Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:30

Marcella schreef:
Ik gok dat als we Poetin laten doen waarmee hij mee bezig is we een 2de Hitler gaan krijgen.

Hoop zo dat mijn voorgevoel mis is.

Resourcewars. Dan moet je je ook gaan afvragen hoeveel gas Rusland dus nog heeft en of dit ook niet een kwestie is van genoeg overhouden voor eigen gebruik + zoet houden China en Oekraine voor de goede landbouwgrond gezien het betere klimaat. Rusland is nogal koud nl met ook gezien hoe noordelijk het ligt weinig zonuren in de winter en dus een kort groeiseizoen.
Zelfde vraag kan/moet je eigenlijk stellen inzake Saudi-Arabië en de olievoorraad daar ...

Vermoed in elk geval dat het hele russen in het buitenland beschermen meer een verhaal voor eigen buhne is, met het bericht komen dat het gas opraakt is recept voor onrust die geen enkel land er bij kan/wil hebben.

Gnome

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:33

Gaat Zweden nu alleen militaire hulp bieden zoals wapens en tanks of gaan ze daadwerkelijk mee vechten?

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:33

ingedebruijn schreef:
Gaat Zweden nu alleen militaire hulp bieden zoals wapens en tanks of gaan ze daadwerkelijk mee vechten?

Er is heel weinig over te vinden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:35

Ik heb nog geen vervolg kunnen vinden op dat bericht van Reuters waarin de premier van Zweden gequote wordt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:36

Zebrastreep schreef:
Josien_ schreef:
Hoe zou het gaan met Rusland als Poetin niet meer aan de macht is?
Kijk, hij gaat nooit uit zichzelf aftreden, maar hij is inmiddels ook al weer bijna 70. Het presidentschap zou toch een keer op moeten houden.

Er gaan geruchten rond op het internet ( VI Vandaag had het er gisteren over , maar heel betrouwbaar is mijn bron dus niet hoor) dat Poetin ernstig ziek zou zijn.

Ik ging vandaag even erop Googelen en kreeg wel wat informatie maar dat was heel wisselend. Volgens de ene website had hij kanker en volgens de andere Parkinson en volgens een andere beide ziektes.

Zou het niet heel vervelend vinden als dat ernstig ziek even wat sneller gaat verlopen. Ik hoop in ieder geval als het waar is hij er heel veel last van gaat krijgen. Hij blijkt ook heel bang te zijn voor corona was het gerucht. Zijn lijf zou dat niet meer aan kunnen.

Dus misschien wens ik hem ook wel dikke corona toe

Ik zag een foto met een hangend mondhoekje. Dacht misschien een lichte hersenbloeding. Ben benieuwd wat er van een evt ziek zijn waar is. Dat maakt het alleen maar gevaarlijker. Dan heeft ie niets te verliezen en wil met een grote klap de wereld verlaten en groots de geschiedenis in gaan...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:37

Ik was verder terug aan het zoeken, ze gaan er eigenlijk van uit dat het een manier is van uit Oekraïne om druk te zetten op andere EU/NAVO landen om te komen helpen, omdat als Zweden helpt de rest ook wel moet gaan helpen.

In Zweden zijn nu ook een aantal berichten weer offline gehaald en wordt er nu gewacht op antwoord van de overheid, maar waarschijnlijk klopt het dus niet.

Wel dat er een samenwerking is tussen Zweden - Oekraïne, maar dat staat los hiervan.

Edit militaire samenwerking die al bestond voor Rusland aanviel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:38

Ik heb inmiddels een bericht gevonden op The Baltic Times:

https://www.baltictimes.com/speakers_of ... e_in_riga/

Citaat:
Speakers of Baltic and Swedish parliaments to discuss support for Ukraine in Riga
2022-02-25 LETA/TBT Staff

RIGA - The speakers of the Estonian, Lithuanian and Swedish parliaments are due to arrive in Riga next Monday, February 28, to discuss regional security, LETA was told at the Saeima press office.

"All our attention is currently focused on Ukraine where Russia has launched a sweeping military offensive. In these difficult times we have to be united with Ukraine and continue to provide all possible political and practical support," said Saeima Speaker Inara Murniece (National Alliance).

The Baltic and Nordic countries traditionally discuss important regional developments and various geopolitical issues in the NB8 and other formats. The Saeima speaker indicated that the upcoming meeting with focus on cooperation between the Baltic states and Sweden, as well as coordination with other Nordic countries.

