Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 07:11

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:43

irmaz schreef:
Van mij mag het gemodereer op (al dan niet vermeende) persoonlijke aanvallen in dit topic achterwege blijven. Ik denk dat we met zijn allen best pestgedrag, of opmerkingen op de persoon kunnen benoemen en afkeuren. Mijn persoonlijke mening is eigenlijk dat mensen die zich regelmatig persoonlijk aangevallen voelen in een topic beter de eer aan zichzelf kunnen houden en uit dat topic vertrekken, dan om het hele topic naar hun eigen hand te willen zetten en zo blijkbaar in staat zijn een topic dood te maken. Ik zou deze overweging ook aan het moderatie-team mee willen geven, want ik krijg een beetje het idee dat een enkeling nu wel erg veel macht over de mening en manier van uiten van anderen krijgt.

enzino schreef:
Bijzondere mening. Je vind persoonlijke aanvallen (opmerking op de persoon die niet over de inhoud gaan) dus wel kunnen en de ontvangers moeten maar vertrekken. Dat lijkt me een omgekeerde wereld waar pesten toegestaan is en de slachtoffers van de pesterijen weg moeten.

Ik vraag me toch echt af waarom jij dat wat Irmaz schrijft zo anders interpreteert dan ik. Er zit wat nuance in namelijk. Want "vermeende persoonlijke aanvallen" en het zich "persoonlijk aangevallen voelen" is natuurlijk wat anders dan dat het daadwerkelijk zo is. Jij kunt je nu al op mijn reactie persoonlijk aangevallen voelen, terwijl het geen persoonlijke aanval is, maar ik het alleen maar oneens ben met jouw uitspraak en dit vervolgens uitleg.

enzino schreef:
Wat dacht je van een tegenvoorstel, waar persoonlijke aanvallen niet toegestaan zijn en mensen die dat wel doen er op aangesproken worden door een mod en bij herhaling een ban krijgen? De discussie zal dan op de inhoud gericht zijn, in plaats van op de persoon, waardoor het interessanter en leerzamer wordt. Dat zijn de huidige regels trouwens al, dus even doorbijten tot het bij iedereen bezinkt en dan gaat het weer goed.

Dan blijft het bij het oude probleem van interpretatie van een "persoonlijke aanval".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:08

Babootje schreef:
Dan blijft het bij het oude probleem van interpretatie van een "persoonlijke aanval".

Klopt. Die beoordeling zou je dan neer moeten leggen bij een derde partij die het vertrouwen van het beheer heeft daar over te kunnen beslissen. Met andere woorden: daar kan een moderator naar kijken.

Denk je dat je een persoonlijke aanval ziet, dan tem je. Een mod zal vervolgens kijken of dit terecht is of niet. Indien terecht dan spreken ze de aanvaller aan, indien niet terecht dan spreken ze de temmer aan.

Dit is het systeem dat er nu al is. Dus wat is het probleem nou precies?

P.s irmaz heeft het over "(al dan niet vermeende) persoonlijke aanvallen", daar vallen echte persoonlijke aanvallen dus ook onder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:35

Babootje schreef:
De Deense antischeepsraketten zijn in ieder geval wel geleverd. Oekraine heeft opnieuw een Russisch schip tot zinken gebracht.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5672255 ... -na-aanval

On topic weer, OK?

Ja, ik las het Babootje. De Russische aanval is zo heftig dat dit een opsteker is voor Oekraïne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:41

Het moge duidelijk zijn dat Rusland haar best doet om het conflict niet te laten escaleren, want in elke andere situatie zou het leveren van antischeepsraketten die kort daarna een boot tot zinken brengen als een oorlogsverklaring gezien worden.

(Logisch ook, ze hebben nu hun handen al vol en kunnen meer tegenstanders niet aan)

De enige zichtbare reactie is de escalatie in Syrie van de afgelopen dagen, maar dat gaat net wat te ver off- topic om hier te bespreken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:56

Sorry hoor maar de Russen zien alles als persoonlijke aanval terwijl ze zelf NIETS verkeerd doen, zo zijn de Russen nu eenmaal volgens Lavrov.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:09

bigone schreef:
Sorry hoor maar de Russen zien alles als persoonlijke aanval terwijl ze zelf NIETS verkeerd doen, zo zijn de Russen nu eenmaal volgens Lavrov.
Precies dit dus, nu roeptoeteren dat ze het niet laten escaleren, maar blind voor al het andere leed wat ze hebben aangericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:49

De door mij eerder genoemde draai in het soort berichten dat naar buiten komt lijkt nu bevestigd te worden door een artikel van NBC News:

Afbeelding
https://www.nbcnews.com/politics/nation ... -rcna33826

Naast dat ze noemen dat Biden niet erg blij is met de uitspraken van zijn eigen staf, vond ik de volgende paragraaf opvallend:
Citaat:
U.S. officials are increasingly concerned that the trajectory of the war in Ukraine is untenable and are quietly discussing whether President Volodymyr Zelenskyy should temper his hard-line public position that no territory will ever be ceded to Russia as part of an agreement to end the war, according to seven current U.S. officials, former U.S. officials and European officials.

Er is speculatie dat wanneer Putin de nieuwe regio's helemaal in bezit heeft hij zal overstappen op een verdedigende strategie omdat hij heeft wat hij wilde. Het probleem dat Rusland voorheen had wordt dan opeens het probleem voor Oekraïne: een aanvalsoorlog met verovering van grondgebied vereist veel meer troepen dan verdedigen en langzaam aan terugtrekken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:40

enzino schreef:
Het moge duidelijk zijn dat Rusland haar best doet om het conflict niet te laten escaleren, want in elke andere situatie zou het leveren van antischeepsraketten die kort daarna een boot tot zinken brengen als een oorlogsverklaring gezien worden.

