Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:21

pien_2010 schreef:
Dat heb ik dus ook. Ik ben zo druk. Vandaar ook mijn vraag of het samengevat kan worden. Om nu iedereen naar tegenlicht te laten kijken. Terwijl mensen ook gewoon druk zijn....vind ik ook zo wat. En wellicht heb ik het ooit gezien en brengt de samenvatting het terug. Want ik kijk er vaak naar.

Ik wilde het wel proberen. Maar ik ben gewoon een hele slechte samenvatter.

Kortom laat het een scenario zien waarbij 1 handelaar een aanzienlijke hoeveelheid dolars vrrkocht wat vervolgens tot een kettingreatie leidde. Een scenario dat niet ondenkbaar zou zijn.

Verder kwam alles voorbij. GWK kantoren die eerst een limiet op dollers instelden en later de limiet verlaagden en uiteindelijk helemaal geen dollars meer accepteerden. Mensen die hun geld van de bank halen ook in Nederland. Uiteindelijk liet Europa de VS vallen en werd president Bush boos. Tot het einde dat er geen pin transacties meer mogelijk waren op dat moment en een Nederlandse vrouw uit nood de taxichauffeur met 3 pakjes sigaretten betaalde.

Zijn maar een paar voorbeelden wat er in voor kwam. En zoals meer van dit soort documantaires gaat het uit van het zwarst denkbare scenario. Het stuk wordt tevens begeleid met uitleg van deskundigen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:23

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:27

Loretta schreef:
China betaald wederom met gelijke munt terug.

https://www.bbc.com/news/live/cp8vyy35g3mt?page=2

Van dat andere bericht dat China op dit moment bezig zou zijn dollars van de hand te doen kan ik geen betrouwbare bron vinden overigens.

Dat is dan ook een gerucht gestoeld op het opeens hard stijgen van Amerkaanse staatsobligaties.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:31

Loretta schreef:

Van dat andere bericht dat China op dit moment bezig zou zijn dollars van de hand te doen kan ik geen betrouwbare bron vinden overigens.

Volgens de NY Times zakken de beurzen weer verder omdat nu ook de andere 'allies' met tegen-tariffs komen.. https://www.nytimes.com/live/2025/04/08 ... ock-market

Op TikTok zie je de ene na de andere Amerikaanse ondernemer die hun bedrijven nu moeten sluiten omdat ze (onderdelen voor) hun producten in China of Vietnam laten maken. Allen geven aan dat productie in de US gewoonweg niet mogelijk is vanwege te hoge prijzen, materialen of het ontbreken van kennis. Dit vind ik oprecht heel zorgelijk en sneu want je bent machteloos.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:35

Gelukkig hebben we geen Eurobonds.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:35

Er is een simpele reden waarom China de schroevenfabriek van de wereld is. Goedkoop materiaal en goedkope arbeidskrachten. Zelfs al zouden de producten in eigen land gemaakt gaan worden is het automatische gevolg, onbetaalbaarheid. Je kan niet even productielijnen opzetten en zeker niet in zo,n korte tijdspanne. Amerika importeert meer dan het exporteert, gewoon voldongen feit.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:42

nikkel schreef:
Er is een simpele reden waarom China de schroevenfabriek van de wereld is. Goedkoop materiaal en goedkope arbeidskrachten. Zelfs al zouden de producten in eigen land gemaakt gaan worden is het automatische gevolg, onbetaalbaarheid. Je kan niet even productielijnen opzetten en zeker niet in zo,n korte tijdspanne. Amerika importeert meer dan het exporteert, gewoon voldongen feit.

Precies dat. Plus, als je al een drastisch besluit neemt om alles in de US op te zetten als bedrijf, wie geeft je de garantie dat dit allemaal echt nodig is want a) hoe lang zit Trump nog op zijn troon en b) vind maar eens voldoende werknemers en kennis, de Amerikaanse arbeidsmarkt is bijzonder krap, zeker nu ze de immigranten ook nog eens verjagen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:44

nikkel schreef:

Dat niet alleen, zij hebben hun processen in al die decennia ontzettend efficiënt opgezet.

