Duits passagiers vliegtuig neergestort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 07:53

_Nelleke_ schreef:
Nikass schreef:
Nelleke er is toch helemaal niets bekend over om wat voor aandoening het gaat?
Daar kun je dus ook nog geen conclusies uit trekken.

Nee dus vind ik het raar dat er direct vanuit is gegaan dat hij het opzettelijk heeft gedaan.

Maar ik bedoel dat jij schrijft over "zijn neurooogische/psychiatrische achtergrond", maar daar weet je toch helemaal niks vanaf?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 07:55

purny schreef:
Artsen hebben een medisch beroepsgeheim. Zouden ze het aan de werkgever melden dan schenden ze hem. Ik vermoed dat de artsen liever hun baan hebben willen houden. Maar daar is het nu te laat voor.
Wat ik me nu dus afvraag is of ze vervolgd kunnen worden voor nalatigheid.

Je hebt ook een burgerplicht. Ik werk voor justitie en heb als zodanig ook beroepsgeheim. Maar als een cliënt mij in vertrouwen vertelt dat hij iemand gaat vermoorden gaat mijn burgerplicht voor mijn beroepsgeheim, en ga ik dat dus melden.

Ladymadonna: nee tuurlijk niet. Maar als zijn arts een briefje heeft geschreven dat hij niet mag werken neem ik wel aan dat de arts weet om wat voor werk het gaat. En dat briefje zal ook niet alleen in het belang van de patiënt geschreven zijn.

Briiet

Re: Duits passagiers vliegtuig neergestort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 08:23

Wat verschrikkelijk

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:56

@nikass: dus hoe zit het met je geheimhoudingsplicht die je bij begin aangaat en het melden van zo'n delict?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:48

Ik word helemaal naar van het nieuwsbericht op de vorige pagina...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:51

Nikass schreef:
purny schreef:
Artsen hebben een medisch beroepsgeheim. Zouden ze het aan de werkgever melden dan schenden ze hem. Ik vermoed dat de artsen liever hun baan hebben willen houden. Maar daar is het nu te laat voor.
Wat ik me nu dus afvraag is of ze vervolgd kunnen worden voor nalatigheid.

Je hebt ook een burgerplicht. Ik werk voor justitie en heb als zodanig ook beroepsgeheim. Maar als een cliënt mij in vertrouwen vertelt dat hij iemand gaat vermoorden gaat mijn burgerplicht voor mijn beroepsgeheim, en ga ik dat dus melden.

Ladymadonna: nee tuurlijk niet. Maar als zijn arts een briefje heeft geschreven dat hij niet mag werken neem ik wel aan dat de arts weet om wat voor werk het gaat. En dat briefje zal ook niet alleen in het belang van de patiënt geschreven zijn.

Ik denk dat het een 'Krankschreiben' is geweest, die heb je hier nodig als je ziek thuis bent. Krijgt mijn man ook altijd, er wordt nooit gevraagd wat voor werk hij doet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:56

purny schreef:
@nikass: dus hoe zit het met je geheimhoudingsplicht die je bij begin aangaat en het melden van zo'n delict?

Ik heb het in de praktijk nog niet meegemaakt, op mijn werk is de afspraak dat je in zo'n geval even overlegt met je leidingevende. Een collega van mij heeft wel een keer zijn cliënt aangegeven, toen hij deze zag op opsporing vrrzocht. Er zijn redenen omwille van veiligheid en als je in gewetensnood komt, om dingen te vertellen. Dat doe je natuurlijk alleen aan de desbetreffende instantie en niet meer informatie dan nodig.
Bij artsen ligt het misschien nog iets anders dat weet ik niet. Maar stel dat je als psychiater zou weten dat iemand gaat vliegen terwijl hij hiertoe niet capabel is op dat moment, dan wil je uiteraard niet op je geweten hebben dat je dat misschien had kunnen voorkomen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:29

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:16

Vreselijk gewoon

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:21

Die man [Co-Piloot] was dus Psychotisch,das duidelijk.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:09

Het is hem in ieder geval gelukt.. -O-

Vraag me alleen wel af, hoe serieus het verhaal genomen is, de krant verdraaid soms een hoop dingen, en er zijn ook juist nabestaanden die een leuk verhaaltje kunnen verzinnen om zo ook aandacht te krijgen. Is het al nagetrokken wat zij (z'n ex vriendin) heeft gezegd, of word er zonder pardon gelooft wat zij zegt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:21

