Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:32

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:
Wat stel je voor?

Dit vraag je aan mij?

Ja.

Cer

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:35

Nou, duidelijke uitleg of speciale voorlichting voor ouderen, zoals in situaties zoals DP omschrijft. Als de gemeente of de overheid deze campagnes voert, mogen ze best wel specifieke doelgroepen apart aanspreken, als het zo belangrijk is

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:40

Tegen haar?

Dat ze wel overleefd zonder warm eten en dat ik zo'n brander niet ga halen. Dat wilde ze.

Gevraagd of ze wel voldoende water had.
En eten weet ik dat ze dat genoeg heeft. Maar het daar ook nog over gehad.

En haar gerustgesteld dat er echt wel ergens in haar dorp opgewarmd kan worden en daar vast ook wel warme soep uitgedeeld zal worden zo nodig.

Maar dat uitval juist ook kan met warm weer met veel draaiende airco's en ze dan helemaal geen warme prak wil.

Ook dat laatste was niet bedacht omdat in deze tijd van het jaar de aandacht op koude donker ligt.

Dus mijn taak voor haar wel volbracht want ze was geruststellend.

Maar de gemeente mag wel in de weekkrant zetten of folder uit laten gaan dat ze in geval van calamiteit ook een helpende hand bieden voor de zwakkere van de samenleving.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:40

Cer schreef:
Nou, duidelijke uitleg of speciale voorlichting voor ouderen, zoals in situaties zoals DP omschrijft. Als de gemeente of de overheid deze campagnes voert, mogen ze best wel specifieke doelgroepen apart aanspreken, als het zo belangrijk is

Nou dat dus!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:19

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:20

DuoPenotti schreef:
Tegen haar?

Dat ze wel overleefd zonder warm eten en dat ik zo'n brander niet ga halen. Dat wilde ze.

Gevraagd of ze wel voldoende water had.
En eten weet ik dat ze dat genoeg heeft. Maar het daar ook nog over gehad.

En haar gerustgesteld dat er echt wel ergens in haar dorp opgewarmd kan worden en daar vast ook wel warme soep uitgedeeld zal worden zo nodig.

Maar dat uitval juist ook kan met warm weer met veel draaiende airco's en ze dan helemaal geen warme prak wil.

Ook dat laatste was niet bedacht omdat in deze tijd van het jaar de aandacht op koude donker ligt.

Dus mijn taak voor haar wel volbracht want ze was geruststellend.

Maar de gemeente mag wel in de weekkrant zetten of folder uit laten gaan dat ze in geval van calamiteit ook een helpende hand bieden voor de zwakkere van de samenleving.

Nee, voor ouderen in het algemeen. Want je punt is terecht.

Misschien goed dat door te geven aan instanties?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:21

_San87_ schreef:

Dat DP dat door gaat geven aan de instanties? Omdat ze er hier een opmerking over maakt, is dat wat je bedoelt te zeggen, of begrijp ik het niet helemaal?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:23

Cer schreef:
_San87_ schreef:

Dat DP dat door gaat geven aan de instanties? Omdat ze er hier een opmerking over maakt, is dat wat je bedoelt te zeggen, of begrijp ik het niet helemaal?

Ja, als je vanuit ervaring merkt dat de boodschap niet goed overkomt of angst veroorzaakt is dat toch niet raar?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:56

Zolala schreef:
Ik vermoed dat in de tijd nadat we allemaal dat boekje in de bus hebben gekregen, er ook door instanties en gemeenten e.d. wel genuanceerd gaat worden, hoor.
Ook Radar komt daar vandaag al mee:
https://radar.avrotros.nl/artikel/het-n ... elen-62121

Ja dat hoop ik dat ze daar mee mee komen. :j

San87
Ja zat er ook al aan te denken om de gemeente een mail te sturen met hoe ik het ervaren heb dat ze er over aan het praten was.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:03

_San87_ schreef:
Ja, als je vanuit ervaring merkt dat de boodschap niet goed overkomt of angst veroorzaakt is dat toch niet raar?

Dat is zeker niet raar, maar gezien de volgorde van de berichten
- wat stel je voor
- ja
- misschien goed door te geven..

dat kwam op mij wat belerend over. Op mn werk ben ik dat wel gewend, als je ergens over klaagt moet je ook een oplossing aandragen want klagen kan iedereen. Maar op een forum je ongenoegen uiten en dan ook met een oplossing moeten komen, vond ik wat belerend. Maar wellicht bedoel je dat niet zo :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:09

DIe link van Zolala, ja, ik begrijp dan ook waarom velen op social media schrijven dat de overheid genoeg noodpakketten naar het buitenland stuurt, dat ze dan ook wel hier noodpakketten kunnen uitdelen als ze dat zo belangrijk vinden.

Het is inderdaad voor sommigen een hele uitgave. Zelfs een radiootje van 5 a 10 euro is al veel voor sommigen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:19

DuoPenotti schreef:
Zolala schreef:
Ik vermoed dat in de tijd nadat we allemaal dat boekje in de bus hebben gekregen, er ook door instanties en gemeenten e.d. wel genuanceerd gaat worden, hoor.
Ook Radar komt daar vandaag al mee:
https://radar.avrotros.nl/artikel/het-n ... elen-62121

Ja dat hoop ik dat ze daar mee mee komen. :j

San87
Ja zat er ook al aan te denken om de gemeente een mail te sturen met hoe ik het ervaren heb dat ze er over aan het praten was.

Ja lijkt me een goed idee. Wellicht dat ze er niet bij stilgestaan hebben hoe een bericht overkomt.