Als je datzelfde in de VS wil neerzetten ben je minimaal 10 jaar bezig, als je het al zo efficiënt krijgt.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:54

_San87_ schreef:
Loretta schreef:

Dat is dan ook een gerucht gestoeld op het opeens hard stijgen van Amerkaanse staatsobligaties.
Toch lijkt het beeld dat in die docu wordt getoond, angstvallig op die grafiek die jij liet zien.
Het zou me niks verbazen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:55

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Dat heb ik dus ook. Ik ben zo druk. Vandaar ook mijn vraag of het samengevat kan worden. Om nu iedereen naar tegenlicht te laten kijken. Terwijl mensen ook gewoon druk zijn....vind ik ook zo wat. En wellicht heb ik het ooit gezien en brengt de samenvatting het terug. Want ik kijk er vaak naar.

Ik wilde het wel proberen. Maar ik ben gewoon een hele slechte samenvatter.

Kortom laat het een scenario zien waarbij 1 handelaar een aanzienlijke hoeveelheid dolars vrrkocht wat vervolgens tot een kettingreatie leidde. Een scenario dat niet ondenkbaar zou zijn.

Verder kwam alles voorbij. GWK kantoren die eerst een limiet op dollers instelden en later de limiet verlaagden en uiteindelijk helemaal geen dollars meer accepteerden. Mensen die hun geld van de bank halen ook in Nederland. Uiteindelijk liet Europa de VS vallen en werd president Bush boos. Tot het einde dat er geen pin transacties meer mogelijk waren op dat moment en een Nederlandse vrouw uit nood de taxichauffeur met 3 pakjes sigaretten betaalde.

Zijn maar een paar voorbeelden wat er in voor kwam. En zoals meer van dit soort documantaires gaat het uit van het zwarst denkbare scenario. Het stuk wordt tevens begeleid met uitleg van deskundigen.

Lief, super bedankt. Van die drie pakjes sigaretten moet ik wel heel erg lachen.

Steeds moet ik de laatste weken denken aan iemand die schreef over Chroesjtsjov die het had over de VS van binnen uit te laten imploderen. Want eigenlijk is het ook voor de VS een drama. Ze zijn in zo'n korte tijd zo naar geworden en ongeloofwaardig , iedereen keert zich tegen de VS.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:59

Ik moest lachen om een uitspraak van een journalist (gespeeld geloof ik) aan het eind.
Hij zei iets als:"De vraag is, kan het nog erger?" en ik dacht... wacht maar 20 jaar. :D
Het wordt naar mijn mening nog een stuk erger dan men toen dacht.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:00

Er is ook geen directe samenhang tussen begrotingstekort (Amerika is gewoon een schuldenland) en een handelstekort. Het begrotingstekort loopt al jaren op, door enerzijds te hoge uitgaven en anderzijds te weinig inkomsten. Zolang men de grote bedrijven en koopkrachtige inwoners niet belast, blijf je zitten met de problemen. De markt begint Amerika te zien als een financieel risico, daarom gaat de obligatiemarkt reageren met hogere rentes. Hoe dan ook gaan de mensen met een modaal inkomen en daaronder het gelag betalen, door inflatie.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 09-04-25 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:00

pien_2010 schreef:
Lief, super bedankt. Van die drie pakjes sigaretten moet ik wel heel erg lachen.

Een fragment waar ik eerlijk gezegd om moest lachen was toen een deskundige vertelde dat het belangrijk was dat de media niet zou vertellen dat er mensen hun spaargeld van de bank haalden.

Vervolgens lieten ze een NOS nieuwslezer zien die zei dat de banken oproepen om niet je geld van de bank te gaan halen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:03

En die journalist die vroeg of hij iets wel of niet moest vertellen, omdat er anders paniek uit zou breken, volgens mij gewoon live. :+

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:05

nikkel schreef:
Er is ook geen directe samenhang tussen begrotingstekort (Amerika is gewoon een schuldenland) en een handelstekort. Het begrotingstekort loopt al jaren op, door enerzijds te hoge uitgaven en anderzijds te weinig inkomsten. Zolang men de grote bedrijven en koopkrachtige inwoners niet belast, blijf je zitten met de problemen. De markt begint Amerika te zien als een financieel risico, daarom gaat de obligatiemarkt reageren met hogere rentes. Hoe dan ook gaan de mensen met een modaal inkomen en daaronder het gelag betalen, door inflatie.
Mee eens, al hebben veel landen met een begrotingstekort vaak ook een handelstekort.
Ik ben het echt totaal met je post eens.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:09

@Pien: ik ben ook druk en was nieuwsgierig, dus heb ChatGPT even aangezwengeld. Korrel zout dus!

