Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:31

Volgens mij heeft het gerechtshof hier geen uitspraak over gedaan, maar de VN heeft wel via een commissie actief laten weten dat zij met klem aandringen op een verandering van zwarte piet. Dat heeft hier echter geen officieel gewicht en het lijkt me ook niet dat bv de VVD in een verkiezingsjaar hiermee bezig zal gaan. Dan loopt een groot deel over naar rechts, al helemaal nu Thierry Baudet en Jan Roos het populisme open hebben gegooid voor mensen die zich 'elite' voelen.

Mijn persoonlijke mening is dat vrijheid van meningsuiting altijd na ieders recht op een fijn leven staat. Dat is een beetje tegenstrijdig als journaliste maar ik vind het belangrijk dat ieder het gevoel heeft dat hij/zij bestaansrecht heeft, en op het moment dat iemand roept dat hij/zij niets voelt voor homorechten neem je dat weg. Die persoon heeft altijd het recht op zijn/haar eigen mening natuurlijk, maar op het moment dat je dat uitdraagt vind ik dat je een grens over gaat van een passieve mening naar een actieve en dan kan je van mij in ieder geval flink wat weerstand verwachten. Ik hoef in ieder geval niemand in mijn omgeving die zich dusdanig uitspreekt over minderheidsgroepen en zich vervolgens beroept op vrijheid van meningsuiting. Vind ik sowieso opvallend trouwens, 'vrijheid van meningsuiting' wordt vaak geroepen op het moment dat men weet dat de mening eigenlijk niet helemaal door de beugel kan, of afwijkt van de populaire mening in de groep waar hij/zij op dat moment is. Ik heb vrij radicale meningen op een aantal standpunten maar ik heb nog nooit het gevoel gehad alsof ik vrijheid van meningsuiting moest roepen, omdat ik voor zover ik weet geen meningen heb die beledigend zouden zijn voor anderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:46

Bedankt, dan klopt het dus dat ik nooit een echt vervolg gevonden heb op het eerdere raport. Dat is alweer 3 jaar terug toch?

Als politieke partij is waarschijnlijk inderdaad niet verstandig om echt een kant te kiezen. Het draagt niets bij aangezien er niet echt een duidelijke scheidslijn is en geeft enkel meer verdeling. Mensen onbewust naar radicale partijen duwen lost zeker niets op :n

Ook met je laatste stuk eens!
Er is zelden een goede reden om expres een doelgroep te willen beledigen. Bij expres provocerende uitspraken wordt dan inderdaad vaak met vrijheid van meningsuiting geschermd.

Er zijn ook wel mensen die andere groeperingen beledigen vanuit een gelovig standpunt bijvoorbeeld.
Maar dan moet men ook wijs genoeg kunnen zijn om dat gewoon niet ter sprake te brengen.

Ik kom uit het randje biblebelt en zal nooit met de gelovige groep de confrontatie 'aarde is 1000 jaar oud' aangaan.
Heeft geen nut en je kunt prima over andere dingen kletsen.
Wat dan weer naar grensoverschrijdend gaat is als zo iemand dan verteld dat er tijdens bepaalde bijbelavonden de vrouwen niets mogen zeggen en achter de mannen zitten.
Dan begint het wel te jeuken :+

Zegt dan echter die vrouw dat dit voor haar logisch is dan denk ik weer: het jouw feestje dus doe vooral wat je niet laten kan, zolang je mij maar niet uitnodigd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:43

Ik ben weer een beetje de draad van het verhaal kwijt

"Maar we moesten toch niet letten op de actie van 1 individu? Waarom jouw bericht over die ene aandachtzoekende gek? Of is jouw gek een andere gek dan mijn gekken?"
Betekent dat dat je hier ook niet op posts mag reageren? Het bericht over die mevrouw kwam niet van Sizzle, maar van iemand anders. Dan neem ik aan dat je op een forum zoals dit daar je mening over mag geven... Het is niet alsof ze hier almaar 'sensatie'-berichten uitlicht en plaatst... (dat doen anderen wel := )

@Emmaa_ als je termen als "de nek om wilt draaien" gaat gebruiken en dat is dan wel okee 'want dat was in een andere context' dan blijven we natuurlijk aan de gang.. iedereen kan een beetje op de verwoording letten natuurlijk.. althans, in theorie :)

Overigens, bij het zoeken naar die quote (de FB pagina waar deze op stond is inderdaad verwijderd, maar de googlegeschiedenis heeft m nog wel) vond ik ook nog een bericht in de volkskrant:
"ARTIKELJerry Afriyie heeft vrijstelling van strafvervolging gekregen voor de mishandeling van een agent bij een agent bij een anti-Zwarte Piet-protest. " maar ja met dit soort berichten blijven we heen en weer wijzen.. dus dat schiet uiteindelijk ook niet op.

