Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:47

Arabesk schreef:
Die beelden van die schoonvader en zoon. Ook allemaal die angstige blik.

echt verschrikkelijk.. ;(

Citaat:
En wat zou de diagnose van Gerrit zijn? Psychotisch, narcisme, waanzinnig?

Die valt volgens mij niet meer te onderzoeken.. en niet dat ik er verstand van heb, maar wellicht ook nog schizofreen, bi-polar? Dat het niet helemaal oke was leek wel duidelijk..

Alleen vroeg ik me af of dat bij hem vroeger, toen hij jong / jongvolwassen was, niet al merkbaar was..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:53

Hij was vrij actief op de school van de oudste kinderen toch zeiden ze helemaal in het begin vorig jaar, en dat ze het daar wel een aardige vent vonden? Maarja dat hoor je vaak natuurlijk. Misschien komt dit soort machtsspelletjes toch pas in een thuissituatie / in de functie van gezinshoofd boven water...

Cer

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:58

Ah oke dat heb ik niet onthouden..

Men zei dat Ted Bundy (bijvoorbeeld) ook een aardige sociale man was .. die was psychopaat meen ik?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:59

Het lijken vaak net mensen

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:40

Ik werk in de psychiatrie en heb aardig wat rare mensen voorbij zien komen. Maar deze man is gewoon knettergek met een zeer minimaal gevoel voor empathie. Zat nog wel te denken of ze lijden aan fouli a deux (gedeelde psychose), omdat die vrouw zo mee gaat in zijn gestoorde gedachtengang.
Dus als ik het zou moeten zeggen (maar ben maar verpleegkundige dus mag geen diagnoses stellen :P) zou het zijn: een zeer narcistische man met een sluimerende (gedeelde?) psychose en pedofiele neigingen. Psychopathie zou ik ook niet uitsluiten, maar ik geloof dat die diagnose niet meer wordt gebruikt.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:59

ellepel schreef:

deze nu net gekeken.
jeetje vind deze inderdaad wel heel heftig ook.

Hoop dat ze allemaal rust krijgen nu , tijd krijgen om meer te verwerken
dan dat ze ooit hebben kunnen doen.
Zoals ze ook al aangeven iedereen weet het nu, dus iedereen heeft in ene begrip voor je
en zoals Mar jan, je krijgt veel steun van je vrienden.
Hoop dat Shin inderdaad ook een goed handje vrienden heeft (of een paar)
Zou ze het liefst allemaal knuffelen als ze zo die verhalen vertellen, zeker deze aflevering :knuffel:

maar ze zijn inderdaad allemaal heel sterk.
en daarin ben ik het zeker eens dat ik dat heel knap vind vanuit wat wij zo
nu via de docu meegekregen hebben

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:16

Net beide afleveringen van gisteren gezien.

Wat een bewondering voor deze mensen, echt enorm.

Israel, zo knap hoe hij alles verwoord.
Hij heeft natuurlijk wel het "geluk" dat hij wel meteen het verhaal mocht vertellen, geen geheim hoefde te houden en daardoor ook direct hulp heeft gekregen.
Maar echt wat een respect vanuit dat afgelegen wonen zo de wereld in stappen. Hoe groot moet de wereld dan wel niet zijn.

Eno, die een gezin heeft, wat fijn voor hem. Ook al worstelt hij ook duidelijk met zijn jeugd, logisch natuurlijk. Dat masker, erg herkenbaar.
Ik weet niet in hem zie ik echt een hulpverlener als beroep. Maar had hij nu werk?
Echt ook knap hoe hij erdoor geknokt heeft.

Mar Jan,
Het gevoel van achterlopen, zo hard moeten knokken om ergens te komen wat voor andere (deels) vanzelfsprekend is. Heeft me echt geraakt. Ook wel wat herkenning helaas.
Ik hoop zo doordat het nu bekend is en het geheim weg is ze het gemakkelijker krijgt.

En Shin, wat een schat toch, zou zo graag even een arm om hem heen slaan.
En zeggen, wat ben je toch een dapper persoon.
Nergens aan kunnen kloppen, altijd maar door gemoeten, zo zwaar.
Zoveel respect voor hem. Ook voor hem hoop ik zo dat de weg nu meer vrij is en hij dat ook gaat voelen.

Pfff echt heftig deze aflevering, en wat een geweldige mensen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 10:57

Vinden jullie Shin ook geen knappe vent? Edino trouwens ook.

