Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:16

jameyskatje schreef:
dit soort onderwerpen kom ik inderdaad dagelijks tegen. maar toch moet ik zeggen dat ik 'in het echte leven' meer 'positieve' gesprekken meemaak dan negatief. natuurlijk hebben we het wel eens over kritische zaken, maar ze duren nooit zoals als hier op bokt. misschien omdat ik in het echt toch wel meeval :P of misschien omdat mensen met een 'negatief' zegje hun mond niet open trekken 'in het echte leven'.

het lijkt soms wel de omgekeerde wereld. op bokt krijg ik alle leuke en gezellige berichten via de pb. en al het andere krijg ik over me heen in een topic. terwijl ik op straat alleen leuke en gezellige dingen meemaak, die spontaan ontstaan. en de pittige discussies moet ik echt zelf aangaan/opzoeken.

klinkt serieus 'bekwaam debater', heb er al vaker aan gedacht om de politiek in de gaan haha. :P

Daar raak je wel een punt. Ik denk dat inderdaad in het echte leven minder snel zo onverbloemd voor hun mening uit durven te komen als via een forum. Dus, zoals ik al zei, een goeie sparringtraining.
Haha...heb ik ook wel, die gedachte om de politiek in te gaan. Ik zou tussen de PVV en VVD in zitten. Niet zo radicaal als Wilders, maar wel iets radicaler dan de VVD. Het is alleen raar dat ik ook sommige hele linkse standpunten heb. De hypotheekrente bijvoorbeeld, en uitkeringen en A.O.W.die hoger moeten. Dat zou de economie ten goed komen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:19

Jameyskatje, hier in de buurt heb je asielcentra zitten, niet echt bij mij in de buurt hoor maar in deze regio heb je ze wel.
Zelf heb ik daar niet zo'n hinder van.

Wat betreft de steden Rotterdam/Gouda enz. is het echt niet leuk... :n

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:22

MamboBeach schreef:
Jameyskatje, hier in de buurt heb je asielcentra zitten, niet echt bij mij in de buurt hoor maar in deze regio heb je ze wel.

En Amsterdam is ronduit een crime!! Dat lijkt wel een magneet voor het slechtste. Uiteraard is dat ook een factor in de vorming van mijn mening geweest.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:47

Maar was dat 40 jaar geleden ook al niet zo? In grote steden heb je over het algemeen meer gedoe en criminaliteit, het feit alleen al dat er meer mensen wonen, zorgt al snel voor meer irritaties enzovoort. Toen ik nog in een stad woonde, ging ik 's avonds niet naar de pinautomaat, maar op het platteland heb ik daar geen moeite mee. Misschien onterecht, maar ik voel me hier veiliger.
Waarmee ik wil zeggen dat grote steden en allochtonen niet per definitie synoniem zijn aan criminaliteit. maar het gegeven grote stad en 'veel mensen' waarschijnlijk wel (wat meer).

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:01

Springert schreef:
Daar raak je wel een punt. Ik denk dat inderdaad in het echte leven minder snel zo onverbloemd voor hun mening uit durven te komen als via een forum. Dus, zoals ik al zei, een goeie sparringtraining.
Haha...heb ik ook wel, die gedachte om de politiek in te gaan. Ik zou tussen de PVV en VVD in zitten. Niet zo radicaal als Wilders, maar wel iets radicaler dan de VVD. Het is alleen raar dat ik ook sommige hele linkse standpunten heb. De hypotheekrente bijvoorbeeld, en uitkeringen en A.O.W.die hoger moeten. Dat zou de economie ten goed komen.

ik zou een mix worden van VVD, d66, PvdA en CU, dusja, dan kan ik net zo goed een eigen partij beginnen :P de vraag is alleen of ik aanhangers krijg haha.

maargoed, dit is ook geheel terzijde en offtopic

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:02

Alet74 schreef:
Maar was dat 40 jaar geleden ook al niet zo? In grote steden heb je over het algemeen meer gedoe en criminaliteit, het feit alleen al dat er meer mensen wonen, zorgt al snel voor meer irritaties enzovoort. Toen ik nog in een stad woonde, ging ik 's avonds niet naar de pinautomaat, maar op het platteland heb ik daar geen moeite mee. Misschien onterecht, maar ik voel me hier veiliger.
Waarmee ik wil zeggen dat grote steden en allochtonen niet per definitie synoniem zijn aan criminaliteit. maar het gegeven grote stad en 'veel mensen' waarschijnlijk wel (wat meer).

