Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:17

Fifty fifty telt niet Soepblik… zodra er een vrouw met een stofzuiger staat is het stigmatiserend .. dus je moet t omdraaien (bijv alleen nog stofzuigers en föhns met mannen en motoren en computers met vrouwen) of heel geen mensen meer gebruiken in reclames ..
Anders is er de afgelopen 40jaar niets veranderd :+ ;)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:38

Cer schreef:
Fifty fifty telt niet Soepblik… zodra er een vrouw met een stofzuiger staat is het stigmatiserend .. dus je moet t omdraaien (bijv alleen nog stofzuigers en föhns met mannen en motoren en computers met vrouwen) of heel geen mensen meer gebruiken in reclames ..

Dat lijkt me krom. Wat er in de afgelopen 40 jaar veranderd is, is dat het als vrouw niet meer je standaard taak is om het huishouden te doen in plaats van dat je nergens anders goed voor bent. Vrouwen kunnen nu ook CEO worden. Mannen kunnen ook thuisblijfvader zijn. Wat je ook doet als vrouw; het is een keuze in plaats van een regel.

Nooit meer een vrouw met een stofzuiger afbeelden in een reclame, is in strijd met die nieuwe realiteit. Het is namelijk niet zo dat er opeens enkel nog door mannen wordt stofgezogen; in een gewenste situatie (die reclame altijd af probeert te beelden) worden de taken verdeeld, en die verdeling probeer je ook af te beelden in je reclames.

Meer diversiteit betekent niet dat we volledig de andere kant op moeten slaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:53

Ik ben het met je eens :j maar een aantal hebben denk die switch nog niet gemaakt …?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 21:45

Ik zeg toch mannen en vrouwen staan gelijk aan elkaar??? Zo moeilijk is lezen toch noet?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:50

naranja1 schreef:
Ik zeg toch mannen en vrouwen staan gelijk aan elkaar??? Zo moeilijk is lezen toch noet?

Doel je op mijn post?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 22:23

Soepblik schreef:
naranja1 schreef:

Doel je op mijn post?

Zeker niet haha

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:54

Cer schreef:

Cer schreef:
Ik ben het met je eens  maar een aantal hebben denk die switch nog niet gemaakt …?

Wat zijn dit twee nare posts. Ik pas Cer.
Het azijn druipt ervan af en de onwil om te begrijpen waar naranja aandacht voor vraagt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 07:23

Pien, ik bedoel ze met een hele zware knipoog.. De azijn maak je er zelf van.

Maar, dan vraag ik je het volgende:

Ik geef in een aantal posts aan dat er zowel voor vrouwen als mannen dezelfde (!) reclames worden gemaakt, dus reclames voor mannen én vrouwen voor verzorgingsproducten.
Onder andere met deze zin :"Ik meen dat ook voor vaders een stofzuigrobot wel eens reclame is"

Dan schrijf jij: "
..Teveel mensen zoals blijkt in dit topic zien het niet eens!!
Dit is al 40 jaar zo, en ik moest vreselijk lachen om de geplaatste post daar het dus diep treurig is want dit was 40 jaar geleden al zo. Dus helaas, alle moeite ten spijt, er verandert op dit gebied 0,0. ..
"
waarmee je indirect impliceert dat de mensen in dit topic (en ik dus ook eigenlijk) vastgeroest zijn in vaste rollen patronen. En ik ben voor gelijkheid, dus daar vind ik wat van. Je zegt daarmee indirect wat over mij, je impliceert dat met een omweg.

Ik geef vervolgend aan dat het lijkt alsof je mensen terecht wijst (en dan zeg ik het dus aardig, want eigelijk vind ik jouw post eigenlijk best veroordelend) en dan zeg je 'dat heeft niks met jullie reactie te maken. Terwijl je letterlijk schrijft "... in dit topic".. je neemt afstand van wat je schrijft eigenlijk.

Ik geef daarna aan dat Naranja aan 'selectief reclame uitkiezen' doet, want de man/vrouw reclames zijn ongeveer gelijk (ik heb dat zelfs gegoogled) en ik ga er verder nog serieus op in, over hoe ik het zie, en hoe ik deze reclames anders zie, zoals je dat doet in een discussie.

