Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:22

996981 schreef:
Die kunnen wel degelijk hulp zoeken bij het creëren van eigen kansen. Veel gemeentes hebben regelingen voor mensen die net buiten de wet vallen, of om andere redenen moeite hebben met het creëren van hun eigen kansen. Zoals eerder gezegd moet je wel zelf aangeven dat je hulp nodig hebt. Niemand kan dat ruiken.

Er zijn anders helaas ook heel veel regelingen die het juist moeilijker maken inplaats van makkelijker. Iemand in de bijstand mag bijna niets meer. Veel wegen zijn geblokkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:43

996981 schreef:
karuna schreef:
Nee niet voor iedereen in nederland. :n Helaas en zolang dat denkbeeld er blijft zul je altijd narigheid houden. Ben je 55 plus? Vergeet het maar geen baas wil je nog hebben. De mensen die net buiten de wia? Geloof ik nu vallen. Helaas werken kan niet meer. Mensen die geestelijk niet in staat zijn te werken door welke reden ook. Die kunnen ook niet hun "eigen kansen creeeren".

Die kunnen wel degelijk hulp zoeken bij het creëren van eigen kansen. Veel gemeentes hebben regelingen voor mensen die net buiten de wet vallen, of om andere redenen moeite hebben met het creëren van hun eigen kansen. Zoals eerder gezegd moet je wel zelf aangeven dat je hulp nodig hebt. Niemand kan dat ruiken.

Helaas vanuit overheidswege is 55 jaar een eindstation wat betreft studie en of onderwijs.
Als 55 plusser val je overal buiten en niet iedereen is mans genoeg om zelf oplossingen te bedenken of deze oplossingen passen niet in het beeld van een ambtenaar.
Heb een baas die er gelukkig anders over denkt en heeft nadat ie de eerste 3 maanden dacht wat moet ik met je totdat ie keek naar wat ik wel kan :+
En zegt nu Zilveren handen en haar op mijn tanden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:47

996981 schreef:
In mijn ogen ben je zelf eindverantwoordelijk voor ontwikkeling en geluk.

Grootdeels eens.

Citaat:
Dat dit niet voor iedereen makkelijk voor het oprapen ligt is een feit. Maar de mogelijkheden zijn er wel. Voor iedereen die in Nederland woont.

Niet eens.

En ja,ik weet waar ik het over heb.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:51

Femke_Tweety schreef:
996981 schreef:
In mijn ogen ben je zelf eindverantwoordelijk voor ontwikkeling en geluk.

Grootdeels eens.

Citaat:
Dat dit niet voor iedereen makkelijk voor het oprapen ligt is een feit. Maar de mogelijkheden zijn er wel. Voor iedereen die in Nederland woont.

Niet eens.

En ja,ik weet waar ik het over heb.

Uitleg? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:55

Ik word 'gestraft' voor het feit dat ik wel van alles geprobeerd heb qua werk en opleiding maar dat door ziekte niet kan. Het feit dat ik het geprobeerd heb wordt nu tegen me gebruikt. Dan is het leuk dat dat blijkbaar voor iedereen mogelijk hoort te zijn, maar niemand die mij ook maar iets kan of kon helpen. Ik zit niet in de bijstand omdat ik dat prettig vind. Ik zou helemaal niet afhankelijk willen zijn, maar op sommige vlakken is het toch echt krom geregeld in dit land waardoor ik overal buiten val. En dus ook in de bijstand geen dingen erbij mag en kan doen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:07

MyWishMax schreef:
Ik word 'gestraft' voor het feit dat ik wel van alles geprobeerd heb qua werk en opleiding maar dat door ziekte niet kan. Het feit dat ik het geprobeerd heb wordt nu tegen me gebruikt. Dan is het leuk dat dat blijkbaar voor iedereen mogelijk hoort te zijn, maar niemand die mij ook maar iets kan of kon helpen. Ik zit niet in de bijstand omdat ik dat prettig vind. Ik zou helemaal niet afhankelijk willen zijn, maar op sommige vlakken is het toch echt krom geregeld in dit land waardoor ik overal buiten val. En dus ook in de bijstand geen dingen erbij mag en kan doen

Wat een vervelende situatie zit je in. Zijn er geen andere regelingen mogelijk door je ziekte? Met mensen die ziek zijn in de bijstand heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niet over oordelen.

