Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:51

MamboBeach, dank je wel!!!! :) :) :)
Gelukkig schijnt de zon hier weer, want ik dacht 'goh, echt een dag om 40 te worden vandaag, hahaha, met die nare regen!!!' :D

Ik was in mijn werkperiode (die 15 jaar heeft geduurd) al druk met van alles en iedereen en ben dat nu als 95% thuismoeder ook. Alleen kan ik het nu iets beter bijhouden met vrienden, dan destijds met mijn baan erbij. Al hoewel..... ik vind het nu ook wel eens moeilijk, want ik kom tijd te kort en ik ben ook iemand die tijd voor zichzelf nodig heeft 's avonds. Om even mijn ding te doen, te chillen of te studeren. Want daar heb ik overdag dan weer geen tijd voor.

Het ligt echt aan jezelf hoe je je leven invult. Daar kan een baan, een sport of een hobby prima bij helpen, natuurlijk, maar sommige mensen leggen van nature al heel makkelijk contact. Zo eentje ben ik dus ;) . Daarbij woon ik in een leuke buurt met lieve mensen en heb hier ook al diverse nieuwe vrienden en vriendinnen gemaakt, sinds ik hier woon. Sinds mijn dochter op school zit, ontmoet ik helemaal een hoop nieuwe mensen. Hartstikke leuk! Maar ik heb ook nog fijne vrienden en vriendinnen van mijn werkperiode. Die zie ik nog steeds, ook al werken we allemaal allang weer ergens anders. Of even niet. ;)
Op stal heb ik ook mijn vriendinnen, die ik soms vaker prive zie dan bij de paarden. Ik zie hier in dit topic veel meer mensen die het thuis zijn en een sociaal leven prima kunnen combineren, hoor, dus ik ben echt de enige niet (en dat zie ik ook om me heen, want er zijn in ons dorp best veel thuisblijfmoeders of moeders met een klein baantje ernaast).

Mowoah

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:54

Het huishouden en zorgen voor kinderen vind ik al een baan opzich, dus egoistisch? Nee. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:59

NatasjavE schreef:
Als je niet over de nodige werkervaring beschikt dan kan je het in mijn tak van sport wel schudden. Diploma's is een maar als je geen werk ervaring hebt worden er echt wat wenkbrouwen op gestrokken.

En ik heb vooraf bewust voor het onderwijs gekozen omdat parttime werken daar goed mogelijk is en omdat het echt geen probleem is als ik een paar jaar niet werk :)
Dus zelfs mijn studie is uitgekozen op het leven als huismoeder :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:09

Dat heb je dan inderdaad goed gedaan.
Ik ben echter niet het type om juf te worden (ben dyslectisch..en dan moet je een ander leren schrijven :'))

Blijft dat ik van mening ben dat iedereen die kan werken ook zou moeten werken.(vrijwilligerswerk is ook werk)
De pensioenleeftijd wordt verhoogt omdat er te weinig mensen zijn(door de vergrijzing) dan vind ik dat ik niet lekker thuis kan blijven.
Voor de goede orde...ik ben dus ook "tegen" thuisblijf vaders.

Wat me wel leuk lijkt is om als de kinderen iets ouder zijn een moedercontract te vragen (alle schoolvakanties vrij en dan iedere dag werken tot einde schooltijd (tot 15:00 komt neer op 80% werken) kan je zelf de kinderen uit school halen en dat kopje thee met ze drinken.
Nu heeft dat nog geen zin omdat de een op school zit en de andere bij de kinderopvang.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:11

Daar tegenover zijn de werkgevers ook niet altijd fexibel. Ik bedoel, als mijn kind ziek is, moet ik thuis blijven. Ik vind het werken als moeder zijnde ook een heel gehannes...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:12

Moedercontract.... dat zal lang zoeken worden naar een werkgever die dat biedt :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:15

Blue_Eyes schreef:
Moedercontract.... dat zal lang zoeken worden naar een werkgever die dat biedt :=

Dat is in de farma heel gebruikelijk anders...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:17

In de huidige maatschappij is een vrouw die thuis blijft onrealistisch. Als je alleen al kijkt naar het aantal scheidingen.... Je komt als vrouw mét kind ineens op de arbeidsmartk en dan zul je wel móeten, maar denk ook eens aan het pensioen.....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:19

Volgens mij onder de 4 of 5 jaar is een vrouw niet verplicht te werken.

Jij mag het onrealistisch vinden maar voorlopig ben ik thuis bij mijn kinderen. :D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:20

Verplicht om te werken ben je niet.... dat het consequenties heeft is iets anders.....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:21

Welke consequenties dan?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:22

Op het inkomen, nu en in de toekomst.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:23

MamboBeach schreef:
Daar tegenover zijn de werkgevers ook niet altijd fexibel. Ik bedoel, als mijn kind ziek is, moet ik thuis blijven. Ik vind het werken als moeder zijnde ook een heel gehannes...