In the talks at the parliament house in Riga, Murniece will host Estonian Juri Ratas, Speaker of Estonia's Riigikogu, Viktorija Cmilyte-Nielsen, Speaker of Lithuania's Seimas and Andreas Norlen, Speaker of Sweden's Riksdag.

The meeting of the speakers of the Baltic and Swedish parliaments will be followed by a joint news conference.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:41

tamary schreef:
Karl66 schreef:
Het verschil tussen Afghanistan en Oekraïne is een stukje papier, maar wel een heel belangrijk stukje papier, genaamd VN-resolutie. In tegenstelling tot de inval van Oekraïne was er bij Afghanistan een wereldwijde consensus dat er iets moest gebeuren. Niet te vergelijken met de inval in een soeverein land, waar je als Rusland al een een trackrecord van bezetting, russificatie en genocide hebt.

Over de VN zelf klinken tegengeluiden vanuit de niet westerse landen (Afrika o.a.) Iets met belangen beschermen waar het goed uitkomt. Dan moet je eigenlijk de vraag stellen waarom een VN resolutie echt een rechtvaardiging is om wel een soeverein land binnen te vallen. 5 landen met vetorecht, rest heeft weinig in te brengen uiteindelijk. En als 1 van die 5 landen uit de pas loopt wordt er geklaagd dat het niet mooi meer is, terwijl er gezien de opgegeven motivatie om met zo'n mandaat binnen te vallen duidelijk andere belangen meespelen. Noord-Korea branden ze hun vingers niet aan ... , Saudi- arabie vreet ook zat uit waar westen het niet mee eens is, maar olie en ze leveren braaf. Echter net zoals heel veel van deze landen zijn er om er bij te horen verdragen ondertekend die nooit zijn uitgevoerd. VN is meer een wassen neus die "werkte" zolang alle deelnemers daar belang bij hebben. Gezien de groeiende tekorten aan grondstoffen zijn die belangen nu uit elkaar aan het lopen tot het punt dat praten geen conflicten meer oplossen kan. Zeker niet als er geen rekening gehouden wordt met wat de standpunten en belangen van de andere partij zijn. Wel de mond vol over andere culturen, maar er geen rekening mee wensen te houden of realiseren dat er andere reacties kunnen/zullen volgen op wat je zegt of doet.

Ja Rusland maakt hier een hoop ellende die niet nodig geweest was. En ja dat reken ik wel degelijk ook de houding van de westerse wereld in deze aan. Onze regeringen zijn niet geheel onschuldig aan deze ellende en niet door niet ingrijpen, maar door de houding welles-nietus blijven voeden ipv zich in de ander te verplaatsen en gaan luisteren naar wat de werkelijke problemen zijn.

Alleen heb ik het niet over een veiligheidsraad resolutie, maar een VN resolutie, die is aangenomen door de algemene assemblee, waarin geen enkel land vetorecht heeft en elk land, inclusief de Afrikaanse en Aziatische landen hetzelfde stemrecht hebben als de westerse landen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:42

Dat ze gaan onderhandelen, daar heb ik toch ook gemengde gevoelens bij. Wat als Oekraïne zich inderdaad niet zomaar overgeeft en de onderhandelingen draaien op niks uit? Word de situatie dan niet juist erger? Anderzijds, als de onderhandelingen wel lukken (en dat zal alleen in Poetin zijn voordeel zijn vrees ik), dan zal zijn ego en hebzucht misschien nog groter worden. Voor hem is dit een spel, waar veel bij te winnen is. De kans dat hij het bij een ander land ook zal proberen wordt dan imo ook groter...

Poetin is zo onvoorspelbaar, gevaarlijk en helaas gruwelijk machtig...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:44

Quir schreef:
Wel dat er een samenwerking is tussen Zweden - Oekraïne, maar dat staat los hiervan.

Edit militaire samenwerking die al bestond voor Rusland aanviel.

Ook een economische samenwerking, zie ik net:

https://www.ukrinform.net/rubric-econom ... forms.html

Citaat:
As part of a new strategy for cooperation, Sweden will allocate EUR 22 million to Ukraine annually within the next seven years.
(...)
The minister has noted that the assistance will help build Ukraine's sustainable economy and sustainable society.
(...)
Earlier, Vereshchuk and representatives of the partner states - Great Britain, Canada, Sweden, Switzerland and the United States - signed a memorandum to establish the Partnership Fund for a Resilient Ukraine to help communities affected by Russian aggression.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:47

Marcella schreef:
Ik gok dat als we Poetin laten doen waarmee hij mee bezig is we een 2de Hitler gaan krijgen.

