130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:30

"De onderzoeken die recentelijk zijn uitgevoerd naar het verband tussen
snelheid en ongevallen in relatie tot diverse wegkenmerken, hebben slechts
voor enkele verschijnselen eenduidige evidentie gevonden.
Ten eerste blijkt dat op stedelijke wegen een snelheidsverhoging tot een
snellere stijging van het ongevallenpercentage leidt, dan het geval is op
landelijke wegen (Fildes et al., 1991; Kloeden et al. 1997; 2001; TRL in
Taylor et al., 2000). Stedelijke wegen kenmerken zich veelal door een
relatief lage snelheidslimiet omdat er veel interactie tussen verkeersdeelnemers
is. Landelijke wegen hebben over het algemeen relatief hoge
snelheidslimieten omdat er minder interactie tussen verschillende verkeersdeelnemers
is door bijvoorbeeld minder gelijkvloerse kruisingen, meer
gescheiden rijbanen en lagere intensiteiten van kwetsbare
verkeersdeelnemers."
Meld dit bericht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:40

Ja precies gummie.

Trouwens.....wat volgens mij zelfs zou kunnen...... als de slaperds op de snelweg nu wakker geschud worden door de hardrijders en de slaperds net zo goed geconcentreerd gaan rijden als de hardrijders kan het eventueel zelfs nog een win-win situatie op gaan leveren.

HC:
Als je naar statistieken moet kijken zijn er veel engere dingen dan bv bij mij in de auto zitten op de snelweg....
Ik heb in ruim 20 jaar nog nooit een ongeval veroorzaakt op landelijke wegen waar hoge snelheden gelden, zelfs niet bij het overtreden van deze hoge snelheden (denk aan véél te hard, niet maar 10 km ofzo).
Mijn paardenweide daarintegen.... in de laatste 1,5 jaar is er 1 lijk in het kanaal direct achter mijn paardenweide gevonden en 1 hardloper direct voor mijn weide aan een hartaanval overleden.
Statistisch gezien is het dus veel gevaarlijker om een rondje om mijn paardenweide te lopen dan een dag bij mij in de auto met 160 km/u over de snelweg te raggen.
Statistieken :')
(ik had overigens niks te maken met wat er bij mijn weide gebeurt is, voor het geval iemand zich wat afvraagt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:24

Schoolvoorbeeld van een slapert met een sterk afgenomen verwerkingssnelheid en dito reactievermogen die hoogstwaarschijnlijk langzamer reed dan de maximaal toegestane snelheid:

Een 78-jarige automobilist is gisteravond op de A35 bij Enschede, vol op een politieauto gereden.

De politie-auto stond met zwaailichten aan op de weg omdat er zojuist een ongeluk was gebeurd. dat ging om een auto die door nog onbekende oorzaak tegen de vangrail was gereden. Agenten dwongen het verkeer op die manier naar de andere rijstrook. Alle bestuurders zagen dat op tijd, behalve een 78-jarige man. Hij reed met zijn auto vol op de politieauto. De twee auto's en die van het eerste ongeluk zijn weggesleept. Niemand raakte gewond.


Bron: RTVoost
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=135464

:')
die zijn echt het gevaarlijkst!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:06

De meeste winst in verbetering van de verhouding mobiliteit/ernstige ongevallen valt te halen waar de meeste ernstige ongevallen plaatsvinden; op 80- en 100-wegen.

Waarom dan een twijfelachtige verhoging met non-rendement in waar het om gaat; verbetering mobiliteit/ernstige ongevallen.

Steek de middelen in 80- en 100-wegen.
Of in anti-bumperkleven.

120 -> 130 is demagogische nep-politiek.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:09

Anoniem schreef:
Schoolvoorbeeld van een slapert met een sterk afgenomen verwerkingssnelheid en dito reactievermogen die hoogstwaarschijnlijk langzamer reed dan de maximaal toegestane snelheid:

die zijn echt het gevaarlijkst!


Dus die slapstick-ongevallen zijn er tóch in NL! Te beginnen met tegen de vangrail rijden.

Was dat soms een megoolse baviaan? of een pool-op-spiritus?


