Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:28

Wordt helemaal strontziek van deze discussie, gezeik om die zwarte pieten.. Het zijn niet eens slaven en ze zijn niet echt zwart!
Dit feest is al eeuwenlang traditie, de pieten horen daarbij en ze hebben met hun poten van ons feest af te blijven !

Als er ooit demonstraties en stakingen komen, iedereen verkleed als zwarte piet op het binnenhof, sta ik vooraan

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:29

Ik weet zoiezo niet hoe ze het willen gaan verbieden.
Als iedereen gewoon na 2015 nog steeds als zwarte piet gaan,
Wat willen ze er dan tegen gaan doen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:31

@Shadow; het boek van Aronson ken ik wel maar doet er niets aan af dat het gros van de als neerbuigend ervaren reacties helemaal niet neerbuigend klinken voor een ander. Daarom zal het ook niet baten om alles wat door sommigen als neerbuigend geïnterpreteerd wordt af te schaffen. Ik heb ook een boek over agressie bij kinderen waarin hetzelfde staat over agressie; de agressie neemt toe als er meer agressie wordt waargenomen. Maar er staat ook in dat kinderen die bijvoorbeeld eerder wel eens gepest zijn veel vaker dan andere kinderen neutraal gedrag als agressief interpreteren.

Neem nou al die mensen met een wit paard die rond sinterklaas wel eens hebben gehoord dat dat het paard van sinterklaas is; niemand die daar aanstoot aan neemt. Niemand ook die dat vergelijkbaar vind met 'jouw paard is minder waard/ lelijk/ stom' of noem maar op.

Ik snap trouwens niet wat je bedoeld met hoax? Vroeger heetten die dingen in de supermarkt negerzoenen, nu heten ze zoenen. Dat is dus geen hoax maar een waargebeurd verhaal; een product dat een andere naam kreeg op basis van het publieke debat.

Deels heb je een goed punt dat er best anders mee om had kunnen worden gegaan, maargoed we leven nu eenmaal niet in utopia maar in een gewoon land met gewone mensen.

Anoniem

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:32

Het meest stuitende vind ik dat wij de bedoeling met zwarte piet zouden hebben, om de slavernij weer in te voeren. Hoe komt men er toch op.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:33

Liesje1611 schreef:
Wordt helemaal strontziek van deze discussie, gezeik om die zwarte pieten.. Het zijn niet eens slaven en ze zijn niet echt zwart!
Dit feest is al eeuwenlang traditie, de pieten horen daarbij en ze hebben met hun poten van ons feest af te blijven !

Helemaal mee eens. En laat ze de echte slavernij eens aanpakken. Er zijn nog steeds genoeg mensen op de wereld die uitgebuit worden.
Arme mensen die door rijke mensen als stront worden behandeld omdat ze geen keuze hebben.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:33

Dus .. Zwartrijders worden ook witrijders? :D
Hele land in paniek en chaos.

Laat de VN zich lekker druk maken over andere zaken, hier betalen we toch niet voor mag ik hopen.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:35

als ze het zo op slavernij vinden lijken laten ze dan maar weer slavernij inzetten... dan hebben ze pas te klagen over rasistme
dan zullen we ze het verschil even laten merken ;)
Laatst bijgewerkt door sloffiee op 22-10-13 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:35

En als alle pieten nu volgend jaar wit zijn dan is dat juist racisme want hoezo zouden er geen andere nationaliteit Sinterklaas mogen helpen..

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:36

Killyenn schreef:
Ik ben een geboren en getogen Amsterdammer en weiger een racistische traditie te accepteren, ook al is het een traditie van mijn land. Racisme verdient op geen enkele wijze mijn respect, actief racisme niet, maar passief racisme ook niet.

Zijn er ook tradities die geen enkel racistisch element bevatten? Want als je het mij vraagt kun je overal wel een vorm van rasicme in ontdekken.

Overal heb je voor en tegenstanders, want tja...zoveel mensen zoveel wensen natuurlijk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:38

Raponsje schreef:
En als alle pieten nu volgend jaar wit zijn dan is dat juist racisme want hoezo zouden er geen andere nationaliteit Sinterklaas mogen helpen..

_O- _O-

ik ben trouwens ook voor een sinterklaziena

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:38

Miepie77 schreef:
Kan alleen maar zeggen --> dag democratie, 91 % heeft absoluut geen probleem met sint en piet, 5 % wil het aanpassen en 4 % wil het weg en nu gaat 1 miep het voor die 4% afschaffen. bah bah en nog eens bah! wat is het volgende bruin brood?

Laat ik me dan ook maar even in deze discussie mengen. Ik heb het net uitgerekend.
91% procent heeft niets tegen zwarte piet. Dat betekent dat 9% er wel een probleem heeft. Als we dan uitgaan van 16 miljoen inwoners in Nederland dan zijn er 1,44 miljoen mensen in Nederland die aan hebben gegeven dat ze een probleem hebben met zwarte piet. Men heeft het wel over een paar mensen maar ik denk niet dat je om die 1,44 miljoen mensen heen kan. Van die 1,44 miljoen mensen zijn er 800 000 mensen die het fenomeen zwarte piet aan willen passen en 640 000 mensen die zwarte piet zelfs helemaal weg willen hebben.

Als je het zo bekijkt zijn het nog hele aantallen mensen hoor.
Niet dat ik bij die 9% hoor, maar gewoon even voor de beeldvorming ;)

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:41

snap echt niet waar dat mens zich druk over maakt.. kan haar naam niet uit mijn Str*t krijgen...
laat ze in afrika de pil of condooms eens uitdelen ipv zich hier druk over maken ;)
want het fokproces gaat daar ook door doordat de overheid geen pil oid wil geven

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:41

zimbabwe schreef:
De VN kan bedenken wat ze willen, maar wat denk je...dat ik stop met st klaas vieren? dacht het toch echt niet! _/-\o_

Sowieso een amateuristische bende, in de brief die door NRC werd gepubliceerd blijkt dat ze niet eens kundig genoeg zijn om een woordenboek te gebruiken, ze spelden zwarte met een S :') .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:42

Wat vindt zwarte piet er eigenlijk zelf van dat ie door zijn huidskleur niet meer mee mag doen met het sinterklaasfeest..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:43

Nou om die 91% kan je natuurlijk helemaal niet heen :)

magda_90

sloffiee schreef:
als ze het zo op slavernij vinden lijken laten ze dan maar weer slavernij inzetten... dan hebben ze pas te klagen over rasistme
dan zullen we ze het verschil even laten merken ;)

Vergeet daarbij niet dat blanke mensen net zo goed als slaven gebruikt zijn en dat de zwarte mens net zo goed zijn eigen volk verkocht heeft als slaaf.
Maar voor het gemak kijken wij daar niet naar als het gaat over de gekleurde bewoner -en slavendiscussie.

Collie2008

verootjoo schreef:
Wat vindt zwarte piet er eigenlijk zelf van dat ie door zijn huidskleur niet meer mee mag doen met het sinterklaasfeest..?

Die gaat nu steun trekken :D Vind ie vast niet erg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:44

Hier zijn molukkers ook zwarte pieten, zij worden ook zwart gesminkt :D En ook zij genieten evenveel van zwarte piet als wij. Wat het buitenland er van vind zal me toch echt aan mijn anus oxideren. Doen zij ook toch niet?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:44

Jongens, dat hele telegraaf artikel is een hoax. Het is gescreven door Tine Spinet. Oftewel Sint en Piet......

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:45

@sallandval: de verandering van negerzoen naar zoen was een marketingstunt.
Laatst bijgewerkt door Winged op 22-10-13 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:45

Mindim schreef:

Klopt helemaal, maar het gaat even om de beeldschetsing. Als je die 9% ziet staan ga je er al snel vanuit dat het weinig voorstelt, maar als je het zo in cijfertjes bekijkt komt het net even iets meer binnen.

Wat ik trouwens ook 'opvallend' vind, is dat er zover ik gelezen heb nog geen 'zwarte/donkere' medemens op dit topic heeft gereageerd terwijl ik toch wel heel benieuwd ben wat zij hierover te melden hebben.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:47

En alle zwarte mensen in nederland hebben het zo slecht, echt een racistisch land dat nederland.
Ze worden echt anders behandeld en hebben geen kansen zoals blanken, krijgen minder betaald en hebben de rot baantjes. Waarom komen er dan toch zoveel buitenlanders hier wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:48

lideli schreef:
Mindim schreef:

Klopt helemaal, maar het gaat even om de beeldschetsing. Als je die 9% ziet staan ga je er al snel vanuit dat het weinig voorstelt, maar als je het zo in cijfertjes bekijkt komt het net even iets meer binnen.

Wat ik trouwens ook 'opvallend' vind, is dat er zover ik gelezen heb nog geen 'zwarte/donkere' medemens op dit topic heeft gereageerd terwijl ik toch wel heel benieuwd ben wat zij hierover te melden hebben.

Stelt ook niet veel voor op het geheel.
De meeste gekleurde medemensen hebben er ook geen probleem mee. Enkele gekleurde mensen en verder een hoop blanken die zo een wit voetje proberen te halen bij de zwarte bevolking.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:49

onpaard schreef:
En alle zwarte mensen in nederland hebben het zo slecht, echt een racistisch land dat nederland.
Ze worden echt anders behandeld en hebben geen kansen zoals blanken, krijgen minder betaald en hebben de rot baantjes. Waarom komen er dan toch zoveel buitenlanders hier wonen?

kinderbijslag... en ze mogen hier alles ;)
kijk maar eens in amsterdam... zie je amper een blanke werken... waar is ons werk dan?
Laatst bijgewerkt door sloffiee op 22-10-13 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:49

sloffiee schreef:
snap echt niet waar dat mens zich druk over maakt.. kan haar naam niet uit mijn Str*t krijgen...
laat ze in afrika de pil of condooms eens uitdelen ipv zich hier druk over maken ;)
want het fokproces gaat daar ook door doordat de overheid geen pil oid wil geven

En toch vrees ik dat het uitspraken zoals deze zijn die het idee dat racisme hoogtij viert aanzwengelen. Besef je wel goed wat je zegt? "Fokproces"? Ja, "insecten" zelfs in een vorige post. In jouw plaats zou ik me diep schamen voor jouw visie op de wereld. Ik hoop dat je je kinderen meer respect voor anderen bijbrengt. En dat je beseft dat het net jouw uitspraken zijn die intolerantie in de hand werken van beide kanen uit.