Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:44

Citaat:
Borrelpraat? Ik heb het zelf meegemaakt met een kind van me. School EISTE dat er een diagnose gesteld werd, dan kon het kind pas begeleiding krijgen.
Niks borrelpraat.

We hebben het over wajong.
Iemand sleurt kinderen met een labeltje erbij.
Overigens: op onderwijs wordt ook giga gekort (= grote, drukke klassen, personeel met teveel taken en geen ideale gebouwen) dus dat de school een diagnose WIL hebben, zodat er onderwijsondersteuning betaald kan worden - dat kan.
(In principe is het van de zotte, maar als overal op wordt bezuinigd zul je als school iets moeten.)

Dat is toch echt een ander vaatje dan 'doe mij maar lekker makkelijk gratis ondersteuning - en daarna nog een leuke uitkering ook'.

Het verschil: IRL is er tekort aan van alles en nog wat in het onderwijs, die diagnose krijg je echt niet 'zomaar', maar de school staat ook met de rug tegen de muur. Dat het woord 'eis' zou vallen vind ik heftig, maar met 10 veel te drukke kinderen in de klas doe je alle 30 (!) kinderen tekort.
Krijgen dan een aantal van die 10 druktemakers een diagnose en komt er geld is dat voor iedereen beter.

Borrelpraat: ze doen maar lekker makkelijk van ons geld.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:39

Pipodipo schreef:
Dat gedoe met die labeltjes is een gevaar op zich geworden, men zou daar eens mee op moeten houden. Het heeft nog nooit iemand iets gebracht en de meeste mensen met zo'n plakkertje zijn er ook niet op vooruit gegaan. De negatieve opdruk alleen al is een probleem.

Dat is pertinent onwaar.
Mij heeft het gebracht dat ik van doodongelukkig en voor mijn gevoel altijd en overal tekortschietend met mezelf in onmin levend veranderd ben naar iemand die veel beter snapt wat mijn kwaliteiten zijn en welke dingen ik dankzij mijn label wel zou willen, maar onmogelijk kan veranderen aan mijzelf.
Mij en mijn direct omgeving heeft dat heel erg veel gebracht.
Al sinds jaar en dag zzp'er, dus de belastingbetaler heeft het jaar dat ik dankzij het definieren van de labels (en de depressie die door het niet eerder erkennen van mijn 'stoornissen' veroorzaakte) minder productief was er weinig van gemerkt, maar levert mijn label ook zeker wat (extra belastinginkomsten) op.
Ik vind het eerder problematisch dat er zo negatief tegen labels, plakkertjes en etiketjes wordt aangekeken. En heb ook het meeste last gehad van dat stigma van labels. Want het zijn meestal ook dezelfde mensen die zeggen.. stel je niet zo aan, doe gewoon normaal.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:52

Zoolgangster schreef:
Lepeltje schreef:
Nouja het probleem is dat het grootste deel fysiek niks mankeert, het zijn vooral mensen met ADD, ADHD, PDD-NOS, autisme, persoonlijkheidsstoornissen, etc. En bij veel van die denken kan je niet precies meten hoe goed je nog kan werken dus moet je die persoon maar op zn blauwe ogen geloven dat hij echt niet kan werken.

Hoe die korting gaat helpen snap ik trouwens niet zo goed, ik denk niet dat een heleboel mensen (die het wel konden) ineens full time gaan werken, daar hadden ze eerst ook geen zin in. En parttime werken heeft geen zin, dus je raakt er alleen de mensen die het echt proberen en echt niet fulltime kunnen werken mee.

Ik denk dat we beter kunnen kijken naar de nieuwe generatie en hoeveel invloed het zo enthousiast plakken van labeltjes (en de volgende speciale behandeling) heeft. Ik ben nog net opgegroeid in de tijd dat de labeltjes nog niet populair waren, een kind met ADHD was wat lastig en kreeg bij onacceptabel gedrag een draai om zijn oren, een kind met sociale beperkingen werd aangemoedigd met de anderen te spelen. En in elke klas hadden we wel een aantal van deze kinderen, (bijna) allemaal met een baan nu en een goed salaris.