Nee...het was echt anders 40 jaar geleden. Amsterdam was in die tijd nog echt een Amsterdamse stad met bijna alleen Amsterdammers. In de winkels, op de markten. Nu is het echt een multi-culti bolwerk geworden, en persoonlijk vind ik daar niks aan.
Niet omdat ik wat tegen buitenlanders heb, maar omdat ik het gevoel van 'mijn stad' kwijt ben hierdoor. Ik haalde al eerder aan dat op de Albert Cuyp en Dappermarkt nu 80% niet Amsterdammers de stands beheren, dat ik vaak 3 keer uit moet leggen wat ik wil, omdat degene die achter de kraam staat gewoon niet goed genoeg Nederlands spreekt. Daar stoor ik me heel erg aan. Ik wil dat gevoel van echte Amsterdamse platte tongval en humor weer terug, dat is wat ik tegen de multi-culti smeltkroes heb.
Ik heb 12 jaar in Spanje gewoond, en binnen een half jaar spraken we allemaal zeer goed Spaans. Het valt me ook op dat bijvoorbeeld de oudere migranten nog steeds slecht Nederlands spreken, terwijl die hier al vele jaren wonen. Voor mij getuigt dat van weinig wil tot integratie. En omdat ze zo matig Nederlands spreken, komt het ook nooit tot een leuk gesprek. Dus vind ik echt dat wat dat betreft de eerste stap van een migrant moet komen, namelijk de taal spreken op een niveau dat we ook kunnen communiceren. Waarschijnlijk zou ik dan heel anders denken. Van Surinamers en Antillianen heb ik bijvoorbeeld nooit dat gevoel. Bij hen heb ik altijd een gevoel dat ze een van ons zijn, juist omdat je gesprekken kunt hebben met ze.
Laatst bijgewerkt door Springert op 01-05-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:06

MamboBeach schreef:

ah ok.

ik heb overigens altijd al eens in een asielzoekerscentrum willen meelopen/misschien wel werken. lijkt me echt super interessant! maar voorlopig ben ik nog niet uitgekeken op mijn baan.

tja gouda vind ik dus echt niets voorstellen haha, kwam daar vroeger wel eens (vroeger 4 jaar terug). rotterdam vind ik een heerlijke stad. een mooie stad, heerlijk accent, leuke mensen. zo zie je maar dat iedereen een stad op een andere manier kan beleven. in utrecht studeer en werk ik, dus met die stad heb ik weer een hele andere 'relatie'.

maar je vertelde dat je veel verhalen hebt gehoord van moslima's zelf. maar waar kwamen deze dan vandaan? uit jouw woonplaats of via en studie? uit een vriendenkring, studiegroep of via internet?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:06

jameyskatje schreef:
Springert schreef:

ik zou een mix worden van VVD, d66, PvdA en CU, dusja, dan kan ik net zo goed een eigen partij beginnen :P de vraag is alleen of ik aanhangers krijg haha.

maargoed, dit is ook geheel terzijde en offtopic

Dat van die aanhangers dat is een tweede zorg. Het begint bij een partij op te richten, en dan goed te luisteren naar wat de mensen willen. Als je dat dan goed verwoordt, dan komt die aanhang vanzelf. Een populaire partij moet ook populistisch zijn, want uiteindelijk is dat waar het in een democratie om gaat. Persoonlijk zou ik ook punten in mijn programma opnemen die ik persoonlijk niet onderschrijf, maar waarvan ik merk dat een groot deel van het volk dat wil. Je kunt idealistisch zijn, maar met weinig aanhang zul je weinig bereiken. De grote stem wordt alleen gehoord, zo werkt deze maatschappij.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:10

Alet74 schreef:

stedelijke criminaliteit is andere criminaliteit dan op het plattenland.
er leven meer soorten bevolking, rijk arm en verschillende culturen, mensen die er zijn geboren, mensen die daar wonen voor werk/studie. meer induvidualisering dan in een dorp. er is meer te beleven, het is groter en massaler, je bent ook anoniemer.

het is wel grappig wat jij zegt. want ik heb dat dus precies andersom. laat mij maar pinnen in een grote stad, no way dat ik snachts door een dorp/polder durf te fietsen :Y) in een grote stad heb je altijd wel ogen en oren, the city never sleeps.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:19

