Anders is er de afgelopen 40jaar niets veranderd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Fifty fifty telt niet Soepblik… zodra er een vrouw met een stofzuiger staat is het stigmatiserend .. dus je moet t omdraaien (bijv alleen nog stofzuigers en föhns met mannen en motoren en computers met vrouwen) of heel geen mensen meer gebruiken in reclames ..
Anders is er de afgelopen 40jaar niets veranderd![]()
Cer schreef:Fifty fifty telt niet Soepblik… zodra er een vrouw met een stofzuiger staat is het stigmatiserend .. dus je moet t omdraaien (bijv alleen nog stofzuigers en föhns met mannen en motoren en computers met vrouwen) of heel geen mensen meer gebruiken in reclames ..
Anders is er de afgelopen 40jaar niets veranderd![]()
Cer schreef:Ik ben het met je eens maar een aantal hebben denk die switch nog niet gemaakt …?
pien_2010 schreef:Cer schreef:Fifty fifty telt niet Soepblik… zodra er een vrouw met een stofzuiger staat is het stigmatiserend .. dus je moet t omdraaien (bijv alleen nog stofzuigers en föhns met mannen en motoren en computers met vrouwen) of heel geen mensen meer gebruiken in reclames ..
Anders is er de afgelopen 40jaar niets veranderd
Cer schreef:Ik ben het met je eens maar een aantal hebben denk die switch nog niet gemaakt …?
Wat zijn dit twee nare posts. Ik pas Cer.
Het azijn druipt ervan af en de onwil om te begrijpen waar naranja aandacht voor vraagt.
pien_2010 schreef:Cer schreef:Fifty fifty telt niet Soepblik… zodra er een vrouw met een stofzuiger staat is het stigmatiserend .. dus je moet t omdraaien (bijv alleen nog stofzuigers en föhns met mannen en motoren en computers met vrouwen) of heel geen mensen meer gebruiken in reclames ..
[b]Anders is er de afgelopen 40jaar niets veranderd[/b]
Wat zijn dit twee nare posts. Ik pas Cer.
Het azijn druipt ervan af en de onwil om te begrijpen waar naranja aandacht voor vraagt.
Citaat:Ik geef in een aantal posts aan dat er zowel voor vrouwen als mannen dezelfde (!) reclames worden gemaakt, dus reclames voor mannen én vrouwen voor verzorgingsproducten.
Onder andere met deze zin :"Ik meen dat ook voor vaders een stofzuigrobot wel eens reclame is"
soesita schreef:Natuurlijk is er in de laatste jaren heel wat veranderd. Desondanks is het volgens mij moeilijk te ontkennen dat vrouwen nog steeds in verschillende situaties tegen eeuwenoude vooroordelen en rollenverdelingen moeten opboksen. De ene wat minder dan de andere en de westerse blanke vrouw vast veel minder dan de niet-westerse gekleurde vrouw.
Ik denk dat je dus als reclamemaker zeer bewust daarmee kan omgaan. Ik begrijp wat Soepblik zegt en vind dat een waardevolle en verhelderende post. Maar volgens mij zijn er best oplossingen te vinden. Reclame voor huishoudelijke apparaten met mannen én vrouwen in dezelfde reclame, bijvoorbeeld. Of mannen en vrouwen afwisselend in één campagne. Er valt gegarandeerd wat te verzinnen.
Zoals ik al zei is het hier in Duitsland nog wel wat ouderwetser dan in Nederland en ik ga inderdaad soms een beetje steigeren van de reclames die dat nog eens sterk bevestigen. Vooral bij producten voor kinderen zie ik het voortdurend: kleding, speelgoed, schoolspullen,... bevestigen voor 80 procent de clichés: Voor jongens: blauw, zwart, gereedschap, dino's, auto's, superhelden,... Voor meisjes: roze, paars, poppen, keukentjes, met glitters, eenhoorns, babydieren,...
Cer schreef:Pien, ik bedoel ze met een hele zware knipoog.. De azijn maak je er zelf van.
Maar, dan vraag ik je het volgende:
Ik geef in een aantal posts aan dat er zowel voor vrouwen als mannen dezelfde (!) reclames worden gemaakt, dus reclames voor mannen én vrouwen voor verzorgingsproducten.
Onder andere met deze zin :"Ik meen dat ook voor vaders een stofzuigrobot wel eens reclame is"
Dan schrijf jij: "
..Teveel mensen zoals blijkt in dit topic zien het niet eens!!
Dit is al 40 jaar zo, en ik moest vreselijk lachen om de geplaatste post daar het dus diep treurig is want dit was 40 jaar geleden al zo. Dus helaas, alle moeite ten spijt, er verandert op dit gebied 0,0. .."
waarmee je indirect impliceert dat de mensen in dit topic (en ik dus ook eigenlijk) vastgeroest zijn in vaste rollen patronen. En ik ben voor gelijkheid, dus daar vind ik wat van. Je zegt daarmee indirect wat over mij, je impliceert dat met een omweg.