Over die video.., ja dat is heel erg en dat hoort niet.. maar.. wat ik wel vind is dat dit soort dingen (internetststalking, bedreigingen etc) in de prive sfeer (dus NIET een bekende nederlander) veel te vaak voorkomt. Als ik daar de berichtgeving over volg, schijnt er vrij weinig tegen gedaan te kunnen worden (om de 1 of andere vreemde reden). Dus ja, dit soort video's moeten niet mogen, maar dan moeten ze voor niemand mogen.. ook niet voor tante toos die bedreigd wordt door haar ex of dat meisje dat gestalkt/bedreigd wordt door de buurjongen... die wet en regelgeving zit nog wat krom in elkaar..

Overigens, je mag toch niet oproepen tot geweld? Ik dacht dat daar wel iets over stond ergens.. "Art. 131 - 132 Sr strafbaarstelling van het opruien tot geweld en tot het plegen van strafbare feiten, zowel offline als online."

Citaat:
Iedereen die ik ken in die groep stond daar volledig achter en was er absoluut niet om rellen te schoppen of om het ook maar voor iemand te verpesten.
Ik lees dit argument vaak, dat mensen hebben gelezen dat anti-ZP groepen erg radicaal zou zijn, maar ik ben oprecht heel benieuwd naar voorbeelden daarvan. Misschien komt het door mijn eigen beeldvorming er omheen, maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Ik had enige pagina's terug wat quotes geplaatst over die betreffende demonstratie... Kan je overheen gelezen hebben natuurlijk :) Maar ook wat jij nu doet is 'hear-say' .. je was er niet bij.

Overigens, mij bekruipt een beetje het gevoel dat je Gloria Wekker wel heel erg aanhangt... maar ik kan me vergissen..

In alle situaties is het volgens mij belangrijk om altijd zelf te blijven denken.. Of het nu een instructeur is, een politicus, een artiest of whatever... Om er maar 1 te quoten:
"Blind faith in your leaders or in anything will get you killed"..

Overigens, het steviger vastpakken van je tas valt imo niet onder racisme.. me dunkt?

"op het moment dat iemand roept dat hij/zij niets voelt voor homorechten neem je dat weg"..
maar wat als iemand dat nou zegt omdat 'homo' zijn in strijd is met diegene zn geloof.. dan heb je een conflict situatie want vrijheid van geloofsovertuiging mag ook... en dat wordt toch lastig verenigbaar?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:04

Sizzle schreef:
Discriminatie zit in iedereen.
Bij dieren en bij mensen. Wij mensen worden in staat geacht dat van ons af te zetten net als jaloers zijn intrinsiek aanwezig is. Niet voor niets vertel je kinderen dat ze moeten delen.

Dat is best een raar beeld - kinderen delen juist ontzettend graag van alles. Zeker zitten er allemaal neigingen in mensen, maar nadrukkelijk ook de neiging tot compassie, empathie, samenwerking, delen.

Die dingen zijn aangeboren, en als je ze maar een beetje de kans geeft zijn de meeste mensen daar erg toe geneigd.

Zeker zijn ook de andere menselijke neigingen er. Maar je ziet dat je daar op twee manieren mee kunt omgaan: 'oh, die neigingen zijn er, dus dat moeten we accepteren en het is niet erg als je daar schade mee doet want dat is nou eenmaal zo' of 'oh, die neigingen zijn er, en gelukkig hebben we veel manieren om actief te streven naar het daarbovenuit stijgen.'

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:26

Competitie is deel van je kans op overleven. Delen moet je zeker wel leren, een baby is geprogrammeerd op overleven, dus "alle voedsel voor mij".
Dat is zelfs in de baarmoeder al zo. De vrouw heeft een epigenetisch mechanisme dat de baby in de juiste verhouding remt omdat het haar anders zou overgroeien (dan sterven beide).
Zo overleef je in de natuur: Je deelt pas nadat je zelf genoeg hebt. Of als er sprake is van nageslacht dan gaan de recources eerst naar de kindjes ten koste van de oudere generatie.
Idem met herkennen van 'zelf', je eigen 'kudde' identificeren. Allemaal logische eigenschappen net als de aangeboren angst voor slangen.

