Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:11

Ik vind het gewoon geniaal dat men nu pas doorheeft dat NVA gewoon Vlaams Belang in een deugdiger jasje is _O-

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:14

Tja... :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:14

Wat vindt Nederland eigenlijk van het migratiepact? Ik heb gezien dat zij het gaan goedkeuren met een interpretatieve tekst bij?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:17

Pandora2 schreef:
Cordon sanitaire is een overeenkomst tussen de regeringspartijen dat ze geen coalitie zouden vormen met 1 bepaalde partij. In ons land is ( was ) dit dus het Vlaams Belang.
Ondertussen is er wel al één en ander veranderd want de NV-A heeft het cordon niet ondertekend... :+

Oftewel...waarom het gemakkelijk maken als het moeilijk ook kan... :') :D

Die pompoen is in sommige gevallen nog beter denk ik _O-

Toendertijd ging het om het Vlaams Blok. Tegen het Vlaams Belang is officiëel geen cordon sanitair bij mijn weten maar officiëus is een ander paar mouwen.
NVA vergelijken met het Vlaams Blok en zelfs met het Vlaams belang is IMO behoorlijk overdreven ook. ;)
Dan heb je óf de NVA niet begrepen óf je onderschat heel erg de visie van het Vlaams Blok vroeger. (ze zijn officiël milder geworden maar er van uit gaande dat de "geest" van het Vlaams Blok nog aanwezig is onderschat je dan dus ook indirect het Vlaams Belang.)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:21

Nv-a doet hun uiterste best om kiezer van het vlaams belang te verleiden. Daardoor dat zij nu ook plots een heel ander standpunt hebben ingenomen mbt het migratiepact.
En hun internetcampagne die hier plots over opdook, is gewoon pure vlaams belang campagne. (Zij hebben die dan ook overgenomen :+ )

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:23

Waarom heet dat eigenlijk een cordon sanitaire? Dat klinkt toch echt alsof het iets te maken heeft met WC's. Al is WC's en Belgische politiek nu ook niet zo'n stretch..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:26

xHaithi schreef:
Waarom heet dat eigenlijk een cordon sanitaire? Dat klinkt toch echt alsof het iets te maken heeft met WC's. Al is WC's en Belgische politiek nu ook niet zo'n stretch..

Citaat:
Een cordon sanitaire is een techniek waarbij men een ongewenste of gevaarlijke situatie probeert te isoleren door er een beschermende kring rond te leggen. Men gebruikt daarom ook het woord 'schutkring'.

en
Citaat:
De term cordon sanitaire werd in de Belgische politiek geïntroduceerd door de onderzoeksjournalist Hugo Gijsels.

:D

Alle vlaamse partijen op het Vlaams blok zelf na (verrassing) zette zich in 1992 achter het voorstel om het Vlaams Blok uit te sluiten nadat in '91 al een zelfde actie ondernomen was toen ze in Antwerpen 17% van de stemmen haalden (het cordon sanitair was toen éigenlijk gewoon een ondermijning van de democratie maar bon.)

Edit; Kort daarna is Vlaams Blok afgestapt van het 70punten plan (officieel) en is het veranderd in het Vlaams Belang. Tegen het Vlaams Belang is geen schriftelijke afspraak gemaakt maar het cordon sanitair blijft hun officieus volgen. Je moet ze wel punten geven voor hun doorzettingsvermogen gezien ze letterlijk vechten tegen de bierkaai.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:31

Haha, dankje :D Ondertussen ook dit gevonden:

< Frans: cordon: eigenlijk “dikke koord” afrastering
< Frans: sanitaire: eigenlijk “wat de gezondheid betreft”

Tot zover dus. Excuses voor dit etymologisch intermezzo :')

Edit: Enerzijds begrijpelijk dat dit gedaan wordt, anderzijds eigenlijk inderdaad een ondermijning van democratie. Ik sta niet achter de ideeën van het Vlaams Belang, maar ik vind wel dat ze heel open zijn over hun standpunten en heel eerlijk zijn in wat ze vinden ook als dat tegen de borst stuit van veel mensen. Dat kan ik dan wel weer appreciëren :P

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:35

Tja in een echte democratie kan je de democratie op democratische wijze vernietigen. Vraag is of je dat moet willen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:37

