respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:56

randalinpony schreef:
Verder zijn er al heel lang culturen in omloop die wisten dat de aarde rond was, af en toe komt er dan weer een kerk die lang en breed volhoudt dat ie plat is, er is zelfs nu nog een Flat Earth Society die volgens mij op bijbelse gronden beweert dat we over de rand kunnen vallen... :D

Tis allemaal nogal lang geleden en er is gewoon heel veel over die tijd dat we niet weten, bijv de vondst van de grote kubus onder water voor de kust van Japan, ver gemaakt voordat de culturen daar over genoeg techniek zouden beschikken om zoiets te maken, daar weten we ook nog geen raad mee.

Voor het zeggen dat de aarde rond was kon je op de brandstapel terecht komen, als ketter. (zo geleerd op school) Het is pas veel later geweest dat de kerk toe gaf dat de aarde rond was, nog veel later dat niet de zon om de aarde maar de aarde om de zon draait.

Die kubus is van de trans formers, weet je dat na 3 films nog niet?????????? _O-

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:09

love_shyboy schreef:
Dat bedoel ik dus, christelijke mensen oordelen er enorm snel over, terwijl dr ook christelijke zijn die het zelf ook hebben...

Eh... niet alleen christelijke mensen oordelen daarover. Er zijn zat mensen die een tatoo of piercing asociaal vinden.
Ik vind dat ieder dat voor zich moet weten ook al zit zijn/haar neus vol met magneten of wat dan ook. Vind het geen gezicht maar heb er geen oordeel over.
Toch ben ik christen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:20

Mensen oordelen. De een is christen, de ander moslim, weer een ander atheist, Jood of wat dan ook (als we het over geloof hebben dan). En tot die groepen behoren mensen die wel een oordeel vellen over iets, en mensen die niet een oordeel vellen over iets.

Overigens wordt het woord oordeel steeds maar negatief gebruikt, terwijl het dat in feite niet hoeft te zijn.

idefix4

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:00

Helemaal waar, alleen denk ik dat elk mens, bewust of onbewust altijd een oordeel velt. Dat is gewoon de mens eigen. Dat hoort gewoon bij het mens zijn. Wij kunnen nadenken over dingen en laten we wel wezen: Dieren oordelen ook! Als ze dat niet zouden doen, zouden leeuwen niet het zwakste dier pakken uit een kudde en zou een kudde niet gaan rennen als er een leeuw op ze afrent.. Het hoort gewoon simpelweg bij (over)leven. Dat kun je ze simpelweg niet verbieden. Of je er iemand mee gaat lastigvallen, dat is een 2e.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:21

Leuk, prima en hardstikke gezellig allemaal dat mensen religieus zijn. Maar ik ben het niet en ik wordt wel geacht om leuk mee te doen als er een gebed wordt opgezegd en mezelf aan te passen maar ik krijg wel een ongevraagde mening te horen dat het niet Gods wil is om ongetrouwd samen te wonen....

Ik speel bij een klein plaatselijk orkestje en die zijn ingehuurd bij een streng Gereformeerd koor, daar werd bij opening gebeden, bij de afsluiting (van een gewone repetitie op een doordeweekse donderdag...) en bij het gewone praatje met een koorlid, bij de koffie in de pauze, over waar ik woonde ging het ineens richting waarom God het zo heeft bedoeld om jezelf te bewaren voor de ware (ik zei dat ik samenwoonde met mijn vriend) en dus te gaan trouwen want dat was de juiste weg, nog wat vage dreigementen met de hel, ik heb mijn wenkbrauwen omhoog gedaan, en ging mijn viool stemmen... -O-

Hoezo respect, ik ben stil als ze bidden en willen danken dat het een fijne repetitie was en dat we veilig thuis komen. Waarom moet ik dan die ongevraagde en opgedrongen mening van die man horen over waarom het gewenst is om maagdelijk het huwelijk in te stappen en dat je anders in de hel komt tenzij ik me nu bedenk. Ik speel viool en speel de noten die er staan omdat het mijn taak is, waarom zien Christenen dan in ieder mens een potentieel mens die bekeerd kan worden?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:43

Omdat ze je het goede gunnen, maar tactvol is het niet :-) . Naar de hel gaan ligt ook niet aan of je nou wel of niet getrouwd bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:46

Maar fred kroket... Is het oordelen mensen-eigen, of christen-eigen? Ik ben christen en woon ook samen zonder getrouwd te zijn. Is in mijn kerk ook best normaal, ben er niet uitgezet, mede kerkgenoten praten nog met mij en er zijn er meerdere die het zo doen. Ik bedoel, we hebben een huis gekocht en het geld voor een bruiloft ligt niet bepaald voor het oprapen...
Mij zal je ook niet horen als je op zondag je auto wilt wassen of je was buiten hangt. Maar ondertussen krijg ik als christen ook weer opmerkingen van mensen die het raar vinden dat ik op zondag niet werk in mijn huis, maar daarom doordeweeks 4 dagen werk en 1 dag aan mijn huishouden besteed.
Het oordelen, en altijd maar bemoeien met elkaar zit in de mensen en niet in de christenen per definitie.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:50