Vervolgens schrijft Soepblik een post waarin ze iets schrijft over het 50/50 verdelen van reclames over mannen/vrouwen (onder andere) en dan schrijf jij 'leuke post'.

Snap je dan dat dat op mij een tikje raar overkomt? Ik (en mensen in dit toipc) word gevoelsmatig om dezelfde soort opmerking veroordeelt, en er komt verder niet veel uitleg, alleen lets agree to disagree (maar eigenlijk is disagree niet helemaal de bedoeling)
En een post met een zelfde strekking is 'leuk'. Ik snap dat dan niet zo goed :)
En dan wordt ik cynisch ja :)

Ik wilde het toch even toelichten.. ik ben benieuwd wat ik er verkeerd aan begrepen heb

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 08:45

Dyson is vooruitstrevend en goed bezig! zo zouden er meer moeten zijn in meerdere reclames. Want ik zie nu nog gewoon teveel huishoudelijke producten voor de vrouw aangeprezen worden. Ben wel blij te lezen van Soepblik dat hier aandacht voor is en snap ook zeker dat het niet moet doorslaan en het soms moeilijk is de juiste balans te vinden. Maar imo is er toch nog wel wat werk aan de winkel op dat gebied.

Heb ook weleens een ex vriendje gehad die letterlijk zei dat: huishouden voor vrouwen was, dat ging ie echt niet doen. Zolang er nog zulke mannen zijn, is er nog werk aan de winkel (ook bij hun ouders natuurlijk).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:44

pien_2010 schreef:
Cer schreef:

Cer schreef:
Ik ben het met je eens  maar een aantal hebben denk die switch nog niet gemaakt …?

Het azijn druipt ervan af en de onwil om te begrijpen waar naranja aandacht voor vraagt.

Volgens mij maak jij een nare veroordelende opmerking, voel je je soms verheven boven anderen die het niet met je eens zijn?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:26

pien_2010 schreef:
Cer schreef:
[b]Anders is er de afgelopen 40jaar niets veranderd[/b] :+ ;)

Cer schreef:

Totaal niet Charley, want er zijn meer mensen die anders denken als ik maar niet op de vrouw of man posten. Zie 2x vetgedrukte dat direct een sneer(tje) is richting mijn persoon waarvan ik nu begrijp door de post van Cer, dat het een grapje was. Dat had ik gemist.. Dus nee, ik voel me totaal niet verheven want met jouw postsen posts van anderen had ik totaal geen moeite net zomin als met de laatste uitgebreide post van Cer die totaal niet op de man/ vrouw is gericht maar gewoon weer inhoudelijk.

Als het gaat om Soepblik haar post Cer, vind ik het een leuke post, daar zij zichtbaar maakt dat het natuurlijk bij de reclame makers om iets anders gaat als bv emancipatie. Het product moet gewoon verkopen,. Dus toen ik die post las, dacht ja natuurlijk, van die feministen wordt de industrie ook niet vet _O- dat snap ik ook wel, en vervolgens schoot ik in de lach. Ik vond het een verfrissende post van een reclame maker die de zaken vanuit een ander perspectief laat zien. Leuk +:)+

Er is trouwens de laatste jaren wel wat veranderd ten positieve namelijk die stoeipoezen van vroeger die op alle auto's lachen half ontbloot, dat zie je toch niet eer of weinig. Idem bij de toer de France zijn de mooie dames aangevuld met mooie mannen. Dat is wel een verandering.

Dus de vrouw als zijn geheel wordt toch minder seksistisch neergezet. Tevens vind ik dat het goed ois om bewust te zijn wat reclame doet in positieve of negatieve zin bij bv jonge mensen/ cq kinderen. Dat kan nooit kwaad. En bevestigen van rollenpatronen en wat dit doet daar mag best wat aandacht voor zijn.

En verder ben ik net terug van vakantie en kom ik om in het werk en ben dus weinig op bokt en daarom misschien soms wat te gehaast met mijn posts of ga ik niet diep genoeg op alles in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:31

Dan nog vind ik het gek dat wanneer ik bijna hetzelfde aangeef, dat het dan net is alsof je meent 'er niks verandert is de afgelopen 40 jaar' en dat 'het diep treurig is'. Geen idee waar dat dan betrekking op had.. En uitgebreider dan mn vorige post kan ik het niet verwoorden :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:03

Misschien betrek je het allemaal wel teveel op je zelf Cer.

