Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:40

nikkel schreef:
HC, kort door de bocht, de geannexeerde gebieden zijn Russisch grondgebied volgens de Russische grondwet. Dus een aanval op dat gebied is net zo (erg) als een aanval op Moskou.

Wij, de Europeanen, maken een verschil tussen het grondgebied van de Oekraïne en Rusland. Voor ons, in onze beredenering maakt het een verschil of je de geannexeerde gebieden terug wilt veroveren of Moskou aanvalt.

Inderdaad (te) kort door de bocht.
Dat het annexeren niet legaal is weet Putin zelf ook.
Het ´dus´ niet van toepassing.

Jouw steling houdt in dat Jerson heroveren hetzelfde is als een bom op Moskou. Met alle respect voor die mering ben ik ervan overtuigd dat de overgrote meerderheid van de russische bevolking het verschil wel ziet.

Ben blij dat de westerse regeringen ook letterlijk een grens met Rusland zoals de UN dat ziet trekken. Idem de beperkte keuze van wapensteun hoe ellendig dat ook is voor het conflict.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:48

pien_2010 schreef:
En aanvulling. In de Dordogne wonen veel Nederlanders. Zou wat zijn als Nederland een referendum uit gaat schrijven of de Nederlanders voor annexatie zijn en bij een ja, de Dordogne uitroepen tot Nederlands grondgebied.

Inderdaad Pien.
En een busje van de gendarmerie de Dordogne is om die malle NLers de oren te wassen is heel wat anders dan een franse bom op Den Haag.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 19-10-22 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:49

Wij vinden het annexeren niet legaal, maar daar heeft Vlad schijt aan. 100% van overtuigd btw.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:50

Huertecilla schreef:
martichr schreef:
https://mobile.twitter.com/NOELreports/ ... 2432801792

Ondertussen blijft Oekraïne de Russische bevoorrading in Rusland aanvallen. Of er wordt nog steeds teveel gerookt daar..

Hoe goed voor de directe strijd ook, is dit vreselijk riskant omdat op russisch grondgebied opereren een balans die wel degelijk betaat kan verstoren.
Tot nu toe is het verdédigen van eigen grondgebied door de oekraïners. Rusland op diens grondgebied aanvallen is heel wat anders. Gaan wij dát ondersteunen?

Een balans tussen escaleren van materieel-type door Rusland vs wapensteun vanuit het westen is overduidelijk.
Er zijn bv nog steeds geen moderne tanks aan Oekraïne geleverd.

Vanuit russische kant is een tapijtbombardement van Kiev´gewoon´mogelijk.
Dan hebben we het nog niet eens over de vage onderzeeboot of ´kleine´ nucleaire wapens.
Neem dat laatste. Wát als er vanwege aanval op russische gebied vergeldend een ´schone´nuclaire minikop aan een drone geknoopt wordt?
Gaan wij dan ook escaleren of??

Al vanaf het begin van de oorlog wordt in Belgorod gesaboteerd door Russen die tegen Poetin gekant zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:58

nikkel schreef:
wij vinden het annexeren niet legaal, maar daar heeft Vlad schijt aan.

Nogmaals, ík ben blij dat de westerse regeringen dat anders zien en géén carte blanche aan Zelenski geven.

Ja Babootje en wat wil je daarmee aangeven?
Sabotage, zelfs als dat verkapt door Oekraïne is, is heel wat anders dan een raket ´Made in USA´ op een Russische stad.

Ik weet niet wat sommigen hier denken/willen, maar ík wil dat_
1. dit conflict ophoudt
2. niet naar het westen escaleert
Het hemd is daarbij nader dan de rok voor mij.
Dus steun voor Oekraïne om zich te verdedigen met als grens de russische grens, ook mbt de wapencpaciteit.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:39

In een uitzending van een Russisch omroep Rossija24 verteld de door Rusland aangewezen leider van de regio Kherson Saldo dat het voltallige Russische bestuur van de stad zich terugtrekt uit Kherson naar de andere oever van de Dnipro.
Citaat:
Het hoofd van de administratie van de regio Kherson, Vladimir Saldo, vertelde woensdag aan de Russische omroep Rossiya 24: 'Vanaf vandaag zullen alle regeringsstructuren van de stad, het civiele en militaire bestuur, alle ministeries, worden verplaatst naar de linkeroever van de stad. de rivier'. Het Russische leger zal echter 'tot de dood' vechten tegen Oekraïense troepen in de stad.
https://www.salzburg24.at/news/oesterre ... -128596081
Dat laatste is de opdracht van de nieuwe generaal Sergei Surovikin.

