Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:35

Mindim schreef:
Janneke2 schreef:
Wat een kul.
Nederland heeft gigantisch verdiend aan slavenhandel.
Dat is iets compleet anders dan "er mee beginnen".

Wel vind ik het frappant dat op het moment dat het Sint Nicolaasfeest 'opnieuw in de verf gezet wordt' door die onderwijzer - zo rond 1850, Nederland ein-de-lijk en knarsetandend de slavernij afschaft.
Volgens Wikipedia was deze onderwijzer dol op blackface komedies. Ik wil dat best geloven, maar de enige zal hij zeer zeker niet geweest zijn.

En het feit dat Hammurabi al wetten opstelde om slaven nog een beetje te beschermen (zo je wilt "het vermenselijken van slavernij") maakt het verschijnsel nog niet goed.
Enne, reken maar dat Hammurabi geen blanke was, he.

Ten eerste is het geen kul, maar gewoon feiten.
Ten tweede zeg ik nergens dat Nederland er niet gigantisch mee heeft verdiend, ze hebben echter de slavernij niet uitgevonden. De slavernij van afrikanen door arabieren was gigantisch.

Ja, accoord: de slavernij is vele malen ouder dan Nederland.

Zij het dat ik vermoed dat blackface "komedies"
- waar Zwarte Piet 'vandaan komt' -
waarschijnlijk in deze vorm duidelijk thuishoren bij (handel in) geroofde/ gekochte Afrikanen "die - foei toch! - opeens vrij werden".

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:40

Askja schreef:
Gini schreef:

Dit.
En ik zou hier graag nog aan toevoegen: en ook niet meteen beginnen freaken wanneer op een of ander dorpsfeest toch nog een volledig zwarte piet ten tonele verschijnt of wanneer een slingertje met volledig zwarte pieten op je werk wordt opgehangen. Verandering komt best geleidelijk.

Daar ben ik het ook wel mee eens.
Zij het dat 70% van de Nederlanders blijkbaar nog steeds pro Zwarte Piet is, en bij het merendeel van de intochten geen (of nauwelijks) roetveegpieten te zien waren. Zwarte Piet is dus nog de regel, roetveegpiet de uitzondering.

Omdat we ook aan het beginpunt van de verandering staan. En dat cijfer van 70%, tja, niet te veel waarde aan hechten. Als je aan mij vraagt of ik in mijn huidig kantoor wil blijven zitten, zal ik ook ja zeggen. En wanneer je me dan naar een ander kantoor verhuist zal ik in het begin ook wat morrelen en sip kijken, maar na een week ben ik het al gewend en na 2 weken zal ik zelfs ontkennen dat ik in het begin slechtgezind was. :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:42

@Pipodipo, je hebt gelijk dat er een aantal mensen heel veel geld mee verdiend hebben en dat de VOC zeker invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de moderne economie. Maar dat laat onverlet dat de VOC, laat staan de WIC, helemaal niet van zoveel invloed zijn geweest voor de welvaart van Nederland. De hanzehandel was de kurk waar de Nederlandse economie op dreef. Die bestond al voordat we ooit van de Oost hadden gehoord en bestond nog steeds na het faillissement van de VOC. Misschien is een beter vergelijk met bedrijven als Apple en Google. Grote multinationals, die heel veel invloed op de moderne geschiedenis hebben, door de manier waarop ze de informatiemaatschappij helpen vormgeven. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat de VS een welvarend land is geworden doordat Apple en Google Amerikaanse bedrijven zijn. Het zijn bedrijven die niet of nauwelijks belasting betalen, er werkt maar een heel klein percentage van de Amerikaanse beroepsbevolking bij die bedrijven, het gros van de Amerikanen heeft echt geen aandelen in die bedrijven, laat staan dat ze er stinkend rijk van geworden zijn en toch zijn het hele invloedrijke bedrijven.