Jij schreef
Citaat:
Ik geef in een aantal posts aan dat er zowel voor vrouwen als mannen dezelfde (!) reclames worden gemaakt, dus reclames voor mannen én vrouwen voor verzorgingsproducten.
Onder andere met deze zin :"Ik meen dat ook voor vaders een stofzuigrobot wel eens reclame is"

Dat is ook zo wat je hier schrijft zoals het ook zo is dat het totaal niet gebeurt bij producten en ook totaal niet gezien wordt in de maatschappij (die dus verder gaat als Bokt).

Een ander voorbeeld.
Van de week zag ik een reclame langskomen met een bloed mooi jong meisje. Mooier kun je ze niet krijgen. Waarop reclame werd gemaakt iets in de trant van→ als je fillers wil ga dan naar .......kliniek.

Iedereen mag fillen zoveel als hij wil van mij. Dat voorop gesteld!!!!!

Maar als IK dat zie dan vind ik het een geraffineerde reclame, die a. fillers natuurlijk niet ter discussie stelt, die zich b. op jonge vrouwen/ meisjes richt, en c. die subtiel door zo'n bloedmooi meisje te laten zien, aangeeft (en dat is ook wat de bedoeling is van reclame) iedereen gaat aan de fillers.
Dus dan zie ik die jonge onzekere tieners (die dit zeker moeten zien!!) die onbewust geprikkeld worden om iets aan hun uiterlijk te gaan doen.

Iedereen mag doen wat hij wil, fillers, correctie echt waar→ ik vind het prima. Alleen ik heb wel iets tegen dit soort geraffineerde reclames gericht op zo'n jonge groep (onzekere) vrouwen cq meisjes.
Ik weet zeker dat heel veel mensen hier glad geen erg in zullen hebben.

En dan kom je misschien bij het verhevene van Charley die zich dit afvroeg. Ik weet heel veel dingen niet. Ik denk dat ik meer niet als wel weet. Alleen als het om de verleiding gaat van reclame én als het om feminisme gaat (geschiedenis etc), dan heb ik aan beiden onderwerpen elk, één jaar als jonge vrouw besteed in mijn studie om de geschiedenis te leren maar ook hoe die subtiliteit werkte en werkt, hoe het inwerkt op het onbewuste en hoe daar mee gespeel wordt om de consument maar te laten doen wat die productmaker wil.
Dus in alle bescheidenheid, ik heb daar wel een klein pietjs verstand van want als je als 22 - 24 jarige je daar zo in verdiept, dan draag je dat verder in je leven mee en blijf je jezelf daar ook in verdiepen. Dus ik heb daar wel een mening over. Die net zoveel waard is als een mening van een ander. Maar dat neemt niet weg, daar vind ik wel wat van (in dit geval die reclame van die filler kliniek) en dat probeer ik ook hier te uiten waarvan me nu wel duidelijk is geworden dat dit niet goed overkomt bij jullie. Waarvan akte -O- en ik zal er op gaan letten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:19

Natuurlijk is er in de laatste jaren heel wat veranderd. Desondanks is het volgens mij moeilijk te ontkennen dat vrouwen nog steeds in verschillende situaties tegen eeuwenoude vooroordelen en rollenverdelingen moeten opboksen. De ene wat minder dan de andere en de westerse blanke vrouw vast veel minder dan de niet-westerse gekleurde vrouw.
Ik denk dat je dus als reclamemaker zeer bewust daarmee kan omgaan. Ik begrijp wat Soepblik zegt en vind dat een waardevolle en verhelderende post. Maar volgens mij zijn er best oplossingen te vinden. Reclame voor huishoudelijke apparaten met mannen én vrouwen in dezelfde reclame, bijvoorbeeld. Of mannen en vrouwen afwisselend in één campagne. Er valt gegarandeerd wat te verzinnen.

