Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
christel1857 schreef:Ik vind het ook een achterlijke vergelijking die je maakt. En aangezien jij door blijft drammen over hetzelfde onderwerp, en ik niet het type ben die woorden in mijn mond laat leggen... tjah dan kan dit nog wel eens een eindeloze discussie worden. Mijn punt is duidelijk of niet.
Overigens heb jij niet het alleenrecht om tegen andere mensen te zeggen dat ze een denkfout maken. Wanneer jij dat tegen mij mag zeggen, dan mag ik tegen jou zeggen dat er iets achterlijks is aan de vergelijking die je maakt met Atheisme.
Shadow0 schreef:christel1857 schreef:Atheisme is geen gemeenschap. En ik doel op de gemeenschap
Welke gemeenschap? Er zijn zo ongelofelijk veel afzonderlijke christelijke gemeenschappen dat het misschien handig is om iets specifieker te zijn dan 'de' gemeenschap. Want die bestaat niet.
christel1857 schreef:Dat maakt helemaal niet uit voor mijn punt. Ik wil daarmee alleen zeggen dat jouw vergelijk nergens op sláát omdat er niet zoiets bestaat als een atheïstische gemeenschap.
Citaat:Atheisme predikt geen normen en waarden, heeft geen regels, heeft geen motto.
Citaat:Jij bent ook atheist tov boeddhisme, en tov hindoeisme. En je gelooft ook niet in Horus de zonnegod, wat jou ook een atheist maakt ten opzichte van Horus.
F_Orumster schreef:SETEFURII schreef:Maar het lijkt me echt raar om met het scheppingsverhaal op te groeien en dan op school iets totaal anders te horen? Hadden sommige bokkers hier daar ervaring mee?/ last van?
Ik denk dat er veel paplepel-gelovigen zijn, en zodra die mensen meer en meer zelfstandig beredeneren, van het scheppingsverhaal afstappen.
Dit is althans mijn versie, en ik zie genoeg christelijke imprinting.
F_Orumster schreef:Ik zei veel, niet alle![]()
Imprinten is ook niet de juiste wijze van geloof bijbrengen.
Shadow0 schreef:christel1857 schreef:Dat maakt helemaal niet uit voor mijn punt. Ik wil daarmee alleen zeggen dat jouw vergelijk nergens op sláát omdat er niet zoiets bestaat als een atheïstische gemeenschap.
Het was niet mijn vergelijking, maar het maakt alles uit. Jij maakt een onderscheid tussen geloof in de bijbel, wat volgens jou automatisch een gemeenschap inhoudt, en atheisme, dat volgens jou geen gemeenschap inhoudt.
Maar die gemeenschap die jij zo graag wilt zien is helemaal geen eenheid.Citaat:Atheisme predikt geen normen en waarden, heeft geen regels, heeft geen motto.
Het heeft op z'n minst 1 motto: god bestaat niet.Citaat:Jij bent ook atheist tov boeddhisme, en tov hindoeisme. En je gelooft ook niet in Horus de zonnegod, wat jou ook een atheist maakt ten opzichte van Horus.
Eh, nee, je verzint nu van alles maar het is onzin. Atheisme is de overtuiging dat er geen god bestaat. Geen enkele. Je kunt niet atheist zijn specifiek ten opzichte van een bepaalde god - je kunt wel geloven dat een bepaalde god niet bestaat maar dat wordt niet beschreven met de term 'atheist ten opzichte van'. Je kunt niet zelf allerlei definities gaan verzinnen, daar vertroebel je de discussie mee.
En het boeddhisme is bovendien een bijzondere situatie omdat het geen geloof in een god inhoudt.
verootjoo schreef:F_Orumster schreef:Ik zei veel, niet alle![]()
Imprinten is ook niet de juiste wijze van geloof bijbrengen.
Misschien voor jou niet. Ik zou mijn kinderen er ook mee laten opgroeien, en ze vanaf kinds af aan vertrouwd laten worden met God.
En ik kan natuurlijk ook niet voor alle andere mensen spreken die volgens jou van hun geloof af stappen. Maar ik neem aan dat mensen voor zichzelf wel kunnen bedenken waarom ze al dan niet geloven
Overigens snap ik niet zo goed wat je met imprinten bedoelt? Dit is nl bij mijn weten geen nederlands woord. Of bedoel je inprenten? Daar vind ik niks mis aan.
christel1857 schreef:Jij gelooft toch niet in de god Horus? Shiva, brahma, visjnoe, Thor, Zeus etc. ? Hoezo mag ik jou dan geen atheist ten opzichte van die goden noemen?
Citaat:Overigens verzin ik dat niet zelf, deze vergelijking komt uit een van de boeken van Richard Dawkins. Het motto van atheisme is niet: God bestaat niet. er zijn namelijk wel duizenden goden die volgens een atheist niet bestaan.
Citaat:EN als jij aangesloten bent bij een kerk, dan hoor je bij een gemeenschap.
Citaat:Ik heb het over de mensen die naar de EO jongerendag gaan, de mensen die iedere week naar de kerk gaan. Dat zijn allemaal afzonderlijke gemeenschappen.
christel1857 schreef:Ik vind dat kinderen het recht hebben om niet op jonge leeftijd met god te worden geïndoctrineerd. Ik vind dat geloven een vrije keuze moet zijn van het individu, en niet van de ouders.
Blue_Eyes schreef:Ik maak uit de tekst van Christel (en ik heb deze aanvaring eerder met haar gehad) op dat zij daar net iets anders over denkt; 'kinderen hebben het recht om niet op jonge leeftijd met god te worden geindoctrineerd'....
Overigens heb ik ook al eens op Bokt gelezen dat het kindermishandeling is om je kinderen op te voeden met geloof, mar dat daargelaten
cissie schreef:Ben het wel met Christel eens wbt kinderen zelf laten ontdekken wat ze wel/niet willen geloven.
cissie schreef:@ Verootjoo:
Ik zeg volgens mij nergens dat kinderen die keuze niet (mogen) hebben.
Ik zeg alleen dat kinderen naar mijn gedachte zelf op 'ondekkingsreis' mogen gaan.....deze reis kan verschillende kanten op gaan.
Ouders kunnen hier sturing aan geven of hun kinderen een warme hand bieden tijdens deze reis.
Wat Christel misschien bedoeld (maar dat weet ik niet zeker) is dat er christenen zijn die hun kinderen niet alleen kennis laten maken met het christendom maar deze ook opleggen en wijs maken dat er buiten het christendom om geen goede weg om te bewandelen..........