Het is goed om dat te onderkennen om daar dan vervolgens boven te leren staan.
Dat is echter een leerproces.
Dat zal de een makkelijker vallen als de ander. Klakkeloos accepteren is voor mij in iedergeval helemaal niet aan de orde.

Simpel Voorbeeldje hoe vroeg babies beginnen met onderscheiden van gezichtskenmerken.
https://www.researchgate.net/profile/Do ... 000000.pdf

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:42

Sizzle schreef:
Competitie is deel van je kans op overleven.

Samenwerken is net zo belangrijk. We zijn immers zoogdieren, groepsdieren, en we beginnen volkomen afhankelijk. Dat biologische argument wordt vaak zo enorm eenzijdig ingezet... Maar onterecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:08

Cer, jammer dat je gelijk op de man gaat spelen door te doen alsof ik Gloria Wekker aanhang alsof het een godin is. Ik ben het inderdaad eens met haar ja, en ik vind White Innocence een geweldig goed boek dat heel veel inzicht kan bieden in hoe racistische denkpatronen (maar ook seksistische denkpatronen) werken en hoe we daar allemaal ons steentje aan bijdragen. Dat je geen filmpjes maakt waarin iemand gelyncht wordt betekent niet dat je niet bijdraagt aan een onderdrukkende cultuur voor minderheden in ons land. Dit is de tweede keer dat ik het boek aanhaal, dus het lijkt me sowieso niet aan de orde dat ik haar blindelings zou volgen. Ik lees alle boeken over dit soort onderwerpen met een kritische gedachtengang, maar als ik het er vervolgens helemaal mee eens ben en het me inzicht heeft gebracht mag ik dat hier best aanhalen.

En ja, het is geinternaliseerd racisme als jij je tas steviger vasthoudt als je een person of color tegenkomt op straat 's avonds. Jij denkt misschien dat niemand daar last van heeft maar dat doet iemand wel. Je draagt onbewust of bewust bij aan het beeld dat minderheden een groter aandeel hebben in criminaliteit en dat je alle people of color als verdachte van diefstal moet zien. Dat is kwalijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:20

Emaa, ik vind het interessante informatie :j

Al stop ik ook mijn portemonnaie diep weg als ik in Amsterdam of Barcelona rondloop. Dat heeft dan weer niet zo veel met de huidskleur te maken, wel met tasjesrovers en die komen in alle vormen en kleuren.

shadow, dat klopt, samenwerken is net zo belangrijk om te overleven.
Er wordt uiteraard ook gedeeld in een groep, maar alles naar positie en rang om als soort te kunnen overleven.

Overleving van soort staat boven overleven van individu.
In dat opzicht is de mensheid heel bizar.
Daar waar je als volwassene eigenlijk steeds minder belangrijk wordt heeft de mensheid de neiging om individueel te blijven hamsteren, soms zelfs ten koste van de jongere generatie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:21

Emmaa_ schreef:
Cer, jammer dat je gelijk op de man gaat spelen door te doen alsof ik Gloria Wekker aanhang alsof het een godin is.

Als jij deze uitspraak:
"Overigens, mij bekruipt een beetje het gevoel dat je Gloria Wekker wel heel erg aanhangt... maar ik kan me vergissen.."
oppakt zoals je nu doet, zo defensief als je nu doet, dan gaan wij inderdaad nooit een normaal gesprek kunnen hebben. Ik gebruik woorden als 'een beetje' en 'ik kan me vergissen'. Dat je dan zo in de verdediging schiet en worden als 'op de man spelen' en 'godin' gebruikt komt op mij over als een wat lichtgeraakt iemand, en ik kan daar met mijn manier van discussiëren niet mee omgaan... ik kan het niet voorzichtiger verpakken dan ik al doe en dat wil ik ook niet. Ik mag nl ook dingen uitspreken.. :j en op mij kwam het zo over, dus ik vraag daarnaar in plaats van een aanname te doen.

Citaat:
Jij denkt misschien dat niemand daar last van heeft maar dat doet iemand wel
wie dan?