Dat geldt ook voor de VOC en WIC, als je puur naar de economische waarde van die bedrijven voor Nederland kijkt, dan hebben ze nauwelijks bijgedragen. De hanzehandel was veel groter en veel bepalender voor de Nederlandse economie, maar omdat die door honderden kleine bedrijven werd uitgevoerd en niet door twee grote, viel het veel minder op. Om even een snelle vergelijking te maken. In de tweehonderd jaar van de VOC werden er tussen de 400 en 500 fluitschepen per jaar gebouwd voor de hanzehandel. Schepen die jarenlang op een neer voeren naar allerlei Europese bestemmingen. In diezelfde tweehonderd jaar voeren er in totaal minder dan vijfduizend schepen, oftewel gemiddeld minder dan 25 per jaar naar de Oost. Ik denk dat dat wel een redelijke indicatie geeft in het verschil in handelsvolume tussen de hanzehandel en de VOC.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:47

Gini schreef:
Omdat we ook aan het beginpunt van de verandering staan. En dat cijfer van 70%, tja, niet te veel waarde aan hechten. Als je aan mij vraagt of ik in mijn huidig kantoor wil blijven zitten, zal ik ook ja zeggen. En wanneer je me dan naar een ander kantoor verhuist zal ik in het begin ook wat morrelen en sip kijken, maar na een week ben ik het al gewend en na 2 weken zal ik zelfs ontkennen dat ik in het begin slechtgezind was. :D

Punt is, wie neemt in de kleinere gemeentes waar men hecht aan tradities hierin het voortouw? Vooralsnog is het ZP-debat nog zo verhit dat ik denk dat veel Sinterklaasintocht-organisatoren de weg van de minste weerstand kiezen zolang de meerderheid van de lokale bevolking pro ZP is. Winkeliers en etaleurs idem. Dus die verandering zou nog wel even op zich kunnen laten wachten, althans buiten de grote steden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:52

Is het erg dat de verandering langzaam is? En inderdaad in verschillende fases zal verlopen (grote steden versus dorpjes)? Feit is dat er verandering is en dat Nederland en België blijkbaar heel flexibel zijn. Andere landen zijn veel terughoudender en stugger in het loslaten van hun tradities hoor.
Af en toe eens stilstaan met hoe positief het hier eigenlijk allemaal is en even stoppen met roepen, kan geen kwaad.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:00

Dat zeg ik niet. Ik stel alleen vast dat het nog wel even kan duren, en het zou mij niets verbazen dat er wat ZP beleid betreft voor langere tijd een kloof blijft bestaan tussen 'stad' en 'platteland'.
Het gaat mij er vooral om wat erachter steekt: de wens een traditie te behouden, of de wens een dikke vinger te maken naar de stedelijke elite/buitenlanders? Verandering kan niet opgelegd worden, maar het koste wat kost handhaven van een voor een specifieke groep Nederlanders pijnlijke en kwetsende traditie om aan de gevoelens van een andere groep tegemoet te komen lijkt mij ook niet de juiste weg. Dus een beetje sturing door lokale overheden /organisaties is misschien wel wenselijk.

IHN

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:07

ffkes hoor.. ik las aantal pagina's hiervoor:gekleurde medemens om maar even een verouderde neerbuigende term te gebruiken.

waarom is dat nou weer neerbuigend? Zwart of bruin of geel is toch gewoon gekleurd?? Mag je dat dan niet zeggen ondat sommigen er in hun eigen gekronkelde denkwereld iets vernederends van maken?
Tjezus... de witterds verkankeren hun lijf ondat ze zo graag een kleurtje willen, maar spreken over gekleurde medemens is neerbuigend. De wereld is knettergek!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:10

Askja schreef:
Gini schreef:

Punt is, wie neemt in de kleinere gemeentes waar men hecht aan tradities hierin het voortouw? Vooralsnog is het ZP-debat nog zo verhit dat ik denk dat veel Sinterklaasintocht-organisatoren de weg van de minste weerstand kiezen zolang de meerderheid van de lokale bevolking pro ZP is. Winkeliers en etaleurs idem. Dus die verandering zou nog wel even op zich kunnen laten wachten, althans buiten de grote steden.
zolang er zwarte Pieten zijn, is er protest. En het verandert toch wel dus over een tijdje is het opgelost. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:11

Askja schreef:
Dat zeg ik niet. Ik stel alleen vast dat het nog wel even kan duren, en het zou mij niets verbazen dat er wat ZP beleid betreft voor langere tijd een kloof blijft bestaan tussen 'stad' en 'platteland'.

