Klimaatverandering

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:04

Danique_G schreef:
Voorbeeld. Veel mensen vinden vegans irritant. Zie je ook hier op bokt. Waarom? Een van de dingen die wij als individu het liefste zijn is een goed persoon. Wanneer iemand anders betere morele waardes blijkt te hebben zien wij dit als een bedreiging. En om zelfbeeld te herstellen gaan wij deze persoon automatisch irritant vinden.


Vegans an sich vind ik niet irritant want op basis van dierenwelzijn en milieu impact doen zij het inderdaad beter dan ik als vegetariër. Wat ik irritant aan (een deel van) de vegans vind is het zendelingengedrag. Ik ben van mening dat je qua impact meer hebt aan een miljoen mensen die een klein stapje zetten dan aan een paar perfecte vegans. Laat mensen dan ook dat kleine stapje zetten. Als mensen die hun leven lang al vlees eten besluiten om het 1 of 2x per week te laten staan juich dat stapje dan toe. In plaats van die mensen af te slachten dat ze nog steeds moordenaars zijn en bijdragen aan allerlei ellende.
Met een positieve benadering zetten die mensen misschien nog wel een stap of sluiten meer mensen zich aan. Dat bereik je niet door te gaan preken en schreeuwen, bloederige beelden onder de neus te duwen etc.

Raineri
Berichten: 6368
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:09

:z
Mars schreef:
Danique_G schreef:
Voorbeeld. Veel mensen vinden vegans irritant. Zie je ook hier op bokt. Waarom? Een van de dingen die wij als individu het liefste zijn is een goed persoon. Wanneer iemand anders betere morele waardes blijkt te hebben zien wij dit als een bedreiging. En om zelfbeeld te herstellen gaan wij deze persoon automatisch irritant vinden.


Vegans an sich vind ik niet irritant want op basis van dierenwelzijn en milieu impact doen zij het inderdaad beter dan ik als vegetariër. Wat ik irritant aan (een deel van) de vegans vind is het zendelingengedrag. Ik ben van mening dat je qua impact meer hebt aan een miljoen mensen die een klein stapje zetten dan aan een paar perfecte vegans. Laat mensen dan ook dat kleine stapje zetten. Als mensen die hun leven lang al vlees eten besluiten om het 1 of 2x per week te laten staan juich dat stapje dan toe. In plaats van die mensen af te slachten dat ze nog steeds moordenaars zijn en bijdragen aan allerlei ellende.
Met een positieve benadering zetten die mensen misschien nog wel een stap of sluiten meer mensen zich aan. Dat bereik je niet door te gaan preken en schreeuwen, bloederige beelden onder de neus te duwen etc.



Je quote nu alleen het voorbeeld terwijl er meer stond :D er stond een wetenschappelijk artikel in waar ik de informatie vandaan haalde.

Positieve benadering is best wel breed. Maar het hangt compleet van weerstand af die mensen laten zien hoe je ze het beste kunt benaderen. Gedragsverandering is complex en er is one size fits all

boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:38

germie schreef:
boeflover schreef:
Goed ander voorbeeld dan, zelf een boodschappen tas meenemen naar de winkel. Dan hoeft de winkel minder vaak plastic tasjes bij te bestellen en wordt er dus ook minder geproduceerd (vraag en aanbod). Voor jou een kleine moeite, maar hoe meer mensen het doen toch iets met impact

Je mag in Tanzania al geen wegwerp plastic meer invoeren, en die wegwerp tasjes zijn daar ook niet te koop. Dus er zijn landen verder dan hier. Terwijl dat toch echt nog een derde wereldland is.

Ik koop heel soms nog een plastic tas, als ik hem vergeten ben. Maar ik hergebruik elk plastic tasje hier. Zelfs de zakjes die om fruit zitten krijgen een nieuw doel: afvalzak. Ik gebruik al jaren geen zwarte zakken meer voor mijn afval. Dozen worden op deze manier ook gebruikt als afvalbak.
In de zomer zet ik tijdens het douchen een grijze emmer er bij in de douche. Daar vang ik water op als het nog warm moet worden en tijdens het douchen ook nog wat. Zo heb ik een 5 liter water wat weer voor de planten is. Ik moet zeker nog 15 liter per dag extra aan de planten geven, maar elk beetje helpt.

Fruitresten gaan op de tuin, die zijn zo weg, zelfs bananenschillen. Ook koop ik geen mondkapjes of zelftesten.

Dit zijn gewoon kleine dingen die iedereen zou kunnen doen.

