De rellen in nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:22

Loretta schreef:
Wat bedoel je met een oplossing?
Het ligt niet in de lijn der verwachting dat iemand die weet dat die moet betalen erg zijn best gaat doen om te werken met het vooruitzicht op een loonbeslag. Dus het feit dat je op iemand een eventueel beslag kunt leggen geeft nog geen garantie dat je als slachtoffer daadwerkelijk je geld krijgt. Tenzij je natuurlijk het geluk hebt dat de dader uit een goed gezin komt dan kun je dat gezin kaalplukken.

Het klinkt bijna of je het de eisers kwalijk neemt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:26

_San87_ schreef:
Je hebt het steeds maar over ouders kaalplukken, mensen de criminaliteit in drijven, alsof er door de personen die hun schade verhaald willen zien iets onrechtsmatig wordt gedaa . Wat is jouw oplossing dan om de mensen die schade hebben te compenseren?

Die schade wordt in de eerste instantie vergoed door een schadefonds en verzekeraars. Die moeten dan vervolgens achter de daders aan. Maar op dat moment is de schade gekukkig al vergoed aan de slachtoffers. Vervolgens mogen verzekeraars en het schadefonds dan achter het geld aan gaan wat in sommige gevallen wel of gedeeltelijk lukt en in andere gevallen gewoon niet lukt. Maar op dat moment is de schade aan de slachtoffers dus al vergoed. Dus daar is niet echt een probleem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:27

Mindim schreef:
Loretta schreef:
Het ligt niet in de lijn der verwachting dat iemand die weet dat die moet betalen erg zijn best gaat doen om te werken met het vooruitzicht op een loonbeslag. Dus het feit dat je op iemand een eventueel beslag kunt leggen geeft nog geen garantie dat je als slachtoffer daadwerkelijk je geld krijgt. Tenzij je natuurlijk het geluk hebt dat de dader uit een goed gezin komt dan kun je dat gezin kaalplukken.

Dat is niet zo bedoeld in ieder geval.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:34

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
Je hebt het steeds maar over ouders kaalplukken, mensen de criminaliteit in drijven, alsof er door de personen die hun schade verhaald willen zien iets onrechtsmatig wordt gedaa . Wat is jouw oplossing dan om de mensen die schade hebben te compenseren?

Die schade wordt in de eerste instantie vergoed door een schadefonds en verzekeraars. Die moeten dan vervolgens achter de daders aan. Maar op dat moment is de schade gekukkig al vergoed aan de slachtoffers. Vervolgens mogen verzekeraars en het schadefonds dan achter het geld aan gaan wat in sommige gevallen wel of gedeeltelijk lukt en in andere gevallen gewoon niet lukt. Maar op dat moment is de schade aan de slachtoffers dus al vergoed. Dus daar is niet echt een probleem.

Misschien voor het bedrijf wat de schade vergoed krijgt niet maar uiteindelijk voor ons allemaal wel. Verzekering zal duurder worden en niet elke ondernemer of particulier heeft een zodanig goede verzekering dat alles vergoed wordt.
Mijn auto bv, als die in de fik gaat keert mijn verzekering niet uit.

secricible

Re: De rellen in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:41

Bovendien zijn er behoorlijk wat verzekeraars bij wie rellen niet uitgekeerd worden. Of waar de vergoeding niet dekkend is.
Niemand hoeft er m.i. beter van te worden, maar ondernemers moeten toch echt wel schadeloos gesteld worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:50

nuscaniels schreef:
Misschien voor het bedrijf wat de schade vergoed krijgt niet maar uiteindelijk voor ons allemaal wel. Verzekering zal duurder worden en niet elke ondernemer of particulier heeft een zodanig goede verzekering dat alles vergoed wordt.

Dat is inderdaad een groot probleem. Dan moet je zelf achter de dader aan. Eerst moet die dader gepakt worden daarna veroordeelt en dan pas een civiele procedure starten om je schade vergoed te krijgen. Daarna maar hopen dat er iets van geld of bezit is. En vervolgens maar wachten in de hoop dat die gaat werken. Begrijpelijk dat je er achteraan gaat. Maar niet erg efficient.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:57

Volgens mij kan je tegenwoordig schade bijvoegen in het strafrechtproces. Wordt de dader dan veroordeeld, dan schiet de staat het voor en gaat de staat het op de dader verhalen. Dus als slachtoffer hoef je dan niet te wachten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:20

Karl66 schreef:
Volgens mij kan je tegenwoordig schade bijvoegen in het strafrechtproces. Wordt de dader dan veroordeeld, dan schiet de staat het voor en gaat de staat het op de dader verhalen. Dus als slachtoffer hoef je dan niet te wachten.

Het OM heeft al een voorschot genomen. Er zijn bankrekeningen en auto's in beslag genomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:21

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 06:45

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Je zou de politiek in moeten gaan, die kunnen ook zo goed in heel veel woorden geen antwoord geven op vragen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 06:49

Mindim schreef:
Loretta schreef:

Nou, precies dit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 08:58

Loretta schreef:
nuscaniels schreef:

Dat is inderdaad een groot probleem. Dan moet je zelf achter de dader aan. Eerst moet die dader gepakt worden daarna veroordeelt en dan pas een civiele procedure starten om je schade vergoed te krijgen. Daarna maar hopen dat er iets van geld of bezit is. En vervolgens maar wachten in de hoop dat die gaat werken. Begrijpelijk dat je er achteraan gaat. Maar niet erg efficient.

