er blijkbaar geen problemen mee hebt dat vleeskippen met 20 dieren per vierkante meter op elkaar gepropt zitten, en varkens hun hele leven tussen ijzeren rekken en op beton hun leven slijten?

Dan wordt er eindelijk eens gestemd over een wet waarin vastgelegd zou worden dat dieren meer natuurlijk gedrag moeten kunnen uitoefenen, en stemmen alle rechtse partijen waaronder BBB en PVV tegen 8)7
Uiteindelijk draait het dus helemaal niet om dierenwelzijn, maar om geld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:21

MarlindeRooz schreef:
Nee de boeren hokken ze niet opeens meer op door de wolf. Dat is al jarenlang een ding.

Ik zie zelden varkens buiten staan. En als dat wel zo is dan vaak in kleine uitlopen op kleinschalige bedrijven. Ik ken ze niet en ik woon echt tussen de boeren al jarenlang. Er zijn iets minder dan 10 miljoen varkens in Nederland hè…

Tja, dat zul je dan aan de varkensboeren zelf moeten vragen he? Waarom ze doen wat ze doen? In ieder geval ging het over de wolf en niet over varkens. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:23

8nnemiek schreef:
Elisa, ik vind het vooral erg bijzonder dat je het zo vreselijk vindt om paarden en alpaca's 's nachts in een ruime binnenstal te zetten.. maar er blijkbaar geen problemen mee hebt dat vleeskippen met 20 dieren per vierkante meter op elkaar gepropt zitten, en varkens hun hele leven tussen ijzeren rekken en op beton hun leven slijten?

Dan wordt er eindelijk eens gestemd over een wet waarin vastgelegd zou worden dat dieren meer natuurlijk gedrag moeten kunnen uitoefenen, en stemmen alle rechtse partijen waaronder BBB en PVV tegen 8)7
Uiteindelijk draait het dus helemaal niet om dierenwelzijn, maar om geld.

Waar slaat dit nu weer op?

Waarom vul jij dit op een negatieve manier voor mij in? Jij weet helemaal niet wat ik vindt..en wat ik daar ZELF aan doe.

Het ging over de wolf en dat de BBB de enige partij is die iets aan de wolf wilde doen, en nu probeer jij mij allerlei andere dingen geframed in mijn schoenen te schuiven. :r

Ook alsof die wolf alleen s"nachts aan valt..sjonge jonge..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:26

8nnemiek schreef:
Wat is er precies gelukt? .

Het uitroeien van wolven in NL want ze zijn er een heel poosje niet geweest

Ik vind het best vreemd dat de hobby en wilde dieren in de hekken discussie echt compleet vergeten worden.

Blijkbaar vinden een aantal mensen het prima dat de reisroutes beperkt worden (en dat terwijl we hier zo trots zijn op wild viaducten vanwege die reis routes) en hobby dieren aangevreten worden..

Dan kan je ook zeggen “gooi je ouwe paard geit schaap los in wolvengebied want afschieten en opjagen en daarna aanvreten is precies hetzelfde”

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:26

Ik denk dat de overheid/politiek al die wolven wel handig vindt. Wordt het natura2000 gebied.
Mensen gaan minder dieren houden.
Allemaal erg handig voor ze.
Laatst bijgewerkt door veneri op 16-10-25 10:06, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:31

Elisa2 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Tja, dat zul je dan aan de varkensboeren zelf moeten vragen he? Waarom ze doen wat ze doen? In ieder geval ging het over de wolf en niet over varkens. ;)

Dat antwoord is simpel: geld. Het is namelijk hun onderneming en bedrijf. Wat ik heel goed snap dus ik zal nooit een boer persoonlijk aanvallen. Wel partijen zoals de BBB en andere voorstanders van dit dierenleed.

Daarbij was de stemming over de aanpassing van de bescherming van de wolf erg duidelijk: “ Met 371 stemmen voor, 162 tegen en 37 onthoudingen”. Dus nee het is niet “vooral” gekomen door een Nederlandse partij met 2 zetels…

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:33

veneri schreef:
Ik drnk dat de overheid/politiek al die wolven wel ha dig vindt. Wordt het natura2000 gebied.
Mensen gaan minder dieren houden.
Allemaal erg handig voor ze.