verootjoo schreef:
Maar fred kroket... Is het oordelen mensen-eigen, of christen-eigen? Ik ben christen en woon ook samen zonder getrouwd te zijn. Is in mijn kerk ook best normaal, ben er niet uitgezet, mede kerkgenoten praten nog met mij en er zijn er meerdere die het zo doen. Ik bedoel, we hebben een huis gekocht en het geld voor een bruiloft ligt niet bepaald voor het oprapen...
Mij zal je ook niet horen als je op zondag je auto wilt wassen of je was buiten hangt. Maar ondertussen krijg ik als christen ook weer opmerkingen van mensen die het raar vinden dat ik op zondag niet werk in mijn huis, maar daarom doordeweeks 4 dagen werk en 1 dag aan mijn huishouden besteed.
Het oordelen, en altijd maar bemoeien met elkaar zit in de mensen en niet in de christenen per definitie.

Nee, ik weet ook wel dat niet iedereen dat doet en meteen een ongevraagde mening te geven. Maar ik let op mijn woorden als ik in een kerk ben en pas mezelf aan. Dan verwacht ik hetzelfde van een ander maar dat gebeurde eigenlijk niet en daarom scheer ik even iedereen over één kam wat natuurlijk net zo vervelend voor jou is als dat ik het vervelend vond. :+

Ik zag dit topic voorbij komen en ik verbaasde mezelf erover toen het vorige week gebeurde. Leven en laten leven denk ik altijd maar!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:54

trustHim schreef:
Omdat ze je het goede gunnen, maar tactvol is het niet :-) . Naar de hel gaan ligt ook niet aan of je nou wel of niet getrouwd bent.

Ja ik snap wel dat iemand het beste wenst, maar ik ga tegen mijn buurvrouw die op een dieet van ongezond eten leeft niet steeds vertellen dat ze meer water moet drinken dan cola en bier. En daarom hoef ik niet te horen van iemand die in een hemel en een hel geloofd en een God dat het beter is als ik volgens een boek ga leven.

Ik weet wel dat niet elke Christen (welk geloof dan ook) ongevraagd hun mening geeft. Maar ik zeg ook niet steeds dat het onzin is om in iets te geloven (bijvoorbeeld hoor... )

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:00

Ach ja er zijn stromingen waar ze dat heel sterk doen zeker als je op hun terrein bent zoals bij die repetities. Ik doe dat zelf niet omdat je er meer anti mee bereikt dan de intresse die je zou willen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:06

trustHim schreef:
Ach ja er zijn stromingen waar ze dat heel sterk doen zeker als je op hun terrein bent zoals bij die repetities. Ik doe dat zelf niet omdat je er meer anti mee bereikt dan de intresse die je zou willen.

ja dat is vast zo... Ach soms krijg je ongevraagd een mening over je hond of paard. En nu over religie, is ook niet het einde van de wereld!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:08

Haha ja als je wandelt met een paard kan je ook nog wel eens commentaar krijgen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:11

Ja, precies, mensen geven overal commentaar over. Zegt verder ook niks over wel of geen religie, en moet je gewoon niet altijd serieus nemen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 00:55

randalinpony schreef:
Verder zijn er al heel lang culturen in omloop die wisten dat de aarde rond was, af en toe komt er dan weer een kerk die lang en breed volhoudt dat ie plat is, er is zelfs nu nog een Flat Earth Society die volgens mij op bijbelse gronden beweert dat we over de rand kunnen vallen... :D

Tis allemaal nogal lang geleden en er is gewoon heel veel over die tijd dat we niet weten, bijv de vondst van de grote kubus onder water voor de kust van Japan, ver gemaakt voordat de culturen daar over genoeg techniek zouden beschikken om zoiets te maken, daar weten we ook nog geen raad mee.

Dat is precies wat ik er op tegen heb. Geloven in god is allemaal leuk en aardig, maar 'de kerk' houdt de mens gewoon dom. That's a fact. Dan voelen de 'gelovige' ze weer beledigd, maar come on. Ik trek me er echt niks van aan als iemand mij voor ketter oid uit zou maken, haha. Ik weet (of nouja, denk te weten) dat ik het juist heb, dus waarom zou ik me er iets van aan trekken?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:46

aikon schreef:
Voor het zeggen dat de aarde rond was kon je op de brandstapel terecht komen, als ketter. (zo geleerd op school) Het is pas veel later geweest dat de kerk toe gaf dat de aarde rond was, nog veel later dat niet de zon om de aarde maar de aarde om de zon draait.

Die kubus is van de trans formers, weet je dat na 3 films nog niet?????????? _O-

Helaas klopt veel niet wat in de geschiedenisboeken staat van school. Zo wisten de middeleeuwers heel goed dat de aarde rond was. (op 15e eeuwse schilderingen is dit te zien) Dit is op gegeven moment door de kerk veranderd in plat en was je idd een ketter als je zei dat het anders was. Dus deze kennis is zo nieuw nog niet.