*\o/* dat ze beiden geen 130 reden -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:19

Huertecilla schreef:
[naam] schreef:
Schoolvoorbeeld van een slapert met een sterk afgenomen verwerkingssnelheid en dito reactievermogen die hoogstwaarschijnlijk langzamer reed dan de maximaal toegestane snelheid:

die zijn echt het gevaarlijkst!


Dus die slapstick-ongevallen zijn er tóch in NL!

Was het geen megoolse baviaan? ook geen pool-op-spiritus?

*\o/* dat hij geen 130 reed -:)


Nee, een oude vent die het allemaal niet meer kon verwerken, die dus niet meer op zo'n weg hoort. Vandaar dat ik al eerder een keer zei dat mensen die dat niet meer aankunnen niks op zo'n weg te zoeken hebben. Dan kun je de hardrijders wel overal de schuld van willen geven maar in dit geval was het dus geen hardrijder en zijn er ook geen hardrijders in de ouwe man geknald. De eerste auto in het bericht heeft blijkbaar ook niet te hard gereden omdat erbij staat dat door nog onbekende oorzaak tegen de vangrail is gereden. Anders had dat er wel bij gestaan.
Dus geen schuld van de hardrijders maar wel van de slome baviaan idd :j

Wat die eerste auto betreft..... ik heb al gezegd wat ik van slaperts vind.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:27

Tja, ik heb het ook weleens gehad dat ik verkeersregelaars in het donker aanzag voor politie :=
Toevallig was ik de week of die week ervoor aangehouden voor algehele controle in de wijk bij mijn ouders wegens inbraken.
En een paar dagen later weer van die oranjerode lampjes op de weg, ik was moe, zat op een onbekende route en dacht: "Wat moeten ze NOU weer van me??!"
Dus ik stopte.
Waren het verkeersregelaars die juist wilde dat ik doorreed bij rood licht :')

Ik ben geen slome baviaan en ook nog lang geen 67 maarja, een foutje kan gebeuren.

Anoniem

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:30

Ik vind vol in een politieauto rijden die met zwaailichten aan op de weg staat geen foutje.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:33

Ja das dan ook wel waar. Ik denk wel dat zo iemand nog op zijn of haar rijvaardigheid getest mag worden.
Of is dat standaard vanaf een bepaalde leeftijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:53

70 jaar of ouder


Bent u 70 jaar of ouder, dan verloopt het verlengen anders dan u gewend bent. Daarbij is het rijbewijs slechts vijf jaar geldig. Hieronder bespreken we de stappen die u moet zetten voor het verlengen van het rijbewijs.
.
Procedure van verlengen

•Koop bij de gemeente een Eigen Verklaring en vul deze in. Hier koopt u ook het Geneeskundig Verslag.

•U laat een medische keuring uitvoeren bij een arts. De artsenorganisatie KNMG wil niet dat een arts rijbewijskeuringen doet voor zijn eigen patiënten, om te voorkomen dat de vertrouwensrelatie tussen (huis)arts en patiënt wordt verstoord. U moet dus meestal een andere huisarts vragen de keuring te verrichten. Hiervoor heeft u het Geneeskundig verslag nodig.

•Stuur de Eigen verklaring en het Geneeskundig verslag op naar het CBR.

Heeft dus ook niet altijd evenveel nut :')

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:56

Goof schreef:
Anoniem schreef:
Maar goed dat ik mezelf flink verdedig tegen die slome rijders door te maken dat ik snel bij ze weg kom :+


_O-

_O- Geweldig! :') Mijn idee! :D

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:54

Nicolletje schreef:
Ik ben geen slome baviaan en ook nog lang geen 67 maarja, een foutje kan gebeuren.


Dat is een zekerheid.
Alleen Repelsteel, Mambo en Gummie maken geen fouenen; alleen bewuste verkeersovertredingen. Als een ánder dat verkeerd inschat want ervan uitgaat dat iedereen zich aan de regels houdt, dan is dat díens fout.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:01

Anoniem schreef:
Vandaar dat ik al eerder een keer zei dat mensen die dat niet meer aankunnen niks op zo'n weg te zoeken hebben.



