Citaat:
Zo ervaar ik dat helemaal niet, de “bezittende klasse” zorgt door hogere belastingen al voor meer dan alleen het eigen hachje.
Dat kan.
Sommige details noem ik niet, maar ik krijg geld terug van de fiscus, onder andere omdat ik een hypotheek heb.
Dertig jaar geld toe en daarna bezit je een huis.
Vergelijk dat eens met huren : dertig jaar huur betalen, geen subsidie omdat je huurt (boven een minimum) en dan bezit je "niets".
Citaat:
Vind je ook dat gratis opvang voor de “bezittende klasse” gratis moet zijn? Die zouden dat al helemaal zelf moeten kunnen betalen.
... hmmmm: we zitten nog in de nasleep van de kindertoeslagen affaire.
Uiteraard kunnen de hogere inkomens makkelijk zelf kinderopvang en op gegeven moment de studie van hun kind betalen (zo ging dat toen ik studeerde) , maar ik ben momenteel wat kopschuw rondom inkomensafhankelijke bijdragen...
Citaat:
Wat levert het voor de kinderen eigenlijk op als ouders alleen maar meer en meer gaan werken?
Dat is een uitstekende vraag!
"Wat baat het een mens, als hij/zij' de wereld wint', maar schade lijdt aan de ziel!"
(Ik weet niet of je het citaat herkent...?)
Maar mijn pleidooi ging over iets anders.
(Over de armoedeval die veel vrouwen buiten de arbeidsmarkt houdt.)
(Andere valkuil: ik zou willen dat we toekonden met twee partners die beiden in plm 25 uur het brood kunnen verdienen.)
Citaat:
Nederland heeft al een hele hoge arbeidsparticipatie onder de vrouwen, het percentage vrouwen dat werkt is zelfs (iets) hoger dan Denemarken. Wat gaat gratis opvang hier nog meer aan bijdragen?
[ [url=m/2bKMLT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bron cpb 2020
Het aantal parttimers is hier wel hoger maar je moet niet vergeten als je de vergelijking met Denemarken maakt dat de fulltime werkweek in uren daar een stuk korter is.
Ja, en dat scheelt stukken mbt 'de spitsuur- gezinnen'.
Nu is het in Nederland zo, dat de armoede nogal feminiseerd is: mooi diploma, man blijft werken, vrouw zorgt voor de kids, bij scheiding moet je maar afwachten of je financiële zelfstandigheid kunt bereiken.