Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Askja schreef:Twitter verwijdert duizenden accounts die complottheorieën QAnon verspreiden:
https://www.nos.nl/l/m/234148
Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken.
QAnon is m.i. een erg kwalijke, schadelijke bron van complottheorieën (wie benieuwd is naar de oorsprong van de hier eerder geuite ideeën omtrent satanische Democraten, Pizzagate etc.: dat komt hier dus vandaan). Trump heeft overigens meer dan eens berichten van QAnon geretweet. Naar ik vermoed niet omdat hij er oprecht in gelooft, maar omdat het het past in zijn strategie om de Democraten aan te merken als onbetrouwbaar, corrupt, leugenachtig etc.
Maar je kunt betwisten of deze accounts verwijderd moeten worden. Tot men echt juridisch over de schreef gaat, mogen complottheorieën gedeeld worden, dat valt naar mijn idee onder vrijheid van meningsuiting.
Door ze te verwijderen geeft Twitter de QAnon-aanhang een stok in handen om hun vijanden mee te slaan: zie je wel, Deepstate aan het werk, we worden monddood gemaakt.
En dat zal indirect Trump, lijkt mij, ook weer in de kaart spelen wat betreft het verdacht maken van Democraten.
FD schreef:Waarom zijn we als mens vatbaar voor totaal ongegronde theorieën?
Daniel Levitin: 'Er is een neurologische neiging om vast te houden aan informatie zodra we die hebben verworven, in plaats van ruimte maken voor nieuwe informatie. Het is moeilijker om valse informatie te corrigeren dan om nieuwe informatie te vergaren. Zodra je ergens van overtuigd bent, maar die informatie om welke reden dan ook onwaar blijkt, heeft je brein de neiging om eraan vast te houden. De reden is evolutionair: vroeger kwam informatie maar heel traag door. En dat gebeurde meestal door dingen zelf te observeren, waardoor het heel waarschijnlijk waar was.'
Levitin: 'Een hele generatie is niet getraind in kritisch denken. Veel mensen weten niet waaruit feiten en bewijzen bestaan. Ze horen een gek idee, en denken: dit zou wel waar kunnen zijn, dus misschien is het waar. Ze slaan veel stappen in het proces van logisch denken over.'
'Als iemand vroeger een theorie had, kon hij die neerschrijven of printen, maar dat zou er nooit professioneel uitzien. Daardoor was de kans klein dat iemand die theorie als waar zou aannemen. Door digitale technologie zien leugens er vandaag precies hetzelfde uit als nieuws. Dat is een deel van het probleem.'
Anouska schreef:IMANDRA schreef:Dingen als Pizzagate is al lang en breed ontkracht maar toch blijven mensen er aan vasthouden.
Ik heb dit in de media meerdere keren gehoord maar ik heb nergens een daadwerkelijke ontkrachting gezien. Kun je linken naar iemand die dit ontkracht heeft?
bigone schreef:Heb jij de mening dat dit waar is ?
mysa schreef:In het wiki artikel staan onder debunked een heleboel links die het verhaal overtuigend ontkrachten. Hoe houd jij je er trouwens al tien jaar mee bezig als de eerste berichten pas in 2016 verschenen?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pizzaga ... acy_theory
Citaat:Theorists linked the conspiracy to Comet Ping Pong through similarities between company logos and symbols related to Satanism and pedophilia. However, The Times noted similarities were also found in the logos of a number of unrelated companies, such as AOL, Time Warner, and MSN.
Citaat:Theorists claimed an underground network beneath Comet Ping Pong; the restaurant has no basement, however, and the picture used to support this claim was taken in another facility.
Citaat:Theorists claimed to have a picture of restaurant owner Alefantis wearing a T-shirt endorsing pedophilia. However, the image was of another person, and the shirt, which read "J' ❤ L'Enfant," was actually a reference to the L'Enfant Cafe-Bar in DC, whose owner was pictured in the image, and which itself is named after Pierre Charles L'Enfant, the designer of much of the layout of Washington, D.C.
Citaat:Theorists claimed John and Tony Podesta kidnapped Madeleine McCann using police sketches that were, in fact, two sketches of the same suspect taken from the descriptions of two eyewitnesses.
Citaat:No alleged victims have come forward and no physical evidence has been found.
Karl66 schreef:Ik ben het wel met Anouska eens dat het allemaal heel verdacht is. Epstein wordt in zijn cel dood aangetroffen en wie is er op dat moment aan de macht en heeft de mogelijkheid om hem het zwijgen op te laten leggen? Trump, zijn vroegere vriend, waar hij vast heel veel belastende dingen over kan vertellen. Dat kan geen toeval zijn...
bigone schreef:We zullen wel zien wie er president word. Ergens denk ik, laat het Trump maar zijn. Hij heeft nog geen tegenslag gehad tot Corona kwam, toen hij president werd kon hij wel juichen dat het allemaal hosanna ging maar hij lifte alleen mee op de economische groei die allang had ingezet onder Obama dus dat is zeker niet zijn verdienste. Wanneer hij president blijft kan hij dan laten zien wat hij waard is om een land dat economisch aan de rand van de afgrond staat weer op de been te helpen.