Citaat:
Je draagt onbewust of bewust bij aan het beeld dat minderheden een groter aandeel hebben in criminaliteit
daar zeg ik even niks over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:24

Het feit dat je uberhaupt de drang voelt om je eerste quote te zeggen vind ik al apart genoeg Cer, maar oke, dat is dan mijn fout. Mijn excuses ;)

Wie daar last van heeft? De persoon die ziet dat jij je tas stevig vastpakt als je hem/haar tegenkomt op straat misschien? Dat heeft iemand echt wel door...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:25

Het zou al helpen als mensen massaal zouden stoppen met delen van zwarte piet dingen op social media. Of je nou voor of tegen bent. Het gaat echt van kwaad tot erger. Sommige mensen, in het dagelijks leven netjes en beschaafd, maar als je ziet wat ze delen en liken op facebook :r

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:07

Emmaa_ schreef:
Het feit dat je uberhaupt de drang voelt om je eerste quote te zeggen vind ik al apart genoeg Cer, maar oke, dat is dan mijn fout. Mijn excuses ;)

Wie daar last van heeft? De persoon die ziet dat jij je tas stevig vastpakt als je hem/haar tegenkomt op straat misschien? Dat heeft iemand echt wel door...

Tja dat is dan maar zo. Als ik met mijn Cane Corso van 60 kg door de stad loop, gaat ook iedereen aan de kant en houdt angstvallig zijn kleine hondjes vast, terwijl mijn hond niets doet.
Heb ik daar last van? Nee hoor, en al had ik er wel last van, life is hard, deal with it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:13

Maar dealt jouw hond al jarenlang met systematische onderdrukking? Ik denk het niet namelijk.

Edit: wat een nare denkwijze trouwens. Om altijd maar te denken "eigen probleem, deal with it want ik ga er geen rekening mee houden en er al helemaal niet over nadenken".

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:38

Emmaa_ schreef:
Maar dealt jouw hond al jarenlang met systematische onderdrukking? Ik denk het niet namelijk.

Edit: wat een nare denkwijze trouwens. Om altijd maar te denken "eigen probleem, deal with it want ik ga er geen rekening mee houden en er al helemaal niet over nadenken".

De persoon waarvoor ik mijn tas steviger vast zou houden dealt ook niet met jarenlange systematische onderdrukking.
En ik denk heus altijd niet zo, maar sommige mensen maken serieus overal een probleem van.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:42

Emmaa_ schreef:

Bij sommige blanke mannen hou ik ook mijn tasje wat dichterbij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:43

Riddershow schreef:
Emmaa_ schreef:

Bij sommige blanke mannen hou ik ook mijn tasje wat dichterbij...

Maar dat is echt totaal mijn punt niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:54

Emmaa_ schreef:

Ja, en ook 'ik heb ermee te maken, dus is het niet erg als andere mensen er ook last van hebben.' Ik snap dat niet - als je merkt dat iets vervelend is, dan is dat toch een reden om het te verbeteren?

Diablo schreef:
De persoon waarvoor ik mijn tas steviger vast zou houden dealt ook niet met jarenlange systematische onderdrukking.

Dat ligt eraan. Het is inmiddels toch wel aangetoond dat mensen op grond van hun huidskleur of (vermeende) afkomst of religie wel allerlei nare dingen over zich heenkrijgen. Bijvoorbeeld structureel minder kans om op sollicitatiegesprek of stage te mogen komen, en structureel minder voordeel van de twijfel in allerlei situaties.

Het zijn kleine dingen die allemaal samen een patroon maken. Als die dingen helemaal los van elkaar zouden staan, zou je je schouders erover ophalen. Maar ze staan niet los.

Denk ook aan het verschil tussen plagen en pesten. Een goedmoedig geintje tussen vrienden moet kunnen, dat gaat dan weer eens de een en dan weer eens de andere kant op. Maar heel veel geintjes die altijd maar 1 kant opgaan wordt pesten, zelfs al is ieder los geintje niet iets vreselijks. Het is het steeds terugkerende, en de onmogelijkheid voor de ene partij om te zeggen 'joh, nou is het genoeg geweest, hou nou maar weer even op' dat het tot pesten maakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:06

Mensen zullen dat tasjes principe om verschillende redenen doen:
1) reflex uit daadwerkelijke negatieve levenservaring
2) angst voor het onbekende.
3) aangeleerde angst (het experiment met de apen die elkaar de boom uitmepte zonder te weten waarom).
4) ? Vast nog wel meer redenen...

Dat tweede en derde is irreele angst waar je aan kunt werken, maar anderzijds is het moeilijk. Als iemand namelijk geheel naief met een iedereen is lief blik savonds laat uit de Calland lijn stapt op specifieke stations dan is dat omgekeerd ook onverstandig.
Gezond sceptisch zijn is niets mis mee, maar de grens tussen sceptisch zijn en onbewust discrimineren is erg dun.