Daar ben ik het mee eens.
Dat ´meer´ is overbodig echter.
Bumperklevers, zelfoverschatters, Newton-ontkenners etc. die risico-beslissingen met risicoverhoging voor ánderen nemen, vallen daar ook onder:
Mensen die de verantwoordelijkheid voor een potentieel dodelijk apparaat niet aankunnen horen daar geen beheer over te hebben en al helemaal niet in de openbare ruimte.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:14

Anoniem schreef:
•U laat een medische keuring uitvoeren bij een arts. De artsenorganisatie KNMG wil niet dat een arts rijbewijskeuringen doet voor zijn eigen patiënten, om te voorkomen dat de vertrouwensrelatie tussen (huis)arts en patiënt wordt verstoord. U moet dus meestal een andere huisarts vragen de keuring te verrichten. Hiervoor heeft u het Geneeskundig verslag nodig.

Heeft dus ook niet altijd evenveel nut :')


Wat is hier niet nuttig aan?
Waar staat een causaal verband?
Jij maak een sprong naar conclusie; twee zelfs.
Behoorlijk discriminerende sprongen, want in dezelfde paragraaf verwijs je naar ´onbekende oorzaak´ mbt de vangrailpletter.

ALLE mensen maken fouten.
Jonge mensen wat vaker door zelfoverschatting, oudere mensen soms door gebrek aan overzicht. Daartussen ligt een wéreld aan mogelijke afleidingen, onvaardigheden en verkeerde beslissingen.

Van míj mogen de eisen voor een rijbewijs fors hoger.
Ook mbt het geestelijke nivo.
Het schokkend lage eisen-niveau is echter een economisch compromis. Net als de maximum snelheden.
Hogere eisen en lagere snelheden zijn veiliger, doch het geeft minder mobiliteit.
Blijkbaar vindt de samenleving 2 doden en 20 voetgangers het ziekenhuis in per dag een acceptabele prijs voor de eigen individule mobiliteit.
Dit politieke voorstel heeft liever zinloze verhoging van max. op stukjes snelweg dan die inspanning investeren in wegen waar dat mobiliteit/veiligheid verbetert.

Jij, MB en Gummie rijden liever snel op de openbare weg en wijzen naar anderen; vinden 130 +:)+ en gaan 10, 20 sneller rijden wanneer jullie vinden dat dit kan.
Ík blijf hooguit tegen de 100 op de teller rijden en wil graag meer bescherming tegen snelpasseerders en bumperklevers.
De vraag welke in dit topic bij mij rijst is; wat is er met het recht op een veilige openbare ruimte gebeurt???

Goof

Berichten: 31687
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:34

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
Bronvermelding?



SWOV


Het is echt heel grappig dat deze site een grafiek laat zien waarin heel duidelijk te zien is dat op snelwegen (100-120km/ uur) de MINSTE verkeersdoden vallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:55

Huertecilla schreef:
Dat is een zekerheid.
Alleen [naam], Mambo en Gummie maken geen fouenen; alleen bewuste verkeersovertredingen. Als een ánder dat verkeerd inschat want ervan uitgaat dat iedereen zich aan de regels houdt, dan is dat díens fout.


Als een ander dat verkeerd inschat.....
Als je bewust verkeersovertredingen wilt maken moet je er als overtreder ook rekening mee houden dat iedereen dat fout zal inschatten en dus zo rijden dat dat niet fout kan gaan. Lukt mij al meer dan 22 jaar :D
Moet ik er toch wel verrekte goed in zijn :7

Huertecilla schreef:
[naam] schreef:
•U laat een medische keuring uitvoeren bij een arts. De artsenorganisatie KNMG wil niet dat een arts rijbewijskeuringen doet voor zijn eigen patiënten, om te voorkomen dat de vertrouwensrelatie tussen (huis)arts en patiënt wordt verstoord. U moet dus meestal een andere huisarts vragen de keuring te verrichten. Hiervoor heeft u het Geneeskundig verslag nodig.

Heeft dus ook niet altijd evenveel nut :')


Wat is hier niet nuttig aan?
Waar staat een causaal verband?
Jij maak een sprong naar conclusie; twee zelfs.
Behoorlijk discriminerende sprongen, want in dezelfde paragraaf verwijs je naar ´onbekende oorzaak´ mbt de vangrailpletter.



Nou niks dus. Een geneeskundig verslag hoeft dus niet per definitie iets te zeggen over de rij-kwaliteiten van een ouder persoon. Er is naar mijn mening dus ook geen verband, maar het is wel de enige "test" die je als 70+er moet doen om je rijbewijs te kunnen verlengen. Slaat naar mijn mening nergens op die test.