Schemerdier schreef:Dus om het samen te vatten:
Er vindt 'misbruik' plaats door hooggeplaatsten (?) om mensen (wie? random mensen, of bekende mensen?) een andere sociale of politieke agenda op te dringen en te doen verkondigen?
Misbruik als in seksueel (wat heeft dat dan met het opdringen van de politieke agenda te maken? of is dit een bijkomstigheidje voor deze hooggeplaatsten?) en misbruik als in brainwashing?
En dit is tegelijk ook een satanistisch ritueel?
En Trump doet hier niet aan mee? Pfew, ben ik even opgelucht zeg.
Maar je insinueert hiermee dat Biden en Clinton (en alle andere democratische presidentskandidaten misschien ook tegelijk?) hier wel aan mee doen?
En dit alles speelt zich af in de kelder van een pizzarestaurant? Of staat dat er los van?
Ben wel benieuwd waarom als dit blijkbaar publieke, bekende informatie is, waarom je geen informatie hebt over concrete beschuldigingen over bijvoorbeeld Clinton of Biden die deze satanistische misbruikpraktijken uitvoeren.
Karl66 schreef:Goed, om daar nog even iets aan toe te voegen, wat ik dan weer verdacht vind, is dat Trump Epsteins ex-partner annex hoerenmadam (in de zin dat ze minderjarige meisjes groomde voor Epstein en zijn vriendjes) Ghislaine Maxwell, die nu vastzit, 'het beste wenst'. Dan denk ik: wat weet die vrouw over Trump? Misschien niets, maar ik vind het wel merkwaardig dat Trump ineens in het openbaar medeleven betoont met iemand die zich aantoonbaar schuldig heeft gemaakt aan crimineel en pervers gedrag.Ik ben het wel met Anouska eens dat het allemaal heel verdacht is. Epstein wordt in zijn cel dood aangetroffen en wie is er op dat moment aan de macht en heeft de mogelijkheid om hem het zwijgen op te laten leggen? Trump, zijn vroegere vriend, waar hij vast heel veel belastende dingen over kan vertellen. Dat kan geen toeval zijn...
Anouska schreef:Schemerdier schreef:Dus om het samen te vatten:
Er vindt 'misbruik' plaats door hooggeplaatsten (?) om mensen (wie? random mensen, of bekende mensen?) een andere sociale of politieke agenda op te dringen en te doen verkondigen?
Misbruik als in seksueel (wat heeft dat dan met het opdringen van de politieke agenda te maken? of is dit een bijkomstigheidje voor deze hooggeplaatsten?) en misbruik als in brainwashing?
En dit is tegelijk ook een satanistisch ritueel?
En Trump doet hier niet aan mee? Pfew, ben ik even opgelucht zeg.
Maar je insinueert hiermee dat Biden en Clinton (en alle andere democratische presidentskandidaten misschien ook tegelijk?) hier wel aan mee doen?
En dit alles speelt zich af in de kelder van een pizzarestaurant? Of staat dat er los van?
Ben wel benieuwd waarom als dit blijkbaar publieke, bekende informatie is, waarom je geen informatie hebt over concrete beschuldigingen over bijvoorbeeld Clinton of Biden die deze satanistische misbruikpraktijken uitvoeren.
Vreemde toon. Ben je nou echt geinteresseerd of maak je me balachelijk. Niemand heeft het hier over democraten of republikeinen. De informatie is te vinden voor iedereen die het wil onderzoeken. Ik hoef niemand te overtuigen die niet overtuigd wil worden. The truth is in the pudding.
Shadow0 schreef:bigone schreef:We zullen wel zien wie er president word. Ergens denk ik, laat het Trump maar zijn. Hij heeft nog geen tegenslag gehad tot Corona kwam, toen hij president werd kon hij wel juichen dat het allemaal hosanna ging maar hij lifte alleen mee op de economische groei die allang had ingezet onder Obama dus dat is zeker niet zijn verdienste. Wanneer hij president blijft kan hij dan laten zien wat hij waard is om een land dat economisch aan de rand van de afgrond staat weer op de been te helpen.
Maar het is geen spel.
Het presidentschap van Trump is rechtstreeks de oorzaak van het ver uit de hand lopen van de corona-besmettingen, met alle doden die daarbij horen: al ongeveer 150.000
Honderdvijftigduizend mensen die hun leven zijn verloren, omdat de president het pandemie-departement heeft opgeheven en daarna te weinig maatregelen heeft genomen en bestrijding van corona zelfs saboteert.
Trump gaat daar de lasten niet van dragen. ZIjn directe omgeving ook niet. Een deel van zijn achterban wel, maar die zullen nooit geloven dat het aan Trump ligt (want hier komt die Hannah Arendt-quote van pas: er ontstaat een groep mensen waarvoor het hele concept waarheid of leugen niet meer relevant is, en die je op gezette tijden alleen een nieuwe 'vijand van het volk' moet aanbieden. Wat je overhoudt na de oorlog/crisis/hongersnood/ravage/pandemie/anders is niet een land dat geleerd heeft van z'n fouten en nou zorgvuldiger te werk gaat, maar vooral heel veel doden, heel veel verwoeste levens, en een maatschappij die niet meer functioneert.