12 doden in Parijs na aanslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: 12 doden in Parijs na aanslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:40

De bijbel staat net zo vol met dit soort domme regels.

Hier een super interessant verhaal van een man die allerlei (sociale) experimenten doet. Voor 1 van die experimenten heeft hij een jaar lang volgens de regels van de bijbel geleefd:

http://www.ted.com/talks/a_j_jacobs_yea ... anguage=en

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:42

LadyMadonna ik heb je link gelezen. Komt deze link van een pagina gelezen door moslims? Dat is me niet helemaal duidelijk. Ik vind het wel interessant als dit zo zou wezen.

Daarnaast is interpretatie quotes aanhalen van of uit bijbel, koran, tora en andere religieuze boeken altijd riskant. Kijk nu alleen naar de bijbel. Het oude testament kan er ook wat van met zijn strenge straffende Jahweh. Als je dan wilt citeren vanuit de evangeliën kom je vooral de boodschap van liefde tegen die Christus wilde uitdragen.
Daarmee wil ik dus zeggen dat je altijd citaten kunt vinden om je eigen gelijk of mening aan te tonen. Ik weet niet of het verstandig is om deze discussie die kant uit te laten gaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:42

Vandaar ook dat ik er van overtuigd ben dat alle religies eigenlijk dezelfde zijn; Dat één iemand zulke idiote dingen kan bedenken is al heel wat, maar dat er meerdere mensen zijn die bijna dezelfde achterlijke regeltjes bedacht hebben... Onmogelijk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:46

Dat was gewoon het niveau van wetten regels normen en waarden in de tijd dat die boeken geschreven zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:49

Ach BaileyMix ik heb me altijd erg verdiept in religie verhalen en geschiedenis en vaak zitten achter deze verhalen hele andere verhalen en allerlei lagen. Dat maakt het vaak ook zo lastig. Het is te gemakkelijk om dit weg te zetten als "dezelfde achterlijke regeltjes". Dat maakt dit soort discussies ook vaak zo lastig vandaar dat ik ook een poging doe om het onderwerp weer terug te brengen naar de aanslag van drie dagen geleden en de toestanden er na.
Vandaar dat ik zelf probeer om vanuit verbinding met ons allemaal ongeacht seksuele voorkeur, wel of niet religieuze achtergrond dit samen met elkaar met opgeheven gemoed en gaan voor vrede, democratie, vrijheid van meningsuiting tegemoet te treden. Zodat juist dat wat geprobeerd wordt door de terroristen niet gebeurd. Dat gevoel en die manier van mee omgaan is wat we hier met elkaar doen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:55

daar heb je gelijk in idd pien_2010
hopelijk lukt het ons de angst aan de kant te zetten en die vrijheid en democratie in zijn waarden na te streven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:57

Pien, dat weet ik niet....

Betreft liefde etc in de bijbel.... Daar kunnen ze er (ook) wat van: http://www.debijbelzegt.nl/geweld.htm

Ik hang geen enkele religie aan, maar vind het altijd wel interessant

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:01

Dat is precies wat ik betoog LadyMadonna dat je heel erg moet oppassen met wat je wilt citeren uit deze boeken. Lees mijn stukje nog maar eens over. Je kunt zowel in de bijbel prachtige liefdevolle citaten vinden, citaten die zelfs zeer erotisch getint zijn (denk aan het Hooglied!) , tot gruwelijke citaten.
Ik denk in deze discussie dat we die weg niet op moeten willen gaan.
Het is dat wat Aria_zz zo terecht en mooi zegt: "hopelijk lukt het ons de angst aan de kant te zetten en die vrijheid en democratie in zijn waarden na te streven". Dat moeten we nu met elkaar laten zien is mijn stellige overtuiging.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:08

LadyMadonna schreef:
Pien, dat weet ik niet....

Betreft liefde etc in de bijbel.... Daar kunnen ze er (ook) wat van: http://www.debijbelzegt.nl/geweld.htm

Ik hang geen enkele religie aan, maar vind het altijd wel interessant

Ten eerste zijn bijna al die stukjes uit het Oude Testemant gepakt, Christenen leven niet volgens het Oude Testament, dan zouden ze namelijk ook geen varkensvlees mogen eten bijv. Joden doen dit wel, voor zo ver ik weet. Het oude testemant heeft echter wel waardevolle verhalen voor Christenen.