Zoals ik al zei is het hier in Duitsland nog wel wat ouderwetser dan in Nederland en ik ga inderdaad soms een beetje steigeren van de reclames die dat nog eens sterk bevestigen. Vooral bij producten voor kinderen zie ik het voortdurend: kleding, speelgoed, schoolspullen,... bevestigen voor 80 procent de clichés: Voor jongens: blauw, zwart, gereedschap, dino's, auto's, superhelden,... Voor meisjes: roze, paars, poppen, keukentjes, met glitters, eenhoorns, babydieren,... :roll:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:22

Oeh, eenhoorns mét glitters graag :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:32

soesita schreef:
Natuurlijk is er in de laatste jaren heel wat veranderd. Desondanks is het volgens mij moeilijk te ontkennen dat vrouwen nog steeds in verschillende situaties tegen eeuwenoude vooroordelen en rollenverdelingen moeten opboksen. De ene wat minder dan de andere en de westerse blanke vrouw vast veel minder dan de niet-westerse gekleurde vrouw.
Ik denk dat je dus als reclamemaker zeer bewust daarmee kan omgaan. Ik begrijp wat Soepblik zegt en vind dat een waardevolle en verhelderende post. Maar volgens mij zijn er best oplossingen te vinden. Reclame voor huishoudelijke apparaten met mannen én vrouwen in dezelfde reclame, bijvoorbeeld. Of mannen en vrouwen afwisselend in één campagne. Er valt gegarandeerd wat te verzinnen.

Zoals ik al zei is het hier in Duitsland nog wel wat ouderwetser dan in Nederland en ik ga inderdaad soms een beetje steigeren van de reclames die dat nog eens sterk bevestigen. Vooral bij producten voor kinderen zie ik het voortdurend: kleding, speelgoed, schoolspullen,... bevestigen voor 80 procent de clichés: Voor jongens: blauw, zwart, gereedschap, dino's, auto's, superhelden,... Voor meisjes: roze, paars, poppen, keukentjes, met glitters, eenhoorns, babydieren,... :roll:

Leuk deze post soesita. Ik wist niet dat Duitsland traditioneler is als bv België en Nederland als het gaat om de traditionele keuzes.

Ik weet niet hoe dit voor Frankrijk is eerlijk gezegd. Volgens de docu "une petite fille" is Frankrijk zeer zeker zeer traditioneel.

Ik vind Frankrijk puriteinser als Nederland hetgeen onze vrienden i n de omgang met ons ook aangeven (zij vinden o ns veel vrijer denken over veel onderwerpen als bv seks etc waar je in Frankrijk niet over praat→ volgens mijn Parijse vriendin) , ik vind Frankrijk weinig vooruitstrevend als het gaat om de lhbt gemeenschap (wordt bevestigd door homo seksuele mannen en lesbische vrouwen die ik op een mannen bruiloft heb ontmoet.

Ik heb wel het idee (maar kan ook komen omdat ik op het platteland woon en dat dit overeenkomt met het platteland elders in Europa) dat er minder het schoonheidsideaal is dat bv in Nederland zo aanwezig is.
Als dat verschil er al is dan heeft dit volgens mij te maken, dat Frankrijk georiënteerd is op Frankrijk en Nederland veel meer buiten de grenzen kijkt waaronder de invloeden van USA. Dus dan komt dat hele schoonheidsideaal (dat ik dus niet zo tof vind want gezette cq dikke vrouwen zijn net zo goed prachtig en alles wat er tussen in zit of er onder) van plastische chirurgie ver doorgevoerd vanzelf ook naar Nederland.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:40

Van wat ik begrijp van jonge Franse vrouwen (stalgenoten, collega’s) in de baby leeftijd is dat zij gevoeld beperkt worden in hun keuzes omdat part-time (ook voor vrouwen) bijna nooit een optie is. Het is dus dan vaak de keus tussen 0-100.
Hier sta je dan eigenlijk alweer voor het complexe blok: vrouwen willen vaak graag minderen, maar daarmee zal hun waarde op de markt en pensioen opbouw ook verminderen.

Hoe kun je part-time zo invoeren dat mannen en vrouwen evenredig minderen?
Dan zul je al snel naar het Zweedse model moeten waar je het verplicht (!) wordt om je zorgtaak op te nemen.

Hier is 2 weken vaderschapsverlof inmiddels in de wet opgenomen, maar in de praktijk heeft nog geen 30% van de verse vaders dit ook gebruikt.
Ofwel, je zult ze wellicht net als vrouwen wellicht moeten verplichten om die tijd op te nemen.
Maar dat voelt ook niet helemaal goed want er is juist in discussie in gang gekomen dat vrouwen de keus moeten hebben om hun verlof te onderbreken.

