Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartenn

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:51

Natuurlijk komt er niet elk uur een extra nieuwsuitzending voor een 'gewone burger'. Dat is erg, maar lang niet zo interessant als iemand die de zoon van de koningin is. Dat is toch logisch? Een bekend persoon krijgt nou eenmaal meer aandacht dan buurman Jan of tante Truus. Als tante Truus in een lawine komt is het heel erg voor het dorp waar ze woont, daar is het dan het gesprek van de dag. Dat is ongeveer hetzelfde als wat er nu bij prins Friso gebeurt, maar dan op veel kleinere schaal.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:55

Als we een president hadden gehad, dan had dat ook zoveel media hype geweest.
Hier valt het nog wel mee in vergelijking met twitter, daar kwamen echt de meest respectloze reacties binnen bah :r

Maargoed, als je het niet wil zien, het nieuws, de moderne tv's hebben tegenwoordig van die knopjes waarmee je kan zappen en het aan/uit kan zetten :Y)
Laatst bijgewerkt door Nic op 19-02-12 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:56

Nicolletje schreef:
Als we een president hadden gehad, dan had dat ook zoveel media hype geweest.
Hier valt het nog wel mee in vergelijking met twitter, daar kwamen echt de meest respectloze reacties binnen bah :r

Nou ik vind sommige reacties hier al heel erg respectloos, dan ben ik blij dat ik het niet op twitter volg

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:57

Ja dat is echt vreselijk, sommigen daar wénsen hem dood :\
Gewoon, zomaar.

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:58

Als het zelf in hun familie gebeurd piepen ze wel anders :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:01

Ik denk niet dat iemand hem dood wenst, waarom zouden ze dat willen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:02

Maartenn schreef:
Natuurlijk komt er niet elk uur een extra nieuwsuitzending voor een 'gewone burger'. Dat is erg, maar lang niet zo interessant als iemand die de zoon van de koningin is. Dat is toch logisch? Een bekend persoon krijgt nou eenmaal meer aandacht dan buurman Jan of tante Truus. Als tante Truus in een lawine komt is het heel erg voor het dorp waar ze woont, daar is het dan het gesprek van de dag. Dat is ongeveer hetzelfde als wat er nu bij prins Friso gebeurt, maar dan op veel kleinere schaal.

dat is persoonlijk denk ik, want als ik heel eerlijk ben vind ik het niet interessant en maakt het me echt niet uit wie het is. Ik vind het vervelend voor de familie. Of het nou een lid van de koninklijke familie is of niet.
En in dit geval vind ik het gewoon BELACHELIJK hoe opgeblazen het wordt en wat een gel*l er is wat verkeerde informatie betreft.
Er zal vast ook wel vanuit weet ik veel waar getwittert worden dat hij al dood is, dat al zn botten zijn gebroken en weet ik veel wat.

Laat ook de koninklijke familie lekker met rust!

Waarom is het nieuws dat Beatrix en Mabel om kwart over 11 opweg zijn gegaan naar het ziekenhuis? laat die mensen gewoon met rust!
1 nieuwe melding is genoeg. Hoe moeilijk is het om te zeggen "Er zullen geen nieuwe items omtrent Friso komen totdat wij (officiele) informatie hebben gekregen van de koninklijke familie. De koninklijke familie zal zelf deze informatie naar buiten brengen zodra zij hier klaar voor zijn."

Hup, probleem opgelost, mensen hebben rust en "het volk" (iig het deel dat het graag wil weten) is op de hoogte van de gang van zaken.
En de koninklijke familie zal, als de pers respectvol met hun omgaat en hun met rust laat, zelf wel een pers moment inlassen om mensen op de hoogte te brengen/houden.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:05

Mri schreef:
Maartenn schreef:

dat is persoonlijk denk ik, want als ik heel eerlijk ben vind ik het niet interessant en maakt het me echt niet uit wie het is. Ik vind het vervelend voor de familie. Of het nou een lid van de koninklijke familie is of niet.
En in dit geval vind ik het gewoon BELACHELIJK hoe opgeblazen het wordt en wat een gel*l er is wat verkeerde informatie betreft.
Er zal vast ook wel vanuit weet ik veel waar getwittert worden dat hij al dood is, dat al zn botten zijn gebroken en weet ik veel wat.

Waarom is het nieuws dat Beatrix en Mabel om kwart over 11 opweg zijn gegaan naar het ziekenhuis? laat die mensen gewoon met rust!
1 nieuwe melding is genoeg. Hoe moeilijk is het om te zeggen "Er zullen geen nieuwe items omtrent Friso komen totdat wij (officiele) informatie hebben gekregen van de koninklijke familie. De koninklijke familie zal zelf deze informatie naar buiten brengen zodra zij hier klaar voor zijn."