Klopt, daar had ik dus wel problemen mee. Ik ben een eerlijk persoon dus ik bel niet op dat ik zelf ziek ben maar zeg dat het om mijn kind gaat. Nou, daarover waren ze (iig aan de receptie) not amused. Tja, sorry voor hun dan hoor, maar de papa was de hoofdkostwinner dus die zijn werk ging voor, en ik ga een ziek kind niet ergens anders onderbrengen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:24

Liezel1 schreef:
Verplicht om te werken ben je niet.... dat het consequenties heeft is iets anders.....

en die consequenties nemen wij er dus bij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:24

MamboBeach schreef:

Dat is ook af en toe gehannes.

Wij kijken per ziektegeval hoe we het oplossen. Als Mika niet heel erg ziek is en graag naar Vlien wil dan gaat hij naar Vlien. Is hij echt heel beroert blijven wij op toerbeurt thuis.
Wieger is op een gevalletje waterpokken na nog niet ziek geweest. (Hij had spikkels van de waterpokken maar verder echt heel niet ziek)

Als je kinderen naar een crèche gaan en veel ziek zijn...poeh...ja dat is echt heel stressvol.
Onze kinderen zijn overigens niet zo heel vaak ziek geweest tot nu toe.

NB Vlien is de onze kinderoppas, zij haalt Mika uit school en Wieger is daar dan al. Wij noemen Vlien ook wel onze inhuur Oma. Een vriendje van Mika gaat daar ook naar toe. Is dan een heel klein clubje kinderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:26

NatasjavE schreef:
De pensioenleeftijd wordt verhoogt omdat er te weinig mensen zijn(door de vergrijzing) dan vind ik dat ik niet lekker thuis kan blijven.

Met de huidige werkgelegenheid is dit ook niet echt een valide argument. De ontslagen vallen bij bosjes momenteel en een baan terugvinden is niet evident. :\

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:28

Liezel1 schreef:
Op het inkomen, nu en in de toekomst.....

Dat lijkt me logisch, als ik nu niet werk heb ik geen inkomen maar alks wij het kunnen rooien... Prima toch? Ik begrijp een ander zijn probleem dan niet dat ik niet werk...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:28

Die beginperiode bij het KDV was vreselijk, de ene griep was nog niet genezen of daar was de volgende zoveelste ziekte alweer. Vonden ze dus op mijn werk niet leuk, maar ja, iemand moet er zijn voor de kinderen, doe je ook niet expres.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:29

Urielle schreef:
Liezel1 schreef:

en die consequenties nemen wij er dus bij.

Dat is verder prima, maar veel vrouwen zijn zich daar vaak niet van bewust.
Op het moment dat het huwelijk kapot loopt, krijgen ze de grootste problemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:30

@ Urielle De DSB werknemers zijn allemaal weer aan het werk. ;)

Laag opgeleide zonder werk ervaring is op dit moment de grootste groep werkeloze.

Ik ken echt niemand die op dit moment ongewild zonder baan zit. Ik weet alleen dat ik door werving en selectiebureau's gebeld wordt of ik niet een nieuwe "uitdaging" zoek of andere mensen weet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:31

Welke problemen dan Liezel? Dat je moet gaan werken en dergelijke? Je eigen kostje moet verdienen?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:33

Je eigen kost moet verdienen, werken niet met kinderen kunnen combineren, geen zakelijke dingen kunnen regelen, ineens erachter komen dat er een pensioengat is van hier tot Tokio en terug etc..... Ik heb ze allemaal al voorbij zien komen....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:36

En dan? :) Dan komt het ook wel weer goed hoor! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:38

wat is DSB? Sorry, ik krijg nauwelijks iets mee van Nederlands nieuws dus ik klink nu vermoedelijk alsof ik onder een steen vandaan kom, maar ik ben begrijpelijkerwijze beter thuis in de toestand bij de bedrijven aan deze kant van de grens (en hier gaan de ontslagen echt nog vrolijk door)

Ik word godbetert niet eens gebeld voor een krantenwijkje :')

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:38

Dat hangt er vanaf hoe je het oppakt....
Het kan heel goed gaan, maar het kan ook compleet verkeerd gaan. Dat is per persoon verschillend. Je moet ze de kost eens geven....
Ik heb er al zoveel voorbij zien komen tijdens zittingen, die compleet gebroken waren na een scheiding..... Sommigen weten niet eens hoe ze een eigen bankrekening moeten openen. Andere moeten het ineens met véél minder gaan doen.