Respect heb ik, voor mensen die respect verdienen. Dit zijn niet standaart de gelovigen. Voor een overtuigde, ingetogen, moslim kan ik veel respect hebben een brullende christen die mij hel en verdoemenis toewijst, omdat ik iets uiten zijn boekje heb gedaan, heb ik geen respect. Anders om ook. Ook iemand die mij zonder enige aanleiding probeert te bekeren, daar heb ik geen respect voor.

Iemand die voetbalt krijgt ook niet gelijk respect, respect moet je verdienen, door je gedrag en daden. Niet omdat je een bepaalde sport beoefend of geloof aanhangt.

Over de bijbel. Het is bijv ook bekend dat er in het vaticaan scrollen liggen, die ze niet bekend willen hebben... waarom niet? Wat staat daar in wat de grote massa niet mag weten?

Mijn ouders zijn zeer gelovig en gaan ook actief naar de kerk. Dat is hun keuze en daar heb ik respect voor, maar daarnaast vind ik ook dat ze respect moeten hebben voor mijn keuzes, voor mij en mijn dochter in dit geval. Natuurlijk vinden zij dat moeilijk omdat in hun belevenis ik de verkeerde keuzes maak... maar daar ben je een mens voor he ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:38

Riddershow schreef:
Helaas klopt veel niet wat in de geschiedenisboeken staat van school. Zo wisten de middeleeuwers heel goed dat de aarde rond was. (op 15e eeuwse schilderingen is dit te zien) Dit is op gegeven moment door de kerk veranderd in plat en was je idd een ketter als je zei dat het anders was. Dus deze kennis is zo nieuw nog niet.

Over de bijbel. Het is bijv ook bekend dat er in het vaticaan scrollen liggen, die ze niet bekend willen hebben... waarom niet? Wat staat daar in wat de grote massa niet mag weten?

Dat heb ik ook al van de geschiedenis gezegd, zo vind het dus ook moeilijk te geloven dat wat in de bijbel staat het ware woord van god is. Niet te vergeten dat er bij vertalingen ook wel het een en ander fout gaat.

Ik hoop dat het Vaticaan eens zijn verstand gebruikt en ALLE informatie die zij hebben weggestopt eens vrij geven. De mens heeft de vrije keuze gekregen en zal zelf kunnen bepalen of de geheimen van het Vaticaan hun wel of niet verder helpt in hun zoektocht naar het heilige der heiligen. Ik weet dat de mens bewust dom gehouden worden op dit vlak.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:00

Het blijft ineens stil op dit topic, dus ik geef hem even een slinger naar boven. ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:15

Net in "de Vijfde dag": http://www.eo.nl/overdeeo/pers/page/Ver ... e=12970312

Naar aanleiding van deze uitzending kwamen de volgende vragen in me op:
- zijn gelovigen, in dit specifieke geval deze moslims, nog in staat een mens als een mens te zien? Of kan een mens slechts nog geidentificeerd worden aan de hand van zijn of haar geloof of godsdienst? En wat is daar de functie van?
- als het christendom, het Jodendom en de Islam zoveel overeenkomsten hebben, wat is dat de reden dat de nadruk wordt gelegd op de verschillen? Waar komt de behoefte vandaan zich af te zonderen van en af te zetten tegen andere geloven, terwijl ze als basis dezelfde waarden hanteren?
- Als niet-gelovigen exact dezelfde waarden hanteren als gelovigen, waarin zit em dan de rechtvaardiging de andere groep toch als niet goed, niet gelijkwaardig of nog erger te beschouwen?
- Waarom gaat de discussie over of iemand in dezelfde profeet gelooft, of iemand dezelfde definitie voor het woord God heeft, etc. in plaats van over of iemand als mens een goed hart heeft?

Als ik mijn leven op exact dezelfde manier leef als een christen, een moslim of een Jood die zich aan de moraal van zijn godsdienst houdt, waarom word ik dan door sommigen nog steeds gezien als iemand die niet goed leeft OMDAT het niet in het teken van Allah, God, etc. staat?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:58

Goede vragen, ben ook erg benieuwd hoe en of deze beantwoord worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:53

Sorry, ben erg druk met werk op moment (ik heb een eigen bedrijf en moet op moment echt 'nee' verkopen aan klanten) en met voorbereiden om op vakantie te gaan. Misschien dat ik er elders deze of komende week nog tijd voor kan vinden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:20

Het enige geloof dat 100% vreedzaam is is het boeddhisme... Er is voor zover ik weet nooit iemand vermoord uit naam van Buddha. Daar kunnen een hoop 'gelovigen' een voorbeeld aan nemen :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:14

Magrathea schreef:
Het enige geloof dat 100% vreedzaam is is het boeddhisme... Er is voor zover ik weet nooit iemand vermoord uit naam van Buddha. Daar kunnen een hoop 'gelovigen' een voorbeeld aan nemen :j

http://www.youtube.com/watch?v=Ev-Q_vNcKOE
_/-\o_

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:25

Ik ben atheist, maar heb respect voor iedereen die ook respect voor mij heeft ongeacht zijn/haar geloof.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:14

gummie schreef:
Magrathea schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=Ev-Q_vNcKOE
_/-\o_

Zelden :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:18

*Gniffel* Dat filmpje is echt grappig :D