ChatGPT schreef:
De VPRO Tegenlicht-documentaire “De dag dat de dollar valt” uit 2005 onderzoekt de mogelijke gevolgen van een plotselinge ineenstorting van de Amerikaanse dollar. In samenwerking met NRC Handelsblad wordt een fictief scenario gepresenteerd waarin de dollar binnen 24 uur drastisch in waarde daalt. Dit scenario begint om negen uur ’s ochtends wanneer een handelaar in Singapore opdracht krijgt om een grote hoeveelheid dollars te verkopen, wat een kettingreactie veroorzaakt op de wereldwijde financiële markten.

Verloop van het scenario:
De VPRO Tegenlicht-documentaire “De dag dat de dollar valt” uit 2005 onderzoekt de mogelijke gevolgen van een plotselinge ineenstorting van de Amerikaanse dollar. In samenwerking met NRC Handelsblad wordt een fictief scenario gepresenteerd waarin de dollar binnen 24 uur drastisch in waarde daalt. Dit scenario begint om negen uur ’s ochtends wanneer een handelaar in Singapore opdracht krijgt om een grote hoeveelheid dollars te verkopen, wat een kettingreactie veroorzaakt op de wereldwijde financiële markten.

FASE 1: De vonk – Azië trekt zich terug

De ochtend begint in Singapore, waar een Chinese staatsfonds of grote belegger besluit om massaal Amerikaanse staatsobligaties te verkopen. De reden: groeiende zorgen over het Amerikaanse begrotingstekort, de schuldenberg, het handelsdeficit, en het zwakke monetaire beleid van de VS.

Deze verkoop zet direct druk op de dollar. Andere Aziatische markten – Japan, Hongkong, Zuid-Korea – reageren paniekerig: beleggers willen af van hun dollars voordat de waarde nog verder zakt. De dollar daalt plotseling met enkele procenten in waarde tegenover de yen en de euro.

Centrale banken proberen in te grijpen door dollars op te kopen, maar de schaal van verkoop is te groot.

FASE 2: De Europese schok

Wanneer de Europese beurzen openen, is het vertrouwen in de dollar al ernstig beschadigd. Beurzen in Londen, Frankfurt en Amsterdam openen met scherpe dalingen. De euro stijgt explosief in waarde.

Bedrijven die afhankelijk zijn van export naar de VS krijgen het zwaar: hun producten worden te duur. Europese centrale banken vrezen voor een recessie als gevolg van de valutashock.

Er ontstaat een rush op alternatieven voor de dollar: goud, de Zwitserse frank, de euro. In de media verschijnen paniekberichten over ‘het einde van de dollarhegemonie’.

FASE 3: Amerika ontwaakt in chaos

Rond 9 uur ‘s ochtends in New York worden de eerste tekenen van paniek zichtbaar. De Amerikaanse aandelenbeurzen openen fors lager. Investeerders trekken hun geld weg uit Amerikaanse activa.

De Federal Reserve probeert de markten te stabiliseren met interventies, maar de lange termijnrente schiet omhoog omdat beleggers geen vertrouwen meer hebben in Amerikaanse schuldtitels.

Huizenprijzen, die al onder druk staan (voorbode van de latere subprimecrisis), storten verder in. Amerikaanse consumenten verliezen vertrouwen – krediet wordt duur, pensioenen verdampen, banen staan op de tocht.

FASE 4: Sociaal-economische impact wereldwijd

Door de wereldwijde afhankelijkheid van de dollar ontstaat een domino-effect.
• In Latijns-Amerika komen op de dollar gebaseerde economieën in de problemen.
• In Europa slaan consumenten massaal euro’s en fysiek goud in. In Nederland wordt een taxi betaald met sigaretten omdat het pinverkeer is ingestort.
• Bedrijven die internationale handel drijven moeten halsoverkop nieuwe valutaprijzen bepalen.

Wereldwijd dalen vertrouwen en koopkracht. Politici proberen de rust te herstellen, maar slagen daar nauwelijks in: het idee dat ‘de dollar altijd veilig is’ is definitief verdwenen.

FASE 5: Het begin van een nieuw financieel tijdperk?