Ik vraag me alleen af of het boek niet te eenzijdig is belicht? (nee ik heb het niet gelezen) aangezien ik toch ook wel erg vaak in omgekeerde situaties geweest ben waarin mijn buurtbewoners mij aanstaarden of ik een buitenaardse alien was of zelfs zo ver gingen om mij te verstellen dat ik daar niet thuis hoorde (ehhh excuse me, sorry dat ik blank en vrouw ben en te weinig verdien om leuker te wonen?).
Ik durf wel te twijfelen aan het feit dat enkel blanke mensen die eigenschap zouden hebben. En wat is wit?
Is een portugees wit of zwart?
Russen zijn erg wit, maar ook die worden gediscrimineerd in Europa (en flink ook).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:13

Sizzle schreef:
Ik durf wel te twijfelen aan het feit dat enkel blanke mensen die eigenschap zouden hebben.

Gelukkig stelt niemand dit? :roll:

Maar als iedereen gelijk is in vooroordelen, zijn minderheden toch gewoon simpel cijfermatig steeds de klos.

Dat voorbeeld heb ik al eens gegeven, maar ik geef het nog maar eens: als je een groep hebt met 9 personen wit en 1 persoon zwart, en iedereen uit dagelijks 1 vooroordeel naar een ander (of sluit iemand buiten, of maakt een vervelende opmerking, of behandelt iemand met argwaan), dan heeft een witte persoon 1 negatieve ervaring in de 9 dagen, terwijl de zwarte persoon er 81 keer zoveel heeft, namelijk iedere dag 9 heeft.
Dat dat nogal effect heeft lijkt me duidelijk? 1 vervelende opmerking in de 9 dagen relativeren is bepaald iets anders dan iets iedere dag weer 9 keer te horen krijgen.

Alleen daarom al maakt het zoveel uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:42

Die vraag was aan Emma nav de quite uit het boek dat alle blanke mensen onbewust racist zijn.
Lijkt mij dat het het alle kanten op werkt en niet gelimiteerd is aan kleur aangezien sommige turken blanker zijn dan zuid spanjaarden. Toch zal de turk waarschijnlijk vaker discriminatie ervaren.
Idem dus met Russen, zo wit als wat maar die zijn vaak ook echt kansloos met soliciteren helaas ivm angst voor drank en drugs misbruik.

En inderdaad als je het veel hoort is dat echt niet leuk en voel je ongewenst en daarmee onveilig. En dan zegt degene achter de kassa, let er maar gewoon niet op hoor, ze zijn het gewoon niet gewend. Eh...ik ben hier nog geen 15 km vandaan geboren :=
Mijn man heeft in dezelfde wijk gewoond en heeft snel afgeleerd om je afwijkend te kleden. 1x was hij in pak zijn huis uitgewandeld en is meteen neergeslagen en beroofd. Zijn buurman schoot hem te hulp en zei zeer behulpzaam dat het ook wel dom was om zo opvallend te kleden.
Mijn broer heeft bijna zwarte ogen met hele zware donkere wenkbrauwen, sterk gevormde jukbeenderen en zeer brede schouders. Hij komt niet graag in een stad, het gebeurd te vaak dat hij midden op de dag uitgedaagd wordt om te vechten.
Ik ben me1x echt rot geschrokken toen we een beetje duf in de tram zaten en iemand ineens op 20 cm hem aan begon te schreeuwen of hij even mee naar buiten komt om het uit te vechten, ik dacht echt WTF 8)7 Snapte daarna helemaal waarom hij daar niet wil komen.

Het reageren op het afwijkende zit zo vreselijk diep in de mensheid. Het zou de wereld zoveel mooier maken als het maar een klein beetje minder zou zijn.

Hoe zou de wereld zijn als mensen niet konden zien? Zouden we dan op stem discrimineren, op geur? Op het ritme van je voetstappen? Of zou het probleem gewoon veel kleiner zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:51

Dat zit niet alleen in witte mensen inderdaad, maar de manier waarop het tot uiting komt is heel anders. De witte mens is niet onderdrukt, heeft geen achtergestelde positie in de westerse maatschappij. De machtsverhoudingen liggen dus heel anders. Een person of color kan zeggen dat hij een hekel heeft aan alle witte mensen, maar dat zal nooit dezelfde impact hebben als wanneer een wit persoon zegt dat hij een hekel heeft aan alle people of color.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:11

De witte mens of de westerse mens?
Vallen Turken onder wit of zwart?
Wij hebben een 'zwart' buurkindje maar die is genetisch gezien 'wit'. De combinatie tussen 2 getinte zuid-europeanen is versterkt en het sterk krullende zwarte haar lijkt haast kroes. Nav dit topic vraag ik mij nu af of zij wit of zwart is. Ze komt uit een welvarend western milieu.