Top toch, idd iedereen zou die kleine dingen moeten doen, maar alsnog is zelfs dat niet normaal.
Ik vang bv mijn douchewater niet op, maar heb wel Vd week de gieter een naast de keukenkraan gezet nadat ik dat in het waterbespaar topic las, want idd zonde om zomaar weg te laten lopen maar eigenlijk nooit eerder bij stil gestaan.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:54

IMANDRA schreef:
germie schreef:
Overstromingen zijn er ook wel geweest hoor. Droge zomers met bosbranden herinner ik mij ook al van meer dan 20 jaar terug. Toen ik nog op de middelbare school zat, dus zeker 25 jaar terug, toen heb ik bosbranden gezien in het zuiden van Frankrijk.
Toen ik studeerde, dus 20 jaar terug ofzo, toen moesten mijn ouders op een zondag (werd schande van gesproken, op zondag reizen) van een camping in Tjechie omdat ze anders weggespoeld zouden worden.
Zowel droogte als wateroverlast is niet iets van de laatste 5 jaar. Het bestaat zeker al meer dan 40 jaar.


De plekken waar het voorkomt en hoe vaak het voorkomt / de ernst daarvan wel.

Mag ik vragen waarom je het overgrote merendeel van de wetenschappers niet gelooft? Waarom denk jij het beter te weten dan mensen die er jaren aan research in hebben gestoken?

Die laatste vraag bedoel ik niet vervelend, ben gewoon oprecht benieuwd.

1 van de vakken die ik 20 jaar geleden al volgde op de universiteit ging over beinvloeding van wetenschappers en wetenschappelijk onderzoek. Dat was enorm interessant.

Het ging toen over bijvoorbeeld broeikasgassen, met name CO2 als broeikasgas. Maar waterdamp is een veel sterker broeikasgas. Toen was er dus al dat bepaalde onderzoeken wel gepubliceerd werden en andere niet.
Een ander voorbeeld waren aerosolen uit spuitbussen. Deze zouden verwarmend werken volgens veel onderzoeken. 1 van de gastdocenten die er was liet zien dat dat helemaal niet waar hoefde te zijn, want door al die extra deeltjes in de lucht konden ook dingen als het zonlicht de aarde minder goed bereiken.

Een ander voorbeeld was het Pleioceen, wij hadden in Nederland ooit een tropisch klimaat compleet met koralen e.d. En walvishaaien. Daarna kwamen ijstijden en zo is het klimaat altijd al aan het veranderen geweest.

Was heel interessant. Veel onderzoeken worden betaald door bedrijven of overheden en willen graag een bepaalde uitkomst zien. Dan ga je al op zoek naar aanwijzingen om in de gewenste uitkomst te komen.

De club van 10 miljoen bestond toen al. DIe kwamen ook een college geven, heel interessant en is nog steeds actueel.

Er zijn dus nog steeds onderzoeken die aangeven 'wij van wc eend adviseren wc eend'. En dat doen media ook. Toen al, nog steeds. Dus het is NIET een kwestie van niet volledig geloven, maar echt niet alles waar over gesproken wordt komt door de mens of daar kunnen wij wat aan doen.
Het ozongat is inmiddels weer verdwenen. Er zijn ook plekken op aarde waar het kouder wordt. De as van de aarde verandert ook, daardoor veranderen ook klimaten, enz.
Je kunt dus niet zomaar alles op de mens gooien. Daar gaat het mij om. Dat het klimaat verandert, ja, dat is prima mogelijk, dat is altijd al zo geweest. Maar ik blijf er bij dat we eerder een plastic probleem hebben dan een klimaatprobleem.

boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:07

Ik ben ook niet iemand die ieder nieuwsartikel tot op de letter geloofd, een mooi voorbeelden was tijdens een vakantie in Thailand een jaar of 10 terug.
Mijn moeder belde in paniek op “of ik ok was?” Eh ja hoezo? “Ja er zijn overal overstromingen!” Ah dat is in Thailand, ik zag zoiets op het nieuws maar kon het niet verstaan. Weet je waar het is? “Ja bij Surathani, waar zitten jullie?” Eh.. in Surathani... geen overstroming te zien? :o?
Later bleken de laagste wijken wel degelijk onder water te staan, en div wegen afgesloten, dus er was wel degelijk iets aan de hand, maar zoals op het nieuws in Nederland waar de apocalyps was begonnen was het dus niet.
Mooi was ook te zien hoe de mensen zich daar aanpaste aan het water en het leven gewoon door ging, auto’s op bruggen en viaducten geparkeerd, en spullen naar boven. De mensen stonden zelfs de vissen op straat! En vingen nog grote vissen ook! Dit soort weer kwam daar wel vaker voor.