Hoop zo dat mijn voorgevoel mis is.

Dat is hij gewoon.
Alleen het is taak om hem te remmen. Als dat nog kan tenminste. Want hij heeft al veel te veel ruimte gekregen. Ik hoop dat zijn hart het begeeft en dat hij niet meer te reanimeren valt maarja zoveel geluk zullen we niet hebben vrees ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:51

Rondom Poetin zit een kliek mannen (en 1 vrouw) die hetzelfde denken dus dan komt er gewoon een ander. Zelfde laken een pak.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:56

Ik krijg trouwens als ik beelden zie daarvandaan steeds beetje te kwaad. Tranen branden in mn ogen dan. Die toch wel radeloosheid, hulpeloosheid en die bezorgde blikken van die mensen daar...

Ik wou dat we konden helpen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:56

Wat gebeurd er nou precies als het leger van oekraïne zich overgeeft?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:00

moonsparkle schreef:
Wat gebeurd er nou precies als het leger van oekraïne zich overgeeft?

Simpel gezegd: dan nemen de Russen de boel tijdelijk over en vervolgens melden zich een bende politici die altijd al gevonden hebben dat Rusland OK was en de vorige machtshebbers nazi's. En dan hebben we Lukachenko 2 en heeft Rusland er weer een marionet bij.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:04

Maar heeft Oekraïne nog een keus met alle andere gevolgen?

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:12

Weet je hoe ik me voel... machteloos want je kan niet helpen, je kan die man niet tot rede brengen en je kan niet voorkomen dat het erger wordt. De enige hoop die ik heb is dat het niet erger wordt.

De filmpjes op social media maken me diep en diep triest en laat een grote indruk op me achter. Omdat je die mensen en dieren niet kan helpen.

Dat 1 man al dit leed veroorzaakt. Ik had gedacht dat het na ww2 niet meer zo ver en zo dichtbij zou komen maar niets is minder waar zolang poetin z'n gang kan gaan.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:13

https://twitter.com/olgatokariuk/status ... nmgKg&s=19

Excuses als dit al geplaatst was, ik geprobeerd te zoeken en zag het nog niet. Maar een compleet platoon Russen heeft zich overgegeven aan de Oekraïners zodra ze weerstand kregen. Ze waren voorgelogen over de reden waarom ze daar waren.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:28

Misschien stel ik echt een hele domme vraag he..

Maar Zweden behoort niet tot de Navo, dus wat dat betreft staan ze dan alleen als Zweden Oekraïne gaat helpen?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:31

Afbeelding

Held

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:34

Lotus83 schreef:

Maar Zweden behoort niet tot de Navo, dus wat dat betreft staan ze dan alleen als Zweden Oekraïne gaat helpen?

Ja en nee, we zitten wel bij de EU en die hebben ook zo'n samenwerking. Ook is er vanuit de NAVO al beloofd Zweden (en Finland) te zien als partner en is Zweden ook aanwezig bij de huidige bijeenkomsten. Er was sprake over Zweden en Finland versneld toe te laten tot de NAVO, maar ze zijn geloof ik bang dat dat Rusland verder op jaagt.

Benzz

Anna79 schreef:
[ [url=m/jOCadU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Held

Die man is echt een held!

Quir

Anna79 schreef:
[ [url=m/jOCadU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Held

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:35

Quir schreef:
Lotus83 schreef:

Ja en nee, we zitten wel bij de EU en die hebben ook zo'n samenwerking. Ook is er vanuit de NAVO al beloofd Zweden (en Finland) te zien als partner en is Zweden ook aanwezig bij de huidige bijeenkomsten. Er was sprake over Zweden en Finland versneld toe te laten tot de NAVO, maar ze zijn geloof ik bang dat dat Rusland verder op jaagt.

Dank je wel voor je antwoord

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:36

Quir schreef:
Lotus83 schreef:

Moet je nagaan hoe erg dat al is, eigenlijk. Je bent geen eens deel van Rusland maar toch durft de regering niet met anderen een akkoord te gaan vanwege een inval/gedoe met Rusland. Echt te krom voor woorden eigenlijk. :(