Ik heb wel veel ervaring met mensen die zich op school niet aan autoriteit konden houden, want rot als iemand je zegt wat je moet doen. Vervolgens werden deze mensen zonder opleiding van school gestuurd omdat er geen land mee te bezeilen valt. De mentaliteit verandert niet zodra ze aan het werk gingen dus van het ene minimumloonbaantje naar het andere, om dat uiteindelijk maar op te geven en vervolgens zonder opleiding en werk thuis te gaan zitten. Vervolgens krijgen deze mensen kinderen, die ze ook geen normen en waarden bij brengen waardoor deze kinderen ook 2-0 achter staan op het moment dat ze de maatschappij in rollen. Die kinderen zien veel
mensen in de bijstand, want gelijkgestemden zoeken elkaar op. Doordat “iedereen” in de omgeving in dezelfde situatie zit als zij is dat het referentiekader van normaal. En zo wordt de cirkel in stand gehouden.

Dat is misschien een kleine groep, maar wel de enige groep waar ik ervaring mee heb. Dat vertroebeld mijn beeld van bijstandtrekkers (wat een naar woord) waarschijnlijk behoorlijk, waardoor ik door sommige waarschijnlijk als lomp en onbenullig overkom. Dat is niet mijn bedoeling.

Ik vind het sociale vangnet boeiende materie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:08

996981 schreef:
Je hebt het over een veroordelende toon van mijn kant, maar zelf kun je er ook wat van. Sneu dat je man is opgroeit in de situatie die je schetst, dat gun je niemand.

Het geeft je echter ook geen vrijbrief om iedereen die het een fractie beter heeft maar de mond de snoeren “want het kan altijd erger”.

Opvallend dat omgevingsfactoren in dit topic veelal gezien worden als een reden waarom dingen niet lukken, maar deze zelfde omgevingsfactoren bij een “succesverhaal” ineens minder relevant zijn.

Ik vind dit echt een boeiend topic :)
In mijn ogen ben je zelf eindverantwoordelijk voor ontwikkeling en geluk. Dat dit niet voor iedereen makkelijk voor het oprapen ligt is een feit. Maar de mogelijkheden zijn er wel. Voor iedereen die in Nederland woont.

Het zijn niet dezelfde factoren. Dat je je daarop blind staart maakt dat je gewoon een deel van de maatschappij die er is negeert of weigert te zien. :\ Het gaat er niet om dat het ‘altijd erger kan.’

Het gaat er om dat er een groep in de maatschappij is die die mogelijkheden niet hebben. En dat punt lijkt je geheel te missen. Ik wil jouw prestaties niet neerhalen. Ik wilde je alleen proberen duidelijk te maken dat wat jij als de onderkant van de maatschappij beschouwd helemaal niet de onderkant ís en dat kleurt jouw mening ten nadele van mensen die verdorie keihard vechten om te overleven in een maatschappij die geen **** om ze geeft en ook nog zegt dat ze gewoon niet genoeg hun best doen. Totaal geen ide hebbende dat hun zogenaamde nadelige vertrekpunt kilometers voor het vertrekpunt van de mensen die zogenaamd gewoon niet graag genoeg willen ligt.

Mijn man ís IMO een succesverhaal overigens. :\

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:14

Ayasha schreef:
996981 schreef:
Je hebt het over een veroordelende toon van mijn kant, maar zelf kun je er ook wat van. Sneu dat je man is opgroeit in de situatie die je schetst, dat gun je niemand.

Het geeft je echter ook geen vrijbrief om iedereen die het een fractie beter heeft maar de mond de snoeren “want het kan altijd erger”.