NB: dat eerst de Russische leiders (zowel civiel als militair) wegvluchten en dat ze dit doen onder dekking van een door hen zelf op de been gebrachte stoet van evacuerende burgers. Er kunnen iedere dag ongeveer 5000 burgers naar de overkant van de Dnipro worden gebracht en de Russische schatting is dat er zo'n 60.000 mensen geevacueerd moeten worden (voor het beeld, Kherson telde in 2021 bijna 300.000 inwoners). Het Ukraïnse leger staat op ongeveer 20 km van de stad. Hoeveel burgers zullen werkelijk de overkant halen?
En dan krijgen de lagere militairen de opdracht om de stad tot aan de dood te verdedigen...
Vertel eens, wie wil in een land met zo'n mentaliteit wonen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:40

Wat ik daarmee wil aangeven is, dat al vanaf het begin van de oorlog er explosies in Belgorod plaats vinden al dan niet door Partizanen (Russisch verzet tegen Poetin) of door Oekraine. En wellicht ook nog false flag operaties. Er wordt niet gereageerd door Poetin. Ook niet op de eerdere aanslag in De Krim.
Dat zegt wel iets over hoe serieus met name de nucleaire dreigementen van Poetin zijn.

De aanslag op de Kerch (Krim) brug wordt door Rusland als excuus gebruikt voor huidige aanvallen van Rusland op civiele doelen in Oekraine, maar dat is natuurlijk onzin, wat denk je nu echt dat Rusland dat anders niet zou hebben gedaan? Die aanvallen waren al voorbereid.

Dus dat "vreselijke riskante" van op Russisch grondgebied opereren lijkt goed te relativeren. Zolang het in het grensgebied is en geen bom op Moskou met de groeten van de Navo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:45

Eens Babootje. Die aanvallen op Oekraïne hadden niets met vergelding te maken want dit soort aanvallen vragen heel heel veel voorbereiding, althans volgens hoge Pieten uit het leger.

Oorlog op micro niveau
Na het vrijwilligen liep ik naar huis en halverwege keerde ik me om en ging langs Yuillia, want ik voelde dat het niet goed ging.
De deur wordt open gedaan door een prachtig slavisch volkomen behuild gezichtje en haar ogen zo klein vergeleken met normaal stonden nog meer omhoog als anders. Twee paar Nederlandse armen worden rondom het tengere figuurtje geslagen.
"Manlief moet naar het leger, eerst training en wellicht vandaag al vertrekken, en zij komt pas dit weekend thuis". Dus echte crisis, zo enorm verdrietig. Tevens boosheid→ "30% infrastructuur→ lees elektriciteitscentrales→ is volledig naar de klote geschoten door de Russen. Waarom sluit het westen het luchtruim niet? Waarom moeten wij zoveel lijden? Waarom moeten wij en alles kapot?"

En zoals eerder zo terecht opgemerkt werd er zijn heel heel erg veel Yuillia's nu Sad

Daarna kwam de schaamte (dit volk is zo sterk): "ik wil niet dat je me zo ziet, wij zijn sterk. Zo zijn wij niet".
Toen ik vertelde dat ik voelde dat ze me nodig had en dus omgedraaid was, zei ze dat ik door GOD gezonden was→ waarop we beiden in lachen uitbarstten Laughing en ik zei→ "ik denk dat ik je gewoon kon voelen lieverd, en dat is voor mij niet vreemd".

TEvens haar verteld, dat dit echt verdriet is met hoofdletters, want dat het hier wel echt ergens over gaat. Dat schaamte zo totaal misplaatst is. Dat ze een lieve sterke vrouw is, en het goed is dat ze niet alles alleen hoeft te dragen.

We zijn geëindigd met de lelijke woorden dat we deze oorlog een ongelooflijke 1000x oliebol oorlog vinden→ door het Kremlin begonnen, door het Kremlin voortgezet, en alleen door het Kremlin te stoppen door gewoon te vertrekken.