En ik vraag me af waarom de zoon van de eerste vrouw niet aanwezig is. Hij moet al eerder weg zijn geweest denk ik, omdat hij er niet was tijdens de inval van de politie. Schoonvader is misschien al eerder overleden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:59

Ik vind ze alle 3 wel knap :j
Shin en Israel de korte kapseltjes staat ze ook heel goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:01

Ze hebben allemaal een mooie uitstraling :j

Shin als jochie ook.... dat lieve, onzekere will-to-please koppie, zo bang om iets verkeerds te doen en waarschijnlijk was bang kijken ook verkeerd dus ze proberen allemaal zo neutraal mogelijk te kijken :(:)

Ik heb ook net die laatste gezien... jee wat klöte zeg allemaal. En wat mooi dat Edino pappa is, dat verklaart wel waarom hij er zo positief / verantwoordelijk in staat, maar het blijft een topper +:)+ Hopelijk weet hij dat vast te houden :j Ik zie er zeker ook wel iemand in die heel sociaal anderen kan helpen om het positieve in het leven te vinden, wat een verstandige, empathische lieverd is dat :+: Die heeft het echt allemaal bewonderenswaardig goed op een rijtje die kerel.

Shin.... ja nu zie ik beter waar dat vandaan komt dat ik al bij hem voelde, dat murw / moegestreden gevoel. Je merkt dat hij echt aandacht, waardering en liefde tekort is gekomen. Hij lijkt zich nog steeds iemand te voelen die er niet toe doet, dat wat hij te vertellen heeft niet interessant of goed genoeg zou zijn :(:)

Dat verklaart misschien ook wel waarom hij vaker afwezig was tijdens de docu, hij heeft geleerd erg op zichzelf te zijn, altijd opgegroeid met we hebben jou niet nodig / je bent niet goed genoeg / jij bent alleen maar een blok aan ons been, arme vent...

Mar Jan ook, klöte voor die meid toch, en wat goed dat zij de eerste was die wegging +:)+

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe die vader er op reageerde toen zij vertrokken. Boos, of zou hij ook een vleugje van iets in de trant van "daar zijn we eindelijk vanaf" gedacht hebben? Want hij deed nou niet echt zijn best om ze een mate van voldoening in hun volwassen leven te bieden waarmee ze graag zouden blijven....

Ik snap nu ook beter waarom die "vriendin" van Shin van de daklozenopvang geld in wil zamelen om onder de jongelui te verdelen om ze een steuntje in de rug te geven :j Ik hoop eigenlijk ook dat ze die vader kaalplukken en die kinders daar een leuk sommetje geld van krijgen, ze hebben wellicht ook eigenlijk jaren mee gewerkt aan wat hij dan ook deed om aan geld te komen, zonder betaald te krijgen...

Het zou voor de jongeren die nog niet weg zijn, ook wel prettig zijn als ze zich niet naar boven hoeven te worstelen maar meteen geld beschikbaar hebben om een inhaalslag te maken met de opleiding die ze willen, onderdak, rijbewijs halen, even lekker de bezem erdoor halen bij de tandarts en alles :j

Hopelijk krijgen we ook nog wat te horen over het lot van de schoonvader en de eerdere zoon... leefden die echt bij hun of was dat een tijdelijk iets....? Nu maken we ons daar nog zorgen over....

En hopelijk krijgen we ook nog eens een vervolg vanuit de andere jongeren die we nu nog niet gehoord hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:18

Ik weet 1 ding zeker... die Israël/Jan gaat prachtige films maken. Wat een enorm prettige manier van spreken en verwoorden heeft hij. Enorm respectvol en goed doordacht. :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:20

Ik bekijk nu het laatste online deel.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:22

Gelukkig was ik niet de enige die Shin een knuffel wilde geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:32

Het is gewoon ontzettend klöte als je als kind opgroeit met het gevoel / de ervaring dat jouw gevoelens en behoeftes er niet te doen en zelfs er bij je ingestampt wordt dat je slecht bent :(:) Als je steeds wordt behandeld als "niet goed genoeg" dan gaat dat gevoel zich toch in je nestelen...ook al ben je slim genoeg om te beseffen dat dat natuurlijk niet terecht is. Maar verstand en gevoel zijn zulke verschillende dingen :(:)

Raar gezegd is dat lichamelijke misbruik van Edino en Mar Jan dan misschien nog wel een bizarre soort redding geweest waardoor ze bij de groep mochten blijven want dan krijg je, ook al is het op een zieke manier, tenminste nog wel aandacht en het gevoel er bij te horen.... juist dat buitengesloten worden lijkt de diepste wonden te geven..... en dat was zo te horen bij Shin het ergst :(:)

Hoe kan je je eigen kind dat aandoen...... bah, wat een griezel.... en dan ook expres nog na-trappen met het geven van gemeen bedoelde cadeautjes en die emmers water..... Je zal zo'n Shin toch inderdaad in de klas gehad hebben, of hij zal bij je kind in de klas gezeten hebben en wellicht wel samen gespeeld hebben.... dan zou je toch achteraf gewild hebben dat je het had geweten, dat jochie in huis had kunnen nemen en een beter leven had kunnen geven :+:
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-04-21 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 11:32

friezenfan2 schreef:
Gelukkig was ik niet de enige die Shin een knuffel wilde geven.