In de nasleep van de crisis stellen verschillende landen de rol van de dollar als wereldreservemunt ter discussie. China en Rusland willen afrekenen in euro’s of yuan. De roep om een multipolair monetair systeem klinkt luider.

Er ontstaan nieuwe voorstellen: een wereldmunt, hervormingen binnen het IMF, en meer gouddekking voor valuta. Tegelijkertijd worstelt de VS met het verlies van vertrouwen en stijgende binnenlandse werkloosheid.

UPDATE 2008: Realiteit haalt fictie in

In de jaren na de uitzending in 2005 komt de kredietcrisis, die in 2007-2008 escaleert, griezelig dichtbij het scenario. De val van Lehman Brothers, de implosie van de hypotheekmarkt, massale bailouts en het snelle verlies van vertrouwen in het financiële systeem tonen dat een financiële implosie géén sciencefiction is.

Wat echter opvalt: de dollar stortte toen niet in, maar werd juist gezien als veilige haven, ondanks de oorzaak van de crisis in de VS. Dit bevestigt hoe diepgeworteld de dominantie van de dollar nog steeds is – maar het onderstreept ook hoe fragiel dat vertrouwen in theorie blijft.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:14

Het allerlaatste wat Trump kan hebben is een bankrun.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:24

hoe werkt dat dan, met goud inkopen. Moet er dan ook een weegschaaltje bij? Een beiteltje?
#ikvraagditvooreenvriend :+

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:27

Feit ligt dat de wereld goudvoorraad bij lange na niet genoeg dekking geeft voor de in omloop zijnde valuta,s. Men heeft dat systeem al ettelijke jaren afgeschaft.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:28

nikkel schreef:
Het allerlaatste wat Trump kan hebben is een bankrun.

Als er in Amerika een bankrun ontstaat wordt iedereen meegesleept ben ik bang.. Toch bizar dat een oranje narcist zo'n impact kan hebben op de wereld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:30

Hey, ik haal het ook maar uit scenario fase vier
• In Europa slaan consumenten massaal euro’s en fysiek goud in
:D Ik zie al helemaal Gringotts voor me

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:31

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:36

Cer schreef:
hoe werkt dat dan, met goud inkopen. Moet er dan ook een weegschaaltje bij? Een beiteltje?
#ikvraagditvooreenvriend :+

Goud komt in sierraden (14 karaat en meer, flink extra kosten voor arbeidsloon), munten (aantal grotere landen slaan die nog steeds) en baren (rechthoekige plakken met cijfercode er in). Munten en baren zijn meestal 4-5 9ens puur (99.99/99.999%) goud en bedoeld als spaarvorm. Goud zo puur is te zacht om veel te hanteren zoals we euro munten doen voor betalingsverkeer. Enkel de zuid-afrikaanse rand heeft een mix met koper zodat die wel tegen wat slijtage kan.
Qua eenheden zijn baren veelal in grammen en munten in troy ounce (31.1 gram) zuiver goud. Munten zijn meestal verkrijgbaar in 1/10, 1/4, 1/2 en 1 ounce goud. Kleinere munten zijn goedkoper en als je er bv inflatie mee wil opvangen door net genoeg te ruilen voor euro's voor een bult boodschappen is 1/10 handiger dan 1 ounce eenheden. Echter kosten per eenheid zijn naar verhouding hoger voor 10 x 1/10 dan 1 x 1 ounce. Wat je kiest hangt nogal af van waarom je het wil kopen, hoe groot je budget is en hoe vaak je ook aankopen wil doen.
En dan nog de overweging zelf verstoppen in huis of de verkoper (bedrijf dan wel) het voor je laten opslaan.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:38

mylittlejoy schreef:
https://x.com/atrupar/status/1909764953780728060?s=19

Trump op het nationale republikeinse congres vannacht: "countries are calling me, kissing my ass." De beste man is een pathologische leugenaar.

Dit begint ook steeds meer door te dringen tot de MAGA's gelukkig maar is er iets te doen tegen Trump en consorten? Over twee jaar zijn er pas midterms maar als we in dit tempo doorgaan...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:39

Oh nee joh je koopt t bij een goudwissel(duh) kantoor :D nooit bij stilgestaan!
Thanks voor de info Tamary :j
De prijs is momenteel aan het zakken zag ik