Ik moet zeggen dat ik de reclamespotjes ook wel wat duister vind :+.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:20

De oudjes worden niet bang gemaakt. De meesten kunnen zich de tweedewereld oorlog nog herinneren, of de jaren erna. Die hebben meestal al voor een heel weeshuis eten in huis. De mijne tenminste wel. Al het bij mij op is, dan verkas ik daar wel heen. Eten voor minimaal een maand. :D

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:37

Die mensen die nu roepen dat de overheid dan maar een noodpakket moet geven aan alle huishoudens zijn ook de mensen die zeggen dat dit boekje dadelijk meteen weggegooid wordt.
Gooien die stel de overheid geeft iedereen een noodpakket die ook niet weg?
Dat zijn dan vast ook de mensen die zeggen ja maar dit lust ik niet of dit past niet in mijn dieet of levensstijl.
In een noodsituatie gaat het niet over lusten dan gaat het over overleven. En dan moet je blij zijn met een kopje soep of een cracker met knakworst.

Goed idee om de gemeente aan te schrijven over extra informatie voor ouderen.

Ik opende vanochtend de ah app en daar kwam ik dit tegen.
Nog niet doorgelezen maar wel snel doorgebladerd en onder aan staan een stel recepten met houdbare producten. Slim van de ah om wat inspiratie te geven kwa eten.
https://www.ah.nl/inspiratie/goed-om-te ... odsituatie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:45

germie schreef:
Het is inderdaad voor sommigen een hele uitgave. Zelfs een radiootje van 5 a 10 euro is al veel voor sommigen.

Ik weet zeker dat in een ouderencomplex de oudjes wel bij elkaar gaan zitten en ze per 5/10 personen maar 1 radio hoeven te hebben.
Daarnaast heeft mijn moeder al 35 jaar een radio die (ook) op batterijen werkt, want die oudjes gooien nooit wat weg. Wat nu goed uitkomt :D

Mijn ouders hebben een allesbrander met heel veel kuub hout in de tuin en zij hebben genoeg warmte zowel in het huis als op te koken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:59

Cookies schreef:
De oudjes worden niet bang gemaakt. De meesten kunnen zich de tweedewereld oorlog nog herinneren, of de jaren erna. Die hebben meestal al voor een heel weeshuis eten in huis. De mijne tenminste wel. Al het bij mij op is, dan verkas ik daar wel heen. Eten voor minimaal een maand. :D

Mijn vader heeft inderdaad een enorme kast vol eten. Alleen hij ziet juist geen problemen. Geen water op voorraad. Gelukkig wel medicatie voldoende. Wat ik me alleen afvraag bij flinke noodgevallen landelijk. Hoe zou dat gaan met oa nierdialyse? Kan dat doorgaan zonder stroom en een noodagregaat of brandstof voor de taxi? -O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:08

karuna schreef:
Cookies schreef:

Mijn vader heeft inderdaad een enorme kast vol eten. Alleen hij ziet juist geen problemen. Geen water op voorraad. Gelukkig wel medicatie voldoende. Wat ik me alleen afvraag bij flinke noodgevallen landelijk. Hoe zou dat gaan met oa nierdialyse? Kan dat doorgaan zonder stroom en een noodagregaat of brandstof voor de taxi? -O-

Thuis dialyse niet.
In het ziekenhuis hebben ze grote diesel aggregaten die bij stroomuitval aanspringen na 15 seconden.
En zo alle noodzakelijke dingen blijven voorzien van stroom.
In de SEH is er nog een extra eigen accu's die in 2 seconden al aangaan.

Een volgetankte auto kan al snel 800km rijden, dus dat isnooit allemaal ineens leeg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:13

Wat betreft de taxi klopt. Maar die rijden af en aan om dialysepatienten op te halen en te brengen. Die rijden enorme afstanden dagelijks om iedereen te brengen en halen. Ik vermoed dat de tank daarvan in een of twee dagen leeg zijn. Wat betreft de noodagregaten. Geen idee of die het bv een week of langer kunnen volhouden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:19

Een paar dagen, afhankelijk van de hoeveelheid brandstof, en alleen ICU, spoed- en operatiekamers worden dan van stroom voorzien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:20

Maar die hele vloot rijd niet meer op en neer om mensen te rijden naar de afspraken bij polies enz.
Geen leerlingenvervoer enz.
Dus daar zou ik zo bang niet voor zijn.

Hoe lang een ziekenhuis kan draaien zal per ziekenhuis verschillend zijn.
Waar ik toen werkte een paar dagen.

Ook daar zullen ze nu wel extra aandacht schenken aan deze problematiek.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:28

Eh mijn Kia Picanto red als ik extreem zuinig ben 390 kilometer dus dat gaat niet op voor iedere auto. Heb ook maar 35 liter tank. :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:31

karuna heeft het over taxi's

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:31

DuoPenotti schreef:
Maar die hele vloot rijd niet meer op en neer om mensen te rijden naar de afspraken bij polies enz.
Geen leerlingenvervoer enz.
Dus daar zou ik zo bang niet voor zijn.

Hoe lang een ziekenhuis kan draaien zal per ziekenhuis verschillend zijn.
Waar ik toen werkte een paar dagen.

Ook daar zullen ze nu wel extra aandacht schenken aan deze problematiek.

Klopt maar nier dialyse is niet iets dat gemist kan worden voor een paar keer. Een keer overslaan zal nog kunnen misschien maar meer?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:36

klopt.
Maar waar ik werkte hadden ze geen dyadische.

Ga er vanuit dan een ziekenhuis die dat wel heeft al snel een week vooruit kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:38

Zou ik niet van uit gaan. Maar de kans dat de brandstof voor de aggregaten snel wordt aangevuld is groot. Naast dat netbeheerders natuurlijk met spoed de boel weer werkend proberen te krijgen.