Het labeltje is nu een soort excuus geworden voor slecht presteren. Het kind heeft ADHD, dus het kan dit en dit niet, en moet een speciale manier benaderd worden. Het liefst nog stoppen we ze op een speciale school waar de lat veel lager ligt. Op zich heb ik niks tegen de labeltjes hoor, ik zie bijvoorbeeld veel mensen van de oude garde, inclusief mezelf, die beter hadden kunnen presteren als ze wisten wat er 'mis' was en hoe ze ermee om moeten gaan. Máár als iemand ons gezegd had dat we vanwege ons label hoe dan ook nooit zo goed zouden functioneren als anderen hadden we nu ook in de bijstand gezeten.
Maar nu lijkt er het tegenovergestelde te gebeuren.
De scholen en ouders leren het kind dat hij niet is als de anderen en nooit zo zou kunnen presteren als anderen. Er wordt niet naar mogelijkheden maar naar onmogelijkheden gekeken.

Ik denk echt dat dit de reden is dat we steeds meer jongeren in de bijstand hebben. Waar ook nog bij komt trouwens dat de meeste bedrijven een soort van wonderwerknemer verwachten, die zoveel mogelijk en zo snel mogelijk kan werken, met zo min mogelijk pauzes en de sociale vaardigheden van een psycholoog. En die kwaliteiten moet je het liefst al bezitten als je 16 bent, als het wat langer duurt om het te leren doe je niet meer mee. :')

Wat ook nog een reden is dat er zoveel gelabelde personen zijn: voor studiehulp op school moest je ook al een labeltje hebben, anders kwam je er niet voor in aanmerking. Het labeltje zorgde ervoor dat de school een zak geld kreeg voor de "begeleiding" van zo'n kind en de ouders zelf niets (of weinig) hoefden te betalen.

Amen. Precies mijn ervaring. :j

Ik was niet houdbaar in een reguliere klas, dus kreeg ik een stempeltje ("autisme, gedragsproblemen") en ging ik naar speciaal onderwijs, waar een regulier diploma niet verwacht of zelfs aangemoedigd werd. Mijn ouders hebben me daar snel weggekregen en uiteindelijk heb ik "gewoon" een reguliere studie gedaan en houd ik mij staande op de arbeidsmarkt. Niet altijd even vlekkeloos, maar wel vergelijkbaar met "stempelloze" leeftijdsgenoten.

Veel oud-klasgenoten (die als kind vergelijkbare problemen hadden, normale tot hoge intelligentie met autistische trekken en gedragsproblemen) zitten thuis en komen in de vicieuze cirkel van thuiszitten -> psyschische problemen -> niks denken te kunnen -> grotere psychische problemen en meer afstand tot baan of werk.

Een sociaal vangnet, hulp en een uitkering is heel mooi en ik vind het superfijn dat we als samenleving hulp hebben voor minderbedeelden! :) Maar in sommige gevallen werkt de hulp contra-productief en is een vangnet+labeltje een "gevangnet" geworden. Dit geldt natuurlijk niet voor mensen met een zware geestelijke handicap of fysiek ernstige pijnen, maar zie ik wel veel gebeuren voor het groepje "jong en psychisch ziek" met labeltjes als angstoornis, autisme, PDD-NOS, gedragsproblematiek, etc.

Een op het individu gerichte aanpak met dagbesteding als welzijnszaak (want: meer zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en dagritme) zou eigenlijk de insteek moeten zijn, maar denk helaas dat een individueel "recept" voor iedereen te duur is in het huidige stelsel. :(

mvdende

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:02

Ygritte heb jij mijn post over Piet gelezen een paar pagina's terug. Dan zie je misschien in dat je echt niet zomaar een labeltje krijgt! Ik word het een beetje zat dat de mensen met Pdd-nos en andere beperkingen in het Autisme Spectrum Stoornis uitgemaakt worden voor het zal wel onzin zijn!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:25

mvdende schreef:
Ygritte heb jij mijn post over Piet gelezen een paar pagina's terug. Dan zie je misschien in dat je echt niet zomaar een labeltje krijgt! Ik word het een beetje zat dat de mensen met Pdd-nos en andere beperkingen in het Autisme Spectrum Stoornis uitgemaakt worden voor het zal wel onzin zijn!

