Er staat op de foto’s wel een houten bord naast het hek. Misschien als opstap gebruikt…

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:24 augustus 2025/Oudbergen/België
Opnieuw verscheurt de wolf een pony, ondanks 6.000 volt op de omheining: “Hoe kan je het nog veiliger maken?”
OudsbergenIn Plokroy is zaterdagnacht opnieuw een pony doodgebeten door een wolf.
Nochtans stond het dier in een weide met wolfproof omheining.
Matske werd zondagmorgen verscheurd teruggevonden langs het fietspad op de N76, buiten de weide. “Hoe kan je een weide nog veiliger maken?”, vraagt Lenny Steuten zich af.
De Limburgse wolf heeft het de laatste weken vooral gemunt op pony’s. In minder dan een maand tijd werden er al zes pony's doodgebeten. Zondagmorgen werd Matske (6 jaar) gevonden, het zevende slachtoffer lag verscheurd langs het fietspad van de N76 in Plokroy net voorbij de voormalige kapel. “Uit de weide en door de stroomdraden gesleurd. Onder de stroomdraad liggen de haren van de pony. Op de inrit naar de hoeve is een spoor van hoeven die door het steigeren diep in de grond zijn gedrukt. Matske heeft zich tot op het laatste moment verzet. Een verschrikkelijke dood”, vertelt een geëmotioneerde eigenares Lenny.
Het dier is helemaal verscheurd, de ingewanden liggen verspreid en overal zijn er bloed- en sleepsporen. Matske was een van de lievelingen van Lenny ‘s nichtjes. “Zelf hebben we geen kinderen. We houden dieren als hobby. Hoe vertellen we onze nichtjes dit? Iedereen moet beseffen dat dit zo niet langer kan. Dit moet een keer stoppen”, roept Lenny op.
Lenny en haar man kochten 3 jaar geleden deze hoeve en de omliggende gronden aan de overkant van de Abeekvallei. Daar worden de wolven regelmatig gespot, die trekken door de verdoken vallei en duiken zo op tussen de woningen en boerderijen. “Om die reden hebben we gekozen om de weides te voorzien van een degelijke omheining met stroomdraden. Er is deze morgen nog een spanning gemeten tussen de 6.000 en 7.000 volt. Hoe kan je een weide nog veiliger maken?”, wil Lenny wel eens weten.
Honden
Lenny is niet tegen de wolf en wil zeker onderzoeken wat er nog beter kan. “Maar onze dieren horen hier ook thuis. Samen met andere dierenhouders zitten we met vragen en met veel angst. Moeten we van onze weide dan een fort maken?”, vraagt Lenny zich af. Lenny wijst op het groot aantal divers vee dat hier in de omliggende weides staat. “Voor de wolf is het vandaag, zoals voor een kat die een vis uit de bokaal haalt. Heel gemakkelijk.” Er wordt overwogen om honden bij de paarden te zetten. “Ik durf onze paarden niet meer in de weide te laten staan. De paarden gaan nu ’s nachts op stal”, besluit Lenny.
Dat de pony ‘veilig’ achter een omheining met stroomdraden tot wel 7.000 volt stond, is opvallend. Biedt een wolfwerende omheining dan toch geen zekerheid? “Honderd procent zekerheid heb je nooit”, zegt Nathan Martens, adviseur preventieve maatregelen bij het Wolf Fencing Team. “Maar het is belangrijk dat de plaatsing van de omheining correct is uitgevoerd. Het zit soms in de details. Als alles juist geplaatst is, is de kans heel heel klein dat de wolf er toch door geraakt. Bij ons in Vlaanderen is het alleszins nog niet gebeurd. Maar ik kan natuurlijk geen uitspraken doen over de omheining in dit specifieke geval, want ik ben niet ter plaatse geweest.”
https://www.hbvl.be/regio/limburg/oudsb ... 19590.html
DubbelFun schreef:Ik zou ze het nog wel eens willen zien doen als er een stroomdraad vlak boven zou lopen ??
Citaat:Door DNA bewezen zeventien pony’s gedood in 2025
zo 24 aug, 09:29 Nieuws
Uit onderzoek is gebleken dat er dit jaar zeventien pony’s zijn gedood door één of meerdere wolven.
Volgens de gemelde aanvallen bij stichting BIJ12 zijn er dit jaar 22 meldingen geweest van aanvallen op pony’s en paarden, daarbij zijn er 23 pony’s/paarden gedood. In totaal zijn er tien pony’s/paarden gewond geraakt. In totaal werden er 23 pony’s/paarden slachtoffer van wolven. Door DNA onderzoek is het inmiddels zeker dat er zeventien door de wolf zijn gedood, zes gedode pony’s zijn in onderzoek.
Bron: Bij12
Femke_Tweety schreef:En inmiddels 6 incidenten waarbij er fysiek contact was tussen wolf en mens.
Ik ben op zoek naar incidenten waarbij de wolf heel dichtbij mensen kwam, maar er geen fysiek contact was.
Zoals die fietsers bij de fietsvierdaagse otterlo
En de wolf die langs kinderwagen loopt.
Die heb ik uiteraard, maar meer van dat soort voorbeelden zijn voor mij héél welkom.
Liefst waar geen honden aanwezig waren.
Mocht iemand nog voorbeelden hebben, please deel ze!!