En dan zie ik er 1 die wel uit het Nieuwe Testament komt, is die volledig uit zijn verband gerukt :')
(Mattheüs 14:8-11) En zij, te voren onderricht zijnde van haar moeder, zeide: Geef mij hier in een schotel het hoofd van Johannes den Doper.................. en onthoofdde Johannes in den kerker. En zijn hoofd werd gebracht in een schotel, en het dochtertje gegeven; en zij droeg het tot haar moeder.
Dit is de wens van die Goddeloze en best zieke vrouw waarvan ik haar naam even ben vergeten :')
Dat is gewoon een verhaal met als 'bad guy' die vrouw die dus het hoofd van Johannes de Doper wilde. Dat is niet iets wat in naam van God of Jezus ofzo moest gebeuren, juist niet :')

Ik weet niet wat je hier precies mee wil zeggen, maar misschien eerst wat meer kennis van zaken vergaren voordat er dit soort links bij gehaald gaan worden. Indien je er alleen maar mee wilde aantonen dat er nare verhalen etc in de Bijbel staan, dat klopt, en dan heb ik niks gezegd :+

Verder ben ik het wel eens met pien :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:18

Ik heb het nergens over christenen thesserd, ik heb het over de bijbel. En volgens mij weet jij niets van mijn kennis af.

Ik bedoel aan te geven dat er in elk religieus boek goede en slechte dingen staan. Het is aan diegene die volgens die leer leven hoe ze dat interpreteren.
Maar ik vind het zeer onterecht om de bijbel al boek van de liefde en de Koran als boek van geweld/haat neer te zetten. Zo zwart-wit is deze hele materie niet.
Het is niet "wij" en "hun", het is wij allemaal, met helaas een paar losgeslagen idioten.

Die losgeslagen idioten heb je ook weer overal, ongeacht religie, kleur, afkomst, nationaliteit, politieke voorkeur, etc.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:23

dat is idd exact zo LadyMadonna,
jammer dat door die idioten een krant als Charlie Hebdo daarvoor een redactie moet verliezen en er zoveel mensen mee geraakt zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:24

Overigens, om nog even terug te komen op vrijheid van meningsuiting. Een groot en belangrijk goed, maar geen excuus om geen rekening met elkaar te houden. En dat zie je imo in de huidige maatschappij wel steeds vaker. Mensen zijn hard, grof, provocerend...."omdat het hun mening is".
Ik denk dat je ook prima je mening kunt hebben zonder hard, grof of provocerend te zijn.

"Wat vind je van mijn nieuwe jas?"
Wat een afgrijselijk ding!
Of
Niet mijn smaak....

Waarom moet men dan toch perse optie 1 zeggen? Wetend dat ze een ander (die ontzettend blij is met zijn nieuwe jas) daarmee kwetsen? "Omdat het hun mening is", en dat is tegenwoordig, helaas, belangrijker dan rekening met een ander houden.

Imo wordt er misbruik gemaakt van vrijheid van meningsuiting.

Maar, just for the record, dat mag geen excuus zijn om tot geweld over te gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:32

LadyMadonna schreef:
Maar ik vind het zeer onterecht om de bijbel al boek van de liefde en de Koran als boek van geweld/haat neer te zetten. Zo zwart-wit is deze hele materie niet.
Het is niet "wij" en "hun", het is wij allemaal, met helaas een paar losgeslagen idioten.

Even voor alle duidelijkheid, om geen misverstanden te krijgen over mijn posts!

Als je mijn posts goed leest dan zeg ik dat je in alle religieuze boeken stukken kunt lezen over liefde, geweld etc. Naar gelang men wilt kun je citaten pakken om eigen meningen te onderbouwen. Ik heb de tegenstelling "liefde in de bijbel en de koran boek als geweld en haat absoluut niet gebruikt" .
Ik heb inhoudelijk niet uit de tora of koran zaken aangehaald omdat ik daarvoor niet goed genoeg thuis ben in deze boeken.
Dat is de reden dat ik enkel over de bijbel sprekende gezegd heb dat je in het Oude testament de meest vreselijke zaken kunt vinden terwijl in het nieuwe testament ook zaken als liefde aan bod komen. Tevens pleit ik ervoor om de discussie niet de kant op te laten gaan van het bespreken van zaken uit welk religieus boek dan ook omdat we ons dan op een hellend vlak gaan bewegen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:38

Mijn post is in het algemeen bedoelt pien, anders had ik je wel gequote :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:57

LadyMadonna schreef:
Ik denk dat je ook prima je mening kunt hebben zonder hard, grof of provocerend te zijn.

