Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:34

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:48

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Ik vind het wel een apart verhaal.
Is de brief echt?
En waar zouden de militairen ingezet worden?

Ik weet dat Frankrijk actief was in de regio Mali.

Ik heb zitten googlen, maar kom meerdere kranten tegen die dit artikel hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:55

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:59

Zij allebei artikelen waarvoor je moet inloggen Benzz, zijn helaas niet te lezen zo.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:05

Zal het even kort samenvatten:

Citaat:
De stikstofplannen van het kabinet zijn volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en andere kennisinstellingen onvoldoende concreet en missen een duidelijke visie, ondanks ambitieuze doelen en een groot budget. De maatregelen zijn onzeker in effectiviteit, vooral door twijfel over deelname van boeren aan beëindigingsregelingen. Ook zijn de verwachte resultaten volgens het PBL te optimistisch ingeschat.
Hoewel minister Wiersma zich gesteund voelt door de kennisinstellingen, wijzen zij op risico’s van beleidsfalen en hoge kosten voor boeren. Positiever zijn de instellingen over natuurherstelmaatregelen. Natuur & Milieu pleit voor bufferzones rond kwetsbare natuur en roept het kabinet op om bewezen effectieve aanpakken daadwerkelijk te steunen en te financieren.

En de andere:
Citaat:
ABN Amro verwacht dat de krimp van de Nederlandse veestapel, mede veroorzaakt door overheidsopkoopregelingen, de komende vijf jaar zal leiden tot de sluiting van drie à vier melkfabrieken. De voedingsmiddelenindustrie, en dan vooral bedrijven die dicht bij de boer staan zoals slachterijen, worden het hardst getroffen. De bank voorziet een krimp van 15% tot 18% in deze sector.

Verschillen tussen sectoren

In de melkveesector wordt de impact deels gedempt door een hogere melkproductie per koe.
In de varkenshouderij is die compensatie niet mogelijk, waardoor de krimp daar sterker zal zijn.
Slachterijen zijn kwetsbaarder dan handelaren en verwerkers verderop in de keten, die flexibeler kunnen inspelen op verminderde aanvoer.

Beleidskritiek en aanbevelingen
De bank bekritiseert de grof ingestoken opkoopregelingen, die tot snelle veranderingen en kapitaalvernietiging leiden. Er is behoefte aan duidelijk en voorspelbaar beleid om bedrijven beter te laten anticiperen op de veranderingen.

Economische gevolgen

De structurele daling van het bbp door de veestapelkrimp wordt geschat op €1,5 miljard per jaar.
Er staan 13.300 banen op de tocht, vooral in regio’s met veel stoppende boeren.
Voor de Nederlandse economie als geheel is de impact beperkt (0,15%), maar voor individuele bedrijven en werknemers kan de schade groot zijn.

Kansen voor verduurzaming
ABN Amro ziet ook mogelijkheden voor verduurzaming:

Plantaardige alternatieven zoals halfgehakt (vlees + vegagehakt) en halfomhalfmelk (koemelk + sojamelk) kunnen helpen de CO₂-uitstoot te verlagen.
De krimp biedt ruimte voor nieuwe bedrijvigheid en innovatie in de voedselketen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:09

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Ik vind het wel een apart verhaal.
Is de brief echt?
En waar zouden de militairen ingezet worden?

Ik weet dat Frankrijk actief was in de regio Mali.

Zal eens vragen zo aan m'n partner (frans). Ik ben niet zo paniekerig eerlijk gezegd, vind het niet per definitie schokkend.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

nps schreef:
Raineri schreef:

Las gisteren hetzelfde artikel. Wilde een foto maken coor dit topic.

Wiersema had nooit intentie naar een oplossing te zoeken. Alleen maar om de boel nog meer te rekken

In dezelfde editie stond ook een editie over politici die de boel constant vooruitschuiven om populariteit te behouden. Krant lag op kantoor, dus kan geen foto meer maken deze week helaas.

Dit inderdaad. Het wordt politici eigenlijk onmogelijk gemaakt om maatregelen te nemen die nodig zijn, maar misschien niet zo populair. Benieuwd naar het artikel.

Ik wilde deze nog delen: https://npo.nl/start/serie/boos_2/seizo ... 3/afspelen . Tim Hofman gaat in gesprek met Dilan Yesilgoz, over het incident met Douwe Bob - maar interviewt ook verschillende mensen die bedreigd worden op internet. Over de impact van online intimidatie, die fiks is toegenomen. Wat doet het met de mensen die het overkomt, en wat doet het met de rechtsstaat? Als mensen die hun werk doen bedreigd worden op internet? Denk journalisten.... Haakt nog een beetje terug op wat eerder werd besproken, over boeren intimideren. Ik vind het heftig.