Springert schreef:
[ Het valt me ook op dat bijvoorbeeld de oudere migranten nog steeds slecht Nederlands spreken, terwijl die hier al vele jaren wonen. Voor mij getuigt dat van weinig wil tot integratie.

ben het eens met jou verdere bericht maar wilde hier even op reageren.

de migranten (arbeiders) kwamen niet voor niets naar nederland. hier was werk. als ze het goed hadden in hun eigen land zouden ze niet zijn gekomen. (dus een bepaalde 'stand' van de bevolking was geinteresseerd in ons 'vuile' werk). ze konden goed met hun handen werken maar waren verder niet hoog opgeleid.

eenmaal aangekomen in nederland konden ze gelijk aan de slag. lange werkdagen en slechte slaapomstandigheden (met andere landgenoten op een kamer, dus hoe moet je de taal leren?)

eenmaal wat geld te hebben verdiend zijn sommige terug gegaan naar marokko of turkij (of waar dan ook) maar vele zijn ook gebleven en vonden het slimmer om hun vrouw/familie naar nederland te halen.

ook deze migranten waren vaak (niet altijd) ongeschoold en/of analfabeet. er waren al kinderen of die kwamen snel, dus mama zorgde voor hun kroost en papa verdiende geld. en vanaf hier begon het...

een moeilijk basis dus. daarbij komend dat nederlands al geen makkelijke taal is en dat nederland in die tijd meer waarde hechtte aan geld en het werk dat ze verichtte ipv hun inburgering (want zover had men nog niet vooruit gekeken, het was toch niet de bedoeling dat men in nl bleef?)

ook in dit geval is het weer een kwestie van tijd. want inmiddels hebben ze de taal redelijk onder de knie (niet goed en dat zorgt voor problemen. ze moeten bv belangrijke belastingspapieren laten vertalen voor hun kinderen). de nieuwe generaties beheersen de taal gelukkig wel, dus het kan op dit gebied enkel beter worden !

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:26

jameyskatje schreef:
MamboBeach schreef:

ah ok.

ik heb overigens altijd al eens in een asielzoekerscentrum willen meelopen/misschien wel werken. lijkt me echt super interessant! maar voorlopig ben ik nog niet uitgekeken op mijn baan.

tja gouda vind ik dus echt niets voorstellen haha, kwam daar vroeger wel eens (vroeger 4 jaar terug). rotterdam vind ik een heerlijke stad. een mooie stad, heerlijk accent, leuke mensen. zo zie je maar dat iedereen een stad op een andere manier kan beleven. in utrecht studeer en werk ik, dus met die stad heb ik weer een hele andere 'relatie'.

maar je vertelde dat je veel verhalen hebt gehoord van moslima's zelf. maar waar kwamen deze dan vandaan? uit jouw woonplaats of via en studie? uit een vriendenkring, studiegroep of via internet?

Hoe bedoel je in de zin van niets voorstellen, je vindt het er niet leuk bedoel je, in Gouda?
Rotterdam is ook een mooie en op zich fijne stad maar de laatste 12 a 13 jaar al zo veranderd...

Vriendenkring van de moslima's waar ik het van heb. :j

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:31

ah ok.

ja gouda vind ik gewoon een lelijke stad (maargoed, dat is persoonlijk, ik heb ook echt iets met stedenbouw haha) en ik vind er weinig te beleven (saai in de positieve zin). de stad is nu een aantal x in het nieuws geweest en daardoor is het op de kaart gezet volgens mij. ken nog wel mensen die daar wonen (2 hollanders) maar die hebben het er nog prima naar hun zin en zeggen ook dat het allemaal wel meevalt.