Hup, probleem opgelost, mensen hebben rust en "het volk" (iig het deel dat het graag wil weten) is op de hoogte van de gang van zaken.
En de koninklijke familie zal, als de pers respectvol met hun omgaat en hun met rust laat, zelf wel een pers moment inlassen om mensen op de hoogte te brengen/houden.

Ik bedoelde meer dat het interessanter is voor de journalisten en dergelijke, die vinden prins Friso veel interessanter dan tante Truus, en dat kan ik ook best begrijpen. Maar het gaat nu inderdaad te ver.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:07

Maartenn schreef:
Mri schreef:

Ik bedoelde meer dat het interessanter is voor de journalisten en dergelijke, die vinden prins Friso veel interessanter dan tante Truus, en dat kan ik ook best begrijpen. Maar het gaat nu inderdaad te ver.

oke ;) dan snap ik je post beter :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:11

Afbeelding

Als ik zo'n foto zie dan denk ik ook tjonge jonge hoe kan je zo'n baan leuk vinden??

Op zich vond ik het trouwens wel leerzaam, er zijn inmiddels een stuk meer lawine-experts in Nederland bijgekomen de afgelopen paar dagen.
En misschien zullen er nu toch een stuk minder stunt-Nederlanders zijn die denken wel effe off piste te kunnen na een weekje wintersport.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:12

Is inderdaad wel leerzaam. Leert nu vanalles over lawines en hulpmiddelen voor als je bedolven raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:17

Het lijkt mij vrij logisch dat er veel aandacht voor is, Friso is nog steeds prins en niet jan van de hoek. Samen met alle anderen hoop ik natuurlijk dat hij hier goed uit komt en niet al te veel nare gevolgen overhoudt aan dit ongeluk. Die hoop is misschien niet heel realistisch en daarmee vraag ik me dus wel af of Friso een euthanasieverklaring heeft en hoe daarmee omgegaan wordt. Er is een kans dat voor euthanasie gekozen kan worden en ik ben dan wel een beetje benieuwd hoe daar tegenaan gekeken wordt. Als zoiets bekend zou worden, zullen er best veel mensen en ook politieke partijen teleurgesteld zijn door zo'n beslissing en ik vraag me dan ook af of dat invloed heeft op de beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:18

Ik hoorde dat ze hier in Nederland bij dit soort dingen, als hij niet zelfstandig gaat ademhalen, de behandeling stoppen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:21

jesito schreef:
Omdat jij geen carnaval viert zal het je waarschijnlijk niks doen als het allemaal niet door gaat.

Nou dan ga je lekker naar Brabant, daar kan je je ook klem zuipen met een pakkie an.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:22

russel schreef:
Ik hoorde dat ze hier in Nederland bij dit soort dingen, als hij niet zelfstandig gaat ademhalen, de behandeling stoppen..

Dat klinkt mij als een prima scenario in de oren, maar er zijn ook nog andere situaties waarbij het minder zwart-wit is en er misschien wel iets besloten moet worden. Veel mensen hebben een euthanasieverklaring omdat ze niet als een plantje willen leven bijvoorbeeld. De gedachte is heel akelig, maar na zo'n ongeluk niet heel onrealistisch. Het boeit mij dan wel om te zien hoe men tegen zoiets aankijkt, een prins die waarschijnlijk nooit meer uit coma zal komen of een prins die legaal aan zijn einde wordt geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:23

xxStitchxx schreef:
Damned, indd!

Russel,een een arme moeder die het beste voor haar kinderen voor heeft en weet ik niet hoeveel elende meemaakt, dat is dan minder erg om dat hun geen status hebben??
Ik doe niet aan status, iedereen is gelijk, ook de konigin.

Voor jouw dan wel, maar het ís niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:25

Lovely schreef:
russel schreef:

Dat klinkt mij als een prima scenario in de oren, maar er zijn ook nog andere situaties waarbij het minder zwart-wit is en er misschien wel iets besloten moet worden. Veel mensen hebben een euthanasieverklaring omdat ze niet als een plantje willen leven bijvoorbeeld. De gedachte is heel akelig, maar na zo'n ongeluk niet heel onrealistisch. Het boeit mij dan wel om te zien hoe men tegen zoiets aankijkt, een prins die waarschijnlijk nooit meer uit coma zal komen of een prins die legaal aan zijn einde wordt geholpen.

