Ayasha schreef:Omdat je het niet kan uitsluiten dat die helemaal niks meer mee krijgt. Bovendien is de patiënt niet dood, Hij of zij wordt kunstmatig in leven gehouden na hersendood. Puur theoretisch wórden de organen eigenlijk ook uit levende mensen genomen want: dood mens = dode organen en die zijn niet meer te transplanteren. Maar ik wil niet de indruk geven dat ik denk dat ze iemand die ze niet meer zo zien zitten verlammingsmiddelen geven en maar gaan snijden.![]()
Daar zit je dus wel met ene moeilijke "nuance" tussen "leven" en "leven".![]()
En omdat alles nog werkt (zij het dankzij machines) is er ook een kans dat men nog iets mee krijgt; Het is om die reden dat ik niet begrijp dat de patiënt niet gewoon narcose krijgt. Ze spuiten spierverslappers in, kan je me niet wijsmaken dat ze niet ook nacose en pijnstilling kunnen geven. Als die laatste twee niet nodig zijn dan die verlammingsmiddelen ook niet.
Als je het zo zwart wilt zien: Als ie werkelijk zo dood was zouden ze 'm niet moeten verlammen.
En nee, geen flauwekul over stuiptrekkingen nu want die discussie hebben we al gevoerd en daarover hebben al verschillende bokkers het verschil uit gelegd. Bovendien heb ik een stuiptrekker nog nooit afwerende gebaren weten maken. (Een aantal coma patiënten maken zelfs geen afwerende gebaren.)
Lusitana: Tuurlijk wel: nl dat mensen die er voor gestudeerd hebben, 12 tot 15 jaar, beweren dat ze eigenlijk niet veel weten van de hersenen. Dat maakt het argument "er zijn geen prikkels" ongeloofwaardig en daardoor zijn er geen verdere steekhoudende argumenten nodig: er is nl niks om te argumenteren. Het enige wat je echt kan stellen is dat onze (beperkte) apparatuur, geen prikkels meer kan opvangen. Niet dat er geen meer zijn.
Spierverslappers zijn nodig omdat bij hersendood ook de doorbloeding van de spieren nog intact is. Spiercontractie heeft te maken met influx van natrium, calcium etc, wat nog steeds aanwezig is in het circulerende bloed. En ja, er is natuurlijk een stimulans nodig om de spiercontractie in gang te zetten, maar er lopen een aantal reflexen via spierspoeltjes en het ruggenmerg (wat nog wel intact kan zijn), waardoor je alsnog spiercontracties kan hebben die de operatie hinderen.