Dus ja zelf blijven nadenken en onderzoek doen helpt ook, maar toch zitten er in onderzoek of nieuwsartikelen natuurlijk ook wel een waarheid. Maar sex sells en de opdrachtgever bepaald dus een kritische noot mag best, maar in dit geval met klimaatverandering is het ook gewoon wat je zelf ziet, observeert en hoort. Ik heb de sloot naast mijn ouders huis in 16 jaar nog nooit leeg zien staan, vorige week wel! Bosbranden worden groter en groter, niet omdat er zoveel meer bos is gepland, dat is juist afgenomen, maar wel door slecht onderhoud en een toegenomen hitte/droogte waardoor het sneller vlam vat. De mens heeft daar zeker mee te maken en kan daar ook veel aan veranderen.

Raineri
Berichten: 6368
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:12

germie schreef:
IMANDRA schreef:

De plekken waar het voorkomt en hoe vaak het voorkomt / de ernst daarvan wel.

Mag ik vragen waarom je het overgrote merendeel van de wetenschappers niet gelooft? Waarom denk jij het beter te weten dan mensen die er jaren aan research in hebben gestoken?

Die laatste vraag bedoel ik niet vervelend, ben gewoon oprecht benieuwd.

1 van de vakken die ik 20 jaar geleden al volgde op de universiteit ging over beinvloeding van wetenschappers en wetenschappelijk onderzoek. Dat was enorm interessant.

Het ging toen over bijvoorbeeld broeikasgassen, met name CO2 als broeikasgas. Maar waterdamp is een veel sterker broeikasgas. Toen was er dus al dat bepaalde onderzoeken wel gepubliceerd werden en andere niet.
Een ander voorbeeld waren aerosolen uit spuitbussen. Deze zouden verwarmend werken volgens veel onderzoeken. 1 van de gastdocenten die er was liet zien dat dat helemaal niet waar hoefde te zijn, want door al die extra deeltjes in de lucht konden ook dingen als het zonlicht de aarde minder goed bereiken.

Een ander voorbeeld was het Pleioceen, wij hadden in Nederland ooit een tropisch klimaat compleet met koralen e.d. En walvishaaien. Daarna kwamen ijstijden en zo is het klimaat altijd al aan het veranderen geweest.

Was heel interessant. Veel onderzoeken worden betaald door bedrijven of overheden en willen graag een bepaalde uitkomst zien. Dan ga je al op zoek naar aanwijzingen om in de gewenste uitkomst te komen.

De club van 10 miljoen bestond toen al. DIe kwamen ook een college geven, heel interessant en is nog steeds actueel.

Er zijn dus nog steeds onderzoeken die aangeven 'wij van wc eend adviseren wc eend'. En dat doen media ook. Toen al, nog steeds. Dus het is NIET een kwestie van niet volledig geloven, maar echt niet alles waar over gesproken wordt komt door de mens of daar kunnen wij wat aan doen.
Het ozongat is inmiddels weer verdwenen. Er zijn ook plekken op aarde waar het kouder wordt. De as van de aarde verandert ook, daardoor veranderen ook klimaten, enz.
Je kunt dus niet zomaar alles op de mens gooien. Daar gaat het mij om. Dat het klimaat verandert, ja, dat is prima mogelijk, dat is altijd al zo geweest. Maar ik blijf er bij dat we eerder een plastic probleem hebben dan een klimaatprobleem.


Je noemt iets van 20 jaar geleden, das best lang terug. Er is al een zeer lange tijd een wetenschappelijke consensus van een grote wetenschappers dus dat is vreemd argument

Nogmaals, die klimaatverandering heeft niet dezelfde oorzaak als nu. Zie bronnen eerder vermeld.

Dat je denkt dat het plastic probleem groter is prima, maar gebruik wel de juiste feiten. Of bronvermelding, überhaupt

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:17

germie schreef:
IMANDRA schreef:

De plekken waar het voorkomt en hoe vaak het voorkomt / de ernst daarvan wel.

Mag ik vragen waarom je het overgrote merendeel van de wetenschappers niet gelooft? Waarom denk jij het beter te weten dan mensen die er jaren aan research in hebben gestoken?

Die laatste vraag bedoel ik niet vervelend, ben gewoon oprecht benieuwd.

