Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:51

Daar heb ik ook al tig keer bij mijn beklag over gedaan hier, dat ik het belachelijk vind dat de folders in het Arabisch zijn ;)

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:55

Heino:
Daar denk ik echt anders over. Het boek Leila gaat over een meisje/vrouw die trouwens nog steeds moslima is, en ook nog steeds daarnaar leeft. Ook voor het andere boek geldt dat. Objectiever als dat kun je het niet krijgen. 'Leila' (pseudoniem) verteld ook dat er veel moslima meisjes gewoon niet beter weten of juist zo goed weten dat ze ten alle tijde zullen zwijgen over alle onrecht en ellende. Het zelfs zullen verdoezelen met mooie praatjes. Deze meisjes en vrouwen zijn echt niet vrij.
Daarbij: ik ga liever af op het verhaal van iemand die het zelf heeft meegemaakt dan van een vrij opgevoede nederlandse die denkt af te kunnen gaan op haar eigen normen en waarden.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:56

Even een vraag, heb niet hele topic doorgelezen, sorry Heino :o , maar waarom praten wij altijd over Marokanen als we het over moslims hebben?
Er zijn veel meer mslims hier in Nederland, zoals bijv. Turken, maar daar hoor je niemand over.
Heeft dat te maken met het feit dat zij zich anders gedragen of zijn daar andere redenen voor?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:56

Mpepers schreef:
Heino:
Daar denk ik echt anders over. Het boek Leila gaat over een meisje/vrouw die trouwens nog steeds moslima is, en ook nog steeds daarnaar leeft. Ook voor het andere boek geldt dat. Objectiever als dat kun je het niet krijgen. 'Leila' (pseudoniem) verteld ook dat er veel moslima meisjes gewoon niet beter weten of juist zo goed weten dat ze ten alle tijde zullen zwijgen over alle onrecht en ellende. Het zelfs zullen verdoezelen met mooie praatjes. Deze meisjes en vrouwen zijn echt niet vrij.
Daarbij: ik ga liever af op het verhaal van iemand die het zelf heeft meegemaakt dan van een vrij opgevoede nederlandse die denkt af te kunnen gaan op haar eigen normen en waarden.

Er zijn ook boeken van meisjes die door hun christelijke vader verkracht worden, dus weg met alle christelijke geloven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:59

Teddy321 schreef:
Even een vraag, heb niet hele topic doorgelezen, sorry Heino :o , maar waarom praten wij altijd over Marokanen als we het over moslims hebben?
Er zijn veel meer mslims hier in Nederland, zoals bijv. Turken, maar daar hoor je niemand over.
Heeft dat te maken met het feit dat zij zich anders gedragen of zijn daar andere redenen voor?

ik denk het wel......... indonesiers hebben ook vaak een moslim achtergrond

ik denk dat het tijd word dat we de islaam scheiden van de schuilers achter :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:00

Mpepers schreef:

Ah, fijn dat je mijn opvoeding even voor me invult, dankje voor de analyse :D
Ik ga liever af op wat de Islam vertelt, en niet op hoe sommige mensen de Islam misbruiken
Ga verder mee met Sarabande

Teddy, waarom excuses richting mij? :P Denk omdat Marrokanen de meeste overlast veroorzaken, statistisch gezien :)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:03

Citaat:
Teddy, waarom excuses richting mij? :P Denk omdat Marrokanen de meeste overlast veroorzaken, statistisch gezien :)

:D Omdat jij me daar aleens vaker op gevangen hebt!!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:06

Teddy321 schreef:
:D Omdat jij me daar aleens vaker op gevangen hebt!!

Ahzo :P
Vind het niet erg als mensen een tig paginatellende discussie niet volledig doorlezen (doe ik zelf ook niet altijd :o), zolang men maar wel enigszins op de hoogte is van hoe het topic loopt (en hoe je dat doet moet je zelf weten :P)

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:13

Ik wil helemaal niets voor je invullen, het was maar een statement. Dat je daarover valt is niet erg inhoudelijk.
Trouwens, is het eigenlijk onwaar?