(is overigens geen betutteling en ontkenning van problemen. maar ik kan gouda niet vergelijken met bepaalde kracht/prachtwijken in de grote steden)

MamboBeach

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:34

Gouda is ook niet echt veel aan hoor. Binnenstad is wel aardig maargoed. De mensen die ik ken die daar wonen hebben toch wel degelijk last van wat er allemaal in Gouda gebeurt.
En dat Gouda op de kaart is gezet dat is niet raar en dat heeft nog lang geduurd in mijn ogen. Ach, daar is al zo lang gerommel, niet te geloven...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:46

het zou allemaal best kunnen hoor. ik woon er niet dus kan er ook niet echt heel zinvol over meepraten. ik heb het een beetje gevolgd in de media enzo en aan die mensen gevraagd die er wonen, that's it. maar als ik gouda hoor denk ik eerder aan 'gaap gaap', ipv 'o daar wil je echt niet wonen ivm gevaar en overlast'. goude trekt me gewoon sowieso al niet :P

dit is overigens het bekende lijstje van vogelaar haha:
2007

ik heb dikgedrukt in welke wijken ik ooit mijn vrije tijd heb besteed/ nog besteeds, heb gewerkt of nog steeds werk, vriendinnen heb/had wonen en blabla

Alkmaar: Overdie
Amersfoort: De Kruiskamp
Amsterdam: Bos en Lommer, Amsterdam-Noord, Nieuw-West, Amsterdam-Oost en Bijlmer.[3]
Arnhem: Klarendal, Presikhaaf, Het Arnhemse Broek, Malburgen / Immerloo
Den Haag: Stationsbuurt, Schilderswijk, Zuid-West (Bouwlust, Vrederust, Morgenstond en Moerwijk), Transvaal
Deventer: Rivierenwijk
Dordrecht: Wielwijk / Crabbehof
Eindhoven: Woensel West, Doornakkers, Bennekel
Enschede: Velve-Lindenhof
Groningen: Korrewegwijk, De Hoogte
Heerlen: Meezenbroek
Leeuwarden: Heechterp-Schieringen
Maastricht: Noordoost
Nijmegen: Hatert
Rotterdam: Oude Westen, Oude Noorden, Crooswijk, Bergpolder, Overschie, Oud Zuid, Vreewijk, Zuidelijke Tuinsteden
Schiedam: Nieuwland
Utrecht: Kanaleneiland, Ondiep, Overvecht, Zuilen Oost
Zaanstad: Poelenburg

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:47

jameyskatje schreef:
Springert schreef:
[ Het valt me ook op dat bijvoorbeeld de oudere migranten nog steeds slecht Nederlands spreken, terwijl die hier al vele jaren wonen. Voor mij getuigt dat van weinig wil tot integratie.

de migranten (arbeiders) kwamen niet voor niets naar nederland. hier was werk. als ze het goed hadden in hun eigen land zouden ze niet zijn gekomen. (dus een bepaalde 'stand' van de bevolking was geinteresseerd in ons 'vuile' werk). ze konden goed met hun handen werken maar waren verder niet hoog opgeleid.

eenmaal aangekomen in nederland konden ze gelijk aan de slag. lange werkdagen en slechte slaapomstandigheden (met andere landgenoten op een kamer, dus hoe moet je de taal leren?)

eenmaal wat geld te hebben verdiend zijn sommige terug gegaan naar marokko of turkij (of waar dan ook) maar vele zijn ook gebleven en vonden het slimmer om hun vrouw/familie naar nederland te halen.

ook deze migranten waren vaak (niet altijd) ongeschoold en/of analfabeet. er waren al kinderen of die kwamen snel, dus mama zorgde voor hun kroost en papa verdiende geld. en vanaf hier begon het...

een moeilijk basis dus. daarbij komend dat nederlands al geen makkelijke taal is en dat nederland in die tijd meer waarde hechtte aan geld en het werk dat ze verichtte ipv hun inburgering (want zover had men nog niet vooruit gekeken, het was toch niet de bedoeling dat men in nl bleef?)

ook in dit geval is het weer een kwestie van tijd. want inmiddels hebben ze de taal redelijk onder de knie (niet goed en dat zorgt voor problemen. ze moeten bv belangrijke belastingspapieren laten vertalen voor hun kinderen). de nieuwe generaties beheersen de taal gelukkig wel, dus het kan op dit gebied enkel beter worden !

