Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:03

mysa schreef:
Ja, onvrede-zondebok.
Onvrede alleen is niet genoeg want dan zouden H & I wel op de SP stemmen.

Maar waar komt de onvrede vandaan mysa? De H&I die op de PVV hebben gestemd blijken, voor het grootste gedeelte, 50+ middenklassers te zijn (meestal man trouwens). Dus helemaal niet mensen in de achterstandswijken of mensen die iedere maand moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:10

irmaz schreef:
Electra63 schreef:
Ik heb hier op de achtergrond een live-debat aanstaan.
De heer Boon van PVV is met een monoloog bezig en ik hoor alleen maar percentages en bedragen hoeveel immigranten/ statushouders kosten.
Het is zo'n brij van cijfers, die niet te controleren zijn, maar het racisme druipt er af.... echt bizar hoe tegenwoordig racisme gewoon geaccepteerd wordt.
Geen enkele medemenselijkheid.

Hij is zeker aan het voorlezen uit het boek van zijn messias vd Beek? Arme kamerleden, die cijfers zijn nogal misleidend en je moet helemaal terug naar de insteek van dat boek om dat goed bloot te kunnen leggen. Hij is gaan rekenen op basis van racistische uitgangspunten.

Klopt, hij noemde de naam van Van Beek, meerdere keren.
Ik ben aan het werk en kan het niet helemaal goed volgen.....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:14

Loretta schreef:
Daar zit dan wel weer een van waarheid in. Tegenwoordig moet je inderdaad uitkijken met grapjes.
Wel jammer, maar dat hangt denk ik samen met de algehele verziekte sfeer in de maatschappij.

Klopt, daar hoor je comedians ook veel over.. dat veel grappen niet meer mogen want er is altijd wel iemand die zich beledigd voelt.. :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:25

Benzz schreef:
irmaz schreef:
Het kabinet heeft een nieuw plan gepresenteerd voor het bestrijden van antisemitisme:
https://nos.nl/artikel/2545501-kabinet- ... lig-voelen

In deze draad wordt uitgelegd wat de maatregelen zouden betekenen en de rillingen lopen over mijn rug van de vergaande consequenties van dit plan :
https://threadreaderapp.com/thread/1859 ... 12284.html

En een noot van mij: discrimineren op antisemitisme is ook discrimineren en betekend dat je de gelijke rechten van mensen aan de wilgen hangt.

Dit gaat echt nergens meer over, weet gewoon niet meer wat ik erover moet zeggen.

Ook gelezen op The Rights Forum dat de antizionistische joodse organisaties niet toegelaten zijn op de vergaderingen ivm antisemitismebestrijding. Ik vermoed dat ze ook beschuldigd worden van antisemitisme. 8)7

Gelukkig is het hier nog niet zo erg als in de VS en Israël: in de VS zullen blijkbaar alle nieuwsberichten eerst nagelezen/goedgekeurd worden door een beperkt aantal mensen. En Israël schrapt alle banden met Haaretz. Twee o zo democratische landen, yeah right.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:32

Dit pakt ook weer vreemd uit, hypotheekrente aftrek met nieuwe regels meest onvoordelig voor de lagere inkomens:

https://nos.nl/artikel/2545879-meer-hyp ... e-inkomens

En dan de Lelylijn, de treinverbinding van het noorden met de randstad. NSC en BBB vonden de regio's heel belangrijk, niet alleen de randstad, maar nu wordt die treinverbinding toch weer in de ijskast gezet terwijl hij in de troonrede nog werd aangekondigd. Wat een zwalkend beleid :n

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:04

Op heel het ov wordt bezuinigd toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:10

Ik hoop dan dat de oppositie dat op een nette, en heel duidelijke manier heel vaak gaat vertellen :j zodat de mensen die ermee te maken krijgen, het ook snappen

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:14

prompter schreef:
Dit pakt ook weer vreemd uit, hypotheekrente aftrek met nieuwe regels meest onvoordelig voor de lagere inkomens:

https://nos.nl/artikel/2545879-meer-hyp ... e-inkomens

En dan de Lelylijn, de treinverbinding van het noorden met de randstad. NSC en BBB vonden de regio's heel belangrijk, niet alleen de randstad, maar nu wordt die treinverbinding toch weer in de ijskast gezet terwijl hij in de troonrede nog werd aangekondigd. Wat een zwalkend beleid :n

En blijkbaar is het de bedoeling dat er 1 miljoen huizen bijgebouwd worden in het Noorden. Wie moet daar gaan wonen als er geen goede treinverbinding is? -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:15

Als er ook werkvoorzieningen zijn hoeft niemand ergens naartoe #ofzo
:')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:18

Cer schreef:

Daar moest ik aan denken. Waar gaan al die mensen werken?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:23

nps schreef:
Op alles wat nuttig en praktisch is wordt bezuinigd. Alles om de miljarden op te hoesten die niet binnen komen omdat er:
Geen stop wordt gezet op subsidies op fossiele brandstoffen (jij betaalt 1,10 per kub gas, het bedrijfsleven 13 cent), niet wordt geregeld dat de vervuiler ook mee gaat betalen en er nauwelijks belasting is voor winstuitkeringen en andere bedrijfsrendementen, de asielketen in de soep laten lopen zodat daar idiote kosten gemaakt moeten worden, ...
Om maar wat dingen te noemen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:25

_San87_ schreef:
Cer schreef:

Daar moest ik aan denken. Waar gaan al die mensen werken?