Wat is het leven voor deze mensen binnen en buiten Oekraïne toch diep en diep treurig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:54

O Pien wat verdrietig. En wat een geluk dat jij dat zo hebt aangevoeld dat je naar haar toe bent gegaan en haar wat kon troosten :knuffel:
Mèn hoe hebben wij die Putin zo lang zijn gang kunnen laten gaan -:(- |o
En dat er nog steeds mensen zijn die het willen dat hij zijn gang kan gaan zo dat zij hun comfortabele leventje maar kunnen blijven leiden...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:33

Nu is de staat van beleg in de 4 bezette regio,s aangekondigd door vlad. Dan treedt het oorlogsrecht in werking met alle gevolgen voor de daar wonende Oekraïners heel rap heel veel wapens erheen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:57

irmaz schreef:
O Pien wat verdrietig. En wat een geluk dat jij dat zo hebt aangevoeld dat je naar haar toe bent gegaan en haar wat kon troosten :knuffel:
En dat er nog steeds mensen zijn die het willen dat hij zijn gang kan gaan zo dat zij hun comfortabele leventje maar kunnen blijven leiden...

Dit dus.
Wij leven ons hele luxe leventje hier in dit topic , waar ik heel dankbaar voor ben, maar dat zo rauwe verdriet kwam echt wel binnen. Ik zei tegen mijn lieve man:" mensen moeten veel vaker hun zegeningen tellen. Het is gewoon zwaar klote en dat is en was zeer voelbaar". Tevens voelt het zo machteloos.

En nikkel de post is zeer triest want komt erbij. Ik heb niet voldoende meer aan zakjes chips troost.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:17

irmaz schreef:

Vertel; wat hadden wij (inclusief jij) dan eerder moeten doen?

Citaat:

Vertel; wat wil jij dan dat de westerse regeringen nú doen? Zelenski een paar kruisraketten geven met adressering Kremlin?
Of dat ´luchtruim sluiten´. Hoe stel jij je dat voor? Duitse of Spaanse piloten in Eurofighters de Russische jagers neerschieten?
Of wát. Die kritiek en vegen uit de pan zijn lekker makkelijk popie, maar wat denk je dat er dan gebeurt?
Zou je het werkelijk beter vinden dat al die oekraïnse vluchtelingen in hun europese gastlanden meemaken dat het daar ook gebeurt?

Imo doen de westerse staten het, het minst slecht. Bewuste woordkeuze want ´goed´ is geen enkele optie. Het is dramatische ellende. Óók voor de arme sloebers die als russisch kanonnenvoer dienen enhún families.
Het oekraïnse leger krijgt materiaal om zich te verdedigen zonder dat dit escalatie oproept.
Europese (en andere) landen hebben de grenzen en sociale diensten open voor de vluchtelingen.
Wat wil je nog meer?
Iets realistisch. Wil jij werkelijk de rest van de wereld laten nuken om Putin te stoppen?

pien_2010 schreef:
Ik zei tegen mijn lieve man:" mensen moeten veel vaker hun zegeningen tellen. Het is gewoon zwaar klote en dat is en was zeer voelbaar".

Dat doe ik: élke dag, al 22 jaar lang.

nikkel

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:56

waarom, Putin zijn gang kon gang is toch duidelijk. De behoefte aan goedkope energie, goedkoop voedsel etc. Men was al ziende blind voor hetgeen er ging gebeuren.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:20

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:58

Belgarod is een logistiek knooppunt voor de oorlog in Oekraïne en daarmee een legitiem doel in deze oorlog. Een raket op Moskou is daarentegen nogal onzinnig, juist ook vanuit het standpunt van Oekraïne. Militair levert het niks op en het enige wat je bereikt is dat het Russische volk zich en masse achter Putin schaart, vanwege de aanval op moedertje Rusland. Vandaar dat het dan ook nergens als serieuze optie genoemd wordt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:03

Huertecilla schreef:
irmaz schreef:

Vertel; wat hadden wij (inclusief jij) dan eerder moeten doen?

Wat ik had moeten doen is me niet in slaap moeten laten sussen door het beeld dat de afgelopen 20 jaar van Rusland is gecreeerd als modern, vriendelijk, eerlijk, democratisch land terwijl ik heel andere verhalen heb gehoord en gelezen over hun gedrag voordat de Sovjet Unie was gevallen. Ik heb zelf al een paar jaar geleden het gas laten afsluiten, meer als solidariteit met de Groningers maar ben nu blij dat ik er in ieder geval niet toe bijdraag dat we als Nederland op de knieen moeten voor Putin.