Niet omdat ik wil provoceren, ik vind het hele kleurscheiden ongelofelijk moeilijk (ook omdat ik een bijzonder genante gezichtherkenningsafwijking heb waarschijnlijk, ik ben soms echt niet in staat om na een korte ontmoeting te reproduceren of iemand opvallende kenmerken had en stel me dan rustig 2x aandezelfde mens voor :o ).

Acceptatie van gepest is heel erg niet goed, maar anderzijds is het eenvoudiger om re denken: het zit mijn tijd wel uit en dan gewoon maar een straatje om te fietsen of een betere verzekering af te sluiten.

Ik kwam vroeger graag bij een specifiek Turks theehuis/snackbar. Meermaals per jaar was daar wel weer een stuk gevel afgeplakt omdat de wijk erachter veel koerden bevatte. De eigenaar haalde iedere keer weer de schouders op met de mededeling dat het verzekerd was.

Edit: het feit dat me dit haast 20 jaar later nog steeds dwars zit en een gevoel van onrecht geeft geeft waarschijnlijk wel aan dat ik niet zo goed ben in onrecht accepteren. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:37

Je tas wat beter vasthouden als je ongure (mogelijk zwarte) types tegenkomt is ook racisme?

Moet je dan je spullen laten jatten :?

Als ik in Amsterdam loop hou ik ook mn tas stevig vast. Niet omdat ik denk dat alle Amsterdammers tasjesdieven zijn, maar wel omdat daar de kans iets groter is dan in dit boerendorp om beroofd te worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:47

Het punt wat Emmaa daar aanhaalt is vrij complex. Het gaat namelijk niet om gezond sceptisch handelen maar om aangeleerd onterecht handelen.
De grens daartussen is heel dun.

Ik moet nu ook ineens denken aan een gesprek met een collega deze week. Was vroeger een rasechte hippie met kontlang haar en een wereldburger in alle opzichten.
Hij heeft op veel plaatsen gewoond maar van alle plaatsen vond hij Amsterdam het meest bedreigend ondat hij regelmatig met geweld bedreigd werd als hij geen drugs wilde kopen. Zijn uiterlijk vroeg er immers om. Dat is iets wat ik ook vaak hoor van Franse mensen. Op Nederlandse treinstations moeten ze oppassen om niet buitenaf te staan.
En inderdaad is het mij vervolgens zelf overkomen met mijn buitenlandse nummerplaten in mijn eerste auto met afzichtelijke pooiervelgen (ech heel lelijk maar waarschijnlijk vreselijk duur geweest voor de eerste eigenaar). Ik ben toen in de buurt van Rotterdam klem gereden op de snelweg, dat was behoorlijk eng kan ik wel zeggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 07:35

Shadow0 schreef:
Dat ligt eraan. Het is inmiddels toch wel aangetoond dat mensen op grond van hun huidskleur of (vermeende) afkomst of religie wel allerlei nare dingen over zich heenkrijgen. Bijvoorbeeld structureel minder kans om op sollicitatiegesprek of stage te mogen komen

Is dat echt aangetoond, of wordt dat gewoon elke keer geroepen en maar aangenomen dat het de waarheid is? Ik solliciteer al jaren, en krijg keer op keer te horen dat ik 'niet in het profiel pas', en ik ben toch echt niet zwart.
Laatst was er een donkere jongen op tv, die had twee keer dezelfde sollicitatie gestuurd waarvan eentje met een Nederlandse naam en foto van een blanke jongen die volgens hem op hem leek. Maar op zijn eigen foto keek die jongen nogal verbitterd, zag er niet al te verzorgd uit terwijl de blanke jongen op de andere foto er hartstikke vriendelijk en netjes uit zag en strak in een pak op de foto stond.. Logisch dat zo iemand dan wél op gesprek mag. Hij zag dat als discriminatie maar dat was het duidelijk niet. Ik denk dat er heel veel van dat soort gevallen zijn.