Ik geef vervolgend aan dat het lijkt alsof je mensen terecht wijst (en dan zeg ik het dus aardig, want eigelijk vind ik jouw post eigenlijk best veroordelend) en dan zeg je 'dat heeft niks met jullie reactie te maken. Terwijl je letterlijk schrijft "... in dit topic".. je neemt afstand van wat je schrijft eigenlijk.
Ik geef daarna aan dat Naranja aan 'selectief reclame uitkiezen' doet, want de man/vrouw reclames zijn ongeveer gelijk (ik heb dat zelfs gegoogled) en ik ga er verder nog serieus op in, over hoe ik het zie, en hoe ik deze reclames anders zie, zoals je dat doet in een discussie.
Vervolgens schrijft Soepblik een post waarin ze iets schrijft over het 50/50 verdelen van reclames over mannen/vrouwen (onder andere) en dan schrijf jij 'leuke post'.
Snap je dan dat dat op mij een tikje raar overkomt? Ik (en mensen in dit toipc) word gevoelsmatig om dezelfde soort opmerking veroordeelt, en er komt verder niet veel uitleg, alleen lets agree to disagree (maar eigenlijk is disagree niet helemaal de bedoeling)
En een post met een zelfde strekking is 'leuk'. Ik snap dat dan niet zo goed![]()
En dan wordt ik cynisch ja![]()
Ik wilde het toch even toelichten.. ik ben benieuwd wat ik er verkeerd aan begrepen heb
soesita schreef:Zolang de vaders over het algemeen meer verdienen, is het financiëel te ongunstig om vaderschapsverlof op te nemen. Tenminste, dat is hier in Duitsland toch meestal de reden om dat niet of slechts beperkt te doen. En dat is ook de reden dat het meestal de vrouwen zijn die parttime gaan werken en de meeste zorgtaken overnemen als er kinderen zijn.
pien_2010 schreef:Misschien betrek je het allemaal wel teveel op je zelf Cer.
Jij schreefCitaat:Ik geef in een aantal posts aan dat er zowel voor vrouwen als mannen dezelfde (!) reclames worden gemaakt, dus reclames voor mannen én vrouwen voor verzorgingsproducten.
Dat is ook zo wat je hier schrijft zoals het ook zo is dat het totaal niet gebeurt bij producten en ook totaal niet gezien wordt in de maatschappij (die dus verder gaat als Bokt).
Een ander voorbeeld.
Van de week zag ik een reclame langskomen met een bloed mooi jong meisje. Mooier kun je ze niet krijgen. Waarop reclame werd gemaakt iets in de trant van→ als je fillers wil ga dan naar .......kliniek.
Iedereen mag fillen zoveel als hij wil van mij. Dat voorop gesteld!!!!!
Maar als IK dat zie dan vind ik het een geraffineerde reclame, die a. fillers natuurlijk niet ter discussie stelt, die zich b. op jonge vrouwen/ meisjes richt, en c. die subtiel door zo'n bloedmooi meisje te laten zien, aangeeft (en dat is ook wat de bedoeling is van reclame) iedereen gaat aan de fillers.
Dus dan zie ik die jonge onzekere tieners (die dit zeker moeten zien!!) die onbewust geprikkeld worden om iets aan hun uiterlijk te gaan doen.
Iedereen mag doen wat hij wil, fillers, correctie echt waar→ ik vind het prima. Alleen ik heb wel iets tegen dit soort geraffineerde reclames gericht op zo'n jonge groep (onzekere) vrouwen cq meisjes.
Ik weet zeker dat heel veel mensen hier glad geen erg in zullen hebben.
En dan kom je misschien bij het verhevene van Charley die zich dit afvroeg. Ik weet heel veel dingen niet. Ik denk dat ik meer niet als wel weet. Alleen als het om de verleiding gaat van reclame én als het om feminisme gaat (geschiedenis etc), dan heb ik aan beiden onderwerpen elk, één jaar als jonge vrouw besteed in mijn studie om de geschiedenis te leren maar ook hoe die subtiliteit werkte en werkt, hoe het inwerkt op het onbewuste en hoe daar mee gespeel wordt om de consument maar te laten doen wat die productmaker wil.
Dus in alle bescheidenheid, ik heb daar wel een klein pietjs verstand van want als je als 22 - 24 jarige je daar zo in verdiept, dan draag je dat verder in je leven mee en blijf je jezelf daar ook in verdiepen. Dus ik heb daar wel een mening over. Die net zoveel waard is als een mening van een ander. Maar dat neemt niet weg, daar vind ik wel wat van (in dit geval die reclame van die filler kliniek) en dat probeer ik ook hier te uiten waarvan me nu wel duidelijk is geworden dat dit niet goed overkomt bij jullie. Waarvan akteen ik zal er op gaan letten.