Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Mevrouw Fresco kan nog wel meer vertellen, ook zij kan niets aan de vraag veranderen. Ook zij heeft geen goed verdienmodel klaar liggen. Zodra er íemand is die daar wel een oplossing voor heeft, praten we verder over het halveren van de meest efficiënte veestapel van de wereld.
juval schreef:ik geloof niet dat 60% van de boeren bovenmodaal inkomen heeft als je het rekent naar uurloon.
maar dat er iets krom gaat in de verdeling van gelden klopt wel. zou best eens naar gekeken kunnen worden..
maar goed, wat is het doel van EU? grootschaliger denk ik.
juval schreef:de subsidie waar het in dat artikel over gaat komt niet van de Nederlandse overheid maar uit de EU. Dus wat dat betreft geen concurrentievervalsing
juval schreef:subsidie is nodig omdat de boeren onder de kostprijs moeten leveren. Voedsel moet voor iedereen betaalbaar zijn.
Magrathea schreef:Wel weer een lekker framend artikel, maar daar is het de telegraaf voor
juval schreef:subsidie is nodig omdat de boeren onder de kostprijs moeten leveren. Voedsel moet voor iedereen betaalbaar zijn.
Janneke2 schreef:'De vraag' als in groeiende wereldbevolking die in toenemende mate 'westers' wil eten - dat is het probleem.
Prof Fresco denkt na over oplossingen voor dit vraagstuk.
Noch zij, noch ik noch Groen Links praten over het halveren van de veestapel.
Ik snap prima dat mensen daar boos over zijn, maar dat was wel D66.
Janneke2 schreef:En boeren zijn gewoon verraden door "hun" CDA: dat verdienmodel was groei, groei, groei.
Idd: de meest efficiënte veestapel ter wereld.
Enorme melkplassen en boterbergen en het sluiten van kleine bedrijven "geen probleem".
Milieu? "Bagatelliseren, een klein maatregeltje, sussen, etc"
....en nu loopt het de spuigaten uit, maar somehow krijgt het CDA niet de zwarte piet - terwijl ze sinds 1945 bijna altijd het ministerie van landbouw hadden.
(En nu zit er een boerendochter van een partij die niet sjoemelt; en ook geen cda spelletjes speelt. Gevolg: "beng!")
Tiepfoudt schreef:Het grootste probleem van Nederlandse boeren is niet de lage prijs, maar de continu veranderende wetgeving. Geef de huidige boeren een degelijk beleid voor de komende tien/twintig jaar en blijf daar in grote lijnen van af. Dan is het grootste probleem voor boeren opgelost
fransje23 schreef:De wereld staat nu eenmaal niet stil en dingen veranderen sowieso continu. Regels veranderen ook in andere sectoren steeds en ook daar moeten ondernemers er op in spelen.
Afschaffing van de bio-industrie lijkt mij overigens een nobel streven
Tiepfoudt schreef:fransje23 schreef:De wereld staat nu eenmaal niet stil en dingen veranderen sowieso continu. Regels veranderen ook in andere sectoren steeds en ook daar moeten ondernemers er op in spelen.
Afschaffing van de bio-industrie lijkt mij overigens een nobel streven
Compleet voorbij gaan aan de inspanningen die sector levert, lijkt mij minder nobel.
Compleet voorbij gaan aan het feit (laat ik maar van het ergste uit gaan, dan kan het alleen maar meevallen) dat er wéér vee ingeleverd gaat worden, maar dat schiphol vrolijk verder vliegt, vind ik langzaamaan irritant worden.
fransje23 schreef:Van mij hoeft Schiphol ook zeker niet te groeien. Niet alleen vanwege de luchtvervuiling maar ook vanwege de geluidshinder. Woon onder een aanvliegroute..
Van bioindustrie wordt alleen de consument die goedkoop vlees kan eten blij.
De boer niet en de dieren ook niet.
Uiteindelijk ziet vrijwel iedere toch liever dieren buiten lekker scharrelen? Even los van efficiëntie etc. , puur qua gevoel.
Kinke schreef:En de volgende naaistreek komt van de provincies:
https://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/20 ... e-482807E/
juval schreef:wat verstaan jullie eigenlijk onder bio-industrie?
In mijn ogen is die term bedacht door Wakker dier en een lijfspreuk geworden van Marianne Thieme ¨de bio-industrie moet verdwijnen".
waar gaat het dan om? ben ik met mijn gangbare melkveebedrijf een bio-industrie?
oprechte vraag