Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:56

dry schreef:
Ze zullen toch wel een tijdje immuun zijn?
Weet iemand of daar al onderzoek naar gedaan is?

Sterkte met de het zieke beest Lianne. Knarsen is toch een teken van pijn :(
Hoe lang is ze al ziek?

Ik ken mensen waar ze schapen het al een 2e keer hebben. Wel een jaar en tussen maar je moet er toch niet aan denken dat dit komend jaar weer opspeelt .

Dankjewel, ja knarsen is pijn. Ik vind het zo intriest en moedeloos . Vanaf afgelopen donderdag merkten we dat ze ziek was met 42 koorts. Gelijk behandeld maar elke dag slechter. Koorts wel lager maar blijft snel ademen, pijn met eten dus komt weinig in en ligt vooral stil in een hoek te knarsen. Ik weet niet wanneer er verbetering kan optreden of wanneer het genoeg is voor zo’n dier. Ik denk ik wacht eerst een week , de vorige begonnen op te knappen maar hier zie ik niks gebeuren .

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:28

Het virus heeft meerdere serotypen. Als het schaap er één van heeft doorstaan is het nog niet immuun voor de andere helaas.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:51

Dat is toch ook de reden dat de vaccinaties niet goed werken bij veel dieren? Dat het een andere variant is waar niet tegen geënt is?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:24

Jet schreef:
Dat is toch ook de reden dat de vaccinaties niet goed werken bij veel dieren? Dat het een andere variant is waar niet tegen geënt is?

Dat kan inderdaad heel goed. Of het vaccin slaat gewoon niet goed aan ( worden te weinig anti stoffen aangemaakt ).

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:59

Ik denk het laatste, vorig jaar was serotype 3 en dat is het nog steeds daar zou het vaccin tegen beschermen. Maar hier hebben de meest schapen vorig jaar BT gehad dit voorjaar geent en nu hebben ze het weer allemaal gehad.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 23:32

Ik ben ff kapot.
Sinds afgelopen donderdag vecht onze lieve Molly tegen blauwtong . Vandaag de dierenarts er weer bij want vond haar wat verslechterd. Vanavond heb ik ze “ gelukkig “ met spoed erbij gekregen om haar te laten inslapen …. T ging zo hard afgelopen uren ondanks bergen medicatie . Ze wou wel eten en drinken maar stikte zo wat, tong helemaal blauw. Je staat machteloos. Dit konden we nog voor haar doen…. Ontzettend naar

tienus63

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 23:41

Sterkte Lianne, heel klote!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 04:26

Wat vreselijk, Lianne. Je hebt alles gedaan om haar te redden. #@$&& ziekte

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 06:12

Verschrikkelijk, heel veel sterkte.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 07:32

@$@$#&@$ |( |(
Net bij controle een schaap ziek, Lavendel.
Dikke kop, zwaar ademen, pijnlijke poten, 39,8 gr,
Ze heeft wel wat gewelde brokjes gegeten, wilgenbaderen en beetje hooi.

Zo verdrietig dat blauwtong nu ook weer hier is. Het leek hier in Haarlemmermeer weg te blijven.....valse hoop.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 07:42

Oh wat vreselijk, heel veel sterkte

Wij hebben zelf geen schapen, maar bij onze pensionstal waar ze ook schapen hebben ook blauwtong.
Gister was er eentje door de sloot gegaan en naast de waterbak gaan liggen, je zag aan het beestje dat ze met het uur slechter werd, zo sneu om te zien.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:10

oooh wat naar lianne , alle moeite en dan toch moeten besluiten in te laten slapen . sterkte !
wij hadden een dood lam gisteren , de dag er voor wat sloom maar wel eten , gisteren toch mee naar huis genomen omdat we het niet helemaal vertrouwde en savonds was ze dood . echt , wat een kl**e virus .

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:56

Bah je wordt er moedeloos van.
Elke morgen horror, gaat het goed met de schapen.
Bah.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:16

Sterkte Lianne. Wat verdrietig.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:07

Dank jullie wel ❤️, ik wens jullie allen met de schapen ook veel sterkte en liefs .

@bruine; wat triest van het lam. Gaan ze dan “ rustig “ dood ? Dat ze ineens weg trekken oid?

Als ik hier de DA er niet op tijd bij had dan was ze gestikt. Ze was zo in paniek . Ben erbij gaan zitten. Wanneer stopt dit toch …

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:23

deze zakte zo weg , alsof ze in slaap was .

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:35

Wat enorm verdrietig
Heel veel sterkte allemaal!
Ik las toevallig net dat er op de kinderboerderij in stiens ook blauwtong is vastgesteld :\

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:48

bruine schreef:
deze zakte zo weg , alsof ze in slaap was .

Wat triest en zo jong … ik zie heel veel verschillend verloop.
De anderen waren kreupel bij ons, aten slecht en lamlendig. Na 7 dagen opknappen.