Ik zeg helemaal niet dat het onzin is of dat je "zomaar" een labeltje krijgt. Mijn labeltje kreeg ik ook niet voor mijn dikke bloedneus, en ook niet binnen een dag maar pas na jarenlange observaties van een hele reeks -euten (o.a. psychotherapeuten) en -ogen. (o.a. orthopedagogen en psychologen)

Wel denk ik dat er teveel uitgegaan wordt van een labeltje en niet van iemands persoonlijke mogelijkheden of kansen. Bijvoorbeeld: mensen die mij zagen, keken naar mijn diagnose en zagen "lastig kind, niet op gewoon onderwijs plaatsen" in plaats van, na een gesprek te denken, "ze is heel gemotiveerd, hoe kunnen we haar talenten benutten en haar leren omgaan met haar problemen zodat ze misschien toch dingen kan die ze wil?"

Ik ben niet anti-label, wel tegen de manier waarop ze nu gebruikt worden (als default-classificatie waardoor er niet meer naar het individu gekeken wordt en iemand niet alle mogelijkheden krijgt om te groeien).
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 21-02-18 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:28

Qerty schreef:
Pipodipo schreef:
Dat gedoe met die labeltjes is een gevaar op zich geworden, men zou daar eens mee op moeten houden. Het heeft nog nooit iemand iets gebracht en de meeste mensen met zo'n plakkertje zijn er ook niet op vooruit gegaan. De negatieve opdruk alleen al is een probleem.

Dat is pertinent onwaar.
Mij heeft het gebracht dat ik van doodongelukkig en voor mijn gevoel altijd en overal tekortschietend met mezelf in onmin levend veranderd ben naar iemand die veel beter snapt wat mijn kwaliteiten zijn en welke dingen ik dankzij mijn label wel zou willen, maar onmogelijk kan veranderen aan mijzelf.
Mij en mijn direct omgeving heeft dat heel erg veel gebracht.
Al sinds jaar en dag zzp'er, dus de belastingbetaler heeft het jaar dat ik dankzij het definieren van de labels (en de depressie die door het niet eerder erkennen van mijn 'stoornissen' veroorzaakte) minder productief was er weinig van gemerkt, maar levert mijn label ook zeker wat (extra belastinginkomsten) op.
Ik vind het eerder problematisch dat er zo negatief tegen labels, plakkertjes en etiketjes wordt aangekeken. En heb ook het meeste last gehad van dat stigma van labels. Want het zijn meestal ook dezelfde mensen die zeggen.. stel je niet zo aan, doe gewoon normaal.

Het is ook juist het stigma van de labels waar ik een probleem in zie. Dat kun je ook lezen in de laatste zin van mijn vorige bericht.

Eens met Ygritte, met aanvullende kanttekening dat ik vind dat de labels de lading meestal niet dekken.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:32

Aanvulling; om specifiek op het Piet-voorbeeld in te gaan, die niet om kan gaan met verandering of een rooster dat veranderingen heeft maar verder wel goed functioneert, zou er ook gekeken kunnen worden naar wat er wel kan en mogelijk is. Piet is blijkbaar gebaat bij heel veel en een zeer rigide en vaste structuur, er zijn vast en zeker banen of werkgevers waar dat niet alleen standaard zo is maar zelfs heel erg gewaardeerd wordt aan Piet. Of er zou gewerkt kunnen worden aan Piet strategieen aanleren waardoor hij kan leren hoe hij rustiger kan blijven ALS er eens in het jaar toch een onverwacht iets is op het werk. De individuele sterke en zwakke kanten van Piet kunnen ondersteunt worden, en mocht het mis dreigen te gaan dan is een persoonlijk begeleider die kan ingrijpen en helpen (ook helpen met uitleggen aan de baas of het team wat er "mis" ging) misschien handig of nuttig.