1 van de vakken die ik 20 jaar geleden al volgde op de universiteit ging over beinvloeding van wetenschappers en wetenschappelijk onderzoek. Dat was enorm interessant.

Het ging toen over bijvoorbeeld broeikasgassen, met name CO2 als broeikasgas. Maar waterdamp is een veel sterker broeikasgas. Toen was er dus al dat bepaalde onderzoeken wel gepubliceerd werden en andere niet.
Een ander voorbeeld waren aerosolen uit spuitbussen. Deze zouden verwarmend werken volgens veel onderzoeken. 1 van de gastdocenten die er was liet zien dat dat helemaal niet waar hoefde te zijn, want door al die extra deeltjes in de lucht konden ook dingen als het zonlicht de aarde minder goed bereiken.

Een ander voorbeeld was het Pleioceen, wij hadden in Nederland ooit een tropisch klimaat compleet met koralen e.d. En walvishaaien. Daarna kwamen ijstijden en zo is het klimaat altijd al aan het veranderen geweest.

Was heel interessant. Veel onderzoeken worden betaald door bedrijven of overheden en willen graag een bepaalde uitkomst zien. Dan ga je al op zoek naar aanwijzingen om in de gewenste uitkomst te komen.

De club van 10 miljoen bestond toen al. DIe kwamen ook een college geven, heel interessant en is nog steeds actueel.

Er zijn dus nog steeds onderzoeken die aangeven 'wij van wc eend adviseren wc eend'. En dat doen media ook. Toen al, nog steeds. Dus het is NIET een kwestie van niet volledig geloven, maar echt niet alles waar over gesproken wordt komt door de mens of daar kunnen wij wat aan doen.
Het ozongat is inmiddels weer verdwenen. Er zijn ook plekken op aarde waar het kouder wordt. De as van de aarde verandert ook, daardoor veranderen ook klimaten, enz.
Je kunt dus niet zomaar alles op de mens gooien. Daar gaat het mij om. Dat het klimaat verandert, ja, dat is prima mogelijk, dat is altijd al zo geweest. Maar ik blijf er bij dat we eerder een plastic probleem hebben dan een klimaatprobleem.


Maar we hebben het hier over onderzoeken door non-oliemaatschappijen gefinancierd (universiteiten, goede doel organisaties etc), -dus het is niet “wij van wc eend”- en het aantal onderzoeken wat inmiddels is gedaan ligt erg hoog. Bovendien heeft oa Shell, die alles behalve belang heeft in het bewijzen van klimaatverandering gezien de branche waar ze in opereren, óók onderzoeken die het aantonen.

Hoe overheden daar voordeel uit halen ontgaat me ook, want het is goedkoper om te blijven doen wat we doen indien klimaatverandering onzin is, ipv alles omgooien en verduurzamen als dat niks zou uithalen.

Wil jij zeggen dat ál die onderzoeken frauduleus zijn?

Ozon gat is minder geworden omdat we wereldwijd keihard hebben gewerkt om de oorzaak ervan aan te pakken -menselijke interventie dus-, niet omdat de natuur dacht “oh nevermind”. Bovendien is een lokaal gat in de ozonlaag anders qua impact en oplossingen dan een verstelde opwarming van de gehéle aarde. Hele andere orde van grootte (ook al is de eerste ook al groots).

Ook zegt niemand dat klimaatverandering niet hoort. De mate en snelheid waarop dat dat nu gebeurt daarentegen?

We hebben een plastic probleem. Maar óók een bewezen klimaatprobleem (wat ook gewoon te merken is als je vroeger vergelijkt met nu en de snelheid waarop alles verandert).

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:26

Dus eigenlijk toen Groenland groen was hadden ze een klimaat probleem. Vraag me af wat de bewoners toen gedaan hebben, waardoor er een ijstijd kwam. Ik kan me nog heel goed droge en warme zomers herinneren. Dat de oogst verdorde. Dat is echt niets nieuws.

Wanneer wetenschappers een consensus hebben vind ik dat eng klinken.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:37

Dinopino schreef:
Dus eigenlijk toen Groenland groen was hadden ze een klimaat probleem. Vraag me af wat de bewoners toen gedaan hebben, waardoor er een ijstijd kwam. Ik kan me nog heel goed droge en warme zomers herinneren. Dat de oogst verdorde. Dat is echt niets nieuws.

Wanneer wetenschappers een consensus hebben vind ik dat eng klinken.