Wij hadden met z'n allen veel beter op moeten letten in welk horrorverhaal Putin en de zijnen leven en denken en daar 1: zo min mogelijk zaken mee moeten doen zodra er een idee was dat er mensen zichzelf aan het verrijken waren of anderen aan het uitbuiten waren, 2 al helemaal niet afhankelijk van moeten worden, 3: geen legitimiteit aan Putin moeten geven door onze huidige koning daar een pilsje met Putin laten drinken, laat staan er als buurman naast laten wonen. 4: Onze journalisten niet zo moeten laten afglijden dat ze onbewust de Putin-propaganda na-papagaaien 5: Beter op moeten letten waar alle complot-theoriën vandaan komen en daar in een veel vroeger stadium op moeten reageren (en dat doen we nog steeds onvoldoende) 6: Duidelijk stelling moeten nemen toen Rusland in 2004 Tsjetsjenië plat heeft gebombardeerd, in 2008 Georgië heeft platgebombardeerd, in 2014 de Krim heeft geannexeerd en in 2014 als rebel vermomd de Donbas in is gemarcheerd en van daaruit de MH17 heeft neergehaald waarbij bijna 200 Nederlanders zijn omgekomen.

Citaat:

Huertecilla schreef:
Vertel; wat wil jij dan dat de westerse regeringen nú doen? Zelenski een paar kruisraketten geven met adressering Kremlin?
Of dat ´luchtruim sluiten´. Hoe stel jij je dat voor? Duitse of Spaanse piloten in Eurofighters de Russische jagers neerschieten?
Of wát. Die kritiek en vegen uit de pan zijn lekker makkelijk popie, maar wat denk je dat er dan gebeurt?
Zou je het werkelijk beter vinden dat al die oekraïnse vluchtelingen in hun europese gastlanden meemaken dat het daar ook gebeurt?

Imo doen de westerse staten het, het minst slecht. Bewuste woordkeuze want ´goed´ is geen enkele optie. Het is dramatische ellende. Óók voor de arme sloebers die als russisch kanonnenvoer dienen enhún families.
Het oekraïnse leger krijgt materiaal om zich te verdedigen zonder dat dit escalatie oproept.
Europese (en andere) landen hebben de grenzen en sociale diensten open voor de vluchtelingen.
Wat wil je nog meer?
Iets realistisch. Wil jij werkelijk de rest van de wereld laten nuken om Putin te stoppen?

Heleboel vragen :oo
Ik zou Zelensky alle wapens geven die hij nodig heeft om de Russen uit Ukraïne te jagen. Daar is m.i. geen raket voor nodig die het Kremlin kan raken.
Ik weet niet precies wat er bedoeld wordt met "het luchtruim sluiten" maar ik vermoed dat dat vrijwel onmogelijk is. Beter lijkt me dat de Ukraïners zelf in staat zijn om hun hele land te kunnen verdedigen, dus van mij mogen ze vliegtuigen en straaljagers krijgen als dat een meerwaarde heeft. Maar ik vind niet dat die door NAVO-piloten bestuurd kunnen worden.

Ik ben niet zo snel onder de indruk van het gebluf van Putin als jij blijkbaar bent. Putin komt voorlopig Europa niet in. Hij gaat niet zelf de NAVO aanvallen maar hoopt dat de NAVO hem willen aanvallen. Waarschijnlijk heeft hij dan een deal met Xi. Wat China en Rusland als overeenkomst hebben is dat zij beiden volgens de wet nooit agressor mogen zijn maar zichzelf wel tot het uiterste mogen verdedigen mocht er een existentiele aanval op hun land zijn.

De wereld laten nuken om Putin te stoppen is niet realistisch, gewoon even het handboek van de NATO raadplegen en de escallatieladder van kernwapens opzoeken.