Ik respecteer jou mening, daar mag je natuurlijk bij blijven. Ik reageer alleen op de dingen waar jij in mijn post vraagtekens bij plaatste.

Nog een laatste reactie op je opmerking over afgaan op wat de Islam je verteld.
In mijn ogen is dat je ogen sluiten voor wat er achter de schermen dus gebeurd.

@sarabande:
Dat mag ook niet in Nederland. En het is ook verschrikkelijk en moet hard aangepakt worden. Ik vraag me wel af of dat, net als onderdrukking binnen de Islam, ook gebeurd uit naam van het geloof....
Als blijkt dat het christelijk geloof vaders aanzet tot het verkrachten van hun kinderen, dan is dat net zo erg als dat wat er nu binnen de Islam gebeurd.
Dat het gebeurd is duidelijk, ik vraag me alleen af of dat net zo geaccepteerd is binnen dat geloof als (bv) onderdrukking binnen de Islam.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:18

zolang je vooraan in de kerk zit en goed geld in het zakje doet, zal je kerkelijk niet snel aangekeken worden........

althans dat is de ervaring tot nu toe........ de doofpot kan betaald worden......

maar ik weet zeker dat het merendeel van de kerkgangers als ze het zouden weten, absoluut zouden afkeuren en zelfs bestraffen op hun manier!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:31

Mpepers schreef:
Ik wil helemaal niets voor je invullen, het was maar een statement. Dat je daarover valt is niet erg inhoudelijk.
Trouwens, is het eigenlijk onwaar?

Nog een laatste reactie op je opmerking over afgaan op wat de Islam je verteld.
In mijn ogen is dat je ogen sluiten voor wat er achter de schermen dus gebeurd.

Ik hou er niet van mensen als mensen dingen over mijzelf invullen. Dus ja, daar val ik over. Ik ben niet religieus opgevoed overigens, heb wel vanalles wat meegekregen. Dus bezoeken aan kerken maar ook aan moskee's.

Waar sluit ik mijn ogen voor? Weer zo'n aanname... discussieërt erg irritant... Ik zie echt wel wat er gebeurt, maar ik ga daarom geen hele religie veroordelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:34

Sja een hele bevolkingsgroep op hun geloof veroordelen is nogal eenzijdig.

Ondanks dat katholieke priesters op grote schaal pedofielen blijken te zijn, komt niemand erop de hele katholieke kerk of alle priesters te veroordelen, en dat is geen nieuws dat wist iedereen al jaren.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:51

Ik irriteer me nog het meeste aan zijn kapsel.... Ik durf er een weddenschap op af te sluiten dat dat zetels kost :Y)

Verder vind ik niet dat hij discrimineert. Hij maakt onderscheid, dat is nog niet meteen discrimineren.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:42

Ja dat kapsel.....hahaha maarja stem wel op hem.
Maar hij had pas een zonnebril in zijn haar, om het in de wind achterover te houden, en toen was het al iets minder 'tuttig'(zeg het even netjes).

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:46

sarabande schreef:
Mpepers schreef:
Heino:

Er zijn ook boeken van meisjes die door hun christelijke vader verkracht worden, dus weg met alle christelijke geloven.

Ja hoor best, als iedereen nu eens gewoon in zichzelf geloofd.
Terroristen, moordernaars, verkrachters, pedofielen, etcetera allemaal keihard aanpakken ongeacht geloofsovertuiging!
Ik ken verhalen van Moslima's die zich voor het huwelijk alleen anaal laten nemen (zeg het even zo dan is het duidelijk) omdat ze toch intiem willen zijn met een jongen maar maagd MOETEN blijven voor als ze uitgehuwelijkt worden. Ik stond met mijn oren te klapperen. Wat heeft dat dan nog met geloof te maken? Meer met onderdrukking vanuit cultuur dat je als maagd (de vrouw althans) het huwelijk in moet gaan.
Maar dat heb je niet alleen in de Moslimwereld.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 16:14

christel1857 schreef:
Verder vind ik niet dat hij discrimineert. Hij maakt onderscheid, dat is nog niet meteen discrimineren.

Wanneer vindt jij iets wél discriminatie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:19

discrimineren is een bepaalde groep buitensluiten....mogen pedofielen wel worden gediscrimineert worden dan?
Die worden toch ook buiten gesloten?
In die context heb ik minder moeite met discrimineren.....

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:35

Heino: Ik blijf geloof ik heel respectvol naar jou, maar jij wilt je wel erg graag aangevallen voelen. Ik probeer met jou te discussieren ja, maar jij wil niet inhoudelijk op mijn posts ingaan , maar de mijne wel onderuithalen en doen alsof ik intolerant ben.
Dat laat ik me nou weer niet graag vertellen door iemand die mij niet kent! :n

Misschien laat ik me wel overtuigen door jouw ervaringen en gedachten, dat is het mooie van een discussie!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 16:39

Sorry maar je vult even in dat ik:
a) niet religieus opgevoed ben
b) mijn eigen keuzes kan en mag maken
c) mijn ogen sluit voor problemen
Raar hoor, dat ik me dan aangevallen voel
En waar moet ik inhoudelijk op in gaan??

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:02

christel1857 schreef:

Eventjes wat lenen uit een bekende kennisbank:

wikipedia.nl schreef:
Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

wikipedia.nl schreef:
Onder discriminatie verstaat men het benadelen van mensen of groepen (meestal minderheden) op basis van uiteenlopende kenmerken zoals afkomst, ras, geboorteland, geloof, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, taal, handicap, leeftijd, enzovoort.

Tja, het zo nalezend denk ik dat het onderscheid maken door Dhr. Wilders wel redelijk gemakkelijk onder die noemer gebracht kan worden..

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:01

@ heino: oke, laatste poging dan.

a) Waar heb ik gezegd dat jij niet religieus bent opgevoed? Doel je op het woord 'vrij' dat ik gebruik? Daarmee bedoelde ik de vrijheid van meningsuitting waar we ons in Nederland allemaal op mogen beroepen.
Jij doet trouwens of ik jou hiermee persoonlijk bedoelde, mijn bedoeling was maar om duidelijk te maken dat ik een insider die mij verteld over de Islam, geloofwaardiger vind dan een outsider. Dit omdat er gesugereerd werd dat de de personen uit de boeken die ik noemde niet objectief zouden zijn vanwege hun slechte ervaringen.

b) Laat ik dan zeggen dat ik althans hoop voor je dat jij dat kan!

c) Dat heb ik beschreven als mijn mening, en niet verkondigd als waarheid. Zo werkt dat ik een discussie, weet je wel, dat je elkaar je mening verteld en erover praat.

Als je niet begrijpt wat ik bedoel met inhoudelijk, dan kunnen we beter stoppen met deze discussie.

Ik heb het idee dat je een beetje pissig op me bent, dat vind ik wel jammer. Dat zou betekenen dat over dit onderwerp discussie voeren dus ook al niet meer kan. (het is overigens absoluut niet mijn bedoeling om jou pissig te maken, ik heb alleen wel een mening waar ik wel degelijk veel over na denk en neem aan dat ik deze ook mag verdedigen)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:03

Ik geloof absoluut dat die mensen uit de boeken slechte ervaringen hebben. Maarr, ik vind niet dat je dat kan stellen als voorbeeld van hoe de Islam werkt. De Islam kan zulke dingen helaas wel teweegbrengen, maar da's omdat er mensen zijn die bepaalde teksten in mijn ogen misbruiken.

Maargoed, zand erover. Maar wel de vraag, waar sluit ik mijn ogen voor? Want dat hoor ik zo vaak, word er een beetje moe van want ik heb zelf absoluut niet het idee dat ik mijn ogen ergens voor sluit. Sterker nog, ik ben degene die in discussies ook met "bewijzen" kom die juist nadelig zouden kunnen zijn voor mijn standpunt.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:26

Heino; Fijn te horen dat we de wrevel achter ons kunnen laten. :(:) Ik wil ook echt graag jouw mening horen, ik ben hier niet alleen om mijn standpunt te verkondigen en daaraan vast te houden, maar sta ook echt open voor een ander zijn mening. Al is het maar om zeker te weten dat ik achter mezelf sta.