Ik sta ook zeker niet achter het Vlaams belang en ik denk dat het een regelrechte ramp zou zijn indien zij volledig hun zin zouden kunnen doordrukken máár gezien onze politiek is dat eigenlijk gewoon niet mogelijk. Tot op heden is er nog nooit een partij geweest die alleen heeft kunnen regeren (en dat is maar goed ook.) en ik denk eerlijk gezegd niet dat het zo'n vreselijk idé zou zijn als VB eens mee zou regeren. Al zou het maar zijn om juist door hun rebelsheid, wat ogen te openen. Onze politiek is ingedut.
Maar goed, hoewel wel een cultureel verschil, is het wel ietwat offtopic eigenlijk. _O-

Damned: Dat is idd de vraag. :) In wezen doen ze niks dat niet wettelijk is natuurlijk. :) Daar valt een hele lange, hele ingewikkelde discussie over te voeren, over de ethiek achter het cordon sanitair. :D

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:40

Dat is ook helemaal waar natuurlijk. België is het land van de compromissen, dus Vlaams Belang zou sowieso niet zo veel kunnen verwezenlijken.
Dat de meeste compromissen dan zo compromis zijn dat ze eigenlijk totaal nietszeggend/uitgehold zijn, is dan weer een andere zaak :')

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:01

Ik vind niet dat hatespeech en fearmongering een plaats heeft in ons land, dus laat VB maar mooi achterwege :j

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:07

Ik ben een belg die NL 'mayonaise' eet... veganaise van Jean Baton bij de Albert Heijn. De allerlekkerste veganaise die er is :)) dat met vegan stoverijsaus en frieten of kroketjes = heavennnnnnnn :Y) *\%/*

Quebelle schreef:
Ik vind het gewoon geniaal dat men nu pas doorheeft dat NVA gewoon Vlaams Belang in een deugdiger jasje is _O-

Dat had ik nu toch al door vanaf de NVA opgericht werd.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:13

De vloeken 'oliebol' en 'poedersuiker' vind ik trouwens echt. Euhm. Apart :p

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:14

Dat is boktsensuur :+
Geen nederlands :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:22

net zoals de banketstaaf :Y)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:39

Toen ik net op bokt zat, begreep ik ook niet waarom die nederlanders zulke rare vloekwoorden/scheldwoorden gebruikten _O-

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:49

In nederland word opvallend veel gevloekt met k*nker, dat heb je hier weer niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:51

Nederland is uberhaupt een van de weinige landen waarbij zoveel met ziektes wordt gescholden...

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:00

Wel educatief hoor, al die alternatieve benamingen voor ziektes die de revue passeren, klere, tyfus en paasei enzo.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:03

Quebelle schreef:
In nederland word opvallend veel gevloekt met k*nker, dat heb je hier weer niet.

Ik moet zeggen dat dat wel een bepaald type volk is. In mijn vrienden en familie kring ken ik niemand die daar mee zou schelden. Doe ik zelf ook echt nooit. En als een van mijn vrienden dat doet zal ik zeker vragen of hij/zij dat niet wil doen in mijn bijzijn. Kan die persoon dat niet kom ik niet meer bij hem of haar over de vloer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:24

Maar zelfs bij de marginalen hier hoor je dat niet, dat ze vloeken met de hele pathologische encyclopedie.

Een banketstaaf is sowieso een raar woord, kan me écht niet inbeelden wat daarmee bedoeld wordt :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:28

Nederlanders zijn wel grover in de taal dan Belgen. Ik heb er zelf een hekel aan := Erger me soms kapot aan Nederlanders, vooral als ze boos zijn. Belgen blijven naar mijn idee veel beschaafder, Nederlanders gaan er gelijk vol op als ze ook maar denken dat ze enigszins onrecht wordt aangedaan :7 Ipv netjes blijven en uitpraten.

Een banketstaaf is trouwens heel lekker :9 Een staaf van amandelspijs met bladerdeeg eromheen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:30

Varekaj schreef:
Maar zelfs bij de marginalen hier hoor je dat niet, dat ze vloeken met de hele pathologische encyclopedie.

Een banketstaaf is sowieso een raar woord, kan me écht niet inbeelden wat daarmee bedoeld wordt :')

Een banketstaaf is iets eetbaars en wordt vaak vooral gegeten rond sinterklaas. Het is bladerdeeg gevuld met amandelspijs.

https://www.24kitchen.nl/recepten/banke ... andelspijs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:31

Nederlanders hebben gewoon veel meer ego dan Belgen (denk ik :+ )

Ik kan me echt niet inbeelden hoe een staaf van bladerdeeg met amandelspijs bij ons zou heten... bestaat dat überhaupt in onze bakkerij?