De Bokkers die vinden dat de artsen hun medisch beroepsgeheim hadden moeten schenden, trekken die nog ergens een grens? Bij het soort beroep of het soort ziekte/afwijking/beperking? En de gevolgen als een arts zijn beroepsgeheim schendt, voor wie zijn die? De gevolgen voor arts en de gevolgen voor de cliënt? Het beroepsgeheim is er niet voor niets, zonder beroepsgeheim zullen velen mensen zich niet laten behandelen, immers de gevolgen kunnen zeer groot zijn. Maar vooral de grens (wanneer en bij wat moet gemeld worden) is zeer moeilijk te bepalen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:33

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:10

Electra63 schreef:
De Bokkers die vinden dat de artsen hun medisch beroepsgeheim hadden moeten schenden, trekken die nog ergens een grens? Bij het soort beroep of het soort ziekte/afwijking/beperking? En de gevolgen als een arts zijn beroepsgeheim schendt, voor wie zijn die? De gevolgen voor arts en de gevolgen voor de cliënt? Het beroepsgeheim is er niet voor niets, zonder beroepsgeheim zullen velen mensen zich niet laten behandelen, immers de gevolgen kunnen zeer groot zijn. Maar vooral de grens (wanneer en bij wat moet gemeld worden) is zeer moeilijk te bepalen.

Dat is zeker zo en daarom moet je zo'n beslissing niet in je eentje nemen, maar met collega's overleggen. En het gaat natuurlijk om een bijzondere situatie. Als die man postbezorger was geweest hadden we het natuurlijk nergens over.
Daarnaast heb ik het hypothetisch gesteld: "als de arts wist dat betrokkene wel wilde gaan werken terwijl hij daar niet toe in staat was..."
Ik weet niet óf de arts dit wist.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:18

Je kan de bewijslast ook omdraaien: je komt alleen maar het vliegtuig in na een doktersverklaring. Dan kan de piloot zelf kiezen of dat die de verklaring ook wil laten zien. Of er is een afspraak met de piloot dat de arts bepaalde medische gegevens aan de maatschappij mag geven. Als de piloot dat niet wil, hoeft hij ook niet te komen werken. Iets complexer, weet ook niet of het werkt.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:22

Als je in Duitsland ziek bent dan ga je langs de arts voor een Krankmeldung.
Dit papiertje geef je af op je werk.
De arts bepaalt ook voor hoelang je ziek wordt geschreven.

De co- piloot heeft dus (waarschijnlijk) zelf een afspraak met een arts gemaakt anders had hij geen krankmeldung gehad.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:24

Iedereen kan nu wel roepen; die artsen hadden aan de bel moeten trekken, maar wie zegt dat zijn arts wist dat hij piloot was? Of wie weet heeft hij gezegd dat hij volledig ziek thuis zat.
Alsof artsen automatisch weten wat voor werk je doet. En daar ten alle tijden een eerlijk antwoord op krijgen als wel naar beroep gevraagd wordt.
Die gek zal heel goed geweten hebben dat hij het risico liep zn baan kwijt te raken als bij de werkgever bekend zou worden dat hij psychische en of lichamelijke problemen had, dus weet jij veel wat voor beroep hij door gegeven heeft aan zn arts.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:18

xxCYNNxx schreef:
Iedereen kan nu wel roepen; die artsen hadden aan de bel moeten trekken, maar wie zegt dat zijn arts wist dat hij piloot was? Of wie weet heeft hij gezegd dat hij volledig ziek thuis zat.
Alsof artsen automatisch weten wat voor werk je doet. En daar ten alle tijden een eerlijk antwoord op krijgen als wel naar beroep gevraagd wordt.
Die gek zal heel goed geweten hebben dat hij het risico liep zn baan kwijt te raken als bij de werkgever bekend zou worden dat hij psychische en of lichamelijke problemen had, dus weet jij veel wat voor beroep hij door gegeven heeft aan zn arts.

In Duitsland is het zo dat als je je ziek wil melden je een verklaring van een dokter nodig hebt. Ik zou het dan ook eigenlijk logischer vinden dat de arts in zo'n geval de ziekmelding doorgeeft aan het bedrijf ipv dat je een briefje krijgt met verklaring die je vervolgens zelf moet indienen bij je bedrijf. Enfin, ik denk dat het in dat geval weinig geholpen zou hebben als ik eerlijk ben. De ex van Andreas heeft ook al aangegeven dat hij verschikkelijk goed was in het zichzelf beter voordoen dan hij daadwerkelijk was. Dan zou je moeten zeggen dat iemand zodra er een psychisch probleem is geen piloot meer zou mogen zijn. Dat lijkt me vrij onmogelijk, een depressie kan b.v. iedereen gebeuren en als iemand écht kwaad wil is er eigenlijk altijd wel een weg te vinden.
Kortom; ik denk dat deze man niet te stoppen geweest zou zijn. Had hij niet een vliegtuig tegen een berg geparkeerd, dan had hij wel een andere manier gevonden denk ik zo.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:53