De vangrailpletter.... er was geen 2de auto bij betrokken die de auto de vangrail in liet gaan, geen te hoge snelheid, bestuurder is niet onwel geworden, dus een eigen gemaakte fout van onbekende oorsprong. Als jij in de vangrail ligt en niemand anders is daar schuld aan, en jij bent door een onbekende oorzaak daarin gevlogen.... denk eens na :')
Dan was het dus jouw eigen fout.... en hoe maak je fouten???????????????? Door te slapen en niet goed genoeg op te letten!!!!!!!

Huertecilla schreef:
ALLE mensen maken fouten.
Jonge mensen wat vaker door zelfoverschatting, oudere mensen soms door gebrek aan overzicht. Daartussen ligt een wéreld aan mogelijke afleidingen, onvaardigheden en verkeerde beslissingen.

Van míj mogen de eisen voor een rijbewijs fors hoger.
Ook mbt het geestelijke nivo.
Het schokkend lage eisen-niveau is echter een economisch compromis. Net als de maximum snelheden.
Hogere eisen en lagere snelheden zijn veiliger, doch het geeft minder mobiliteit.
Blijkbaar vindt de samenleving 2 doden en 20 voetgangers het ziekenhuis in per dag een acceptabele prijs voor de eigen individule mobiliteit.
Dit politieke voorstel heeft liever zinloze verhoging van max. op stukjes snelweg dan die inspanning investeren in wegen waar dat mobiliteit/veiligheid verbetert.

Jij, MB en Gummie rijden liever snel op de openbare weg en wijzen naar anderen; vinden 130 +:)+ en gaan 10, 20 sneller rijden wanneer jullie vinden dat dit kan.
Ík blijf hooguit tegen de 100 op de teller rijden en wil graag meer bescherming tegen snelpasseerders en bumperklevers.
De vraag welke in dit topic bij mij rijst is; wat is er met het recht op een veilige openbare ruimte gebeurt???


Ik maak de brokken niet, zolang ik die niet maak of veroorzaak hoef ik ook niet naar mezelf te wijzen.
Dacht je dat iemand met een hoger niveau anders zou rijden? Welk voortgezet onderwijs denk je dat ik heb gedaan? Ik zal je helpen, het was iets met grieks en latijn.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:43

Goof schreef:
Huertecilla schreef:
SWOV


Het is echt heel grappig dat deze site een grafiek laat zien waarin heel duidelijk te zien is dat op snelwegen (100-120km/ uur) de MINSTE verkeersdoden vallen!


Dat is ook helemaal nooit en door niemand anders beweerd :)*

Blijft dat ceterus paribus 130 meer risico inhoudt dan 120.

Dat deze wegen relatief veilig zijn is *\o/* en een reden op ándere wegen veiliger te maken, niet om meer risiso op de snelweg in te voeren.

mika11

Berichten: 11541
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:48

Het verschil in snelheid met vrachtverkeer wordt wel groter.
Die blijven 90 rijden en de auto's 130.
Dat is nu al wel vaak lastig.
Dan zit je achter zo'n vrachtwagen en proberen er langs te komen.
Vaak genoeg (ik zelf ook wel eens) gaat iemand er toch langs, zodat de mensen op de linkerbaan voor je moeten afremmen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:53

Anoniem schreef:
De vangrailpletter.... er was geen 2de auto bij betrokken die de auto de vangrail in liet gaan, geen te hoge snelheid, bestuurder is niet onwel geworden, dus een eigen gemaakte fout van onbekende oorsprong. Als jij in de vangrail ligt en niemand anders is daar schuld aan, en jij bent door een onbekende oorzaak daarin gevlogen.... denk eens na :')
Dan was het dus jouw eigen fout.... en hoe maak je fouten???????????????? Door te slapen en niet goed genoeg op te letten!!!!!!!


Je springt weer heel ver naar een ongefundeerde conclusie.