Het blijft lastig, en heel eerlijk zie ik liever graag meer aandacht en support voor de ongeschoolde groep in de lage lonen klasse (support voor kinderopvang en opleiding) dan dat focussen op manager niveau (wat nu steeds gebeurd).

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:46

Zolang de vaders over het algemeen meer verdienen, is het financiëel te ongunstig om vaderschapsverlof op te nemen. Tenminste, dat is hier in Duitsland toch meestal de reden om dat niet of slechts beperkt te doen. En dat is ook de reden dat het meestal de vrouwen zijn die parttime gaan werken en de meeste zorgtaken overnemen als er kinderen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:54

Yep, dat zei ik toevallig nog tegen mijn man laatst:
Zolang hoger of middelhoog opgeleide ambitieuze vrouwen geen lager geschoolde mannen trouwen (wat omgekeerd heel normaal is) zal er uiteindelijk weinig veranderen.
Als je als stel geen groot deel kinderopvang wil of kan permitteren en bijvoorbeeld moet kiezen tussen het loon van een buitendienst medewerker (die ook veel van huis is) of het loon van een schoonmaker, dan kun je stampvoeten met feministische inslag zoveel als je wilt maar het draait uiteindelijk om het geld.

Om daar uit te komen moet er dan een inkomensgelijkheid zijn in huishoudens en dan moet je dus geen kerel boven je eigen salarisschaal huwen :o
Of beter: dan moeten we ongeschoold werk veel beter financieel belonen.

Uiteraard zijn er ook vrouwens die het helemaal prima vinden dat ze onderhouden worden.
Ik had een klant die net een extra (duur, hoogopgeleid sport)paard van haar man gekregen had omdat haar kinderen niet meer veel thuis waren en ze zich dus verveelde. Zij bracht letterlijk 6 uur per dag op stal door wat ze echt helemaal prima vond.
Ze was verder zelf ook prima opgeleid overigens, maar werken was niet iets wat ze ook maar even wilde overwegen.
Wel heb ik het idee dat dit heel (heeeel) langzaam ook omkeert. Inmiddels heb ik in de loop der tijd 2 collega‘s gehad waar de vrouw voltijd werkte en de man thuis zat en zich liet onderhouden (geen kinderen). Mannen die volledig thuisblijven voor kinderen zie ik wel steeds vaker.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 17:52

Cer schreef:
Pien, ik bedoel ze met een hele zware knipoog.. De azijn maak je er zelf van.

Maar, dan vraag ik je het volgende:

Dan schrijf jij: "
..Teveel mensen zoals blijkt in dit topic zien het niet eens!!
Dit is al 40 jaar zo, en ik moest vreselijk lachen om de geplaatste post daar het dus diep treurig is want dit was 40 jaar geleden al zo. Dus helaas, alle moeite ten spijt, er verandert op dit gebied 0,0. ..
"
waarmee je indirect impliceert dat de mensen in dit topic (en ik dus ook eigenlijk) vastgeroest zijn in vaste rollen patronen. En ik ben voor gelijkheid, dus daar vind ik wat van. Je zegt daarmee indirect wat over mij, je impliceert dat met een omweg.

Ik geef vervolgend aan dat het lijkt alsof je mensen terecht wijst (en dan zeg ik het dus aardig, want eigelijk vind ik jouw post eigenlijk best veroordelend) en dan zeg je 'dat heeft niks met jullie reactie te maken. Terwijl je letterlijk schrijft "... in dit topic".. je neemt afstand van wat je schrijft eigenlijk.

Ik geef daarna aan dat Naranja aan 'selectief reclame uitkiezen' doet, want de man/vrouw reclames zijn ongeveer gelijk (ik heb dat zelfs gegoogled) en ik ga er verder nog serieus op in, over hoe ik het zie, en hoe ik deze reclames anders zie, zoals je dat doet in een discussie.

Vervolgens schrijft Soepblik een post waarin ze iets schrijft over het 50/50 verdelen van reclames over mannen/vrouwen (onder andere) en dan schrijf jij 'leuke post'.

