Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:27

Schadevergoeding vind ik trouwens ook niet het goede woord. Schade is iets wat je is aangedaan door iemand en waardoor die persoon die schade moet vergoeden. Oid. Ziekte is iets wat je overkomt en waar je geen schuldige voor kunt aanwijzen. Maar goed. Ik denk dat het daarom ook uitkering heer.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:27

Heike schreef:
Emmaa_ schreef:
Maar dit is echt heel persoonsgebonden. Ik kan het me best voorstellen dat mensen er gefrustreerd van raken als ze enorm veel werken, daardoor in een bepaalde schijf van inkomstenbelasting terecht komen en het grootste deel van hun salaris af moeten staan. Mijn vader staat net iets minder dan de helft af, terwijl hij zich echt de naad uit werkt. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die op die manier een aversie creëren tegen anderen die wat hun betreft de hele dag op de bank zitten. Hier in Utrecht heb ik bijvoorbeeld echt slechte associaties met mensen die een bijstandsuitkering krijgen. Zitten er hier genoeg de hele dag voor hun huis onder een partytent halve liters te drinken en zware shag te roken.

Ik snap die frustratie heel goed. Is ook niet leuk om keihard te werken en een ander te zien die niet werkt met iets wat jij ook graag wil.

Maar de groep mensen die een bijstandsuitkering hebben en de hele dag voor hun huis zitten te roken stelt niet de hele groep voor. Ik denk dat het een minderheid is. Natuurlijk is er een groep fraudeurs. Mensen die een uitkering krijgen en er zwart bij verdienen. En die groep zorgen voor frustraties.

Maar ik denk dat de meerderheid niet zo is. Maar dat die kleine groep wel voor veel beeldvorming zorgt.

Dat is ook zo! Het is heel lastig om je niet door dat beeld te laten leiden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:28

Sizzle schreef:
Als ik vrijwilligerswerk ga doen, of gratis stage ga lopen voor ervaring en betere kansen dan stopt mijn ww uitkering omdat ik niet beschikbaar ben voor werk...(weet niet hoe dit in NL zit).

Klopt. Met een beetje slechte wil kun je op hetzelfde moment op je kop krijgen omdat je wel iets doet en omdat je niets doet. Of mag je het ene vrijwilligerswerk niet doen om verplicht iets anders te gaan doen. Dan begint het op pesterij te lijken, en gaat het beslist niet meer om het belang van die persoon of de maatschappij.

Anoniem

Heike schreef:
Schadevergoeding vind ik trouwens ook niet het goede woord. Schade is iets wat je is aangedaan door iemand en waardoor die persoon die schade moet vergoeden. Oid. Ziekte is iets wat je overkomt en waar je geen schuldige voor kunt aanwijzen. Maar goed. Ik denk dat het daarom ook uitkering heer.
Ik denk dat als ons rechtsysteem wat werd aangepast, dit ook zou gebeuren, maar dat is weer een andere discussie.

Tendance

Ik ben ook chronisch ziek, heb een schildklier die niet functioneert, moet gewoon alle bloedonderzoeken en medicijnen zelf betalen, behalve nu dan omdat ik zwanger ben.
Doe ik dit niet en neem ik geen medicijnen, dan wordt het uiteindelijk mijn dood (oeh klinkt best erg zo).
Ik krijg dus niets vergoed en krijg er ook geen uitkering voor.

WAJONG is dus niet voor iedere chronische ziekte. Misschien is de aandoening/ziekte bij zijn naam noemen een betere.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:29

Nee kim, ook dat is te kort door de bocht.
Tot voor kort, zoals Tigear al meldt, werden wajongers dmv subsidie gestimuleerd deel te blijven nemen aan de werkende maatschappij.
Ook mijn werkgever, hoe ironisch, de staat, heeft hier altijd actief aan deelgenomen en ook ik heb dit in mijn teams gestimuleerd. Temeer omdat ik als geen ander weet hoe het is om chronisch ziek te zijn.
Ik vind dat de vergoeding die je krijgt nooit en te nimmer gezien mag worden als een vergoeding voor de ' straf van het leven' die jij hebt gekregen en die wij met ons allen moeten betalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:30

Tendance schreef:
Ik ben ook chronisch ziek, heb een schildklier die niet functioneert, moet gewoon alle bloedonderzoeken en medicijnen zelf betalen, behalve nu dan omdat ik zwanger ben.
Ik bedoel dit niet banketstaaf, maar ligt dit dan niet aan de manier waarop je verzekerd bent?
Mijn uitkering betaald niet mijn ziektekosten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:31

Wat ik trouwens ook steeds zie is dat mensen noemen dat de profiteurs lekker buiten in de zon zitten.
Nu vraag ik mij dus oprecht af: als het mooi weer is, moet ik dan verplicht mijn kopje koffie binnenshuis met gesloten ramen drinken omdat anders de werkenden zich ondergesteld voelen?