Ik denk dus dat er binnen de Islam, (dus door bv. imams en andere 'respectabelen') niet genoeg wordt benadrukt dat de teksten uit de Koran (meestal) niet meer letterlijk genomen moeten worden. In de bijbel, (al ben ik zelf niet gelovig) zullen vast ook teksten zijn die je in deze tijd niet meer letterlijk mag/kunt nemen omdat wij nu eenmaal overeengekomen zijn dat een mens bepaalde grondrechten heeft.
De meeste mensen die wat te vertellen hebben binnen de Islam, zijn mannen en er valt voor hen niet zoveel te winnen bij het aanpassen van deze teksten.
Dit is ook wat bijv. Leila in haar boek letterlijk verteld. Dat er heel veel schijn is. Dat vrouwen soms vrij lijken, maar alles behalve zijn.
Dat ook de vrouwen niet meer protesteren omdat ze vaak simpelweg niet beter weten!
Of omdat ze weten, dat ze geen keus hebben...

Echt; je zou het eens moeten lezen dat boek... Het is geschreven door een Marrokaanse, geboren en getogen in Frankrijk. Zij zegt zelf dat haar vader geen 'extremist' is, maar als je leest wat er gebeurd en (volgens haar) hoe vaak het op die manier gebeurd...!
En hoeveel er gezwegen en verzwegen wordt...?

Ik denk dat wij daarom die paar 'ontsnapte' progressieve moslima's wel degelijk serieus moeten nemen.
En niet moeten denken; ach, zij zullen het wel overdrijven. Zij zijn erop uit de Islam te schaden.

Ik heb geen problemen met de Islam, als de Islam ook geen problemen meer met mij heeft. Als vrouw zonder bijv. hoofddoekje, burka en alleen over straat, welbespraakt, onderwezen met alle rechten als die van een man en benaderd met hetzelfde respect.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:38

Mpepers schreef:
Ik denk dat wij daarom die paar 'ontsnapte' progressieve moslima's wel degelijk serieus moeten nemen.
En niet moeten denken; ach, zij zullen het wel overdrijven. Zij zijn erop uit de Islam te schaden.

Ik heb geen problemen met de Islam, als de Islam ook geen problemen meer met mij heeft. Als vrouw zonder bijv. hoofddoekje, burka en alleen over straat, welbespraakt, onderwezen met alle rechten als die van een man en benaderd met hetzelfde respect.

Ik denk ook niet dat die vrouwen overdrijven of de Islam willen schaden. Ik denk alleen niet dat zij een eerlijk beeld van de Islam schaden. Ja er zijn raddraaiers, maar da's niet de norm :)

En geloof dat veel imams al benadrukken dat de Islam afstand doet van praktijken als Al Qaida enzo.

Maar ben nog steeds benieuwd waar ik mijn ogen dan voor sluit? Want dat maakte mij wel pissig ja, omdat ik dat zooo vaak te horen krijg.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:55

Voor wat er dus uit naam van Islam in werkelijkheid gebeurd.
(lees anders het boek)

Al Qaida is wel heel duidelijk zichtbaar een extremistische beweging die zich baseert op de Islam, maar wat er dus (niet zo duidelijk zichtbaar) in heel veel Islam-gezinnen, gemeenschappen en moskees gebeurd, dat bedoel ik.
Dat dat gebeurd, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. onder andere door daar over te lezen. (en daarme wil ik niet zeggen dat jij van iets anders overtuigd mag zijn ;) )

Anders dan wat jij denkt,(vergeef me als ik je verkeerd interpreteer) denk ik dus precies andersom. Jij denkt dat de onderdrukking, ongelijkwaardigheid en achterhaalde opvattingen juist een uitzondering zijn binnen de Islam, dat dat alleen voorkomt bij extremisten. Ik denk dat het een veel groter issue is dan we denken.
En ik denk ook dat dat niet gaat veranderen als we daar niet op staan. In ieder geval in ons eigen land. (wat gerust het land mag zijn van een ieder die respect heeft voor de normen en waarden zoals waar wij ooit ook hard voor hebben moeten vechten)