Snap je dan dat dat op mij een tikje raar overkomt? Ik (en mensen in dit toipc) word gevoelsmatig om dezelfde soort opmerking veroordeelt, en er komt verder niet veel uitleg, alleen lets agree to disagree (maar eigenlijk is disagree niet helemaal de bedoeling)
En een post met een zelfde strekking is 'leuk'. Ik snap dat dan niet zo goed :)
En dan wordt ik cynisch ja :)

Ik wilde het toch even toelichten.. ik ben benieuwd wat ik er verkeerd aan begrepen heb

Dat klopt. En dat is ook wat pien zegt. Je hebt geen wil om het te begrijpen. Ik schrijft iets en dan gaat het niet zozeer om gelijkheid van reclame je ‘beschuldigd’ mij zónder verder op mn post in tegaan dat mannen en vrouwen idd gelijk zijn, maar wat ik daarna zegt gaat over inhoud en daarin wordt zoals eerder aangegeven niet gereageerd. Gelijkheid van reclame vind ik top. In dit geval zal ik het tof vinden als er een moerd met een laptop werd geadventeerd want dat kan voor zowel mannen als vrouwen. Een product wat voor beide gelijk is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:11

soesita schreef:
Zolang de vaders over het algemeen meer verdienen, is het financiëel te ongunstig om vaderschapsverlof op te nemen. Tenminste, dat is hier in Duitsland toch meestal de reden om dat niet of slechts beperkt te doen. En dat is ook de reden dat het meestal de vrouwen zijn die parttime gaan werken en de meeste zorgtaken overnemen als er kinderen zijn.

Ja, en dat komt ook deels voort uit "de natuur" en hoe onze samenleving is opgebouwd.
In NL (en in veel Westerse landen) trouwen vrouwen gemiddeld met mannen die:
- hoger opgeleid zijn
- een paar jaar ouder zijn
En dat komt voort uit een aangeboren instinct bij vrouwen om iemand te zoeken waarbij de kinderen een goede kans maken om volwassen te worden. (Daarom zijn (oude) rijke mannen ook "aantrekkelijk" voor (sommige) vrouwen).

Daaruit volgt al gauw een inkomensongelijkheid in het gezin ten nadele van de vrouw. Omdat banen die een hogere opleiding vragen in het algemeen beter betaald worden. En omdat ons opleidingssysteem aardig in ijzer en beton is gegoten qua leeftijden en duur van de opleiding is het logisch dat iemand die ouder is ook al een paar jaar langer werkt, al wat meer carrière heeft gemaakt en dus al een hoger inkomen heeft.
Dus qua inkomen staat de man in het gezin daardoor vaak al met 2:0 voor.

En als inkomen/geld dan als argument gebruikt wordt wie er minder moet gaan werken, valt het oordeel al snel uit ten nadele van de carrière van de vrouw.
Helaas, want werk is meer dan alleen maar inkomen, en dat wordt mijn inziens nog te vaak vergeten.

De enige oplossing daarin is dan inderdaad om te doen wat Sizzle aangeeft: mannen/vaders verplicht zorgverlof te laten opnemen.
Hoewel ik de laatste jaren bij mijn collega's die vader zijn geworden wel duidelijk een trend zie dat die ook ouderschapsverlof opnemen en serieus zorgtaken uitvoeren. En ook daarna bewust een dag minder in de week gaan werken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:15

Heb ik toch iets goed gedaan in mijn leven. Ik ben het grootste deel van mijn leven kostwinnaar geweest (was het hoogste opgeleid en dat verdient goed), en financieel onafhankelijk en altijd een financieel plan b gehad.
Mijn dochter idem dito.
Zorgverlof is belangrijk, mee eens.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 18:34

Ik heb dat ook denk ik, misschien omdat ik mij er bewuster mee bezig ben? Ik wil financieel onafhankelijk worden van een man. Mn vriend en ik hebben hetzelfde opleidings niveau en bovendien in waarom zal je hierop je vriend uitkiezen en niet gewoon op karakter?

waarom zouden kinderen geen goede kans maken als ik een oudere of financieel goede man trouw?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:55

Er mist een g denk ik? (Geen oudere…)
Als je denk vanuit je fatsoenlijk scholing maakt dat natuurlijk geen verschil practisch gezien. Maar concreet is voor veel mensen gewoon nogal belangrijk of ze wel of niet flink op vakantie kunnen en leuk kunnen wonen.
Denk nu nog eens met de bril van een kind dat sinds 14 niet meer naar school gegaan is en hooguit een poetsbaan weet te krijgen. Die waarderen wellicht eerder een partner die wat meer inkomen kan genereren.
Niet voor niets is het in veel (niet westerse) tradities nog steeds zo dat de familie wel kijkt of de man wel financieel voor hun dochter kan zorgen.
Je moet het vooral eerst zien vanuit de laagste inkomensklasse die op armoede niveau zitten, niet als je een beroepsopleiding of hoger gedaan hebt.