"Wat vind je van mijn nieuwe jas?"
Wat een afgrijselijk ding!
Of
Niet mijn smaak....

Waarom moet men dan toch perse optie 1 zeggen? Wetend dat ze een ander (die ontzettend blij is met zijn nieuwe jas) daarmee kwetsen? "Omdat het hun mening is", en dat is tegenwoordig, helaas, belangrijker dan rekening met een ander houden.

Volgens mij niet hoor, maar het gaat hier niet om koetjes en kalfjes in het dagelijks leven maar om al dan niet politieke spotprenten. Spot en humor zijn menselijke manieren om spanning aan het licht te brengen juist zodat het zonder fysiek geweld tóch kan worden aangekaart.

In een gezellig samenzijn van mensen zie je vaak dat, als de spanning toeneemt in bijvoorbeeld een discussie of omdat er gesproken wordt over iets dat mensen bang maakt - zoals oorlog of de heersende macht-, er een speelse grap wordt gemaakt waardoor er door om de situatie te lachen de spanning weer afneemt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:46

LadyMadonna schreef:
Mijn post is in het algemeen bedoelt pien, anders had ik je wel gequote :)

Dank je wel voor deze reactie zodat dit duidelijk is voor onze discussie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:29

Geabonneerd ben ik op de artikelen van "For a change". Regelmatig ontvang ik deze artikelen in mijn mailbox zo ook vandaag.

Boven het echte artikel stond als inleiding onderstaand stukje naar aanleiding van de gebeurtenissen in mijn land. Het is een reflexie op deze gebeurtenis van deze schrijfster en daarmee raakte ze me zeer.
Dus heb ik haar toestemming gevraagd of ik dit mag plaatsen hier op dit Bokt forum in onze discussie topic.

Haar antwoord is:
"Ik lees je mail terwijl ik met mijn kinderen in het Anne Frankhuis ben, heel symbolisch Ik voel me vereerd als je mijn tekst gebruikt. Ik was bij het schrijven mede geïnspireerd door jouw mail en dat je je zo uitsprak".

In mijn mail naar haar heb ik de tekst in het Frans en NL geplaatst de tekst die ook in onder mijn onderschrift staat.

Dus hier een persoonlijke reflexie van de schrijfster als inleiding op haar artikel reeks van deze keer en die ik zelf weer heel inspirerend vindt en erg vind passen in ons gesprek met elkaar over deze gebeurtenissen.

Ze schrijft:

"Ik heb de afgelopen dagen veel nagedacht over de kracht van het vrije woord en de waarde van spot en humor. Ik realiseerde me hoe deze zaken bijdragen aan een nog hoger doel: het onderhouden van onze permanente twijfel. Want is het totaal ontbreken van twijfel niet een belangrijk kenmerk van extremisme en fundamentalisme?

Maar dat is makkelijk gezegd. Voor het @rtikel van deze maand had ik een vraag gekozen die mijn eigen zakelijke bestaansrecht raakt, en het zelfs maar uitspreken van twijfel daarover voelde ongemakkelijk. Kun je nagaan hoe het voelt als twijfel gericht wordt op de grote vragen van het leven, en de uitkomst daarvan ontwrichtender is dan mijn antwoord hieronder.

De ongemakkelijkheid die we voelen als we twijfel toelaten is de onontkoombare prijs die we betalen voor een menswaardige samenleving. Om te voorkomen dat we haat gaan zaaien moeten we twijfel blijven zaaien. Het vrije woord en de satire zijn manieren om twijfel te zaaien bij een ander; zelfspot en zelfreflectie zijn de manier om twijfel te zaaien bij jezelf. Het één kan niet zonder het ander. Door twijfel te stimuleren bij anderen zonder ook naar jezelf te kijken, zet je jezelf net zozeer aan de zijlijn als door alleen aan zelfreflectie doen zonder ook de mensen om je heen voortdurend te prikkelen om hun overtuigingen ter discussie te stellen."

Ik wens ons dus veel gedeelde twijfel toe".

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:42

Want is het totaal ontbreken van twijfel niet een belangrijk kenmerk van extremisme en fundamentalisme?

Goed stuk pien_2010. Vooral het bovenstaande.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:26

LadyMadonna schreef:
Ik heb het nergens over christenen thesserd, ik heb het over de bijbel. En volgens mij weet jij niets van mijn kennis af.