Waarom is dat eng? Dat betekent eigenlijk alleen dat ze het fenomeen onderzocht hebben en vanuit meerdere kanten tot dezelfde conclusie zijn gekomen. Dwz., ze achten het bewezen.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:52


Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:55

En de andere wetenschappers die wat anders concluderen zijn dan? Dat ze allemaal dezelfde kant op kijken, wil nog niet zeggen dat het waar is. Er zijn genoeg wetenschappers die die klimaatleugen niet ondersteunen. We kunnen invloed hebben op de lucht in onze omgeving, maar de illusie te hebben, dat wij mensen invloed hebben op klimaat, is voor mij en vele andere niet geloofwaardig.

Telpeva

Berichten: 14925
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:56

Of je iets wel of niet geloofwaardig vindt maakt het nog geen leugen.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:10

Zouden zo'n mensen ook op andere vlakken zo denken vraag ik me dan af?
Stel, 99% van de wetenschappers zegt 'asbest inademen is ongezond, dat hebben we bewezen', maar 1% zegt 'wij hebben een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat asbest niet slecht is'..
Denken die mensen dan 'goh dan ga ik asbest snuiven, want het klinkt niet geloofwaardig dat het slecht is omdat het me niet goed uitkomt'? Niet eens 'laat ik maar wat aanpassingen treffen want stel dat het wel waar is'..
Ik kan er dus echt met mijn verstand niet bij dat mensen zo denken.

Wat betreft vroeger; toen ik jonger was, was 'de Nederlandse zomer' vooral heel veel regen. Het was altijd duimen dat je in de zomervakantie goed weer had, en een hele week geen regen als je op vakantie ging. De keren dat we in een stacaravan hebben gezeten met koud weer en regen kan ik niet op een hand tellen..
Tuurlijk kwam er wel eens een warme zomer voorbij, logisch ook, maar dat was niet was we destijds verwachtten.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 21-08-22 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:12

Ik spreek voor mijzelf, wanneer ik dat hele gedoe niet geloofwaardig vind. Er zijn genoeg wetenschappers die precies hetzelfde denken. En ja het is een geloofskwestie geworden. Zoveel wetenschappers die zeggen, dat wij invloed hebben op het klimaat, zoveel wetenschappers zijn er ook, die het tegendeel beweren.

Want hoe verklaren de wetenschappers dan de Ijstijd? Dat het klimaat veranderd is gewoon zo en was altijd zo. Om daar een politiekprogramma van te maken is een doelbewuste keus.

annemiek wat bedoel je met zo'n mensen? Komen die van een andere planeet? Wat heeft het veralgemeniseren van een denkwijze te maken met de klimaatverandering?
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 21-08-22 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:15

8nnemiek schreef:
Zouden zo'n mensen ook op andere vlakken zo denken vraag ik me dan af?
Stel, 99% van de wetenschappers zegt 'asbest inademen is ongezond, dat hebben we bewezen', maar 1% zegt 'wij hebben een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat asbest niet slecht is'..
Denken die mensen dan 'goh dan ga ik asbest snuiven, want het klinkt niet geloofwaardig dat het slecht is omdat het me niet goed uitkomt'? Niet eens 'laat ik maar wat aanpassingen treffen want stel dat het wel waar is'..
Ik kan er dus echt met mijn verstand niet bij dat mensen zo denken.

Wat betreft vroeger; toen ik jonger was, was 'de Nederlandse zomer' vooral heel veel regen. Het was altijd duimen dat je in de zomervakantie goed weer had, en een hele week geen regen als je op vakantie ging. De keren dat we in een stacaravan hebben gezeten met koud weer en regen kan ik niet op een hand tellen..
Tuurlijk kwam er wel eens een warme zomer voorbij, logisch ook, maar dat was niet was we destijds verwachtten.

Vorig jaar hadden we een behoorlijk koele en natte zomer.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:26

Ja, wat is je punt?
Het zijn gemiddeldes. Dat betekent dat er best eens een koele zomer en koude winter tussen kan zitten, maar de gemiddelde temperatuur gaat omhoog.

Raineri
Berichten: 6368
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:22

Dinopino schreef:
Ik spreek voor mijzelf, wanneer ik dat hele gedoe niet geloofwaardig vind. Er zijn genoeg wetenschappers die precies hetzelfde denken. En ja het is een geloofskwestie geworden. Zoveel wetenschappers die zeggen, dat wij invloed hebben op het klimaat, zoveel wetenschappers zijn er ook, die het tegendeel beweren.