Wie vindt dat dan geweldig? Want de partijen die momentele regeren + de kabinetten hiervoor waren rechts en niet erg pro natura 2000.

Ik vind dat trouwens een soort complottheorie worden dat wolven politieke motieven hebben. Daar is weinig bewijs voor ook.

Daarbij ben ik helemaal voor het beheren van wolven want ik loop hier niet lekker in de avond. Ze lopen op 500 meter van m’n huis. Ik woon in een dorpskern.

Alleen zal ik NOOIT op een partij stemmen zoals de BBB. Omdat ze alleen opkomen voor boeren en veehouders en niet voor de dieren.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 16-10-25 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:34

mylittlejoy schreef:
Geldt dat ook voor....D66 bijvoorbeeld?

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/15/ni ... m=20251015

Dat is toch een ander geval:
Wat D66 niet liet doorrekenen

Terugdraaien investering ouderenzorg: D66 draait, samen met VVD, CDA en JA21, de eerder gereserveerde 600 miljoen euro voor de terugkeer van verzorgingshuizen terug. Dit staat niet in hun verkiezingsprogramma, maar wel in de CPB-doorrekening.

Bezuiniging via benchmarking verpleeghuizen: D66 noemt deze maatregel niet in het verkiezingsprogramma, maar laat het CPB wel rekenen met een bezuiniging die oploopt tot honderden miljoenen euro’s. Het gaat om een methode waarbij verpleeghuizen met elkaar worden vergeleken om efficiënter te werken. Volgens experts levert dit in de praktijk nauwelijks geld op.

Waarom deze verschillen ontstaan

Het CPB rekent alleen maatregelen door die meer dan 200 miljoen euro kosten of opleveren.
Partijen leveren zelf een lijst met maatregelen aan; het CPB controleert niet of deze overeenkomen met het verkiezingsprogramma.
Sommige maatregelen worden niet doorgerekend omdat ze als “normerend” worden gezien (zoals bij VVD), of omdat ze te klein zijn qua budgettaire impact.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:38

Elisa2 schreef:
Er zit wel een verschil tussen humaan doden en levend opgegeten worden en uren creperen. En dan heb ik het nog niet eens over surplus killing.
De enige goede wolfwerende heiningen zijn er die in de dierentuin staan en die mogen niet neer gezet worden..

Precies . Dat zeg ik ook altijd. Waarom zitten wolven in de dierentuin achter meters hoge hekken en mogen ze hier vrij rond wandelen??
De goedgekeurde wolven afrastering kost mega veel geld ook nog met subsidies. En ze helpen gewoon niet afdoende.

Maar dat er schapen en koeien bij bosjes omvallen is niet erg blijkbaar. Dat die koeien zorgen voor een goede vegatatie voor het landschap is ook niet meer van belang.

Dus de boeren met schapen en koeien mogen gestraft worden omdat er te veel vee is. Wel erg kort door de bocht hè . En dierwelzijn mis ik
Hier ik echt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:41

Elisa2 schreef:

Nee, dat waren de SGP en de VVD.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:42

Waar zeg ik dat die gestraft moeten worden? Ik ben voor beheer van wolven. De partij waar ik op stem ook.

Ik zeg dat het raar is om op de BBB te stemmen vanuit dierenliefde. Tenzij je alleen om je eigen dieren geeft natuurlijk. Want ze komen op voor boeren en veehouders. En de grote agrarische bedrijven die hun geldschieters zijn. Niet voor de dieren zelf.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:44

Exitium schreef:
Elisa2 schreef:

Precies, het europees parlement met dank aan Bert-Jan Ruissen, Europarlementarier van de SGP.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:50

prompter schreef:
Welnee, zelfs in mijn nieuwbouwwijk zijn resten van duinen met bewoning gevonden uit de oertijd :D.

Het is maar net hoe ver je teruggaat :D
De oudste duinen zijn 6000 jaar, daarvoor kon je alleen zwemmend 'in' Nederland rondhangen.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 16-10-25 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt