Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 19:47

Wildgirl schreef:
De VVD zegt: ''Iedereen heeft recht op zorg, iedereen betaald dezelfde basispremie, armere mensen krijgen hierin een tegemoetkoming.''
Juist door die marktwerking dwing je verzekeraars kritisch naar hun prijzen te gaan kijken; resultaat: de zorg gaat elkaar beconcurreren en wordt daardoor betaalbaarder ;-)

Maar je krijgt door die marktwerking ook dat mensen nog maar 100 minuten voor een grondig neuropsychologisch onderzoek krijgen, ipv 120. Terwijl je als onderzoeker dezelfde informatie moet verzamelen. En dat bij patiëntgroepen die al ontzettend kwetsbaar zijn en paniekeren bij tijdsdruk. Maarja, als de buurman het wél in 100 minuten doet, word je als instelling gedwongen om het voortaan ook in 100 minuten te doen. Wat in de praktijk onmogelijk is en een onnodige druk op patiënten legt. Met als gevolg een minder betrouwbaar onderzoek waardoor je minder goede/geschikte hulp kunt bieden. Waardoor je zorg aan het eind van het cirkeltje minder efficiënt én duurder wordt..

(even vanuit mijn eigen werk gesproken, vandaar het misschien wel erg concrete voorbeeld)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:51

Pff gohya, van dit soort meningen word ik altijd een beetje treurig. Kijk eens naar de cijfers: het grootste gedeelte van de criminelen (met uitzondering van de witteboord criminaliteit) komt uit het laagste sociale milieu. Volgens mij kun je er zelf weinig aan doen in welk gezin en in welke omgeving je geboren wordt. Natuurlijk kun je kiezen om niet aan deze zaken mee te doen, maar de cijfers geven wel duidelijk aan dat het een stuk moeilijker is om hier voor te kiezen wanneer je in zo'n laag sociaal milieu zit dan wanneer je in een hoger sociaal milieu bent geboren. Dus ja, ik geloof wel dat opleiden of een behandeling geven een heel stuk beter zal werken.
Want kijk vervolgens eens naar de recidive cijfers: helaas blijkt zo'n 80% van alle gepakte jeugdcriminelen opnieuw de fout in te gaan, ook als ze in de gevangenis hebben gezeten. Straffen alleen helpt dus blijkbaar niet.
En kijk als laatste eens naar de cijfers in landen waar er strengere straffen gelden dan hier in Nederland, bijv. de VS. Is het percentage criminelen daar lager dan hier? Nee, sterker nog, er zit daar op het moment bijna 1% van de totale bevolking in de gevangenis. Bijna 3% van de bevolking heeft er ooit in gezeten.

Mijn conclusie is dus wel degelijk: strenger straffen helpt niet.

Overigens denk ik dat je stelling 'een behandeling geven kost meer geld dan de gevangenis' ook niet waar is. Als je behandeling aanslaat, en je daardoor het recidive percentage sterk omlaag brengt, en deze jongeren een nuttig (belastingbetalend ;) ) onderdeel van de samenleving worden, denk ik dat je er financieel gezien veel harder op vooruit gaat dan wanneer je ze telkens voor 2/3/30 jaar de gevangenis in gooit, waar ze onderhouden moeten worden en niks opleveren. Ik zie zo'n behandeling dan ook als een investering. Hoewel preventie (in de vorm van een meer stimulerende omgeving voor deze jongeren) in mijn ogen nog beter zou zijn. Helaas is dat wel heel lastig voor elkaar te krijgen.

Ik ben het dus helemaal met lovelys eens!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:54

De farmaceutische industrie is eng. Ik heb nog samengebonden artikelen hier liggen met dingen die niet kloppen in deze industrie. Vooral het enge vind ik dat de farmaceutische bedrijven zelfs adverteren op hun site dat als je bij hun komt er 100% garantie is dat je product wordt goedgekeurd en dus voor iedereen beschikbaar zal komen. Er wordt dus weinig gekeken naar de effecten van een middel. Dat is dus naar mijn idee echt gevaarlijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:43

Wildgirl schreef:
Zit je in dit topic steen en been te klagen over het feit dat je er bij een rechtse fractie op achteruit gaat? Verkoop dan je paard eerst maar eens.

En hier ga je imo scheef, mits we het hebben over de werkende burger (daar ga ik vanuit, aangezien je dit niet hebt genoemd in je werklozen-zin).

Waarom zou je als hard werkende burger geen paard mogen hebben of niet meer op vakantie mogen gaan of 2 auto's voor de deur? Mag je dan écht alleen nog maar werken om belasting te betalen?
Je zult mij niet horen klagen dat we er zóveel op achteruit gaan dat mijn paarden eruit moeten, maar ik vind dat ik bést mag zeggen dat ik het niet tof vind dat we aan alle kanten worden gepakt, omdat de overheid vindt dat we 'teveel' verdienen.
Zoals ik eerder ook al zei ben ik wel aan het overwegen om minder te gaan werken, omdat we onder de streep netto meer over houden. Wie is er dan stom? Snijden ze dan niet zichzelf (en dus de maatschappij) enorm in de vingers?

*gaat verder met lezen*

Edit, hiermee doel ik niet zo zeer op de rechtse partijen.

LadyMadonna

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:57

Weet je wat de pest is, ook in dit topic, hoe moet ik als simpele Hollander nou weten wie er gelijk heeft? De een zegt dit, de ander dat en de derde weer wat anders. Met allemaal een uitgebreide verklaring.
Ik lees veel, ik kijk de debatten, en het wordt alleen maar waziger voor me.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:06

quote="Wildgirl"]
Rinske schreef:
Wildgirl schreef:
Nee, voor de beste zorg ga je het komende jaar naar de PvdA en de SP, het feit dat die door hun investeringen ervoor zorgen dat de NL economie gaat klappen en mensen in 2015 geen baan meer hebben

Bron?

Gezond verstand[/quote]

Gezond verstand is echt een feit ja :? .

Waar zijn de feiten dat dit zo is? En dan niet roepen: gezond verstand, want dat is geen feit. Dat weet je zelf ook wel.

Wildgirl schreef:
Juist door die marktwerking dwing je verzekeraars kritisch naar hun prijzen te gaan kijken; resultaat: de zorg gaat elkaar beconcurreren en wordt daardoor betaalbaarder ;-)

Wanneer wordt er eens opgehouden met deze onzin. Dit is pertinent niet waar, daar zijn WEL feiten van.

Feiten:
- in 2005 koste het ziekenfonds je ongeveer 33 euro per maand als je in loondienst was, zonder eigen risico, met een uitgebreid pakket. Dat is 396 euro per jaar.
- sinds het privatiseren van de ziektekostenverzekeringen zijn de kosten explosief gestegen voor de burgers.
- goedkoopste basisverzekering kost nu 96 euro per maand + eigen risico van 220 euro (volgend jaar 350 euro + dat de premies weer zullen stijgen). Dat is voor dit jaar voor de goedkoopste basisverzekering 1152 euro. Dat is een stijging van ca. 200% sinds 2005 (als je je eigen risico NIET gebruikt). Als je je eigen risico wel gebruikt zit je op 1372 euro per jaar. Dat is een stijging ten opzicht van 2005 met ca. 250%.
Voor volgend jaar geldt een eigen risico van 350 euro. Laat ik zeggen dat de goedkoopste basisverzekering dan weer met 10 euro omhoog gaat, je zit dan op 106 euro per maand. Dan kom je als je je eigen risico niet opmaakt op en bedrag van 1272 euro. Dat is een prijsstijging van iets meer dan 220%. Maak je wel je eigen risico op, dan betaal je per jaar 1622 euro. Dat is een prijsstijging sinds 2005 van 310%!!

Ok dan, doe ik ook ff de berekening voor een uitgebreide verzekering:
Hiermee bedoel ik een verzekering waarbij je de hoogste dekkingsgraag hebt.
Ik pak de Plus Aanvullende Verzekering van VGZ even als voorbeeld.
Die kost dit jaar 140,20 euro per maand. Dat is 1682,40 euro per jaar excl. eigen risico. Dat is een stijging van 325% sinds 2005. Inclusief eigen risico zit je op 1902,40 euro per jaar. Dat is een prijsstijging van 380%.
Ook deze verzekering zal ongeveer weer 10 euro duurder worden volgend jaar. Dan zit je op een bedrag excl. eigen risico van 1802,4 euro. Dat is een prijsstijging van 355%. Als je je eigen risico wel gebruikt zit je op 2152,40 euro. Dat is dus een prijsstijging van ca. 450% sinds 2005!!!!

Als je je eigen risico volgend jaar opmaakt heb je sinds 2005 dus met een prijsstijging tussen de 310% en 450% te maken! Nou, het is echt goedkoper geworden ja!

- sinds de privatisering van de tandartstarieven zijn deze omhoog gegaan.

Noem mij EEN privatisering waarbij de diensten/producten beter en goedkoper zijn geworden voor de consument?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:10

Stef: vertrouw ook maar wat op wat je ergens in het begin zei. Een aantal partijen vielen door diverse redenen al af - en ik denk dat die redenen wel kloppen.

Verder is het een beetje een richting. Wil men de huidige lijn doorzetten, dan kom je uit bij de huidige regeringspartijen. Als je een ander kabinet wilt is de kans het grootst met SP of PvdA. Verder zijn de kleinere partijen ook een optie, hun positie is moeilijker te voorspellen maar (ook gezien het lenteakkoord) zijn ze waarschijnlijk bereid om te onderhandelen met partijen aan beide zijden. D66 neigt dan wat meer naar de huidige lijn, GL iets meer naar links. CU viel voor jou al af meen ik.
En op een bepaald moment: knoop doorhakken, en weten dat je naar eer en geweten hebt gestemd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:21

Vind het ook heel erg moeilijk om te kiezen.

Wat is waar en wat is pure propaganda? Iedereen heeft mooie praatjes, hoe kan je daardoor heen prikken?

Zelf neig ik naar D66, lijkt mij een stabiele middenpartij, echter waar ze nu echt voor staan en wat de verschillen met de andere partijen zijn moet ik nog een studie van gaan maken...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:26

Wildgirl schreef:
gohya schreef:
Miss. pakt de SP de farmaceutische industrie wel aan? dan hoeft de premie niet eens omhoog.
Ik zal Roemer eens mailen met het voorstel om in die hoek eens te gaan kijken.En ook bij de ziektekosten verzekeraars.
Snap niet dat ze daar zelf niet op komen,om dát eens te gaan checken.

Is het ooit bij je op gekomen dat de farmaceutische industrie wereldwijd opereert en dat ze geen ''banden'' hebben met NL?
Dat ik dezelfde medicijnen in Turkije of op de Antillen kan krijgen, zonder recept,van dezelfde fabrikant maar wel voor 70% minder?
Vast niet, dan zou je namelijk wel inzien dat de hoge kosten niet bij de farmaceutische industrie vandaan komen maar bij de zorgverzekeraars in NL.
En laat dat nou nét de groepering zijn die de VVD onder de loep neemt.
De VVD zegt: ''Iedereen heeft recht op zorg, iedereen betaald dezelfde basispremie, armere mensen krijgen hierin een tegemoetkoming.''

Ja, de zorg is nog nooit zo betaalbaar geweest als sinds de marktwerking... Bij mijn weten heeft nog geen enkele privatisering geleid tot meer efficientie, betere serviceverlening en voordeel voor de concurrent. Licht me maar voor. ;)

Trouwens, de winst die gemaakt moet worden mag je sowieso al bij jouw kosten optellen.

Die lagere prijzen van verzekeraars worden in veel gevallen wel veroorzaakt door uitgeklede verzekeringen en dat is gevaarlijk. Gevaarlijk, want er zijn mensen die van zichzelf menen dat ze jonge, gezonde en verstandige mensen zijn. Maar ook die kunnen morgen kanker krijgen, per ongeluk zwanger raken, tegen de vangrail knallen met 130 (dat dan weer wel 8-) \)....
Dat je die medicijnen in armere landen zoveel goedkoper kan krijgen is beleid van de industrie zelf, want die snappen gewoon dat ze hetzelfde medicijn in vietnam alleen aan een grote groep verkocht krijgen als ze er minder voor vragen. Wij hier in het rijke westen betalen, zeker de eerste tijd dat een middel bestaat, de volle mep. Omdat we het kunnen. ;)
Voor verzekeringen zou het toch ook niet bepaald gunstig zijn als die middelen hier zoveel duurder zouden zijn, dan zouden ze zichzelf in de vingers snijden.
Overigens zijn er hier in Nederland wel degelijk medicijnen op de markt, waarvan de merkloze goedkope variant wel vergoed wordt, en de dure merkversie niet.

Maar ik ben ook wel benieuwd wat de VVD met de zorgverzekeraars wil?
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 06-09-12 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 22:27

Wat ik ook zo lastig vind, is dat er zo ontzettend véél verschillende partijen zijn. Hierdoor wordt het ontzettend lastig om een enigszins stabiele coalitie te vormen. Vandaar dat ik deze keer als trouwe GroenLinks-stemmer naar de PvdA of SP neig :) Vermoedelijk wordt het PvdA, omdat ik erg veel vertrouwen heb in Samsom als premier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:28

Basisverzekering is overal precies hetzelfde

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:30

Maar wel heel erg uitgekleed Stef :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:31

stef schreef:
Weet je wat de pest is, ook in dit topic, hoe moet ik als simpele Hollander nou weten wie er gelijk heeft? De een zegt dit, de ander dat en de derde weer wat anders. Met allemaal een uitgebreide verklaring.
Ik lees veel, ik kijk de debatten, en het wordt alleen maar waziger voor me.

Je kan best je eigen mening vormen, bokt is wel het laatste waar je je op moet richten. We hebben in NL zoveel partijen dat je je met je stem niet zo heel erg veel kwaad kan. Het verstandigste blijft toch om voor jezelf een belangrijk item te kiezen en dan te kijken welke partij daar het beste bij aansluit. De kans dat al je wensen vervuld worden is toch heel klein omdat dat voor 15 miljoen mensen nu eenmaal niet mogelijk is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:33

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:34

Ik bedoel dat dat geen invloed heeft op dat de premie bij de ene verzekeraar goedkoper is dan bij de andere.

Lovely, ik baseer ook zeer zeker niet enkel op bokt hoor, in tegendeel (volgens de poll moet ik dan pvv gaan stemmen ;) ) maar hoe meer ik lees en zie, hoe onduidelijker het voor me wordt.
Ik was altijd gecharmeerd van Roemer, maar ik zie hem niet als mp.
Denk dat ik voor samsom ga. Hij spreekt me erg aan en kan me in veel punten van de PvdA vinden, denk ik....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:35

Adinda: basisverzekering is wettelijk vast gelegd :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:37

De pest is dat goed overkomen in zon televisiedebat, nog helemaal niets zegt over de geschiktheid van iemand om een land door een moeilijke tijd te leiden, niets over visie, niets over intelligentie om bij ineens opdoemende problemen een koers te varen.

Want al die oneliners en praatjes zijn grotendeels voorgekookt, zelfs de kwinkslagen. Een beetje statuur en toneelspel zijn ook onderdeel van het premierschap, maar een land leiden is geen Idols...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:38

stef schreef:
Ik bedoel dat dat geen invloed heeft op dat de premie bij de ene verzekeraar goedkoper is dan bij de andere.

Lovely, ik baseer ook zeer zeker niet enkel op bokt hoor, in tegendeel (volgens de poll moet ik dan pvv gaan stemmen ;) ) maar hoe meer ik lees en zie, hoe onduidelijker het voor me wordt.
Ik was altijd gecharmeerd van Roemer, maar ik zie hem niet als mp.
Denk dat ik voor samsom ga. Hij spreekt me erg aan en kan me in veel punten van de PvdA vinden, denk ik....

Joepie, keuze gemaakt :).

De basisverzekering is voor iedereen hetzelfde. Je hebt alleen het verschil tussen natura en restitutie.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:40

Ja maar ik zie bij de basisverzekeringen op internet al wel verschil, maar dat bieden ze dan aan bovenop de wettelijke minimumdekking of zo?
Ik zie ook verschil in bijvoorbeeld vrije keuze van behandelaars, of niet.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:55

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:14

Iedere politicus is een (gladde) verkoper. Hij verkoopt verkiezingsbeloften. Er zit een heel verkiezingsteam achter, weinig is spontaan. Dat geldt voor alle fractievoorzitters/partijleiders/politici.

Ik zie net Clinton op TV, geweldige politicus :D

@Stef:
Ik kijk behalve naar mezelf, ook naar wat ik wil voor de mensen om mij heen (bejaarde ouders, studerende kinderen die straks starten op de woningmarkt enz.). En ik probeer door het echte populistische geneuzel zoals Weg met de Euro, knoflooklanden, kwartje van Kok te kijken.
Zeker omdat wij hier altijd een coalitie-regering hebben en niet alleen een éénpartij-regering. Verkwanseld een partij snel een belangrijk partijpunt om te kunnen regeren/gedogen, zoals toen het "breekpunt" van Geert met de 65-jaar. :D
Antwoorden als : de Grieken uit de Euro, vind ik een loze kreet. Er is maar 1 land dat bepaalt of Griekenland uit de Euro gaat en dat is Griekenland. Daar heeft Rutte of Wilders helemaal niets over te zeggen. Gelul uit de ruimte, gewoon leugens. :D En zo heb je tientallen voorbeelden. Van de éne partij wat meer als van de andere partij.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:17

Ik zie dat er maar liefst 23 mensen partij van de dieren stemmen.. -O- Allemaal heel leuk, maar heb je wel hun standpunten gekeken. Ik heb mijn beestjes echt allemaal goed verzorgd op stal/buiten staan maar om daar op te stemmen maar je het juist voor de doelgroep erruuugg moeilijk om nog uberhaupt dieren te houden..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:18

Als je dan toch als hond wordt behandeld, dan kun je maar beter zorgen dat de PVDD zorgt voor goede rechten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:20

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:21

Stem Partij voor de Dieren, dan maakt het niet uit of je door de hond of de kat gebeten wordt :P :P .