Ik weet niet of ik je goed begrijp NPS. Hoezo wordt het ze onmogelijk gemaakt iets te ondernemen?

Zal foto proberen te maken voor je volgende week!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:11

Die half-om- half producten spreken mij niet aan. Iets waar ,ook al is het maar weinig, vlees in zit koop ik als 100% vegetarier zowiezo niet, en koemelk mengen met plantaardige "melk" dat is nergens voor nodig want beide soorten zijn heel goed apart verkrijgbaar. Qua houdbaarheid verschillen ze ook nog dus onpraktisch wanneer samen in 1 verpakking.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:14

Ik heb even gezocht was mij ontgaan maar idd een aantal franse nieuwsbronnen melden een europese ingrijpen in maart 2026. Ingrijpen werd vertaald als in une propre guerre. Maar het wat e hoe en waarom maart volgend jaar geen idee

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:31

Op de interwebz gaat de theorie van een alieninvasie in relatie tot Atlas i3 rond _O-.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

Ik zou eerder denken aan extreem rechts dat een poging doet. Of poetin heeft aangekondigd dat hij 2 maart 2026 gaat aanvallen. Oftewel als ze nu al weten dat er over een maand of 6 een oorlog komt :? persoonlijk vind ik dat wat vreemd.

Maar aan de andere kant een voorbereiding op stel dat kan nooit kwaad natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:55

karuna schreef:
Ik zou eerder denken aan extreem rechts dat een poging doet. Of poetin heeft aangekondigd dat hij 2 maart 2026 gaat aanvallen. Oftewel als ze nu al weten dat er over een maand of 6 een oorlog komt :? persoonlijk vind ik dat wat vreemd.

Maar aan de andere kant een voorbereiding op stel dat kan nooit kwaad natuurlijk.

Er zit wel meer info achter de theorie, als eerste dat Atlas zich raar gedraagt, het derde object is dat ons zonnestelsel in is gekomen (sinds we het kunnen zien) en het komt uit dezelfde hoek van het heelal waar het wow!-signal vandaan kwam, o.a..

Maar oorlog met gewone mensen kan natuurlijk ook prima.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

Zij laten zien wie hier regeert, dus wat die Fransen aangeven is niet zo verrassend

Pacifisme is leuk als iedereen een pacifist zou zijn, maar helaas.

Extreme dierenactivisten belagen boeren, politici en jagers: ’De fik erin!’
https://www.telegraaf.nl/binnenland/ext ... 83632.html

Oorlogje voeren is inmiddels een leuk speeltje geworden, landje pik is een speeltje van de rijkste en wie niet mee doet........schieten we omver,, boycotten we , of humanitaire hulp weigeren.

Vrijheid van meningsuiting mag maar het is geen oproepen tot moord, toch!!.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:26

mce schreef:
Zij laten zien wie hier regeert, dus wat die Fransen aangeven is niet zo verrassend

Pacifisme is leuk als iedereen een pacifist zou zijn, maar helaas.

Extreme dierenactivisten belagen boeren, politici en jagers: ’De fik erin!’
https://www.telegraaf.nl/binnenland/ext ... 83632.html

Gevaarlijke lui.

En nu bepaalde zaken niet gaan zoals hun zouden willen. Bijvoorbeeld de verlaagde beschermingsstatus van de wolf en het standhouden van 2 afschotvergunningen voor de wolf bij de rechter, radicaliseren sommigen nog verder.

Volkert van der graaf was ook een geradicaliseerde dierenrechtenactivist.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:38

karuna schreef:

Beetje paniekvoetbal, denk dat het gewoon een reactie is op een risico analyse. Staat in het artikel dat het ook voorbereidingen zijn voor wanneer er weer een pandemie uitbreekt. Maar iedereen leest oorlog alleen. Fijn dat ze zich voorbereiden. De wereld is niet meer onrustig dan de jaren 90 of 80. Denk dat het alleen maar rustiger is geworden eigenlijk, de media licht alleen meer zaken uit. Putin zit niet te wachten op een oorlog met Europa. Zeg nooit nooit natuurlijk. Maar vind het vrij logisch dat we hierop voorbereiden. Kan me er niet over opwinden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

Ik ben het niet met je eens, dat het rustiger is op de wereld.

Oekraïne en Israël/Palestina is tich wel heel dichtbij.....en heeft invloed, ook economisch, op de toestand van de wereld en dichterbij op Europa.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:58

Raineri schreef:
karuna schreef:

Beetje paniekvoetbal, denk dat het gewoon een reactie is op een risico analyse. Staat in het artikel dat het ook voorbereidingen zijn voor wanneer er weer een pandemie uitbreekt. Maar iedereen leest oorlog alleen. Fijn dat ze zich voorbereiden. De wereld is niet meer onrustig dan de jaren 90 of 80. Denk dat het alleen maar rustiger is geworden eigenlijk, de media licht alleen meer zaken uit. Putin zit niet te wachten op een oorlog met Europa. Zeg nooit nooit natuurlijk. Maar vind het vrij logisch dat we hierop voorbereiden. Kan me er niet over opwinden.