Ik bedoel aan te geven dat er in elk religieus boek goede en slechte dingen staan. Het is aan diegene die volgens die leer leven hoe ze dat interpreteren.

Die losgeslagen idioten heb je ook weer overal, ongeacht religie, kleur, afkomst, nationaliteit, politieke voorkeur, etc.

Je snapt mijn punt niet :') er staan toch ook vreselijke dingen in boeken over de WO2 bijv? Er is een verschil tussen verhalen/geschiedenis en leefregels. De site die jij aanhaalde staat vol met stukjes verhalen/geschiedenis. Wat niks te maken heeft met het 'prediken' zoals die site beweert.

Ik weet inderdaad niks over jouw kennis, maar dat stukje over Johannes zijn hoofd bijv. is een heel bekend verhaal wat alle christenen kennen, zo'n verhaal die je op de basischool al hoort :P daarom vind ik het bijzonder dat ze dat stuk er op zo'n manier uitgehaald hebben als 'bijbelse leer' op die site. Dat hebben ze dus helemaal fout, en nee er zijn zelfs niet mensen die dat anders kunnen interpreteren :') dat getuigt van gebrek aan kennis bij de maker van de website. Misschien zou je het gehele verhaal eens moeten lezen, dan snap je precies wat ik bedoel.

Om het te vereenvoudigen, dat is net als dat een Jood een boek schrijft over de WO2 met daarin een hoofdstuk over hoe een gestoorde Duitse officier het hoofd van een joodse gevangene genaamd Johannes wil hebben. Vervolgens gaat iemand dit citeren: 'hak het hoofd van Johannes af en geef mij zijn hoofd op een bord'. De Joodse schrijver vind dit natuurlijk verschrikkelijk, net zoals dat de schrijver van dat verhaal in de bijbel dat verschrikkelijk vond dat dat gebeurde, dat was niet iets naar de wil van god ofzo hoor...:+ maarja, dit gaat offtopic zo, vind het enorm storend als mensen verkeerde voorbeelden aannemen wat gewoon feitelijk incorrect is :')

Interessant Pien, zo had ik er nog nooit naar gekeken maar dat is idd wel waar. Ik zou zeggen, iedere gelovige twijfelt wel eens, sommigen misschien inderdaad toch niet, wat dan eerder gevaarlijk is dan goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:31

Thesserd. De hele bijbel, ook het nieuwe testament, is om te beginnen heel vrouw onvriendelijk(keurt verkrachting goed) en staat vol met het prediken van geweld.

Een boek over de WOII zal altijd uitkomen op het punt geweld.
Alleen tja,...WOII is wel echt gebeurt en een boek daarover gaat zich niet over gedragsregels.

De bijbel is een religieus boek en gaat over geloof. En er zijn mensen die zeggen te leven naar het woord van God. Nou,...ik hoop toch echt van niet.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:21

fransje23 schreef:
Thesserd schreef:
Ik zag net nog weer iemand 'Jezus' gebruiken in zijn reactie op Bokt... Niemand die er van op kijkt. Wat dat betreft hebben deze Moslims nog een lange weg van acceptatie en tolerantie te gaan :+

Hier op Bokt reageert misschien niemand op dat 'Jezus ' maar ik ken in het echte leven wel mensen die zich daar erg aan storen. Die omringen zich ook meestal met gelijkgestemden, voorkomt irritatie.

Ik ben niet gelovig, maar probeer wel het woord "Jezus" of "Ohmijngod" of "G*dverdomme" te vermijden. Ik vind het onrespectvol. Het floept er wel eens uit, maar doe wel mijn best het niet te zeggen. Vooral als ik bij een paar vriendinnen ben die geloven. Ze zeggen er niets van als ik het zeg, maar het word wel gewaardeerd als ik dat niet doe. Heb het er wel voor over. Beetje tolerantie naar elkaar.

Ik ken veel gelovige mensen, christen en moslim. Veel daarvan leven naar het woord van god.. Maar wel zoals zij het zelf hebben geïnterpreteerd.. En dat is vooral liefde voor iedereen en respect. Als je letterlijk naar de bijbel of de koran moet leven, oef.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:23

ElineS schreef:
Ik ben niet gelovig, maar probeer wel het woord "Jezus" of "Ohmijngod" of "G*dverdomme" te vermijden. Ik vind het onrespectvol. Het floept er wel eens uit, maar doe wel mijn best het niet te zeggen. Vooral als ik bij een paar vriendinnen ben die geloven. Ze zeggen er niets van als ik het zeg, maar het word wel gewaardeerd als ik dat niet doe. Heb het er wel voor over. Beetje tolerantie naar elkaar.