Opvallend dat omgevingsfactoren in dit topic veelal gezien worden als een reden waarom dingen niet lukken, maar deze zelfde omgevingsfactoren bij een “succesverhaal” ineens minder relevant zijn.

Ik vind dit echt een boeiend topic :)
In mijn ogen ben je zelf eindverantwoordelijk voor ontwikkeling en geluk. Dat dit niet voor iedereen makkelijk voor het oprapen ligt is een feit. Maar de mogelijkheden zijn er wel. Voor iedereen die in Nederland woont.

Het zijn niet dezelfde factoren. Dat je je daarop blind staart maakt dat je gewoon een deel van de maatschappij die er is negeert of weigert te zien. : Het gaat er niet om dat het ‘altijd erger kan.’

Het gaat er om dat er een groep in de maatschappij is die die mogelijkheden niet hebben. En dat punt lijkt je geheel te missen. Ik wil jouw prestaties niet neerhalen. Ik wilde je alleen proberen duidelijk te maken dat wat jij als de onderkant van de maatschappij beschouwd helemaal niet de onderkant ís en dat kleurt jouw mening ten nadele van mensen die verdorie keihard vechten om te overleven in een maatschappij die geen **** om ze geeft en ook nog zegt dat ze gewoon niet genoeg hun best doen. Totaal geen ide hebbende dat hun zogenaamde nadelige vertrekpunt kilometers voor het vertrekpunt van de mensen die zogenaamd gewoon niet graag genoeg willen ligt.

Mijn man ís IMO een succesverhaal overigens. :

Nogmaals: ik vind de situatie waarin man is opgegroeid heel rot en ben blij dat het nu beter met hem gaat.

Het spijt me als ik jou heb gekwetst of hem tekort heb gedaan met mijn uitspraken.

Mijn stiefvader kom uit een gelijke situatie, met onder andere een periode van dakloosheid en ernstig misbruik door iemand die hij vertrouwde. Ik weet wat deze ervaringen met mensen doen en hoe het doorwerkt op gezin- en familieleden. Ook dat gun je niemand.

Hij is ook een succesverhaal en is degene die mij geïnspireerd heeft zoveel mogelijk uit het leven te halen. Als hij het kan, kan ik zeker!

Misschien dat ik die mentaliteit te ver doorvoer in mijn oordeel naar anderen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:16

996981 schreef:
MyWishMax schreef:

Wat een vervelende situatie zit je in. Zijn er geen andere regelingen mogelijk door je ziekte? Met mensen die ziek zijn in de bijstand heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niet over oordelen.

Ik heb wel veel ervaring met mensen die zich op school niet aan autoriteit konden houden, want rot als iemand je zegt wat je moet doen. Vervolgens werden deze mensen zonder opleiding van school gestuurd omdat er geen land mee te bezeilen valt. De mentaliteit verandert niet zodra ze aan het werk gingen dus van het ene minimumloonbaantje naar het andere, om dat uiteindelijk maar op te geven en vervolgens zonder opleiding en werk thuis te gaan zitten. Vervolgens krijgen deze mensen kinderen, die ze ook geen normen en waarden bij brengen waardoor deze kinderen ook 2-0 achter staan op het moment dat ze de maatschappij in rollen. Die kinderen zien veel
mensen in de bijstand, want gelijkgestemden zoeken elkaar op. Doordat “iedereen” in de omgeving in dezelfde situatie zit als zij is dat het referentiekader van normaal. En zo wordt de cirkel in stand gehouden.

Dat is misschien een kleine groep, maar wel de enige groep waar ik ervaring mee heb. Dat vertroebeld mijn beeld van bijstandtrekkers (wat een naar woord) waarschijnlijk behoorlijk, waardoor ik door sommige waarschijnlijk als lomp en onbenullig overkom. Dat is niet mijn bedoeling.

Ik vind het sociale vangnet boeiende materie.