Er staat dat de oorzaak niet bekend is. Niet bekend. Meer niet.
Ongeïdentificeerde oorzaak is niet gelijk een bewijs voor buitenaards leven.
Dat kan dus van alles geweest zijn.
Van een afgebroken spoorstang, uitwijken voor een ree tot een klapband. Ja, een menselijke fout kan óók en dat kan wederom verschillende oorzaken hebben. Misschien is er wel een peuk gevallen. Is voor alsnog onbekend.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:04

mika11 schreef:
Het verschil in snelheid met vrachtverkeer wordt wel groter.
Die blijven 90 rijden en de auto's 130.
Dat is nu al wel vaak lastig.
Dan zit je achter zo'n vrachtwagen en proberen er langs te komen.
Vaak genoeg (ik zelf ook wel eens) gaat iemand er toch langs, zodat de mensen op de linkerbaan voor je moeten afremmen.


Wat een aso ben jij. Moeten ze voor jou van het gas {:)-:( Nou dan hebben ze alle recht om op je bumper te kleven.
Dan haal je zeker ook met 100 of 110 in in plaats van met 10 km. meer dan het maximum?!
Dat hebben de snelrijders namelijk zo geleerd op de rijschool en het is hún recht dat jij dat doet. Jij moet je aanpassen bij het verkeer en´Het Verkeer´ zijn zíj, dâh :)*
Alle anderen zijn megoolse bavianen die in de weg rijden. Jíj dus en als je niet snel genoeg naar rechts gaat mogen ze duwen of rechts inhalen. Jouw fout, dus hun recht.

Oh, en met een klein autootje hoor je niet op de snelweg. Al helemaal niet met kinderen erin. Denk een beetje na zeg. Daar moet je voorzichtig mee rijden en op de snelweg is het maximum verplicht dus rij binnendoor zeg. Als de dames binnendoor haast hebben om 20 minuten omrijden in te halen houden ze er wel rekening mee dat ze te hard rijden dus maak je daarover geen zorgen; zíj kunnen rijden en maken geen fouten ja.

Voor de slechte lezers; :+

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:13


Electra63

Berichten: 19968
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:21

HC, denk om je hart :D

Goof

Berichten: 31687
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:26

Electra63 schreef:
HC, denk om je hart :D


Hij hapt zo lekker he :D

Electra63

Berichten: 19968
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:28

En dat voor zijn leeftijd :D

mika11

Berichten: 11541
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:28

Huertecilla schreef:
mika11 schreef:
Het verschil in snelheid met vrachtverkeer wordt wel groter.
Die blijven 90 rijden en de auto's 130.
Dat is nu al wel vaak lastig.
Dan zit je achter zo'n vrachtwagen en proberen er langs te komen.
Vaak genoeg (ik zelf ook wel eens) gaat iemand er toch langs, zodat de mensen op de linkerbaan voor je moeten afremmen.


Wat een aso ben jij. Moeten ze voor jou van het gas {:)-:( Nou dan hebben ze alle recht om op je bumper te kleven.
Dan haal je zeker ook met 100 of 110 in in plaats van met 10 km. meer dan het maximum?!
Dat hebben de snelrijders namelijk zo geleerd op de rijschool en het is hún recht dat jij dat doet. Jij moet je aanpassen bij het verkeer en´Het Verkeer´ zijn zíj, dâh :)*
Alle anderen zijn megoolse bavianen die in de weg rijden. Jíj dus en als je niet snel genoeg naar rechts gaat mogen ze duwen of rechts inhalen. Jouw fout, dus hun recht.

Oh, en met een klein autootje hoor je niet op de snelweg. Al helemaal niet met kinderen erin. Denk een beetje na zeg. Daar moet je voorzichtig mee rijden en op de snelweg is het maximum verplicht dus rij binnendoor zeg. Als de dames binnendoor haast hebben om 20 minuten omrijden in te halen houden ze er wel rekening mee dat ze te hard rijden dus maak je daarover geen zorgen; zíj kunnen rijden en maken geen fouten ja.

Voor de slechte lezers; :+


:') Gelukkig rij ik niet zo vaak op de snelweg.
Soms verkijk je je gewoon, dan denk je dat je makkelijk een vrachtwagen voorbij kan.
Dan rijdt iemand op de linkerbaan waarschijnlijk veel harder dan 120 (straks 130)
Dus voor je het weet, zit iemand inderdaad op je bumper.
En voor mijn auto hebben ze ook niet zoveel respect, denk ik.
Dat is een stokoud peugeotje.
Ik merk dat ik ook beter kijk bij een grote mercedes, hoe hard die gaat, dan bij een klein autootje.