Ik ken veel gelovige mensen, christen en moslim. Veel daarvan leven naar het woord van god.. Maar wel zoals zij het zelf hebben geïnterpreteerd.. En dat is vooral liefde voor iedereen en respect. Als je letterlijk naar de bijbel of de koran moet leven, oef.

Ik ben ook niet gelovig, maar erger mij wel mateloos aan het makkelijk gebruiken van vloekwoorden. Dat soort grofgebektheid heb ik altijd vreselijk gevonden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:49

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:50

NatasjavE schreef:
Thesserd. De hele bijbel, ook het nieuwe testament, is om te beginnen heel vrouw onvriendelijk(keurt verkrachting goed) en staat vol met het prediken van geweld.

Een boek over de WOII zal altijd uitkomen op het punt geweld.
Alleen tja,...WOII is wel echt gebeurt en een boek daarover gaat zich niet over gedragsregels.

De bijbel is een religieus boek en gaat over geloof. En er zijn mensen die zeggen te leven naar het woord van God. Nou,...ik hoop toch echt van niet.

In de Bijbel staan ook heel veel geschiedenissen die gewoon waar zijn hoor :+ Ook een hele boel verhalen waar je geloof voor nodig hebt, klopt :') Of verhalen die deels, historisch gezien waar zijn, maar deels bijvoorbeeld gedramatiseerd niet waar. Net even snel gegoogled, zie bijvoorbeeld dit: http://historiek.net/bijbelse-plagen-we ... aard/7552/

Verder ben ik wel benieuwd naar je geweld predikende Tweede Testament. Ook naar het gedeelte waar vrouwen verkrachting goedgekeurd wordt. Ik kan me dat zo niet bedenken eigenlijk... Wellicht zijn dat ook stukjes waar ze het nooit over hebben op school, catechisatie en in de kerk :+ Het Tweede Testament draait namelijk, voor zo ver ik weet, om Jezus, en Jezus is iemand die nooit geweld zou preken en helemaal verkrachting van vrouwen niet goed zou keuren. Verder weet iedereen dat die verhalen uit de bijbel in een vrouwonvriendelijke tijd plaats vonden. Bijvoorbeeld dat verhaal waar de 'schriftgeleerden' met een vrouw naar Jezus toe komen die volgens de schriftgeleerden overspel had gepleegd, om Jezus zijn 'geloof' te testen en hem hopelijk als zondaar aan te kunnen wijzen, gingen ze Jezus vragen hoe ze gestraft zou moeten worden. Volgens de wet zou de gestenigd moeten worden, maar dat was niet des Jezus' :+ Dus toen kwam dat verhaal dat Jezus zei, wie zonder zonde is mag de eerste steen gooien, blabla. Kwam er op neer dat de vrouw niet gestenigd werd.

Kijk, ik weet echt wel dat de Bijbel niet één mooi romantisch boek is met verhalen vol van liefde, ik ben het er bijvoorbeeld totaal niet mee eens hoe er (helaas ook vanuit het NT) tegen homo's aangekeken worden, ook ben ik het niet eens met dingen die Paulus zegt (Paulus zegt overigens ook dat je beter niet kan trouwen, dit zegt al genoeg volgens mij maar goed :+ ). Ook vind ik het sowieso niet te doen om het hele verhaal te geloven, ondanks dat ik Christelijk opgevoed ben, maar sites die allerlei stukjes uit de Bijbel pakken en dit zelfs in dat geval van Mattheus op een feitelijk foute manier presenteren, vind ik gewoon belachelijk :')

Maar misschien, als we deze discussie voort willen zetten, is het goed om daar een apart topic over te openen of via PB verder te gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:01

Blue_Eyes schreef:
Ik kwam deze tegen en vond hem wel mooi om even hier neer te zetten.

https://www.facebook.com/kirstin.wilde. ... 1629510041

Dat vind ik nu echt een heel gaaf antwoord. Wat jammer dat ik te ver weg woon, want anders zou ik zeker graag mee willen doen met dat gesprek.

Mooi dat je deze hier hebt geplaatst.