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:31

dems75 schreef:
joyenbeau schreef:
Maar bij de kinderarbeid heb je het over het buitenland. Iets wat totaal niet in deze discussie past, aangezien daar ook meestal geen verzorgingsstaat is en veel meer armoede enz.

Dure polissen aan ouderen aansmeren, tjah dan kan je inderdaad wel veel meer bedenken. Dan zou de hele economie niet mogen, het draait namelijk allemaal om geld en dan zou je uitkomen bij het comminisme... dat is toch ook niet wat je wilt.

Deze mensen met de banen smeren oudere dure polissen aan. Toch verdienen ze het geld zelf en niet de gemeenschap door middel van belastinggeld. Het wordt verdiend door het bedrijf en uitbetaald door datzelfde bedrijf. Ik vind dus ook dat dat inderdaad niet erg is.

ehhh....kinderarbeid en buitenland? daar heeft nederland helemaal niets mee te maken volgens jou? iets met vraag en aanbod?

Tuurlijk hebben wij daarmee te maken. Absoluut. Bedoelde meer dat er hier geen kinderarbeid meer plaatsvindt. Je zou dan via een omweg bij uiteindelijk kinderarbeid kunnen komen. Maar dan zijn er nog veel meer dingen te bedenken die van toepassing zijn.

Ik raak eigenlijk een beetje de draad kwijt waar dit nou over gaat. Het gaat zo totaal off-topic.

Ik twijfel aan de hoogte van de uitkeringen, zijn ze niet te hoog? Er kunnen immers paarden van worden onderhouden. Iets wat als zeer luxe mag worden beschouwd. Maar nee daar moeten we niet naar kijken, want er zijn ook mensen aan het werk die via een omweg uiteindelijk tot kinderarbeid uitkomt. Dat is even erg en dus moeten we daar eerst wat aan doen?

Wat denk je dat jij regelmatig koopt. Bananen, kleding, enz. enz.
Ik kan je vertellen, dat is allemaal wel te linken aan geld verdienen via kinderarbeid of boeren die maar heel weinig daarvan krijgen.

Dat kun je veeel lastiger veranderen dan een uutkering in Nederland. Je zal dan echt de hele economie moeten omgooien en daarbij zullen zich dan weer andere problemen voordoen.

Maargoed dat heeft toch niets meer met deze discussie te maken?

Daarom ga ik hier dan ook over ophouden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:32

Yep Sizzle....alleen in de winter buiten zitten....of als het regent.

Ayasha
Blogger

Tendance schreef:
Doe ik dit niet en neem ik geen medicijnen, dan wordt het uiteindelijk mijn dood (oeh klinkt best erg zo).

WAJONG is dus niet voor iedere chronische ziekte. Misschien is de aandoening/ziekte bij zijn naam noemen een betere.

Dat mijn medicijnen terug betaald worden is ook enkel omdat ik op mijn 18 de hoogste verzekering af gesloten heb.

MarlindeRooz

Sizzle schreef:
Wat ik trouwens ook steeds zie is dat mensen noemen dat de profiteurs lekker buiten in de zon zitten.
Nu vraag ik mij dus oprecht af: als het mooi weer is, moet ik dan verplicht mijn kopje koffie binnenshuis met gesloten ramen drinken omdat anders de werkenden zich ondergesteld voelen?

vooruit... Maar alleen huismerk filterkoffie en geen senseo of vers gemalen hoor. :n

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:33

Tendance schreef:

Wedeom compleet eens. Naast mijn MS en alvleesklier aandoening ben ik zelfstandig. Betaal ik elke maand minimaal 8k aan belastingen en wat krijg ik als ik eindelijk zou besluiiten het bijltje erbij neer te gooien? Niks......behalve een plaatsje naast Tendance denk ik

Anoniem

Sizzle schreef:

Ik heb het niet over profiteurs die met lekker weer af en toe lekker buiten zitten met een kopje koffie. Ik heb het over een volledige buurt waar dag in dag uit (zelfs met slecht weer) mensen onder partytenten voor de deur zitten alcohol te drinken en peuken te roken. Deze mensen zijn er ook behoorlijk vocaal over dat ze trots zijn op hun uitkering.

