Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:08

MarlindeRooz schreef:
Je weet heel de context niet? :+
Amerikanen doen dingen vaak nogal ehhh anders. Wie weet was dit wel bedoeld om te laten zien hoeveel spijt een bevolking heeft van jarenlange racisme. Of waren het allemaal mensen wiens voorouders slaven hebben gehad?

Het is toch idioot om iets uit naam van verre voorouders te doen?

Duitsers laat je toch ook je teenslippers niet kussen op het Zeeuwse strand omdat hun voorouders bommen op Nederland hebben gegooid?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:10

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Definieer "een ander"?

Gewoon letterlijk 'ieder ander'.

Over het voorbeeld van roken wat vroeger normaal was binnenshuis. Zelf kon ik niet tegen rook, mijn ouders rookten zelf ook niet, maar hadden in de jaren 70/80 wel de bekende glaasjes sigaretten op tafel voor de visite.

Toen ik op mezelf ging heb ik mijn eigen huis rookvrij verklaard. Gasten konden buiten onder het afdak roken, maar niet in huis. Ik heb bij rokers waar ik op bezoek ging nooit lopen drammen dat zij hun huis rookvrij zouden moeten maken tbv niet rokers zoals ik.

Als je die vergelijking echt recht wil trekken moet je het vergelijken met wonen met een rokende huisgenoot in jouw geval.
En dat de roker in kwestie zegt "hoor eens dit doe ik altijd al, als je er last van hebt emigreer je maar"

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:11

@Loretta, dat filmpje is inderdaad vreemd en niet zoals het zou moeten, maar hier mag je ook absoluut niet mee generaliseren. "Dit is wat ik eng vind aan deze beweging" is dus totaal niet relevant, aangezien dit geen praktijken zijn die worden gepromoot. Je moet je eerst maar eens goed inlezen voordat je dit soort filmpjes plaatst en daarmee de BLM beweging probeert belachelijk te maken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:14

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Amerikanen doen dingen vaak nogal ehhh anders. Wie weet was dit wel bedoeld om te laten zien hoeveel spijt een bevolking heeft van jarenlange racisme. Of waren het allemaal mensen wiens voorouders slaven hebben gehad?

Duitsers laat je toch ook je teenslippers niet kussen op het Zeeuwse strand omdat hun voorouders bommen op Nederland hebben gegooid?

Als er in Duitsland ergens aandacht voor is tijdens hun geschiedenislessen is het herdenkingsonderwijs. De wereldoorlogen krijgen heel veel aandacht. Juist omdat dat nooit weer moet gebeuren. Veel meer dan hier.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:17

Magrathea schreef:
Als je die vergelijking echt recht wil trekken moet je het vergelijken met wonen met een rokende huisgenoot in jouw geval.
En dat de roker in kwestie zegt "hoor eens dit doe ik altijd al, als je er last van hebt emigreer je maar"

Nou, dat zal dan ook gebeuren lijkt me, je kunt moeilijk eisen gaan stellen aan hoe een ander leeft in zijn eigen huis. Ik zou dus ook nooit intrekken bij een roker in the first place. Ik heb geen recht te bepalen hoe de ander leeft in zijn eigen huis. Maar evenmin kan de ander dat in mijn huis bepalen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:19

Dat het nooit meer moet gebeuren: uiteraard. Daarover leren: uiteraard. Toegeven dat het fout was? Uiteraard. Maar je actief schamen voor iets wat je verre, verre voorouders hebben gedaan? Dit creëert alleen maar een kloof denk ik. Ik zou liever naar de toekomst kijken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:21

Sheran schreef:
Dat het nooit meer moet gebeuren: uiteraard. Daarover leren: uiteraard. Toegeven dat het fout was? Uiteraard. Maar je actief schamen voor iets wat je verre, verre voorouders hebben gedaan? Dit creëert alleen maar een kloof denk ik. Ik zou liever naar de toekomst kijken.

Dat kan je vinden inderdaad. In Duitsland is dat veelal nog wel het geval dus ik vind de vergelijking die wordt gesteld gewoon krom. Juist omdat die schaamte er nog veel is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:22

lenaa_tje schreef:
Als er in Duitsland ergens aandacht voor is tijdens hun geschiedenislessen is het herdenkingsonderwijs. De wereldoorlogen krijgen heel veel aandacht. Juist omdat dat nooit weer moet gebeuren. Veel meer dan hier.

Maar Duitsers gedragen zich niet kruiperig naar Nederlanders om wat er vroeger is gebeurd. We leven nu. We zijn andere mensen dan onze voorouders. Duitsers en Nederlanders gaan al jaren in goede harmonie in elkaars landen op vakantie.

MarlindeRooz

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Duitsland betaalt Joodse mensen nog steeds geld ter compensatie...

elnienjo

Sheran schreef:

Precies dit dus!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:23

elnienjo schreef:
Sheran schreef:

Precies dit dus!

Maar racisme is (vooral in Amerika en bijvoorbeeld Zuid-Afrika) nog aan de orde van de dag... Het is niet alleen iets van vroeger.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:24

Nou inderdaad je kan het niet vergelijken met iets dat is gebeurd. Het is namelijk in onze samenleving actief aanwezig.

Sheran

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:26

Maar ik snap gewoon niet helemaal het punt van schamen voor iets waar je zelf niet actief aan meedoet. Een standpunt innemen, erover leren, zorgen dat het niet meer gebeurt... daar kun je wat mee. Maar je schamen? Why?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:30

Sheran schreef:
Maar ik snap gewoon niet helemaal het punt van schamen voor iets waar je zelf niet actief aan meedoet. Een standpunt innemen, erover leren, zorgen dat het niet meer gebeurt... daar kun je wat mee. Maar je schamen? Why?