Ben het toch niet helemaal met je eens. Ik heb spaans geleerd van veel spaanse tv kijken en praten met de spanjaarden. Dat konden de 1e generatie ook, maar ze hadden de interesse niet. Als je hier 20 jaar woont, of langer, dan moet je de taal echt wel machtig zijn, heeft met opleiding ook niet veel te maken. je hoeft niet te kunnen lezen en schrijven om te spreken.
Bovendien is me opgevallen dat ook de huidige generatie nog steeds matig Nederlands spreekt. Nog steeds wordt er gesproken in de trand van 'de meisje, de raam, het auto etc....dat is een slechte zaak vind ik. Trouwens....mij is wel opgevallen dat dat veruit de meeste jongens zijn die dat doen, meisjes spreken veel en veel beter dan de jongens. Ik vraag me af hoe dat komt. Maar het antwoord heb ik nog niet. Mijn theorie is dat de meisjes veel meer werk maken van hun studie dan de jongens, maar dat beantwoord nog steeds niet het waarom. Kijk Abouthaleb, die spreekt ook perfect Nederlands, dus het kan wel. Net als Najib. Hirschi Ali sprak ook heel snel heel goed Nederlands trouwens.
Het zou de integratie in mijn ogen zoveel versnellen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 01-05-10 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:48

Amhali! :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:51

MamboBeach schreef:
Amhali! :D

Ja...geweldig he!!!
Ik ben dol op em...die praat nog platter msterdams dan een Amsterdammer, en zijn humor.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:56

Toen hij net een beetje begon heb ik hem in Gouda in de schouwburg gezien, geweldig! :j

Over dat slechte nederlands hè zoals jij aangeeft Springert, daar ben ik nu eens benieuwd naar hoe dat komt... Want ook de mensen die hier geboren zijn zeggen het verkeerd, dat begrijp ik niet helemaal. Is er dan iets dat ze de juiste lidwoorden ervoor zetten niet begrijpen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:01

Springert schreef:
jameyskatje schreef:

Ben het toch niet helemaal met je eens. Ik heb spaans geleerd van veel spaanse tv kijken en praten met de spanjaarden. Dat konden de 1e generatie ook, maar ze hadden de interesse niet. Als je hier 20 jaar woont, of langer, dan moet je de taal echt wel machtig zijn, heeft met opleiding ook niet veel te maken. je hoeft niet te kunnen lezen en schrijven om te spreken.
Bovendien is me opgevallen dat ook de huidige generatie nog steeds matig Nederlands spreekt. Nog steeds wordt er gesproken in de trand van 'de meisje, de raam, het auto etc....dat is een slechte zaak vind ik. Trouwens....mij is wel opgevallen dat dat veruit de meeste jongens zijn die dat doen, meisjes spreken veel en veel beter dan de jongens. Ik vraag me af hoe dat komt. Maar het antwoord heb ik nog niet. Mijn theorie is dat de meisjes veel meer werk maken van hun studie dan de jongens, maar dat beantwoord nog steeds niet het waarom. Kijk Abouthaleb, die spreekt ook perfect Nederlands, dus het kan wel. Net als Najib.
Het zou de integratie in mijn ogen zoveel versnellen.

ik denk dat er toen ook helemaal geen behoefte was om de taal te leren. tot zoverre, de mannen konden zich redden in de fabriek en de vrouwen konden zich redden in en om het huis. er zijn echt wel arbeiders die hun best hebben gedaan de taal te leren, alleen toen was daar over het algemeen geen tijd/behoefte voor. mensen hadden m isschien andere zorgen en prioriteiten.
tegenwoordig moet je al de nederlandse taal leren vóórdat je naar nederland kan komen, toen was dat echt niet zo! momenteel worden er hartstikke veel taallessen georganiseerd (dat is niet voor niets). en helaas worden ze vaak weer gekapt (ook niet voor niets, stomme subsidie). in mijn ogen kwam het wel van beide kanten. beide partijen waren op dat moment met andere zaken bezig dan inburgering.

ik heb 3 jaar terug nog nederlandse les gegeven aan een groepje marokkaanse vrouwen van 50+, ik hielp ze met simpele dingen zoals een doktersgesrek voeren, (ik heb hoofddoek, buikpijn, een afspraak maken) klok kijken, boodschappen doen en andere simpele kwesties. het viel me op dat deze vrouwen heel onzeker waren, juist doordat ze de taal niet beheersden. sommige wisten al heel veel, maar ze schaamde zich om het uit te spreken. het viel me ook op dat ze heeel veel kwijt wilde over vroeger en over hun kinderen. ze hadden allemaal foto's van hun kinderen in hun portomonees en ze vertelde me dat ook zij inmiddels gestudeerd hebben of werken of getrouwd, daar waren ze trots op. 'hun taak was volbracht' en nu was het tijd om aan zichzelf te denken.. beter laat dan nooit denken we dan maar

hadden ze wel een tv? in de fabrieksslaapkamers vaak niet. thuis weet ik het niet. ik ken wel verhalen van nederlandse buren die hun nieuwe marokkaanse buren warme wollen sokken en truien kwamen brengen, want het was br koud in nederland.