Femke_Tweety schreef:DubbelFun schreef:Maar daar springt een wolf toch zo over heen ??
Absoluut.
Volgens mijn vaders (met dus praktijkervaring met wolven) ietwat sarcastische opmerking
Kan 'een wolf met zijn ogen dicht over een hek van 1.20 springen'
Dit is niet eens een uitdaging.
Bloodymary schreef:Eigenlijk best vreemd. Dit is blijkbaar een wolf die gehouden werd (wist niet dat dat mocht) door iemand. En daardoor waarschijnlijk redelijk tam en wellicht nog te vangen. Die wordt zo afgeschoten. Waarom duurt het dan zo lang en geeft het zo'n gedoe met die wolven bij de Veluwe...?
Citaat:Maarsbergen Utrecht
24-08-2025
08.25 uur
Zichtmelding
Wolf gezien in bos tegenover de Griftdijk ter hoogte van nr 15.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Raalte Overijssel
24-08-2025
17.48 uur
Zichtmelding
Wolf gezien op de camping de Krieghuusbelten, het beest liep achterop de camping, ging langs de speeltuin(!!!) en ging de bosjes in bij de safaritenten. De receptie vd camping is op de hoogte gesteld.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Vledderveen Drenthe
24-08-2025
20.30 uur
Zichtmelding
Wolf gezien in weiland aan de Jan van der Veenweg. Rende richting Pw Jansen Laan.
#geenwolf
Geenwolf.com
Karen_enter schreef:Die laatste aanval op Plockroy was 200 a 300 meter van bij mij vandaan. Het is een understatement dat ik bang ben, we hebben vandaag snel een nachtpaddock gemaakt voor ons groot paard en oude haflinger. Ongeveer 1m60 hoog en ook een draad dichtbij de grond, maar gaat het genoeg zijn? Als ze toch binnen geraken zitten mijn paarden in de val... We gaan de buitenomheining ook nog aanpakken maar dit is nu even een tijdelijke oplossing. We hebben enkel een schuilstal dus opsluiten kan niet. De paarden rondom waren al nerveus vandaag, ik heb er echt geen goed gevoel over.
Citaat:https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... lf-schapen
[ Afbeelding ]
Beet drie schapen dood
Onderzoek naar 'hybride wolf' in Limburg, werd doodgeschoten door politie
Door RTL Nieuws · 12 uur geleden · Aangepast: 12 uur geleden
© Foto Politie Basisteam Venlo-BeeselOnderzoek naar 'hybride wolf' in Limburg, werd doodgeschoten door politie
RTL Nieuws
De politie Limburg is een onderzoek gestart naar een 'hybride wolf', oftewel een wolfshond. Een agent schoot gisteren zo'n viervoeter af nadat het dier drie schapen had doodgebeten bij Tegelen en zich vijf uur lang niet liet vangen. Bij het onderzoek zijn ook andere partijen zoals de gemeente Venlo en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland betrokken.
Onderzocht wordt of dit type dier wel gehouden mag worden in Nederland.
Met de wolfshond ging het gisteren namelijk mis: de politie schrijft vanavond op Facebook dat er gisterenochtend rond 08.00 uur een melding binnenkwam dat in een weiland in Tegelen drie dode schapen lagen en er mogelijk een wolf rondliep.
'Bleef rondhangen'
"De situatie vroeg om snelle en zorgvuldige afwegingen. Drie schapen waren al doodgebeten, een voetbalveld met een jeugdkamp lag om de hoek, en wat als de wolf de woonwijk in zou rennen?", schrijft het politieteam. Agenten besloten het hek te openen zodat het dier kon weglopen, de natuur in.
Hoewel de wolfshond naar buiten liep, bleef hij in de omgeving 'rondhangen'. De politie schrijft dat ze de viervoeter vijf uur lang volgde om ongelukken te voorkomen en het dier in veiligheid te brengen.
"Ondertussen regende het telefoontjes: de burgemeester, de provincie, de officier van justitie. Iedereen zocht naar een oplossing. Uiteindelijk bleek het om een 'hybride wolf' te gaan: een inwoner uit Venlo hield het dier in zijn achtertuin."
De politiemeldkamer probeerde in contact te komen met wolvenmeldpunt BIJ12 en probeerde een dierenarts te vinden. Het idee was om het dier met een verdovende pijl te beschieten. Maar beide lukten niet.
Eigenaar
Het dier bleek een baasje te hebben, die zich meldde. Maar ook hem lukte het niet om zijn dier te vangen. "Hij wist niet meer wat hij moest doen", schrijft de politie. Volgens de dienstdoende agent werd de situatie steeds gevaarlijker: het dier ging richting de A73 waardoor het risico op een aanrijding toenam. "Op dat moment restte ons geen keuze meer." Het dier werd afgeschoten.
De eigenaar van het dier bleek nog een soortgelijk dier te hebben. Die heeft de politie uit voorzorg in beslag genomen. Onderzocht wordt of hij in staat is 'dit soort dieren als huisdier te houden'. Daarnaast wordt onderzocht of dit type hond wel gehouden mag worden.
Wolven hebben een beschermde status en mogen niet doodgeschoten worden. Wel is er recent voor twee 'probleemwolven' een afschotvergunning verleend. Die dieren leven nog. In deze video zie je hoe je een wolf opspoort:
Zie filmpje in link in dit bericht