Zeker niet, ik zou hem ook willen knuffelen en zeggen dat alles goed komt...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:34

pmarena schreef:
Het is gewoon ontzettend klöte als je als kind opgroeit met het gevoel / de ervaring dat jouw gevoelens en behoeftes er niet te doen en zelfs er bij je ingestampt wordt dat je slecht bent :(:) Als je steeds wordt behandeld als "niet goed genoeg" dan gaat dat gevoel zich toch in je nestelen...ook al ben je slim genoeg om te beseffen dat dat natuurlijk niet terecht is. Maar verstand en gevoel zijn zulke verschillende dingen :(:)

Raar gezegd is dat lichamelijke misbruik van Edino en Mar Jan dan misschien nog wel een bizarre soort redding geweest waardoor ze bij de groep mochten blijven want dan krijg je, ook al is het op een zieke manier, tenminste nog wel aandacht en het gevoel er bij te horen.... juist dat buitengesloten worden lijkt de diepste wonden te geven..... en dat was zo te horen bij Shin het ergst :(:)

Hoe kan je je eigen kind dat aandoen...... bah, wat een griezel.... en dan ook expres nog na-trappen met het geven van gemeen bedoelde cadeautjes en die emmers water..... Je zal zo'n Shin toch inderdaad in de klas gehad hebben, of hij zal bij je kind in de klas gezeten hebben en wellicht wel samen gespeeld hebben.... dan zou je toch achteraf gewild hebben dat je het had geweten, dat jochie in huis had kunnen nemen en een beter leven had kunnen geven :+:

Hier zat ik inderdaad ook wat over na te denken. Shin geeft aan niet misbruikt te zijn, waarom hij niet en Edino en Mar Jan wel? Waarom werd Shin zoveel meer afgezonderd en buitengesloten dan de rest van de kinderen? Die vader leek enorm de pik te hebben (nog meer dan op de anderen) op specifiek Shin. Waarom?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 11:36

Ik denk niet dat we ooit zo'n verknipte man kunnen begrijpen dus ik probeer het niet eens... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:36

Ik ben benieuwd naar de online uitzending, kwam er gister pas laat achter.
Ik vind Edino overigens echt een knappe gast!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:37

Kaus schreef:
pmarena schreef:

Hier zat ik inderdaad ook wat over na te denken. Shin geeft aan niet misbruikt te zijn, waarom hij niet en Edino en Mar Jan wel? Waarom werd Shin zoveel meer afgezonderd en buitengesloten dan de rest van de kinderen? Die vader leek enorm de pik te hebben (nog meer dan op de anderen) op specifiek Shin. Waarom?

Misschien om als voorbeeld voor de anderen te dienen...? Dat lijkt me het meest waarschijnlijk :(:)
Gecombineerd met dat hij voorop liep in de buitenwereld en dus het meest "verpest" zou worden door invloeden van buiten?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:38

Nee, want ik begrijp dan ook niet waarom hij in de gevangenis zo trots leek te zijn op Edino terwijl hij dacht Shin te zien. Dat is zo in tegenspraak met de manier van buitensluiten in het hondenhok.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:39

Dat hele verhaal van dat bezoek vind ik maar vaag, klinkt toch als een beetje giswerk wat die vader nu precies bedoelde... op wie was hij trots? Was het eigenlijk wel trots., of iets anders? Waarom zou hij trots zijn, waarover? Het klonk best verward allemaal..... en daarbij dat ze ook het vermoeden aangaven dat hij dat weer deed om een wig tussen de kinderen te drijven / weer een spelletje te spelen....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:42

Misschien dat hij toen dacht dat het slechte uit Shin was gegaan?
iets kroms als dat zal het wel zijn.

Fitzroy schreef:
Nee, want ik begrijp dan ook niet waarom hij in de gevangenis zo trots leek te zijn op Edino terwijl hij dacht Shin te zien. Dat is zo in tegenspraak met de manier van buitensluiten in het hondenhok.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:46

Dat kon ik inderdaad ook niet plaatsen. Wáár was hij dan precies trots op bij het zien van Edino (maar dat hij dacht dat het Shin was) dat wel toepasselijk zou zijn geweest op Shin maar niet op Edino? Hij noemt onder andere het gespierd zijn maar dat is fysiek, of dat nou Edino of Shin was maakt dan toch niet uit? Wij zien natuurlijk niet alles, maar dat stuk kan ik ook totaal niet plaatsen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:49

Ja precies....

Het klonk eigenlijk niet alsof het voor zijn eigen kinderen duidelijk was, laat staan voor ons...

Misschien was hij wel trots dat hij het voor elkaar had gekregen dat zelfs in de buitenwereld Shin er nog steeds niet bij was...
weet jij (algemeen :) ) veel... die man is niet goed bij zijn kersenpit.

Zou hij nou nooit vlagen van fatsoen hebben gehad en zich afgevraagd hebben wat er terecht moest komen van zo'n jongen, als je hem op die manier behandeld....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:52

Met zijn kronkel zal hij eerder gedacht hebben door die jongen zo te behandelden dat de slechte geest hem wel verlaten heeft en dat hij echt een goede Messias was. Echt goed gedaan heeft voor Shin.