Die willen allemaal op de Zuid-as blijven werken :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:27

Nou ja, of ze gaan niet werken… die mensen heb je ook :+

…holt alvast een stukje weg… :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:37

Huh? Lees ik de nieuwsberichten over de Lelylijn nou zo anders?

Op t AD:

Citaat:
Coalitiepartijen VVD, NSC en BBB willen een nieuw onderzoek dat de Lelylijn koppelt aan de inrichting van Nederland op de lange termijn en de bouw van nieuwe woningen. Olger van Dijk (NSC) omschrijft zijn idee als een poging om ondanks miljardentekorten toch door te gaan met het spoorproject.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:55

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:55

Onderzoeken zijn soms een ander woord voor "uitstel" is mijn ervaring.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:22

irmaz schreef:
nps schreef:
Op alles wat nuttig en praktisch is wordt bezuinigd. Alles om de miljarden op te hoesten die niet binnen komen omdat er:
Geen stop wordt gezet op subsidies op fossiele brandstoffen (jij betaalt 1,10 per kub gas, het bedrijfsleven 13 cent), niet wordt geregeld dat de vervuiler ook mee gaat betalen en er nauwelijks belasting is voor winstuitkeringen en andere bedrijfsrendementen, de asielketen in de soep laten lopen zodat daar idiote kosten gemaakt moeten worden, ...
Om maar wat dingen te noemen.

Je vergeet nog iets, de hypotheekaftrek voor de hogere inkomens wordt volgend jaar verhoogd ;)
Maar inkomensongelijkheid staat hoog op de lijst :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:26

Dat meldde Prompter toch al?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:31

Dar bericht van Prompter had ik even gemist :D

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:05

Cer schreef:
Loretta schreef:
Daar zit dan wel weer een van waarheid in. Tegenwoordig moet je inderdaad uitkijken met grapjes.
Wel jammer, maar dat hangt denk ik samen met de algehele verziekte sfeer in de maatschappij.

Klopt, daar hoor je comedians ook veel over.. dat veel grappen niet meer mogen want er is altijd wel iemand die zich beledigd voelt.. :j

Met deze ontwikkeling heb ik dan weer totaal geen moeite. Genoeg andere dingen om over te kunnen lachen nog

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:54

Van mij mogen comedians wel ver gaan. Totaal geen moeite mee.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 01:41

Hmm, voor mij ligt het aan de intentie. Zo lang iets echt nog satire is zoals het bedoelt is - dus de huidige 'machten' in de maatschappij aan de kaak stellen - mogen ze heel ver gaan van mij. Ook als het over mij zou gaan. Maar wat sommige mensen uit het oog verliezen is dat satire bedoelt is om macht te kakken te zetten, niet om de underdog te kakken te zetten. Daar gaat het steeds vaker mis, mensen gebruiken satire steeds vaker als een soort dekmantel terwijl ze eigenlijk gewoon makkelijke doelwitten pakken.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat helemaal niks mag met underdogs. Om vanuit mijn eigen positie te kijken: ik kan heel hard lachen om comedians die autistische of adhd trekken onder de loep leggen en die komisch uitvergroten, zelfs als dat stereotyperend is. Want sommige dingen van hoe wij in elkaar steken slaan nou eenmaal ook echt nergens op, de God die dat bedacht heeft is toe aan een sabbatical.

Maar er zit (in ieder geval voor mij) een groot verschil tussen:

Citaat:
"Mooi man, zo'n autistische vriendin. Hoef me nooit meer af te vragen of ik nog wat waard ben: die brute eerlijkheid zorgt er wel voor dat ik klaar ben de rest van m'n leven. Daar staat gelukkig dan wel weer tegenover dat ik het hoofdrekenen kan uitbesteden. Weet nog steeds niet of ik daarmee echt aan het langste eind heb getrokken, dus ze staat wel nog steeds gratis af te halen op marktplaats, maar altijd de silver lining blijven zoeken, toch?"

en:

Citaat:
"Tegenwoordig is iedereen wel autistisch of ADHD'er of een ander parelend sneeuwvlokje om aan te likken. In mijn tijd was je dan gewoon de mongool aan de ketting op het dorpsplein waar je je tomaten-gooi-kunsten op kon oefenen. Wij vermaak, hij een gezond dieet, win-win".

Dat zijn echt twee wezenlijk verschillende insteken op dezelfde underdogs (nog even los van wat je persoonlijk van autistische/ADHD mensen en diagnoses vind; je kunt niet beweren dat we nou echt de machten van de maatschappij zijn ;)).