Dat kost veel geld, maar Piet zit dan niet thuis en de werkgever heeft een zeer betrouwbare werknemer. Dat is een ideaalplaatje wat in het huidige systeem helaas niet werkt.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:38

mvdende schreef:

Natuurlijk is dat een serieuze 'beperking'! Maar dat wordt het ook door de drukke maatschappij waar perfecte mensen geëist worden gemaakt.

Om de een of andere reden gaan mensen er zelfs al van uit dat Piet alleen onopgeleid werk zoals in de tuinbouw kan doen, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Dat is juist mijn hele punt, als we gaan zoeken naar de mogelijkheden van deze mensen en een passende opleiding vinden hebben ze een veel grotere kans op passend werk.

Er zijn genoeg banen waar regels, regelmaat, een vaste werkwijze etc. juist heel belangrijk zijn. Misschien is Piet wel een meester in de administratie, dataverwerking, financien of wat dan ook. Dat je op een bepaald punt niet zo sterk bent betekent ook niet dat je de skills nooit kan ontwikkelen. Voor de een is het 100 keer makkelijker dan de ander en daar moet begrip voor zijn, maar het volledig afschrijven is niet goed.

Overigens Janneke, bracht ik de jeugd met ontwikkelingsstoornissen erbij omdat blijkbaar 80%!! van de mensen met Wajong met dat soort problemen kampen. Dus dat is helemaal niet zo offtopic.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:44

Ik heb zoals je kon lezen ook geen enkel probleem met de labels, want die kunnen je zoals je zelf ook zegt helpen bij het begrijpen van jezelf en de problemen waar je tegenaan loopt. Hoe we vaak omgaan met mensen met labeltjes vind ik niet helemaal fantastisch.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:49

Janneke2 schreef:
Citaat:
Borrelpraat? Ik heb het zelf meegemaakt met een kind van me. School EISTE dat er een diagnose gesteld werd, dan kon het kind pas begeleiding krijgen.
Niks borrelpraat.

We hebben het over wajong.
Iemand sleurt kinderen met een labeltje erbij.
Overigens: op onderwijs wordt ook giga gekort (= grote, drukke klassen, personeel met teveel taken en geen ideale gebouwen) dus dat de school een diagnose WIL hebben, zodat er onderwijsondersteuning betaald kan worden - dat kan.
(In principe is het van de zotte, maar als overal op wordt bezuinigd zul je als school iets moeten.)

Dat is toch echt een ander vaatje dan 'doe mij maar lekker makkelijk gratis ondersteuning - en daarna nog een leuke uitkering ook'.

Het verschil: IRL is er tekort aan van alles en nog wat in het onderwijs, die diagnose krijg je echt niet 'zomaar', maar de school staat ook met de rug tegen de muur. Dat het woord 'eis' zou vallen vind ik heftig, maar met 10 veel te drukke kinderen in de klas doe je alle 30 (!) kinderen tekort.
Krijgen dan een aantal van die 10 druktemakers een diagnose en komt er geld is dat voor iedereen beter.

Borrelpraat: ze doen maar lekker makkelijk van ons geld.

Even voor de duidelijkheid, ik kom met de eis van school om een kind te diagnosticeren omdat een andere Bokker het had over het feit dat er zoveel kinderen met "stickertjes" rondlopen. Doordat scholen diagnoses eisen van de ouders, voor ze over de brug komen met hulp, komen daardoor nog meer kinderen met een diagnose. Als je als ouder geen hoog inkomen hebt, móet je wel meegaan met die eis, anders loopt je kind vast op school.
Het gaat mij niet om het feit dat het "ons geld" is, het gaat mij om de vele diagnoses.

