MyWishMax schreef:Ik word 'gestraft' voor het feit dat ik wel van alles geprobeerd heb qua werk en opleiding maar dat door ziekte niet kan. Het feit dat ik het geprobeerd heb wordt nu tegen me gebruikt. Dan is het leuk dat dat blijkbaar voor iedereen mogelijk hoort te zijn, maar niemand die mij ook maar iets kan of kon helpen. Ik zit niet in de bijstand omdat ik dat prettig vind. Ik zou helemaal niet afhankelijk willen zijn, maar op sommige vlakken is het toch echt krom geregeld in dit land waardoor ik overal buiten val. En dus ook in de bijstand geen dingen erbij mag en kan doen
Wat een vervelende situatie zit je in. Zijn er geen andere regelingen mogelijk door je ziekte? Met mensen die ziek zijn in de bijstand heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niet over oordelen.
Ik heb wel veel ervaring met mensen die zich op school niet aan autoriteit konden houden, want rot als iemand je zegt wat je moet doen. Vervolgens werden deze mensen zonder opleiding van school gestuurd omdat er geen land mee te bezeilen valt. De mentaliteit verandert niet zodra ze aan het werk gingen dus van het ene minimumloonbaantje naar het andere, om dat uiteindelijk maar op te geven en vervolgens zonder opleiding en werk thuis te gaan zitten. Vervolgens krijgen deze mensen kinderen, die ze ook geen normen en waarden bij brengen waardoor deze kinderen ook 2-0 achter staan op het moment dat ze de maatschappij in rollen. Die kinderen zien veel
mensen in de bijstand, want gelijkgestemden zoeken elkaar op. Doordat “iedereen” in de omgeving in dezelfde situatie zit als zij is dat het referentiekader van normaal. En zo wordt de cirkel in stand gehouden.
Dat is misschien een kleine groep, maar wel de enige groep waar ik ervaring mee heb. Dat vertroebeld mijn beeld van bijstandtrekkers (wat een naar woord) waarschijnlijk behoorlijk, waardoor ik door sommige waarschijnlijk als lomp en onbenullig overkom. Dat is niet mijn bedoeling.
Ik vind het sociale vangnet boeiende materie.