Ik zou dat (en met dat bedoel ik de geleidelijke en gemoedelijke verandering die in sommige streken sneller zal zijn dan in andere) fijner vinden dan dat ieder Sinterklaasfeest vanaf nu gelijkstaat aan de Zwartepietendiscussie en geroep en protestborden en kanten kiezen.
Het zaadje is geplant, geef het de tijd en de ruimte om te kiemen en te groeien.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:12

En @Mindim; Popstra maakt een grapje over m’n linkerbeen. Ik maak een grap terug. Wat is je probleem?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:17

Gini, denk je dat de actieve racisten die nu erg betrokken zijn bij prozwartepiet-discussies bereid zijn om dat zaadje de tijd en ruimte te geven om te kiemen en te groeien? Er zijn serieuze geweldsdreigementen gedaan aan organisaties die het aanpassen. Ik wijs nog maar eens naar de school en de intocht in Zuilen: een plek waar men vanuit de organisatie zelf die verandering wel wilde, waar ook de mensen niet moeilijk doen voor zover ik na kan gaan, maar waar de verandering wel agressief de grond in wordt getrapt.

En ik heb ook niet echt de indruk dat de nieuwe omroep Nederland Ongehoord Racistisch interesse heeft om meer begrip te laten ontkiemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:22

Als je actieve racisten als maatstaf gaat nemen en niet rust totdat ook zij het onderspit delven, ja, dan zal er nog heel wat jaren geroepen en geprotesteerd worden (waarschijnlijk tot in het extreme).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:27

Gini, ik wil ze niet per se als maatstaf nemen. Liever niet. Maar als zij geweld inzetten om veranderingen actief te blokkeren, krijgen veranderingen niet de kans om ingevoerd te worden. Dus we moeten er meer mee dan negeren en hun gang laten gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:30

Shadow0 schreef:
Gini, denk je dat de actieve racisten die nu erg betrokken zijn bij prozwartepiet-discussies bereid zijn om dat zaadje de tijd en ruimte te geven om te kiemen en te groeien? Er zijn serieuze geweldsdreigementen gedaan aan organisaties die het aanpassen. Ik wijs nog maar eens naar de school en de intocht in Zuilen: een plek waar men vanuit de organisatie zelf die verandering wel wilde, waar ook de mensen niet moeilijk doen voor zover ik na kan gaan, maar waar de verandering wel agressief de grond in wordt getrapt.

En ik heb ook niet echt de indruk dat de nieuwe omroep Nederland Ongehoord Racistisch interesse heeft om meer begrip te laten ontkiemen.

Vergeet ook even niet de serieuze bedreigingen naar een aantal winkeliers gedaan door anti Piet terroristen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:43

Ik ben ervan overtuigd dat de verandering er ook wel was gekomen zonder die extreem polariserende discussie die er nu gaande is. Zonder te patriottistisch te zijn, bij ons (België) is het toch ook gelukt of laten we zeggen, aan het lukken. Ook hier is het nog geen afgerond proces.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:49

IHN schreef:
ffkes hoor.. ik las aantal pagina's hiervoor:gekleurde medemens om maar even een verouderde neerbuigende term te gebruiken.

waarom is dat nou weer neerbuigend? Zwart of bruin of geel is toch gewoon gekleurd??

;) De neerbuigendheid zit 'm in 'medemens'.
Ik hoor daarin dat de spreker het vanzelfsprekend vind om bijvoorbeeld burger van Nederland te zijn, 'en oh ja, er zijn ook nog gekleurde luitjes'.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:03

Op alle slakken zout leggen hoeft nou ook weer niet, vind ik. Ik weet soms niet meer hoe ik een mens, al dan niet wit, moet noemen zonder dat er iemand aanstoot aan neemt. Oorspronkelijke bewoner van Amerika vind ik ook best een mond vol. ;)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:12

Karl66 schreef:
@Pipodipo, je hebt gelijk dat er een aantal mensen heel veel geld mee verdiend hebben en dat de VOC zeker invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de moderne economie. Maar dat laat onverlet dat de VOC, laat staan de WIC, helemaal niet van zoveel invloed zijn geweest voor de welvaart van Nederland. De hanzehandel was de kurk waar de Nederlandse economie op dreef. Die bestond al voordat we ooit van de Oost hadden gehoord en bestond nog steeds na het faillissement van de VOC.