Nee, geen andere regelingen. Misschien als ik ergens zou solliciteren op mijn niveau, zonder iets te melden over ziekte en daarna weer ziekmelden. Maar je snapt dat dat geen optie is, ik ga geen werkgever op de kosten jagen en benadelen, ook al is dat al meer dan eens als tip gegeven :n ook niet omdat ik daar zelf enorm van achteruit ga.

Er zijn meer mensen die in de bijstand zitten, maar dan wegens ziekte en net buiten de andere uitkeringen vallen. Helaas. Bij mijn gemeente hebben ze een afdeling voor mensen die niet kunnen werken, die hebben dus geen sollicitatieplicht. Het enige waar ze naar kijken is of je misschien vrijwilligerswerk kan doen om wel in de maatschappij te blijven. Voor mij niet mogelijk helaas.

Misschien mijn voordeel en tegelijk nadeel dat ik uit een gezin kom van hoog opgeleiden met goede baan. Aan de intelligent lag het niet. Dat is soms ook meteen het nadeel, ook vanwege vooroordelen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:18

MyWishMax schreef:
Nee, geen andere regelingen. Misschien als ik ergens zou solliciteren op mijn niveau, zonder iets te melden over ziekte en daarna weer ziekmelden. Maar je snapt dat dat geen optie is, ik ga geen werkgever op de kosten jagen en benadelen, ook al is dat al meer dan eens als tip gegeven :n ook niet omdat ik daar zelf enorm van achteruit ga.

Er zijn meer mensen die in de bijstand zitten, maar dan wegens ziekte en net buiten de andere uitkeringen vallen. Helaas. Bij mijn gemeente hebben ze een afdeling voor mensen die niet kunnen werken, die hebben dus geen sollicitatieplicht. Het enige waar ze naar kijken is of je misschien vrijwilligerswerk kan doen om wel in de maatschappij te blijven. Voor mij niet mogelijk helaas.

Misschien mijn voordeel en tegelijk nadeel dat ik uit een gezin kom van hoog opgeleiden met goede baan. Aan de intelligent lag het niet. Dat is soms ook meteen het nadeel, ook vanwege vooroordelen.

Lastig.. veel sterkte gewenst en voor zover dat mogelijk is; beterschap :knuffel:

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:22

MyWishMax schreef:
Maar voor die mensen zijn er verschillende instanties die hulp kunnen bieden.

Via een website, want papieren telefoonboek is ook afgeschaft.
Net als zo leuk aangeven dat je een internetstoring op een website kan melden |o
De aanname van wat is er minimaal aanwezig en kan iedereen mee omgaan ligt te hoog.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:26

tamary schreef:
MyWishMax schreef:
Maar voor die mensen zijn er verschillende instanties die hulp kunnen bieden.

Via een website, want papieren telefoonboek is ook afgeschaft.
Net als zo leuk aangeven dat je een internetstoring op een website kan melden |o
De aanname van wat is er minimaal aanwezig en kan iedereen mee omgaan ligt te hoog.

Nee hoor, de gemeentes hier in de omgeving hebben allemaal hulp hiervoor. Die kan je gewoon bellen of langs gaan en dan krijg je de informatie en welke tijden en plaatsen er zijn. Gratis of betaald en bij betaald kan je ook subsidie krijgen ervoor. Dus of xe helpen je en je kan het daarna zelf of je krijgt een 'maatje ' die regelmatig langskomt.

Magrathea

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:23

Ik snap niet wat je probleem nu is Ayasha. Je lijkt te zeggen "Nee 996981, dat is niet waar, mijn man komt uit ergere situatie dan jij en hem is het ook gelukt om eruit te komen!"
Oprecht, ik snap het niet. Ik denk trouwens ook niet dat zij haar hele levensverhaal en van haar familie hier uit de doeken moet doen voordat ze recht van spreken heeft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:26

karuna schreef:
Ik ken er ook voldoende hoor die niet weten hoe iets werkt. Of hooguit kunnen bellen en sms en met hun telefoon. Gewoon nooit de kans gehad er iets mee te doen. Of de capaciteit niet hebben net te leren. Een loopt zelfs nu tegen betaling van rekeningen aan. Zoon moet overmaken want ja papieren overschrijvingen doen het niet meer. Sommige instanties doen alles digitaal. En geen enkele rekening houden met een groep die dat niet kan.