Dus als ik een restaurantje heb wat ze met rellen kort en klein slaan, wat de verzekering uitsluit van schadevergoeding
- dan moet ik eerst de dader(s) vinden, wat politiewerk is trouwens.
- nog meer geld wat ik niet meer heb investeren in een rechtzaak
- en stel dat ze er na enkele jaren door zijn (want dat gaat langggg duren gezien de hoeveelheid rechtzaken)
- dan is het jammer en zal ik die pakweg 100.000 euro schade zelf op moeten hoesten want ja, dat heeft de gemiddelde mens niet even op z'n spaarrekening staan.

En mijn inkomen dan? En mijn bedrijf? Dat ik zelf in de schulden raak omdat ik m'n lopende rekeningen niet meer kan betalen want mijn restaurant kan de eerstkomende tig jaar niet meer open (of de banken moeten weer massaal gaan uitlenen maar die zullen ook niet happig meer zijn met zo'n risico)? Dat is dan maar jammer?

Terwijl het enige dat ik misdaan heb is om een restaurant te starten op een hotspot?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:11

Loretta schreef:
secricible schreef:
De wereld op z'n kop, medelijden hebben met jongeren die de jumbo geplunderd hebbrn.

Nou moet ik wel even iets rechtzeten. Ik heb geen medelijden met jongeren die de Jumbo kaal plukken. enkel met hun ouders.

Helemaal niet!
Hun ouders horen deze vandalen binnenste houden als er een avondklok geldt!
Ze hadden ze moeten leren met hun poten van andermans spullen te blijven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:23

Ik ben benieuwd of er dit weekeinde wel weer rellen zijn of dat het nu echt over is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:24

Cayenne schreef:
Ik ben benieuwd of er dit weekeinde wel weer rellen zijn of dat het nu echt over is.

Ik ook.
Ik heb wel het idee dat het minder wordt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:25

Nou inderdaad, verwacht in het weekend ook meer oproer. Hoop het niet...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:27

Ik vind ook dat je als ouders verantwoordelijk bent en ik heb geen medelijden met de ouders. Dan ben je of gefaald in de opvoeding, het bijbrengen van normen en waarden, of je faalt in de controle die je nog steeds hebt tot je kind 18 is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:32

Dat het nu rustiger is geeft wel aan dat als het moet ze hun ettertjes dus wel binnen kunnen houden.
Nu het hun zelf geld kan kosten.
Juist daarom heb ik er geen medelijden mee.

En ik hoop dat dit voortaan goed doorgepakt blijft worden bij vernieling.
Dus niet alleen bij deze rellen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:17

_San87_ schreef:

Nou, precies dit.[/quote]

Nogmaals dat neem ik niet en dat heb ik nergens gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:41

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Nou, precies dit.

Nogmaals dat neem ik niet en dat heb ik nergens gezegd.[/quote]
De toon in je posts is wel dusdanig door te spreken over: de ouders die kaalgeplukt worden door de rijke Jumbo , etc etc.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:47

Urielle schreef:
Dus als ik een restaurantje heb wat ze met rellen kort en klein slaan, wat de verzekering uitsluit van schadevergoeding
- dan moet ik eerst de dader(s) vinden, wat politiewerk is trouwens.
- nog meer geld wat ik niet meer heb investeren in een rechtzaak
- en stel dat ze er na enkele jaren door zijn (want dat gaat langggg duren gezien de hoeveelheid rechtzaken)
- dan is het jammer en zal ik die pakweg 100.000 euro schade zelf op moeten hoesten want ja, dat heeft de gemiddelde mens niet even op z'n spaarrekening staan.

En mijn inkomen dan? En mijn bedrijf? Dat ik zelf in de schulden raak omdat ik m'n lopende rekeningen niet meer kan betalen want mijn restaurant kan de eerstkomende tig jaar niet meer open (of de banken moeten weer massaal gaan uitlenen maar die zullen ook niet happig meer zijn met zo'n risico)? Dat is dan maar jammer?

Terwijl het enige dat ik misdaan heb is om een restaurant te starten op een hotspot?

Dan ga je toch gewoon de criminaliteit in? Dat doen die arme rellers tenslotte ook als ze straks kaalgeplukt worden...

Gelukkig werkt het niet zo, je kan gewoon voegen in de strafzaak en dan regelt de overheid het voor je en schieten ze schadevergoeding voor, waarna de overheid het op de daders gaat verhalen.

edit: quote verkloot

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:16

Overheid heeft al gevraagd om coulance bij de verzekeringsmaatschappijen om deze schadeclaims toch in behandeling te nemen van deze rellen en dat er een speciaal fonds is opgericht om deze claims te kunnen dragen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:26

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:27

Rake column van mijn favoriete columnist Emma Drayer over het 'duiden' van de rellen door allerlei 'deskundigen' in talkshows en media, iets waar ik me ook wezenloos aan heb geërgerd:

Zoals het eens in de zoveel jaar knikkertijd is, zo is het eens in de zoveel jaar reltijd
https://www.volkskrant.nl/a-bf8c6a5d

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:11

Karl66 schreef:
Gelukkig werkt het niet zo, je kan gewoon voegen in de strafzaak en dan regelt de overheid het voor je en schieten ze schadevergoeding voor, waarna de overheid het op de daders gaat verhalen.

edit: quote verkloot

Yes, weet dat het niet zo werkt hoor, maar als het geld niet terugkomt bij de overheid, dan komt dat geld van de vernielingen linksom of rechtsom ook weer bij de onschuldige burger vandaan. Belastingen verhogen of bezuinigingen op.. (wat is er eigenlijk nog over om op te bezuinigen?)
Waar vervolgens weer de schuld van bij de overheid gelegd kan worden en dan kunnen ze weer rellen om dat 8)7