Ayasha
Blogger

MarlindeRooz schreef:
Sizzle schreef:

vooruit... Maar alleen huismerk filterkoffie en geen senseo of vers gemalen hoor. :n

:D beetje zand ipv koffie, dan ist ook bruin, en geen melk en suiker natuurlijk.

Je verdient ook in verhouding he kriel. Die 8k betaal je niet voor 800 euro per maand.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-05-15 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:34

Sizzle schreef:

Het liefst wel ja, met je kop onder de dekens :p

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:34

KoudbloedKim schreef:
Tendance schreef:
Ik bedoel dit niet banketstaaf, maar ligt dit dan niet aan de manier waarop je verzekerd bent?

Nee, ik ben zeeeeeeeer goed verzekerd, maar deze NOODZAKELIJKE medicatie wordt niet vergoed!
Bij geen enkele maatschappij. Ben 4 sterren verzekerd bij Zilveren Kruis. Iedere verzekering wil me nog steeds wel hebben, omdat ik dit deel toch zelf moet betalen.

En nee, het dekt je ziektekosten niet, dus is het geen schadevergoeding voor je aandoening, anders had ik vast ook wel iets gekregen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:35

Ayasha schreef:
Tendance schreef:

Dat mijn medicijnen terug betaald worden is ook enkel omdat ik op mijn 18 de hoogste verzekering af gesloten heb.

Helaas vallen deze medicijnen binnen geen enkele verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:35

Tendance schreef:
[naam] schreef:

Nee, ik ben zeeeeeeeer goed verzekerd, maar deze NOODZAKELIJKE medicatie wordt niet vergoed!
Bij geen enkele maatschappij. Ben 4 sterren verzekerd bij Zilveren Kruis. Iedere verzekering wil me nog steeds wel hebben, omdat ik dit deel toch zelf moet betalen.
Dat is raar...

Heike
Mede-oprichtster

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:36

Dat is helemaal achterlijk Tendance. En een hele andere discussie helaas.

Janneke2

Tendance schreef:

Uitkeringgen zijn er voor mensen die vanwege ziekte etc niet kunnen werken.
Heel rot, dat je schildklier is gestopt, maar in de 21ste eeuw krijg je pillen (of andere dokters/apothekersdingen) en kun je verder gewoon vrijwel alles.

Ayasha
Blogger

Tendance schreef:
Ayasha schreef:
[quote=tendance]

Helaas vallen deze medicijnen binnen geen enkele verzekering.

kan enkel zeggen dat dat schandalig is.

Kriel

Dat is niet raar, dat is hoe het werkt....
Ik betaal mijn wekelijkse injecties ook gewoon zelf....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:37

Kriel schreef:
Tendance schreef:

Wedeom compleet eens. Naast mijn MS en alvleesklier aandoening ben ik zelfstandig. Betaal ik elke maand minimaal 8k aan belastingen en wat krijg ik als ik eindelijk zou besluiiten het bijltje erbij neer te gooien? Niks......behalve een plaatsje naast Tendance denk ik

Ik heb wel een heel mooi plaatsje hoor!
En ach die medicatie is zo duur nog niet, maar het gaat om het principe van schadevergoeding.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:37

Ik ben een "uitkeringstrekker".
Ik heb een WIA uitkering, kan daar echt geen paard van betalen, heb ook niet de energie en lichamelijke conditie voor een eigen paard. Mijn man werkt 50/70 uur per week en samen met mijn uitkering kunnen we daar prima van leven. We komen als gezin niets tekort, maar een paard kunnen wij niet bekostigen. Hoeft ook niet want ik ben erg tevreden zo.

Als iemand een paard kan betalen en onderhouden moet hij/zij dat doen en daar lekker van genieten. Ik kan mezelf daar niet druk om maken, of het nu betaald wordt van een WIA, WW, Wajong, een "nuttige" of niet "nuttige" baan.

Wat je ook doet of niet doet, mensen hebben toch een oordeel en een mening.
Het is vaak zo makkelijk oordelen, zonder het hele verhaal te kennen.