Tja als we dan toch de oorlog erbij halen nsb aanhangers hebben veelal altijd gezwegen en zich geschaamd. Er werd niet gesproken over de oorlog. Heb een vriendin die hier onderzoek naar heeft gedaan naar aanleiding van haar eigen familie maar dit was best wel moeilijk. Je kan mensen niet vertellen dat ze zich niet mogen schamen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:31

lenaa_tje schreef:
Sheran schreef:

Tja als we dan toch de oorlog erbij halen nsb aanhangers hebben veelal altijd gezwegen en zich geschaamd. Er werd niet gesproken over de oorlog. Heb een vriendin die hier onderzoek naar heeft gedaan naar aanleiding van haar eigen familie maar dit was best wel moeilijk. Je kan mensen niet vertellen dat ze zich niet mogen schamen.

Maar dat ging dus om mensen die daar actief aan hebben deelgenomen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:33

Nee hoor ook de generatie daarna. Ook die voelen die schaamte nog. Daar zijn ook wel hele interessante boeken over geschreven. Pas de generatie daarna wordt meer onderzoekend wil er over leren en dingen weten. Natuurlijk niet voor iedereen maar jou opvoeding is heel bepalend.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:34

lenaa_tje schreef:
Sheran schreef:

Dat bedoel ik ook niet. Deze mensen waren er actief bij betrokken. Maar je kan mensen toch niet verantwoordelijk houden voor de daden van hun voorouders. Althans, dit is mijn opvatting. Maar als mensen zich wíllen schamen: prima, ga je gang. Ik vind het alleen vreemd dat het lijkt alsof het geëist wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:45

vraagt niemand zich eens af hoe het zal vergaan in Nederland als er meer Nederlanders zijn met 2 of meer paspoorten zijn?

denken we dat dat niet gaat gebeuren of vinden we het prima om in een multiculturele multinational
te leven
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-20 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:46

lenaa_tje schreef:
Sheran schreef:

Dit is wel een andere situatie want als je weet dat jouw vader dit gedaan heeft dan ligt dat veel dichter bij jezelf dan wanneer het mensen geweest zijn die veel langer geleden leefden.
Ik zou niet weten hoe mijn voorouders waren, wat ze wel of niet gedaan hebben en hoe zij leefden, wie mijn ouders en grootouders zijn weet ik wel en mochten zij echt iets gedaan hebben waar ik niet achter sta dan zou ik daar eerder tegen opstaan omdat ik niet zou willen dat mensen denken dat ik het er mee eens ben.
Nu gaat het over dingen waar wij niets aan kunnen doen, de blanke mensen kunnen er niets aan doen wat er toen gebeurd is, de donkere mensen kunnen er niets meer aan veranderen want dat is geweest.. En dat vergeet een heel groot deel van de mensen, we leven nu.. niet toen.
Hetzelfde geldt voor bepaalde agenten in Amerika, ik heb filmpjes gezien van mensen die tegen de agenten hier staan te schreeuwen en te schelden, waarom? Zijn zij verantwoordelijk voor sommige agenten daar? Nee.. De mensen op die filmpjes discrimineren net zo goed, de mensen die plunderen en daarbij geweld gebruiken zijn net zo goed héél fout bezig en de mensen die roepen dat iedereen die de demonstratie op de Dam niet goedkeurt een racist is zijn dat zelf ook net zo goed.
In beide kleurtjes zitten rotte appels en er zijn zeker nog wel mensen die discrimineren en daar moet ook zeker iets aan gedaan worden maar je kan mensen die buiten deze situaties staan niet verantwoordelijk gaan houden voor iets waar ze niets mee te maken hebben.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:47

Over het geld dat Duitsland aan herstelbetaling uitgeeft: dat is ter compensatie van geroofde goederen en geld en opvang van slachtoffers; compensatie voor geleden lichamelijke of geestelijke schade.

Dat is iets anders dan een morele schuld van je voorouders compenseren.
Laatst bijgewerkt door mysa op 06-06-20 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:57

Misschien is het slim om je niet te schamen, maar in plaats daarvan gewoon alle mensen gelijk te behandelen. Dat lijkt mij een stuk effectiever.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:58

Karl66 schreef:
Misschien is het slim om je niet te schamen, maar in plaats daarvan gewoon alle mensen gelijk te behandelen. Dat lijkt mij een stuk effectiever.

Ja, dat zou het mooist zijn! Alleen lees ik vaak dingen in de trant van 'als je wit bent en je niet actief schaamt ben je een racist' en ik denk dat dat veel mensen tegen de borst stoot.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:01

Sheran schreef:
Karl66 schreef:

Ja, dat zou het mooist zijn! Alleen lees ik vaak dingen in de trant van 'als je wit bent en je niet actief schaamt ben je een racist' en ik denk dat dat veel mensen tegen de borst stoot.

Dit ja. Ik vraag me dan ook af of ze niet juist het tegenovergestelde bereiken met hun acties.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:05

Sheran schreef:
Karl66 schreef:

Inderdaad, dat is ook wat ik niet begrijp.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:08

elnienjo schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk omdat zij steeds meer zien dat de Nederlandse cultuur meer en meer verdwijnt. Persoonlijk denk ik ook dat we daar voor moeten waken. Het kan toch niet zo zijn dat mensen die niet in Nederland geboren zijn gaan bepalen wat er hier wel en niet gebeurd. Dat gaat mij te ver, en ik denk dan dat ze wat lessen in aanpasen en integreren gemist hebben.

Prima om rekening te houden met anderen, maar niet ten koste van alles.

Dit baart mij ook zorgen.

vind ik ook, en dat is niet alleen in het gevalletje zwarte piet maar met meer dingen merk ik dat heel sterk.