Ja dat van die verklaring zag ik later ook.
Maakt het dan idd logischer dat het bedrijf ook wordt ingelicht. Maar ik begreep dat hij zelf naar een arts is gestapt en niet vanuit het bedrijf uit er heen is gestuurd. In zo'n geval wordt werkgever niet door de arts ingelicht, maar wordt verwacht dat de werknemer dit zelf doet. Althans wel zo in Nederland.
En idd wat je verder zegt in je post speelt ook nog eens mee. Ben het daar dan ook zeker mee eens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:12

Murthul schreef:
xxCYNNxx schreef:

In Duitsland is het zo dat als je je ziek wil melden je een verklaring van een dokter nodig hebt. Ik zou het dan ook eigenlijk logischer vinden dat de arts in zo'n geval de ziekmelding doorgeeft aan het bedrijf ipv dat je een briefje krijgt met verklaring die je vervolgens zelf moet indienen bij je bedrijf. Enfin, ik denk dat het in dat geval weinig geholpen zou hebben als ik eerlijk ben. De ex van Andreas heeft ook al aangegeven dat hij verschikkelijk goed was in het zichzelf beter voordoen dan hij daadwerkelijk was. Dan zou je moeten zeggen dat iemand zodra er een psychisch probleem is geen piloot meer zou mogen zijn. Dat lijkt me vrij onmogelijk, een depressie kan b.v. iedereen gebeuren en als iemand écht kwaad wil is er eigenlijk altijd wel een weg te vinden.
Kortom; ik denk dat deze man niet te stoppen geweest zou zijn. Had hij niet een vliegtuig tegen een berg geparkeerd, dan had hij wel een andere manier gevonden denk ik zo.

dan had hij misschien een touw gepakt en waren de andere 149 gewoon nog in leven...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:27

joostvangestel schreef:
Je kan de bewijslast ook omdraaien: je komt alleen maar het vliegtuig in na een doktersverklaring. Dan kan de piloot zelf kiezen of dat die de verklaring ook wil laten zien. Of er is een afspraak met de piloot dat de arts bepaalde medische gegevens aan de maatschappij mag geven. Als de piloot dat niet wil, hoeft hij ook niet te komen werken. Iets complexer, weet ook niet of het werkt.

Maar hoe vaak moet je zo'n verklaring laten zien?

xxCYNNxx als een arts verklaard dat iemand niet kan werken dan neem ik aan dat hij weet wat voor werk zijn patiënt doet, anders kan hij daar toch niets over zeggen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:33

Zeker, maar er zijn zoveel beroepen op te noemen waarbij goed zicht en mentale stabiliteit belangrijk zijn. En dan met name die laatste is er natuurlijk een waarbij je al snel 100 % thuis zit.
Kan in dat laatste geval ook een schoonmaakster zijn of een fabrieksarbeider.....om maar even 2 beroepen op te noemen die compleet aan de andere kant van de scale staan. Maar waarbij het nog steeds van belang is dat jij niet met zware depressieve gedachten rondloopt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:39

Want een schoonmaakster of fabrieksarbeider kan zomaar 150 mensen de dood in jagen?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:41

Nikass schreef:
joostvangestel schreef:

Maar hoe vaak moet je zo'n verklaring laten zien?

xxCYNNxx als een arts verklaard dat iemand niet kan werken dan neem ik aan dat hij weet wat voor werk zijn patiënt doet, anders kan hij daar toch niets over zeggen?

Maar in Duitsland maakt de patiënt een afspraak met de arts, waarna de arts hem/haar ziekschrijft en de patiënt een geel briefje meekrijgt welke op het werk moet worden afgegeven.
Dit is het bewijs dat de werknemer/ster bij de arts was en tot een bepaalde datum is ziekgeschreven.

Maar als je met zulke gedachten rondloopt (mocht het kloppen) waarom ga je dan naar een arts en laat je je ziekschrijven.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:42

geerke schreef:
Murthul schreef:

dan had hij misschien een touw gepakt en waren de andere 149 gewoon nog in leven...

Hij schijnt gezegd te hebben dat hij iets zou doen waardoor de hele wereld over hem zou praten (of iets in die trant), met jezelf ophangen bereik je dat effect niet. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het verschrikkelijk wat er is gebeurd en denk zeker dat er procedures verzonnen kunnen worden waardoor de kans dat zoiets gebeurt nog kleiner word, maar ik denk gewoon dat dit niet voorkomen had kunnen worden, ik denk dat als dit 'm niet was gelukt dat hij dan wel iets anders had verzonnen.