Wat ook mee speelt is de positie van de comedian zelf. Maken de comedians zelf onderdeel uit van de groep waar ze grappen over maken, of staan ze ernaast? En als ze ernaast staan, is er dan nog iemand uit die groep bij betrokken geweest, al is het maar een snelle check bij een vriend van "deze kan wel toch? Of zie ik echt iets over het hoofd?". Zo'n check, of überhaupt gewoon even nadenken over wie je pakt en op welke manier, maakt echt een hoop verschil. Voor degene over wie je het hebt, én voor de boodschap die je het publiek uiteindelijk mee geeft als ze naar huis gaan of de tv uitzetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 07:28

Nou ja als ik een comedian niks vind dan luister ik gewoon niet, hoe ingewikkeld kan t zijn..

Gaan dicteren waar mensen het wel en niet over mogen hebben is ook een heel fijne lijn zeg maar.. voor je t weet bepaal je wat er gezegd mag worden…

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:10

Jij hebt het over smaak, maar ik heb het over verantwoordelijkheid. Het gaat niet om verbieden van uitspraken want dat is een heel ander level. Het gaat om het besef dat je woorden invloed hebben op hoe er naar fenomenen wordt gekeken en dat ze dingen teweeg brengen. Zeker vanaf een (letterlijk) podium en het kan absoluut geen kwaad om je dat te beseffen als comedian. Een comedian persoonlijk niks vinden is prima, Bert Visscher bijvoorbeeld heb ik nog nooit een seconde grappig gevonden omdat zijn humor en maniertjes gewoon anders zijn dan de mijne. Dus dan zap ik weg, prima. Maar woorden hebben invloed op de maatschappij en "dan luister ik gewoon niet, hoe moeilijk kan het zijn" gaat over smaak, niet over de maatschappelijke verantwoordelijkheid waar ik 't over heb.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:34

VuurVleugels schreef:
Hmm, voor mij ligt het aan de intentie. Zo lang iets echt nog satire is zoals het bedoelt is - dus de huidige 'machten' in de maatschappij aan de kaak stellen - mogen ze heel ver gaan van mij. Ook als het over mij zou gaan. Maar wat sommige mensen uit het oog verliezen is dat satire bedoelt is om macht te kakken te zetten, niet om de underdog te kakken te zetten. Daar gaat het steeds vaker mis, mensen gebruiken satire steeds vaker als een soort dekmantel terwijl ze eigenlijk gewoon makkelijke doelwitten pakken.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat helemaal niks mag met underdogs. Om vanuit mijn eigen positie te kijken: ik kan heel hard lachen om comedians die autistische of adhd trekken onder de loep leggen en die komisch uitvergroten, zelfs als dat stereotyperend is. Want sommige dingen van hoe wij in elkaar steken slaan nou eenmaal ook echt nergens op, de God die dat bedacht heeft is toe aan een sabbatical.

Maar er zit (in ieder geval voor mij) een groot verschil tussen:

Citaat:

"Mooi man, zo'n autistische vriendin. Hoef me nooit meer af te vragen of ik nog wat waard ben: die brute eerlijkheid zorgt er wel voor dat ik klaar ben de rest van m'n leven. Daar staat gelukkig dan wel weer tegenover dat ik het hoofdrekenen kan uitbesteden. Weet nog steeds niet of ik daarmee echt aan het langste eind heb getrokken, dus ze staat wel nog steeds gratis af te halen op marktplaats, maar altijd de silver lining blijven zoeken, toch?"

en:

Citaat:
"Tegenwoordig is iedereen wel autistisch of ADHD'er of een ander parelend sneeuwvlokje om aan te likken. In mijn tijd was je dan gewoon de mongool aan de ketting op het dorpsplein waar je je tomaten-gooi-kunsten op kon oefenen. Wij vermaak, hij een gezond dieet, win-win".

Dat zijn echt twee wezenlijk verschillende insteken op dezelfde underdogs (nog even los van wat je persoonlijk van autistische/ADHD mensen en diagnoses vind; je kunt niet beweren dat we nou echt de machten van de maatschappij zijn ;)).

Wat ook mee speelt is de positie van de comedian zelf. Maken de comedians zelf onderdeel uit van de groep waar ze grappen over maken, of staan ze ernaast? En als ze ernaast staan, is er dan nog iemand uit die groep bij betrokken geweest, al is het maar een snelle check bij een vriend van "deze kan wel toch? Of zie ik echt iets over het hoofd?". Zo'n check, of überhaupt gewoon even nadenken over wie je pakt en op welke manier, maakt echt een hoop verschil. Voor degene over wie je het hebt, én voor de boodschap die je het publiek uiteindelijk mee geeft als ze naar huis gaan of de tv uitzetten.

Intentie is vaak (niet altijd) iets wat de ontvanger er zelf in legt. Bij comedians kun je er altijd van uitgaan dat iets zonder kwaadaardige intentie bedoeld is, anders is het geen comedie en verliezen ze in rap tempo hun publiek (zie Hans Teeuwen bv)

Overigens kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen dat autisten zeer vaak niet de underdog zijn :n