Maar... zodra een kind een diagnose heeft, loopt het wèl een groter risico later van een Wajong afhankelijk te worden, want met zo'n diagnose geef je ze daarmee ongewild een boodschap mee: dat ze "anders" zijn en dat ze blijkbaar minder goed mee kunnen komen dan de rest... dat kan hun zelfvertrouwen ondermijnen en zonder een gezonde dosis zelfvertrouwen wordt het later moeilijker een baan te krijgen plus de vooroordelen van onderwijsinstituten en werkgevers tav mensen met een stickertje...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:06

Gewoon leegstaande legerkazernes ombouwen en meldingsplicht invoeren.

Van 09.00 tot 17.00 je daar melden en dan krijg je wajong.

Ik denk dat werken dan weer gaat ' lonen' :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:21

Ik denk bij de bijstand het beter werkt om zoiets te doen.
Ik heb gewerkt bij een reïntegratie bureau waar er een werkplek was voor diverse mensen met verschillende uitkeringen.
Daar heb ik heel wat gezien.
Van mensen totaal versleten na 40 jaar arbeid die daar gepushed werden om te werken. Waar gedreigd werd te korten.
Tot medelanderds die daar de taal moesten leren en altijd 2/ 3 uur te laat waren zonder consequenties.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:22

ruitje schreef:

:roll: >;) :roll: >;)
Iemand met een wajong is arbeidsongeschikt verklaard.
Geen idee wat voor Lourdes-wanen jij bij zo'n kazerne hebt?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:50

ruitje schreef:

Dan kreeg ik geen wajong. Ik heb namelijk mijn wajong omdat ik niet in m'n uppie dergelijke dingen kan doen.
Het is relatief kort geleden (ben nu 28) dat ik alleen een supermarkt in durfde, en dat heeft een hoop stress, angst, nachtmerries, en tranen gekost. De keuringsarts snapte ook opeens waarom ik niet 'gewoon' een opleiding kon doen toen mijn moeder uitlegde dat ik inderdaad niet dom was, maar dat zij haar werk dan op zou moeten geven om mij te begeleiden naar school/werk/dagbesteding.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 23:59

Qerty schreef:
ruitje schreef:

Niet helemaal.... maar over Lourdes gesproken...
Afbeelding
:+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 00:07

Qerty schreef:
ruitje schreef:

Ik zeg toch niet dat ze aan de arbeid moeten?

Dat zou een waanbeeld zijn, maar hey, dat zeg ik niet ;) .

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:06

ruitje, waar staan deze kazernes?
ik woon in zeeuws vlaanderen, stel ik ben arbeidsongeschikt, bv ik zit in een rolstoel, hoe kom ik dan bij die kazerne om 9uur?

gewoon even logistieke vraag, geen aanval...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:08

connie64 schreef:
ruitje, waar staan deze kazernes?
ik woon in zeeuws vlaanderen, stel ik ben arbeidsongeschikt, bv ik zit in een rolstoel, hoe kom ik dan bij die kazerne om 9uur?

gewoon even logistieke vraag, geen aanval...

Daar heeft connie64 een goed punt. In Zeeuws-Vlaanderen is nagenoeg geen openbaar vervoer (ja, een paar bussen, maar verder niets). Voorts ben je afhankelijk van twee tolwegen: de Westerscheldetunnel of de Belgische Liefkenshoektunnel. Aansluiting met een trein is al helemaal onmogelijk. Als je vanuit Zeeuws-Vlaanderen dagelijks naar "een kazerne in den lande" moet, kun je maar beter verhuizen, gezien de reistijd.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:13

chevax, het is ook meer dat ik reageer op zo maar een uitroep van ruitje die nergens op gebaseerd is en in mijn ogen geen optie of oplossing is.

Losse dingen roepen is heel makkelijk, maar geef er wel een doordachte verklaring bij.

Ik heb zeker geen kant en klare oplossing en ken in mijn omgeving mensen die dus of wajong hebben en of afgekeurd zijn.

Ik weet wel dat ik zelf redelijk gezond ben (zeg ik liggend op de bank na mijn operatie van gisteren ;)) maar het altijd zo makkelijk te oordelen en veroordelen over anderen als je zelf niets mankeert.