Ik val in herhaling, maar de onderste groep wordt systematisch „vergeten“. Bijna alle gender gelijkheidsinituatieven zijn gefocussed op de beter opgeleide vrouw (doet het leuker in de media en op Linkedin) , terwijl ik toch wel vind dat die maar een gewoon even voor zichzelf moet gaan opkomen. Die commisies en fondsen mogen voor mij direct door aan scholing en support van de onopgeleide vrouw die regelmatig ook al vroeg zwanger was en daarmee in de rol „gevangen“ zit.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-06-22 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:59

pien_2010 schreef:
Misschien betrek je het allemaal wel teveel op je zelf Cer.

Jij schreef
Citaat:

Dat is ook zo wat je hier schrijft zoals het ook zo is dat het totaal niet gebeurt bij producten en ook totaal niet gezien wordt in de maatschappij (die dus verder gaat als Bokt).

Een ander voorbeeld.
Van de week zag ik een reclame langskomen met een bloed mooi jong meisje. Mooier kun je ze niet krijgen. Waarop reclame werd gemaakt iets in de trant van→ als je fillers wil ga dan naar .......kliniek.

Iedereen mag fillen zoveel als hij wil van mij. Dat voorop gesteld!!!!!

Maar als IK dat zie dan vind ik het een geraffineerde reclame, die a. fillers natuurlijk niet ter discussie stelt, die zich b. op jonge vrouwen/ meisjes richt, en c. die subtiel door zo'n bloedmooi meisje te laten zien, aangeeft (en dat is ook wat de bedoeling is van reclame) iedereen gaat aan de fillers.
Dus dan zie ik die jonge onzekere tieners (die dit zeker moeten zien!!) die onbewust geprikkeld worden om iets aan hun uiterlijk te gaan doen.

Iedereen mag doen wat hij wil, fillers, correctie echt waar→ ik vind het prima. Alleen ik heb wel iets tegen dit soort geraffineerde reclames gericht op zo'n jonge groep (onzekere) vrouwen cq meisjes.
Ik weet zeker dat heel veel mensen hier glad geen erg in zullen hebben.

En dan kom je misschien bij het verhevene van Charley die zich dit afvroeg. Ik weet heel veel dingen niet. Ik denk dat ik meer niet als wel weet. Alleen als het om de verleiding gaat van reclame én als het om feminisme gaat (geschiedenis etc), dan heb ik aan beiden onderwerpen elk, één jaar als jonge vrouw besteed in mijn studie om de geschiedenis te leren maar ook hoe die subtiliteit werkte en werkt, hoe het inwerkt op het onbewuste en hoe daar mee gespeel wordt om de consument maar te laten doen wat die productmaker wil.
Dus in alle bescheidenheid, ik heb daar wel een klein pietjs verstand van want als je als 22 - 24 jarige je daar zo in verdiept, dan draag je dat verder in je leven mee en blijf je jezelf daar ook in verdiepen. Dus ik heb daar wel een mening over. Die net zoveel waard is als een mening van een ander. Maar dat neemt niet weg, daar vind ik wel wat van (in dit geval die reclame van die filler kliniek) en dat probeer ik ook hier te uiten waarvan me nu wel duidelijk is geworden dat dit niet goed overkomt bij jullie. Waarvan akte -O- en ik zal er op gaan letten.

Ik ben het Zooo met je eens hè! Ik vind jouw posts sowieso ook prima over komen.

Het erge vind ik hier van dat ik inmiddels al een aantal mensen ken met flinke chronische gezondheids problemen door zaken als silliconen, en botox. En daar hoor je nauwelijks wat over, over de gezondheid risico's en tegelijkertijd worden meiden/ vrouwen massaal onzeker gemaakt zodat ze dit soort ingrepen laten doen. Ik vind het misselijkmakend. En het gaat zo subtiel dat een boel mensen het niet zien. Daarvoor moet je ook verbanden leggen.