Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blue_Eyes schreef:Daar kunnen we over blijven discussiëren, maar daar denk ik anders overEn dan kun je in het verlengde van jouw opmerking ook wel stellen dat die stierenvechters er niet bij stilstaan dat ze die stier pijn doen - dus is het dan minder erg?
H_Nalanta schreef:Blue_Eyes schreef:En eten is geen vermaak? Daar denk ik dan toch weer anders over.
Eten is noodzakelijk.
En nee, ik denk niet dat als er mensen in een restaurant zitten ze na gaan denken over het feit dat een kreeft levend gekookt wordt. Gebeurt trouwens ook steeds minder, meestal krijgen ze eerst een mes in hun kop zodat ze al dood zijn.
gummie schreef:In de oertijd, toen de mannen de vrouwen nog aan de haren de grotten in trokken en Phillips scheerapparaten nog niet bestonden, werden dieren ook gedood met speren en ander ouderwets werktuig.
Verschil is echter, dat een dier toen alleen uit noodzaak werd gedood, ofwel voor voedsel, ofwel voor kleding (huid/ vacht).
Ik zie die noodzaak niet bij het stierenvechten. Vervolgens wordt traditie als argument gebruikt. Maar ik ben het eens met de opmerking dat tradities vervagen naarmate tijden veranderen, en dat ook in het geval van stierenvechten op een gegeven moment het argument traditie niet meer geldig (zou moeten) zijn.
Fiffill schreef:Het was een voorbeeldvergelijking om aan te geven dat het om een traditie gaat. DAT vond ik wel een goede vergelijking.
En wat je als laatste zegt is natuurlijk klinkklare onzin. Dat slaat werkelijkwaar nergens op. Wel eens de voorpagina van bokt gelezen? Gaat regelmatig over mishandelde paarden en onthoofde veulens of noem maar op en dat in Nederland. Er worden hier jaarlijks zoveel dieren op straat gezet of mishandeld. En dan ga jij de Spanjaarden over één kam scheren door te beweren dat ze dan maar niks met dieren hebben?
Als jij bent opgegroeid met stierenvechten en het idee dat dat oké is zul je er echt heel anders tegenaan kijken dan als buitenstaander. Dat is zo'n groot verschil.
H_Nalanta schreef:Dieren levend koken is niet voor vermaak.
gummie schreef:In de oertijd, toen de mannen de vrouwen nog aan de haren de grotten in trokken en Phillips scheerapparaten nog niet bestonden, werden dieren ook gedood met speren en ander ouderwets werktuig.
Verschil is echter, dat een dier toen alleen uit noodzaak werd gedood, ofwel voor voedsel, ofwel voor kleding (huid/ vacht).
Ik zie die noodzaak niet bij het stierenvechten. Vervolgens wordt traditie als argument gebruikt. Maar ik ben het eens met de opmerking dat tradities vervagen naarmate tijden veranderen, en dat ook in het geval van stierenvechten op een gegeven moment het argument traditie niet meer geldig (zou moeten) zijn.
joostvangestel schreef:Mindfields schreef:Voor mij(let op, voor MIJ) is er geen enkel excuus om een dier te pijnigen. Geen enkel. Ook cultuur niet.
Dan moet je wel iets heel ergs tegen roofdieren hebben. Anders heb ik zojuist een uitzondering gevonden.
joostvangestel schreef:Pijnigen = pijnigen, door welk roofdier dan ook (mens = roofdier). Doden om te overleven is ook maar een excuus (een verrekt goed excuus, maar daar hebben we het niet over).
joostvangestel schreef:matadors pijnigen stieren ook alleen maar omdat ze anders niks kunnen en dus werkloos raken als ze het niet doen en ze dan hun kinderen geen eten kunnen geven. Is mijns inziens hetzelfde argument.
Pijnigen = pijnigen, door welk roofdier dan ook (mens = roofdier). Doden om te overleven is ook maar een excuus (een verrekt goed excuus, maar daar hebben we het niet over).
H_Nalanta schreef:Wat een slappe vergelijking weer.
Een roofdier dood om te overleven en pakt daarbij alleen de zwakke dieren.
Natuurlijke selectie heet dat, dat heeft ook nog eens nut!
Het doden van een stier heeft totaal geen meerwaarde en gebeurd alleen voor het vermaak, dus dat is echt appels met peren vergelijken.
Matadors kunnen vast wel als iets anders aan het werk, al is het maar als vuilnisman.