Vrij logisch als dat groot in de titel staat, toch?

Electra63 schreef:

Oekraïne en Israël/Palestina is tich wel heel dichtbij.....en heeft invloed, ook economisch, op de toestand van de wereld en dichterbij op Europa.

En dit inderdaad. Ik denk niet dat het paniekvoetbal is, maar een logisch gevolg van geopolitieke ontwikkelingen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

Electra63 schreef:

Er zijn talloze mensen afgeslacht in die jaren in Zuid Oost Azië. De vietnam oorlog was ontzettend verwoestend. Het is niet perse onrustiger. Er zijn ook nog andere oorlogen in de wereld, maar daar spreken we bijna niet over. Omdat ons beeld gevormd wordt door de media. En de media wilt zoveel mogelijk clicks. Ik zeg niet dat er niets is, maar beetje perspectief kan geen kwaad.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:05

_San87_ schreef:
Raineri schreef:

Vrij logisch als dat groot in de titel staat, toch?

Gewoon meer lezen dan de titel? Titels worden vaak door andere mensen gemaakt dan de mensen die de artikels schrijven. Doel is vooral clicks generen. Je ziet ook vaak bij artikelen in kranten over wetenschap dat de titel niet goed de lading dekt.

Los daarvan: ja, ik denk ook dat mensen niet goed lezen. Er zijn meerdere redenen genoemd voor opschalen ziekenhuis capaciteit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

De wereld is zeker niet rustiger geworden. 2023 was een nieuwe piek sinds de 2e wereld oorlog.
Echter krijg je van de meeste sowieso niets mee.
Hoeveel mensen zijn zich constant bewust van die slepende ellende in Mexico.
Het is ook maar beter om er niet de hele tijd mee bezig te zijn, je kan er doorgaans toch niet echt iets mee.

https://www.vluchteling.nl/nieuws/aanta ... reldoorlog

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

Mungbean schreef:
De wereld is zeker niet rustiger geworden. 2023 was een nieuwe piek sinds de 2e wereld oorlog.
Echter krijg je van de meeste sowieso niets mee.
Hoeveel mensen zijn zich constant bewust van die slepende ellende in Mexico.
Het is ook maar beter om er niet de hele tijd mee bezig te zijn, je kan er doorgaans toch niet echt iets mee.

https://www.vluchteling.nl/nieuws/aanta ... reldoorlog

Bedankt voor het opzoeken! Maar ik heb over internationale veiligheiden geopolitieke spanningen. dit zijn cijfers van stichting vluchteling. Ik kan me voorstellen dat meer cijfers van belang zijn om internationale veiligheid volledig uit te drukken. Ik kan me ook voorstellen dat andere metrics van belang zijn, gezien deze stichting vooral voor de vluchteling opkomt.

Wil niet uitvlakken wat er gaande is. Voordat we het daar weer berichten lang over moeten hebben, want wordt vaak slecht gelezen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:25

Raineri schreef:
Electra63 schreef:

Er zijn talloze mensen afgeslacht in die jaren in Zuid Oost Azië. De vietnam oorlog was ontzettend verwoestend. Het is niet perse onrustiger. Er zijn ook nog andere oorlogen in de wereld, maar daar spreken we bijna niet over. Omdat ons beeld gevormd wordt door de media. En de media wilt zoveel mogelijk clicks. Ik zeg niet dat er niets is, maar beetje perspectief kan geen kwaad.

Natuurlijk zijn er erge dingen op de wereld gebeurd.

Maar nog nooit (sinds de oorlog in voormalig Joegoslavië) was het zo dichtbij.
Maar de huidige oorlogsvoering is ook heel anders dan vroeger.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:35

Dat is waar Electra! :j ik las in de link van mungbean dat zaken nu complexer zijn (beetje onduidelijk wat dat betekent, maar kan me wel het eea inbeelden).

Los van complex, we/"de wereld" worden geleid door een paar grote kleuters. Dat vind ik een grotere zorg, ook omdat het niet bepaald deescalerend werkt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:15

Ik denk de oorlog via drones en bijvoorbeeld de digitale oorlog via hacken.
Dat energiebedrijven of banken worden gehackt. Landen vooral financieel treffen.

Wat dat betreft vind ik het wel een enge wereld. Zeker door figuren als Trump en Putin en de verdeeldheid in Europa.