Schaap wat we lieten inslapen niet kreupel, erg sloom, pijn met eten, geen enkele verbetering ondanks medicatie. Laatste dag (6) begon ze wat te hoesten, DA er weer bij, in de avond rap achteruit . Kon niet eten en drinken , trok helemaal dicht en alles kwam er weer uit , ademen met bek open , blauwe tong, liep helemaal vol in de longen . Toen begon ineens het slijm. Nog nooit zoiets naars gezien . Bezig met langzaam stikken . Spoed DA gebeld dat ze meteen moesten komen voor inslapen en dat deden ze. Ondanks vaccinatie ontzettend ernstig ziek . Ik snap er niks van. Gaat nu wel weer maar ben er even een paar dagen naar van geweest. Ze was pas 3 en met fles opgevoed .

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:08

je kunt er geen peil op trekken lianne , wanneer je denkt dat ze er door komen gaat het mis en andersom ook . wat jij zegt over dat slijm , dat hadden wij vorig jaar , echt horror . en idd als je ze met de fles hebt opgevoed krijg je er een band mee en is het heel moeilijk om zon dier te zien lijden al is het uiteindelijk de beste beslissing.
ik hoop dat als de eerste nachtvorst geweest is die knutten weg blijven .
voor nu is het hier rustig gelukkig.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:30

Nou net wat je zegt, laat de kou maar komen.
Hoop dat het rustig blijft bij jullie, net als hier.
We duimen !

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 13:55

Update van afgelopen woensdag naar nu.
Mijn schaap doet het voorzichtig positief. Ondanks vaccinatie toch ziek geworden, dikke kop, zwaar ademen, pijnlijke poten, 39,8 gr, snot.
Ze is brokjes, hooi, wilgentakken, gras blijven eten.
Ze heeft antibiotica en pijnstilling ingespoten gehad de eerste dag. Daarna heeft ze 3 x per dag 1000 mg paracetamol opgelost in water gekregen. En daar doet ze het goed op.
Ze heeft geen snot meer, is duidelijk minder benauwd en ze loopt ook beter.............

duim duim duim Verder is de rest nog okay.
Het lijkt bij haar of de vaccinatie in ieder geval heeft beschermd tegen de blaren in de mond..........

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:52

janouk schreef:
Update van afgelopen woensdag naar nu.
Mijn schaap doet het voorzichtig positief. Ondanks vaccinatie toch ziek geworden, dikke kop, zwaar ademen, pijnlijke poten, 39,8 gr, snot.
Ze is brokjes, hooi, wilgentakken, gras blijven eten.
Ze heeft antibiotica en pijnstilling ingespoten gehad de eerste dag. Daarna heeft ze 3 x per dag 1000 mg paracetamol opgelost in water gekregen. En daar doet ze het goed op.
Ze heeft geen snot meer, is duidelijk minder benauwd en ze loopt ook beter.............

duim duim duim Verder is de rest nog okay.
Het lijkt bij haar of de vaccinatie in ieder geval heeft beschermd tegen de blaren in de mond..........

Fijn te lezen dat ze de eerste dagen is doorgekomen. Ik hoop dat dit zich zo blijft door zetten. Hoeveel dagen is het schaap nu ziek? Ik hou dag 6 ongeveer aan als “ kantel punt “. Dan hoop ik verbeteringen te zien.
Hier ben ik met Novem blijven door spuiten ; veel mensen zijn angstig ivm nier schade maar ze dronk en had een spiegel van pijn stilling nodig.
Hier allen ook gevaccineerd. Heb er 3 met novem en antibiotica doorheen gekregen . Allen zere mond en slokdarm, slecht eten. Ook de geiten.
T laatste schaap Kreeg op dag 6 last van snot, hoesten , dexamethason gespoten maar niks mocht meer baten. Ik zie ondanks de vaccinaties een heel breed beeld qua verloop.
Weet iemand of hier al onderzoek resultaten van zijn?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:38

Hier loopt ons ramlam met 1 poot nog niet helemaal goed maar zie hem er met de dag meer op lopen.

Verder is hij weer helemaal de oude.

Daarna werd er een ooi ziek.
Maar ook die lijkt er doorheen.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:22

hoe gaat het hier met alle zieke schapen ? zijn jullie er een beetje door heen qua zieke dieren ?
hier lijkt het als of we het ergste hebben gehad (duim ,duim , ) geen zieke dieren meer erbij . nog 6 thuis staan die goed opknappen en 1 die er best slecht aan toe is maar nog steeds eet , water krijgt ze in de bek gespoten met een drench spuit en natuurlijk novem .

wat de ondezoeksresultaten betreft denkik dat de dierenartsen positiever zijn als de schapenhouders maardat is wat ik om mij heen hoor.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 08:27

We hebben 1 schaap ziek, maar ze is redelijk weer opgeknapt. Geen dikke kop en snot meer. Alleen nog last van haar pootjes. Tot gisteren op paracetamol, maar nu krijgen we haar niet meer te pakken. Goed teken. Voorzichtig positief.