Zo zijn er ook mensen die laaggeletterd of zelfs volledig analfabeet zijn, maar dat is dan toch geen reden om alle papierwerk maar af te schaffen? Onze samenleving digitaliseert en als gevolg daarvan digitaliseert de overheid. Het probleem voor die mensen is dus niet dat ze niet meer bij de overheid terecht kunnen, het probleem is dat ze niet meer in de samenleving, en als onderdeel daarvan de overheid, mee kunnen.
Wat je dan beter kan doen is die mensen proberen mee te nemen en te helpen en daar vormen van begeleiding voor te creëren, want de samenleving ontdigitaliseren is echt een kansloos idee.

Het is ook niet zo dat die digitalisering net begonnen is en dat de meeste ouderen daar niks van meegekregen hebben. Mijn vader is ondertussen 81 jaar en die heeft ca. 25 jaar dagelijks op zijn werk achter een computer gezeten. Dat is dan ook iemand die zich echt prima met een pc redt. En zelfs mijn moeder van 82, die wel een complete digibeet is, redt zich ondertussen met de belangrijkste functies van haar smartphone. De enige drive die ze daar voor nodig had was gemakkelijk contact kunnen houden met de kleinkinderen :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:48

Mijn vader is bijna 81, heeft 5 jaar basisschool en heeft een iPad, IPhone en Iwatch :D
Streamt (illegaal) muziek en films en doet aan internetbankieren :D

Maar zonder gekheid, tegenwoordig groeien kinderen er mee op en weten ze eerder hoe een IPhone werkt, dan dat ze kunnen lezen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 21:58

Mijn vader loopt ver voor op mij hoor. Had al een 3 d tv en filmde 3 d met zelf gemaakte en omgebouwde cameras. Is een meester in filmen en filmbewerking. Ik doe hem niet na. Hij hoopt in maart 87 te worden. De mensen die ik ken varieren in leeftijd van pakweg 35 meerdere veertigers, zeventigers en ouder. Die niet of nagenoeg niet de weg weten te vinden, digibeet zijn om diverse redenen en verzuipen in de digitale wereld en of de vage wereld van ontelbare documenten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:02

Mijn opa is 96, stuurt ons ieder week een powerpoint nieuwsbrief (vol vliegende foto's etc :D ) en heeft laatst heel hard iemand uitgelachen die hem appte dat ze mijn moeder was en geld nodig had. Alleen "ik ben oud" is echt geen enkele reden om het niet te snappen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:11

Grappig dat het land nu te klein lijkt voor sommige partijen, terwijl dit beleid door dezelfde partijen gewild is.

Een basisinkomen zou veel oplossen en geld besparen, denk ik.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:37

Het basisinkomen zou hier niets aan oplossen. Er blijven altijd mensen die minder of meer geld hebben, minder of meer hulp nodig hebben. Daarbij moet ook het geld voor een basisinkomen ergens vandaan komen. Als we massaal minder of meer belasting gaan betalen, waar komt dit geld dan vandaan?
Enige voordeel is dat er aan een basisinkomen geen of in ieder geval weinig regels zouden hangen. De enigen die hier voordeel in gaan zien zijn de mensen die het nu niet eens zijn met de regels en wetten van een uitkering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:50

Devic schreef:
Het basisinkomen zou hier niets aan oplossen. Er blijven altijd mensen die minder of meer geld hebben, minder of meer hulp nodig hebben. Daarbij moet ook het geld voor een basisinkomen ergens vandaan komen. Als we massaal minder of meer belasting gaan betalen, waar komt dit geld dan vandaan?
Enige voordeel is dat er aan een basisinkomen geen of in ieder geval weinig regels zouden hangen. De enigen die hier voordeel in gaan zien zijn de mensen die het nu niet eens zijn met de regels en wetten van een uitkering.