Ik vind het oprecht een heel moeilijke discussie en lees mee.

Kruipt nu weer terug onder haar deken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:19

chevax schreef:
kun je maar beter verhuizen, gezien de reistijd.

Ach, toen ik als gewone gezonde maar eigenlijk te oud persoon werkloos, was kon verhuizen ook een verplichting zijn van het UWV als er in mijn regio geen werk te vinden zou zijn binnen een x-periode.

Dus dat is niet echt een argument, buiten dat het voor iemand met een indicatie misschien moeilijk is om te reizen.

Terneuzen heeft een leegstaand verpleeghuis, misschien zijn er daar meer van?

Maar goed, ergens moet toch wel een schifting gemaakt kunnen worden tussen niet kunnen en niet willen werken? Niet iedereen met Wajong kan helemaal niks, of wel?
Volgens mij las ik hier ook al iets over dagbesteding om dingen te proberen. Dus dan het kazerne-idee vervangen voor zoiets, en daar door de juiste mensen laten bekijken hoe het gaat.

(die juiste mensen, die zijn er niet, maar goed, dat even terzijde)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:27

Cer schreef:
Ach, toen ik als gewone gezonde maar eigenlijk te oud persoon werkloos, was kon verhuizen ook een verplichting zijn van het UWV als er in mijn regio geen werk te vinden zou zijn binnen een x-periode.

Dit méén je niet :oo :oo . Tuurlijk joh, doen we 'ff'. We zetten ons huis te koop, staat wel onder water maar hey. We trekken de kinderen uit hun bekende omgeving, weg bij familie waardoor de opvangkosten de pan uitrijzen. En manlief moet dan dagelijks gewoon maar 2u rijden naar zijn werk.

Ik schets maar even een situatie maar dat is toch belachelijk?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:30

Ja hoor, kan je gewoon nalezen... je kunt je voorstellen dat ik het een poosje fink benauwd heb gehad..
Maar goed, ik ben verder wel gezond :j
ja reistijd was ook zoiets. na 6mnd werkloosheid is het 'alle banen zijn passend', dus ook voor meer reistijd en/of minder salaris etc.. maar dit is erg offtopic

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:35

ruitje schreef:

Ik zeg toch niet dat ze aan de arbeid moeten?

Dat zou een waanbeeld zijn, maar hey, dat zeg ik niet ;) .[/quote]
Waarom zou je dat willen? Wat wil je dan dat ze daar doen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:36

Ja klopt, is echt een hele tijd een uitspraak van het uwv geweest dat mensen maar moesten verhuizen als ze anders geen baan hadden.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:36

Cer schreef:
Maar goed, ergens moet toch wel een schifting gemaakt kunnen worden tussen niet kunnen en niet willen werken? Niet iedereen met Wajong kan helemaal niks, of wel?
Volgens mij las ik hier ook al iets over dagbesteding om dingen te proberen. Dus dan het kazerne-idee vervangen voor zoiets, en daar door de juiste mensen laten bekijken hoe het gaat.

(die juiste mensen, die zijn er niet, maar goed, dat even terzijde)

Maar daar zijn dan ook de (her)keuringen voor.
Geen enkel systeem is waterdicht en er ontvangen vast ook flink wat mensen een Wajong terwijl ze vast wel zouden kunnen werken, maar vind het een beetje raar dat er gewoon maar gedaan wordt alsof iedereen voor zijn lol thuis zit en een lesje moet worden geleerd.

Voornamelijk gaat het nog steeds over een groep mensen dat dermate beperkt is dat ze deels afgekeurd zijn om aan het werk te kunnen. Die hebben daar echt niet alleen tussen 9 en 5 last van. Vind het heel pijnlijk dat deze groep nu massaal wordt weggezet als profiteurs waar we gewoon een lege kazerne of verpleeghuis voor af kunnen huren waar ze uit hun neus kunnen gaan zitten peuteren.