De hanzehandel was een Duits monopolieding en viel gedurende de 16e eeuw rap uit elkaar, mede door het succes van de VOC en de opkomende concurrerende handelsverbanden kon de hanzehandel niet overleven. Het heeft nog even doorgesudderd, maar het heeft zich niet meer kunnen herstellen. Technisch gezien bestond het nog toen de VOC failliet ging, maar het was nog maar een fractie van wat het ooit geweest was. Zo komt er telkens een nieuwe kurk om de economie drijvende te houden en ik vind ook zeker dat de VOC die rol had in de gouden eeuw. De gouden eeuw kende een enorme economische groei en bijbehorende welvaart, het heeft de ondernemersgeest in zeer brede zin gestimuleerd.
Vergelijkingen met hedendaagse multinationals hoeft van mij niet zo, ik ben best vrij goed op de hoogte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:25

Goede begin post.

Voor mij is het vrij simpel. Ik hou van het Sinterklaas feest. Ik houd van Nederland in al zijn kleurtjes en hoedanigheid en ik hou van samen feest vieren.

Dat SAMEN betekent, dat Piet, heeft te maken met voortschrijdend inzicht, moet veranderen, zodat wij SAMEN weer een leuk feest kunnen vieren met alle kinderen en jong en oud in Nederland.
Dat wordt Sinterklaas weer een feest wat het hoort te zijn en verbindt het mensen. Dan is onze enige zorg nog, om ook de arme kinderen waarvan de ouders het geld niet hebben, van een cadeautje te voorzien zodat deze ook blij hun schoen kunnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:38

Askja schreef:
Gini schreef:

Ik denk dat dat heel moeilijk gaat worden, aangezien meer dan 90 procent blank is. Ik woon in een grote gemeente wat betreft oppervlak, maar met weinig inwoners en donkere mensen zie je hier amper tot niet. Dus hier wordt de oude traditie gewoon doorgezet, ik snap dat ook wel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:41

@Pipodipo, ik heb het dan ook niet over het hanzeverband maar de hanzehandel. Die handel bleef natuurlijk gewoon doorgaan, toen het stedenverband zijn macht verloor. Het verschil voor Nederland was dat de handel meer van het noordoosten van het land naar het westen verplaatste. Maar de handel, met veel meer toegevoegde waarde dan de VOC, langs de kust van de Noord- en Oostzee bleef gewoon doorgaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:34

Askja schreef:
Gini schreef:

Mindim schreef:
Ik denk dat dat heel moeilijk gaat worden, aangezien meer dan 90 procent blank is. Ik woon in een grote gemeente wat betreft oppervlak, maar met weinig inwoners en donkere mensen zie je hier amper tot niet. Dus hier wordt de oude traditie gewoon doorgezet, ik snap dat ook wel.

Dit inderdaad. Hier in het dorp is het eigenlijk ook >90% blank, en hier is ook nooit naar mijn weten echt ophef geweest over ZP. Ik hoor hier niemand over dat roegveegpieten wenselijk zouden zijn dus in dat opzicht snap ik het best dat ze dat niet gaan veranderen. Ze stoten immers niemand direct voor het hoofd en willen graag hun traditie voortzetten op hun manier. Zolang het feest gewoon een feest blijft en er niet gediscrimineerd of gekloot wordt lijkt het me prima toch?

Verder ga ik ook mee met Gini. Geef het wat tijd. Ik vind dat er hier ontzettend veel wordt gekeken naar alle fouten die we maken en alles wat nog niet goed is, terwijl mijn inziens de verandering van zwarte piet > roetveegpiet steeds beter en groter wordt.

