Huertecilla schreef:irmaz schreef:Mèn hoe hebben wij die Putin zo lang zijn gang kunnen laten gaan

Vertel; wat hadden wij (inclusief jij) dan eerder moeten doen?
Wat ik had moeten doen is me niet in slaap moeten laten sussen door het beeld dat de afgelopen 20 jaar van Rusland is gecreeerd als modern, vriendelijk, eerlijk, democratisch land terwijl ik heel andere verhalen heb gehoord en gelezen over hun gedrag voordat de Sovjet Unie was gevallen. Ik heb zelf al een paar jaar geleden het gas laten afsluiten, meer als solidariteit met de Groningers maar ben nu blij dat ik er in ieder geval niet toe bijdraag dat we als Nederland op de knieen moeten voor Putin.
Wij hadden met z'n allen veel beter op moeten letten in welk horrorverhaal Putin en de zijnen leven en denken en daar 1: zo min mogelijk zaken mee moeten doen zodra er een idee was dat er mensen zichzelf aan het verrijken waren of anderen aan het uitbuiten waren, 2 al helemaal niet afhankelijk van moeten worden, 3: geen legitimiteit aan Putin moeten geven door onze huidige koning daar een pilsje met Putin laten drinken, laat staan er als buurman naast laten wonen. 4: Onze journalisten niet zo moeten laten afglijden dat ze onbewust de Putin-propaganda na-papagaaien 5: Beter op moeten letten waar alle complot-theoriën vandaan komen en daar in een veel vroeger stadium op moeten reageren (en dat doen we nog steeds onvoldoende) 6: Duidelijk stelling moeten nemen toen Rusland in 2004 Tsjetsjenië plat heeft gebombardeerd, in 2008 Georgië heeft platgebombardeerd, in 2014 de Krim heeft geannexeerd en in 2014 als rebel vermomd de Donbas in is gemarcheerd en van daaruit de MH17 heeft neergehaald waarbij bijna 200 Nederlanders zijn omgekomen.
Citaat:
En dat er nog steeds mensen zijn die het willen dat hij zijn gang kan gaan zo dat zij hun comfortabele leventje maar kunnen blijven leiden...
Huertecilla schreef:Vertel; wat wil jij dan dat de westerse regeringen nú doen? Zelenski een paar kruisraketten geven met adressering Kremlin?
Of dat ´luchtruim sluiten´. Hoe stel jij je dat voor? Duitse of Spaanse piloten in Eurofighters de Russische jagers neerschieten?
Of wát. Die kritiek en vegen uit de pan zijn lekker makkelijk popie, maar wat denk je dat er dan gebeurt?
Zou je het werkelijk beter vinden dat al die oekraïnse vluchtelingen in hun europese gastlanden meemaken dat het daar ook gebeurt?
Imo doen de westerse staten het, het minst slecht. Bewuste woordkeuze want ´goed´ is geen enkele optie. Het is dramatische ellende. Óók voor de arme sloebers die als russisch kanonnenvoer dienen enhún families.
Het oekraïnse leger krijgt materiaal om zich te verdedigen zonder dat dit escalatie oproept.
Europese (en andere) landen hebben de grenzen en sociale diensten open voor de vluchtelingen.
Wat wil je nog meer?
Iets realistisch. Wil jij werkelijk de rest van de wereld laten nuken om Putin te stoppen?
Heleboel vragen
Ik zou Zelensky alle wapens geven die hij nodig heeft om de Russen uit Ukraïne te jagen. Daar is m.i. geen raket voor nodig die het Kremlin kan raken.
Ik weet niet precies wat er bedoeld wordt met "het luchtruim sluiten" maar ik vermoed dat dat vrijwel onmogelijk is. Beter lijkt me dat de Ukraïners zelf in staat zijn om hun hele land te kunnen verdedigen, dus van mij mogen ze vliegtuigen en straaljagers krijgen als dat een meerwaarde heeft. Maar ik vind niet dat die door NAVO-piloten bestuurd kunnen worden.
Ik ben niet zo snel onder de indruk van het gebluf van Putin als jij blijkbaar bent. Putin komt voorlopig Europa niet in. Hij gaat niet zelf de NAVO aanvallen maar hoopt dat de NAVO hem willen aanvallen. Waarschijnlijk heeft hij dan een deal met Xi. Wat China en Rusland als overeenkomst hebben is dat zij beiden volgens de wet nooit agressor mogen zijn maar zichzelf wel tot het uiterste mogen verdedigen mocht er een existentiele aanval op hun land zijn.
De wereld laten nuken om Putin te stoppen is niet realistisch, gewoon even het handboek van de NATO raadplegen en de escallatieladder van kernwapens opzoeken.
Putin wordt wel gestopt m.i. maar niet door de NAVO, NAVO is geen eigenlijke partij in dit conflict. Rusland moet van Ukraïne verliezen op het strijdveld, moet economisch verliezen door isolatie van de rest van de wereld en moet intern Rusland verliezen om uiteindelijk volledig te verdwijnen. En vooral dat laatste is een lastige want dat fort heeft Putin als eerst gebouwd met een "politie" macht die bijna 10x zo groot is als zijn huidige leger.