ik heb zelf het idee dat meiden harder hun best doen om zichzelf te bewijzen. zoals ik even terug al zei.. misschien toch om dat beeld van onderdrukking te verbeteren?

verder spreken de jongens wel degelijk nederlands, ze vinden het alleen vetcool om met die en de te spreken. heeeeeel vervelend, maar ze hebben alleen zichzelf ermee.
thuis wordt er over het algemeen geen nederlands gesproken. kinderen leren dus alles op school en op straat. als de straatcultuur de nederlandse taal ver*** en al je matties van de straat zitten ook nog eens bij je in de klas... tjaa.. daarom is scholing en motivatie ook zo belangrijk

tja.. aboutaleb en najib.. nu noem je er ook 2 he :P. sta misschien niet in alles achter hun, maar ze maken er inderdaad wel werk van.
(zat overigens gisteren een show van hem te kijken, ook over de tijd als arbeider dat de ene zei 'er komt een tijd dat ze ons in nederland haten'. haha. )

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:05

Mijn theorie is dat dat de invloed is van overwegend andere culturen op de scholen, waardoor de rest ook besmet wordt. Begrijp me goed, op geen enkele manier is dit discriminerend bedoeld, maar ik merk gewoon dat het alleen gebeurt in de steden waar veel andere culturen op de scholen zitten. Hier in Limburg hoor ik het dus nooit, niet eens soms, maar echt nooit.
Aan de andere kant ligt het ook aan het onderwijs, dat is echt van slechte kwaliteit. d en dt weten ze bijna geen van allen, en dat is in heel Nederland.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:07

wat voor culturen? als je straat/machoculturen bedoeld dan ben ik het met je eens. ik ben het met je eens hoor.. was pasgeleden in brabant en hoorde daar een marokkaanse jongen spreken met een zachte G haha. in bepaalde gebieden komen ze niet verder dan een rolle R, harde Z en 10x Wollah in 1zin.

de marokkaanse ouders bij mij houden zich daar ook erg mee bezig. ze willen het liefst dat hun kinderen met nederlanders spelen. voornamelijk voor de taalontwikkeling en om die machocultuur tegen te gaan

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:09

Ja, ze zweren van alles...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:22

zweren met hun tong maar niet met het hart. ja heel vervelend, het is een soort stopwoord geworden, terwijl de eed zelf een serieus iets behoort te zijn. maargoed, kan er verder ook niet wakker om liggen. ze komen er vanzelf achter.

overigens. op hun 20e-22e stopt het in de meeste gevallen wel.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:22

jameyskatje schreef:
wat voor culturen? als je straat/machoculturen bedoeld dan ben ik het met je eens. ik ben het met je eens hoor.. was pasgeleden in brabant en hoorde daar een marokkaanse jongen spreken met een zachte G haha. in bepaalde gebieden komen ze niet verder dan een rolle R, harde Z en 10x Wollah in 1zin.

de marokkaanse ouders bij mij houden zich daar ook erg mee bezig. ze willen het liefst dat hun kinderen met nederlanders spelen. voornamelijk voor de taalontwikkeling en om die machocultuur tegen te gaan

Straatcultuur inderdaad, maar ik moet toch constateren dat dit wel weer vooral door nederlanders van buitenlandse komaf gebezigd wordt. Ik hoor regelmatig Marokkaanse belgen, en die spreken allemaal perfect Vlaams, dus het kan wel.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:29

jameyskatje schreef:
zweren met hun tong maar niet met het hart. ja heel vervelend, het is een soort stopwoord geworden, terwijl de eed zelf een serieus iets behoort te zijn. maargoed, kan er verder ook niet wakker om liggen. ze komen er vanzelf achter.

overigens. op hun 20e-22e stopt het in de meeste gevallen wel.

Tja idd. Ik hoorde dat ook altijd ja...

Had wel een hele goede band met hun maar je merkte het verschil in cultuur wel eens maar daar zijn we altijd wel uit gekomen.