Oei, gevaarlijk onderwerp.
Ben een voorstander van een circulaire economie ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:50

Devic schreef:

Er zitten natuurlijk naar waarschijnlijkheid wel meer voordelen aan een basisinkomen dan jij benoemt. Zeker met het oog op verwachtte, toekomstige robotisering waarbij naar schatting veel banen (vooral banen op basis van repeterend werk) verloren gaan. Dit repeterende werk, dat relatief makkelijk door robots kan worden overgenomen wordt vaak uitgevoerd door niet, of laag geschoolde medewerkers, die moeilijk ander werk zullen kunnen gaan vinden. Door gebrek aan scholing en ervaring in ander werk.

Daarnaast heeft een basisinkomen ook maatschappelijke voordelen. Momenteel is rondkomen als gezin van 1 salaris bijna niet te doen. Bij een basisinkomen kunnen beide ouders parttime gaan werken, of kan een van beide ouders stoppen met werken en deze tijd met eventuele kinderen doorbrengen en investeren in de opvoeding. Iets dat naar schatting de criminaliteit kan verlagen.

Daarnaast kan het de privé-werkbalans herstellen wat waarschijnlijk goed is voor de psychische gesteldheid van veel mensen :)

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:58

Dat is een mooi ideaalbeeld, maar ik denk dat we na een X aantal jaar weer terug staan op hetzelfde punt als nu.

Edit: ik drukte per ongeluk op zenden :+

Wat ik er aan wil toevoegen: waarom kan een gezin nu niet rondkomen van 1 salaris? Omdat we altijd meer willen. En ik geef toe, daar doe ik zelf ook aan mee. Maar dan moet ik er dus voor zorgen dat ik me dat kan veroorloven.

Als je mensen een basisinkomen gaat geven, gaat de ene werken om meer te kunnen kopen. De ander misschien niet. Uiteindelijk gaat de economie daar weer in mee, dingen worden weer duurder, zoals bijvoorbeeld huizen. Dus dan krijg je uiteindelijk weer dezelfde ongelijkheid, als waar nu iedereen over valt.
Laatst bijgewerkt door Devic op 04-01-21 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:00

Devic schreef:
Dat is een mooi ideaalbeeld, maar ik denk dat we na een X aantal jaar weer terug staan op hetzelfde punt als nu.

Waar baseer je dat op? :) geen verwijt, puur interesse.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:03

Ik heb het er onder getikt, ik was even niet zo handig bezig met mn ipad en drukte te vroeg op verzenden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:13

Devic schreef:

Edit: ik drukte per ongeluk op zenden :+

Wat ik er aan wil toevoegen: waarom kan een gezin nu niet rondkomen van 1 salaris? Omdat we altijd meer willen. En ik geef toe, daar doe ik zelf ook aan mee. Maar dan moet ik er dus voor zorgen dat ik me dat kan veroorloven.

Als je mensen een basisinkomen gaat geven, gaat de ene werken om meer te kunnen kopen. De ander misschien niet. Uiteindelijk gaat de economie daar weer in mee, dingen worden weer duurder, zoals bijvoorbeeld huizen. Dus dan krijg je uiteindelijk weer dezelfde ongelijkheid, als waar nu iedereen over valt.

Daar zou je wel gelijk in kunnen hebben. Ik ben economisch niet heel goed onderlegd. Ongelijkheid blijf je altijd houden. Dat is in mijn ogen ook niet erg. Niet iedereen heeft ook dezelfde ambitie en dezelfde behoefte aan zelfontplooiing. Wat je met een basisinkomen wel doet is in in ieder geval iedereen een betere kans op onderwijs geven. Veel mensen kunnen nu niet studeren omdat ze moeten werken om in levensonderhoud te voorzien. Dat zou dan veranderen :)