Putin wordt wel gestopt m.i. maar niet door de NAVO, NAVO is geen eigenlijke partij in dit conflict. Rusland moet van Ukraïne verliezen op het strijdveld, moet economisch verliezen door isolatie van de rest van de wereld en moet intern Rusland verliezen om uiteindelijk volledig te verdwijnen. En vooral dat laatste is een lastige want dat fort heeft Putin als eerst gebouwd met een "politie" macht die bijna 10x zo groot is als zijn huidige leger.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:20

Mooie post irmaz en met veel eens. Voor mij geldt ook nog eens, dat ik tegen het associatie verdrag was en dus me in de luren heb laten leggen door Russische propaganda via FvD. Zo'n spijt van, ik neem mijzelf dat zo kwalijk.
Ook te soft over inval in de Krim. Ik volgde het allemaal niet zo. Dit en meer neem ik me kwalijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:15

Pien, helaas kunnen wij lang niet alles overzien en zeker in het verleden waren we ook sterk afhankelijk van wat de landelijke pers ons voorschotelde. Pas vrij recent is het mogelijk om berichten te lezen op de SM-platforms van mensen ter plekke en kun je verschillende meningen scannen en werkelijke bewijzen bekijken.

Toevallig kwam ik net in een tweet (over de manier waarop de pers zijn berichten schrijft trouwens) het bericht tegen dat we in 2008 hebben voorgeschoteld kregen over een Russische aanval op een stad in Georgie. Het bericht luidde:
"1500 doden door Georgische invasie Zuid-Ossetië". https://twitter.com/jelger_/status/1582740949931036672

Een Russische leugen gewoon overgenomen door de Nederlandse pers. Het was dus geen Georgische invasie maar een Russische invasie (waarbij overigens het hele stadje zo goed als platgebombardeerd is)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:29

Klopt irmaz en wat ik zo schokkend vind is, dat je ziet dat de leugens vanuit de Russische propaganda tot in de haarvaten van onze maatschappij terecht zijn gekomen. Jouw voorbeeld van Georgië is ook schokkend. Door vanuit die landen ook de twitterberichten te lezen, krijg ik veel meer kijk op deze ingewikkelde materie. Die landen (voormalige USSR) zijn zoveel male feller op Rusland als dat wij zijn. Voor mij is allang duidelijk dat we nog steeds heel naïef zijn, maar ook dat er al veel geleerd wordt. De EU stelt zich toch echt anders op en ook de individuele regeringen van die landen. Misschien een klein puntje licht.

Toch zijn wij positief als het gaat om het uit de lucht halen van de drones en de raketten daar er nu veel geleverd is en gaat worden vanuit het westen en we verwachten dat het binnen een redelijk korte tijd minder succesvol zal zijn al dat bombarderen. Let wel zijn oorlogsmisdaden en als een toenemende opblaasbare ballon, benoemen steeds meer landen Rusland als een terroristische staat.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:09

pien_2010 schreef:
Voor mij is allang duidelijk dat we nog steeds heel naïef zijn, maar ook dat er al veel geleerd wordt. De EU stelt zich toch echt anders op en ook de individuele regeringen van die landen. Misschien een klein puntje licht.

Ja, ik denk wel dat we in sneltreinvaart beter kennis hebben gemaakt met onze Europese oosterburen :)

Helaas leert Nederland weinig van de hele situatie rondom Rusland, Rutte gaat nu zijn ziel (of beter: onze ziel) op een presenteerblaadje aan Qatar aanbieden. Want zij hebben gas |o
Gas - fout land.... wat was daar ook al weer mee? Geen actieve herinnering paraat waarschijnlijk. %)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:29

Dit kan nog wel eens een serieuze bedreiging voor Poetin gaan worden. Kan zomaar weer eens de eerstvolgende zijn die uit een ziekenhuisraam valt.

Bron Twitter
https://twitter.com/meduza_en/status/15 ... 3012093958

Evgeny Prigozhin, oprichter van het particuliere militaire bedrijf Wagner, kondigde op sociale media aan dat hij een "volksmilitie" begint in Belgorod, aan de Oekraïense grens. Hij bouwt ook een verdedigingslinie door de bezette regio van Luhansk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:15

Babootje, gaat hij nu een verzetsleger opbouwen tegen Poetin, terwijl diezelfde WAgner voor Poetin vecht? Of begrijp ik het nu niet en blijft hij gewoon voor Poetin vechten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:18

Hij werkt voor Rusland maar heeft net als meer hoge militairen kritiek op hoe Poetin eea heeft aangepakt. En hij heeft politieke aspiraties.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:40

Stelling, wij verkopen desnoods onze moeder voor energie. Om het even welke deal ervoor moet worden afgesloten.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:48