Want hoe verklaren de wetenschappers dan de Ijstijd? Dat het klimaat veranderd is gewoon zo en was altijd zo. Om daar een politiekprogramma van te maken is een doelbewuste keus.

annemiek wat bedoel je met zo'n mensen? Komen die van een andere planeet? Wat heeft het veralgemeniseren van een denkwijze te maken met de klimaatverandering?



Nee er zijn bijna geen wetenschappers die het tegenspreken, er is een consensus van 99% onder klimaatwetenschappers. Er is idd een wetenschapper bij de fvd Kees nog wat die het tegenspreekt maar dit is tal keren compleet onderuit gehaald.

Daarnaast waarom vind je het gedoe niet geloofwaardig? Waarom denk jij dat je daar een uitspraak over kunt doen zonder dat het gegrond is?

Ik herhaal mezelf steeds maar ijstijden zijn op een andere manier veroorzaakt. Geen zin om steeds moeite te doen artikelen op te zoeken en te plaatsen met bewijs maar hoor het wel als er interesse is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:24

8nnemiek schreef:
Ja, wat is je punt?
Het zijn gemiddeldes. Dat betekent dat er best eens een koele zomer en koude winter tussen kan zitten, maar de gemiddelde temperatuur gaat omhoog.

We mogen idd hopen dat de gemiddelde temperatuur omhoog gaat gezien de gasprijzen!

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:28

elnienjo schreef:
8nnemiek schreef:
Ja, wat is je punt?
Het zijn gemiddeldes. Dat betekent dat er best eens een koele zomer en koude winter tussen kan zitten, maar de gemiddelde temperatuur gaat omhoog.

We mogen idd hopen dat de gemiddelde temperatuur omhoog gaat gezien de gasprijzen!

Warm is ook lang niet alles :
https://www.youtube.com/watch?v=egBS_XMunf4
Is China, hele Yangtze staat vrijwel droog, temperaturen op metertjes van mensen zelf lopen op tot 53 graden (officieel 39 max temp.), schoenzolen die aan straat blijven plakken, van alles dat van de hitte smelt of spontaan in de fik vliegt ...

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:46

elnienjo schreef:
We mogen idd hopen dat de gemiddelde temperatuur omhoog gaat gezien de gasprijzen!

Ja geweldig.. droogte, mislukte oogsten, miljoenen klimaatvluchtelingen, bosbranden, insectenplagen, drinkwater tekorten, miljoenen dieren die bezwijken door te hitte.. Maar dat maakt allemaal niet uit want elnienjo hoeft minder gas te gebruiken 8)7

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:51

Ik word buitengewoon treurig van het zien van alle dode bomen in deze omgeving. Zelfs hier in Noord-Holland met genoeg water in de sloten zie je bomen herfstig worden en ook gewoon doodgaan.

En dat is een geen één of andere toevallige mysterieuze ziekte, het is gewoon keihard het gevolg van de droogte.

Als het hier al zo erg is, laat staan de zandgronden....

Ondertussen pakken mensen nog steeds het vliegtuig, racen auto's op Zandvoort, slepen we spullen over de aardbol. Ik zie het zeer somber in.

Als voor veel mensen een paar maanden geen horeca door corona al een enorme klap was, laat staan als we moeten inleveren om het klimaat te redden. Dan gaan de wappies door het lint. Ikke ikke ikke!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:57

Het helpt ook niet mee dat stikstofevangelie predikende politici zelf met grote regelmaat op vakantie gaan naar bijv de Antillen.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:46

elnienjo schreef:
Het helpt ook niet mee dat stikstofevangelie predikende politici zelf met grote regelmaat op vakantie gaan naar bijv de Antillen.


Stikstof en koolstofdioxide zijn twee verschillende dingen....

Loretta
Berichten: 8904
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:09


Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:06

Danique omdat jij geen andere wetenschappers kent, wil het niet zeggen dat ze er niet zijn. Deze worden echter van Twitter geweerd en ook van facebook.

Wat jij over ijstijden vind, vind ik weer niet zo interessant. Dat ik een gegronde mening moet hebben is toch echt onzin. Ik geef duidelijk mijn menig weer en zeg niet dat het de waarheid is. Vind het wel knap dat jij schijnbaar precies weet hoe de ijstijd is ontstaan, want met dat fenomeen zijn de wetenschappers nog steeds bezig.
De zin waarom denk ik daar een uitspraak over te kunnen doen,vind ik op zijn zachst gezegd wel apart.