Ik weet eigenlijk niet wanneer iemand als dood wordt beschouwd. Als er hersenletsel is en de hersenstam nog prikkels doorgeeft tot ademhaling, maar dat het hart niet meer klopt. Of dat het hart nog wel klopt, maar geen ademhaling. Ik verwacht dat hij nu beide machines heeft die hem onder controle in leven houden. Hij is gereanimeerd en dan zit hij nog aan de hartbewaking.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:34

Als jullie willen kan ik de procedure best eens uitleggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:36

Ben benieuwd!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:37

Tendance schreef:
Ik vind de zoon van de koningin net zo belangrijk als de zoon van een wildvreemde.
En dan zetten ze het ook niet allemaal stop!

Mijn verjaardag is ook geen nationale feestdag, zullen we Koninginnedag ook maar afschaffen dan?

Jeetje wat een rare reacties hier, praten over eigen schuld en uitzonderingsposities. Ik hoop dat Friso er doorheen komt en nog een menswaardig leven kan lijden. Dit gun je niemand.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:37

lesilla schreef:
Als jullie willen kan ik de procedure best eens uitleggen :)

Ik ben wel nieuwsgierig :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:40

IKbenEllen schreef:
Mijn verjaardag is ook geen nationale feestdag, zullen we Koninginnedag ook maar afschaffen dan?

Ja da's waar, we staan met zijn allen vooraan te klagen als Koninginnedag zou worden afgeschaft :7
En als er een Nationale Frisodag zou komen, klaagt er ineens niemand meer! Wedden? :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:44

Maartenn schreef:

Inderdaad. En hoevaak wordt er negativiteit uitgebracht over bekende mensen? Elke blunder, misstap uitvergroot? Geen privacy wbt affaires, liefde, inperking op je vrijetijdsbesteding? Iedereen die smult erover te kleppen?
Daar mag ook iets meer medeleven en aandacht tegenover staan bij ernstige dingen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:55

Denk ook niet dat het koninklijk huis staat te springen om al die journalisten de hele dag door...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:00

Hersendood: afwezigheid van hersenfuncties. De verschillende procedures kunnen wel een beetje van elkaar verschillen. Dus er kan speling zijn in wat ik zeg.

Het onderzoek word door verschillende artsen gedaan zodat er zeker geen valse redenen zijn om iemand dood te verklaren.

Voor dat het onderzoek gestart word moeten ze eerst wat voorwaarde kennen:
- Zeker weten dat de hersenbeschadeging niet behandeld kan worden en ze ook weten waar die vandaan komt (door lawine ongeval)
- Dat de persoon niet vergiftigt is (bv door medicatie opnamen)
- Oorzaken in het lichaal zelf bv door onregelmatigheden in stoffen van het lichaam kunnen er neurologische ziekten ontstaan
- En de temperatuur in het anaal kanaal moet 32 graden zijn
- En er kan pas hersendood vastgesteld worden na zes uur. Dus de persoon gaat in coma pas zes uur later kunnen ze het vaststellen.

De onderzoeken: testen of er een coma is en of er een hersenstam functie is: dat gebeurd door:
- Glascow Coma schaal: Hier test men respons op pijnprikkel, auditieve, pupilreactie. Eigenlijk is het een formulier die je gewoon gaat score. Zo kan elke verpleegkundige de coma scoren op dezelfde wijzen. Voor hersendood moet die 3/15 zijn of lager.
- Wanneer iemand hiervoor buist bij wijze van spreken gaan we die test aanvullen met de LCS test: die meet de reflexen. En dat is eigenlijk gewoon een piramide test, buist die voor het eerst, gaat er een andere test komen, slaagt die voor één word er gestopt. Een test hiervan is bv duwen op de oogbol en dan moet de hartslag omhoog gaan.
- Dan gaan ze verder testen indien de persoon buist voor LCS test:
- Oculocephale test: hoofd vanuit middenstand snel naar boven en beneden draaiendraaien, wanneer de ogen zoals poppenogen reageren dan faalt die de test
- Oculovestibulaire test: 60-100 ml ijswater in oor spuiten, normaal draai je dan naar het koude oor toe
- braakreflex
- en hoestreflex word getest door suctiebuisje in de keel
- EEG: die moet niet reactief zijn

Als laatste word er een apnoe test gedaan: omdat dit de test is met het meeste risico. Eigenlijk is dat een test om te kijken of het ademhalingcentrum intact is. Door het stopzetten van ademhaling komt er een koolzuuropstapeling en als het ademhalingcentrum intact is reageert het lichaam. Zo niet dan is de persoon hersendood.