Ik denk dat als je lokale partijen wilt gaan betrekken die moeten gaan 'controleren' of de zwarte pieten uit het dorp wel of niet zwart zijn dat je het kinderfeest daarmee redelijk kan bederven. Ten minste, als er geen 'vraag' is naar een roetveegpiet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:42

Janine1990 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik begrijp je. Ik vind het eerlijk gezegd heel erg moeilijk. Om erover te praten maar ook om er iets van te vinden. Ik vind het sneu voor de mensen die het zo ervaren. Ik probeer soms terug te denken wanneer dit begonnen is? Wanneer is er iemand opgestaan die heeft geroepen dat Zwarte Piet ze doet denken aan hun slavernij verleden? Wie heeft dit bedacht? Het was bij mij nooit opgekomen eigenlijk. Ik vind het niet racistisch, ik denk daar niet eens aan. Maar de gevoelens van andere mensen negeren vind ik ook niet goed. Ik vind het moeilijk en vooral heel naar dat een kinderfeest nu eigenlijk verpest is. Door demonstranten en politie eenheden die mensen neerslaan en arresteren. Dat bedenk je toch niet dat dit echt gebeurt? Hoe zijn we hier beland?

Ik weet niet goed wanneer het begonnen is... Mijn buurvrouw vertelde dat het op Curacao al veeeeeel langer een issue is dan hier... Niet echt verwonderlijk natuurlijk, daar krijgen ze vele malen meer onderwijs over de slavernij dan hier. Geen wonder ook dat zij het toneelspel 'blackface' ook kennen...
Ik schaam me gewoon dat ik daar eerst 29 voor moest worden om daarover te leren... Terwijl het een direct gevolg van de slavernij is geweest... Gevoed door de manier waarop donkere mensen werden geintroduceerd in een witte samenleving destijds.

Als je de link leest, leer je overigens dat zwarte piet zijn intrede heeft gedaan nadat blackface werd 'verboden' en dat zwarte piet nooit zwart is geweest door de schoorsteen...
Citaat:
Zo komen in Sinterklaasvertellingen uit het begin van de twintigste eeuw passages voor als ‘een “schone” negersnoet, hoort zo zwart te zijn als roet’ in een verhaal waarin de knecht in een zak meel is gevallen en de Sint hem ‘heel smerig’ vindt.

Nu ik weet dat 'neger' vrij vertaald gewoon slaaf is, lijkt me het verband wel duidelijk...

Eigenlijk vind ik in de discussie het hele blackface-gebeuren niet helemaal terecht. Blackface is écht iets uit Amerika, waar Apartheid tot in de jaren 60/70 nog volop merkbaar was. Er zijn Amerikanen die het zich kunnen heugen en anders hun kinderen wel.
Wij kennen dat niet, althans niet zoals in Amerika.
Blackface is om mee te spotten, Zwarte Piet is NOOIT bedoeld geweest om mee te spotten, althans de eerste intentie niet hè?!
Maar ZP moet wel een zwart iemand voorstellen, een Moor?! In pagekleding, van origine is ZP een kindslaaf.

Ik vind beide partijen veel te ver gaan, juist door de harde discussie worden ineens veel meer kinderen en volwassenen uitgescholden voor Zwarte Piet.
Maar ik vind al die volwassenen die te bang zijn voor verandering ook echt vreselijk!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 22:48

Karma, blackface is wel degelijk terecht in de discussie... Omdat meneer Schenkman in 1850 als fervent liefhebber blackface omtoverde tot zwarte Piet...

Hier wel een leuk stukje ook...
https://www.dvhn.nl/drenthe/Als-we-in-1 ... 22535.html

Wat mij betreft een causaal verband in deze hele discussie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 00:07

Blackface was een gevolg van de apartheid in de VS, waardoor gekleurde mensen niet voor blanken mochten optreden. Het gevolg was dat blanken zich zwart schminkten, maar de mond wit lieten, zodat je kon zien dat het echt wel een blanke was en dan de domme zwarte gingen spelen. Deze achtergrond hebben wij nooit in Nederland gehad, daardoor kan je zwarte piet niet met blackface vergelijken. Het hele begrip blackface in deze discussie is niks anders dan de Amerikaanse polarisatie naar Nederland proberen te halen.