(Logisch ook, ze hebben nu hun handen al vol en kunnen meer tegenstanders niet aan)

De enige zichtbare reactie is de escalatie in Syrie van de afgelopen dagen, maar dat gaat net wat te ver off- topic om hier te bespreken.

je geeft zelf het antwoord al. Natuurlijk zien ze dit als een oorlogsverklaring (dat hebben ze eerder al aangegeven) maar escaleren kunnen ze om duidelijke redenen niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:41

Het is maar hoe je het bekijkt, 7 us officials, voormalige us officials en Europese officials. Ik snap best dat Zelenski zich als hardliner opstelt, aangezien dit de enigste taal is die Poetin begrijpt in tegenstelling tot sommige anderen die denken dat het met praten wel opgelost kan worden. En ja, het kan een lange oorlog worden maar USA zal nooit verlangen dat Oekraïne gebieden opgeeft:
Some officials want Zelenskyy to “dial it back a little bit,” as one of them put it, when it comes to telegraphing his red lines on ending the war. But the issue is fraught given that Biden is adamant about the U.S. not pressuring the Ukrainians to take steps one way or another. His administration’s position has been that any decision about how and on what terms to end the war is for Ukraine to decide.

“We are not pressuring them to make concessions, as some Europeans are. We would never ask them to cede territory,” one U.S. official said. “We are planning for a long war. We intend to prepare the American people for that, and we are prepared to ask Congress for more money.”

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:46

De grote vraag blijft of Poetin ook werkelijk stopt na de Donbas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:46

Dat klinkt als standaard taal van de Amerikanen: we zullen nooit eisen dat jullie doen wat wij zeggen. Maar doe je het wel, dan krijg je miljarden aan steun van ons. En doe je het niet, dan verdwijnt die steun en zoek je het zelf maar uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:48

Mooi dat jij dat eruit kunt halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:49

Het lijkt me sowieso de beste aanpak om de Ukraïners eventueel zelf met het aanbod te laten komen om de Donbas regio op te geven, als ze dat zouden willen in ruil voor toezeggingen van de Russen. Zodat Putin en kornuiten niet nu direct al het idee hebben dat ze daar niks meer voor hoeven te doen omdat dat al soort van zeker is dat ze dat gaan krijgen als het "moet" van andere landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:00

bigone schreef:
Mooi dat jij dat eruit kunt halen.

Is niet zo heel moeilijk, vooral niet als je Joe Biden ooit hebt zien opscheppen dat ze zo vaker zaken doen (en dat ging om "slechts" $1 miljard):

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:15

Tja het lijkt mij niet meer dan logisch dat je voorwaarden stelt bij het geven van een lening of steun of iets dergelijks? Wat is daar precies het probleem van dan? Je hebt altijd nog zelf de keuze of je aan die voorwaarden wilt voldoen. Dit lijkt mij een heel standaard gang van zaken die niets specifiek met de persoon Joe Biden te maken heeft..... en het kan inderdaad prima zo zijn dat er achter de schermen wel op een bepaald punt gezegd zal worden dat er bepaalde voorwaarden zijn aan het blijven steunen van het gevecht. Lijkt me niet meer dan logisch :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:22

Ik zeg ook niet dat dat een probleem is, ik geef alleen maar aan dat die woorden van die US Official die zei dat ze de keuze aan Oekraïne over laten daarom met een flinke korrel zout genomen moeten worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:25

Ik denk dat op dit moment die keuze daar nog wel echt ligt, maar voor hoe lang nog vraag ik me wel af.

En sowieso ligt de keuze natuurlijk altijd bij hun zelf.
Ook al stel je er geld of wapens (of nog iets anders) tegenover, ze kunnen nog steeds zelf kiezen.
Hoewel het in bepaalde situaties niet echt als een keuze zal voelen :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:47

Onze Mark wordt geciteerd in de Kyiv independent
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... Gc_ecgNlQg

Citaat:
Dutch PM: War in Ukraine is ‘our war’. “Ukraine must win, that is really important. In any case, we must ensure that we do everything we can to bring them closer to that victory,” Mark Rutte said, as cited by the Dutch newspaper De Telegraaf.

1:51 PM · Jun 18, 2022·Twitter Web App

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:02

enzino schreef:
Ik zeg ook niet dat dat een probleem is, ik geef alleen maar aan dat die woorden van die US Official die zei dat ze de keuze aan Oekraïne over laten daarom met een flinke korrel zout genomen moeten worden.

En ik denk dat de vervolging van Porosjenko en het verwijderen van een prosecuter iets anders is dan een complete oorlog.
USA wil maar al te graag ( net als meer landen) dat RU verslagen word. Ze hadden ook gewoon niets kunnen doen, maar ze hebben er zich vol ingestort net als de EU en andere landen en dan ga je niet nu eisen stellen. Zodra het een bodemloze put is geworden en de onderhandelingen op niets uitlopen weet ik niet wat er gebeurt maar Oekraïne overleveren aan Rusland is imo geen optie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:06

Interessant leesvoer met waarom de angst om Putin te provoceren juist de beste manier is om Putin te provoceren. In dit artikel is geschreven door een Amerikaanse Denk-tank op gebied van internationale zaken. Hierin kijken ze naar de reactie van Putin op recente (en wat minder recente) gebeurtenissen en toezeggingen.
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/u ... cy-of-all/

Stukje uit het artikel:
Citaat:
Tijdens zijn eerste achttien maanden als president vermeed Zelenskyy ijverig directe verwijzingen naar Russische agressie of bezetting. Hij deed ook een aantal praktische concessies aan het Kremlin, waaronder eenzijdige terugtrekking van troepen. Verre van in natura te reageren, begon Moskou met de massale distributie van Russische paspoorten in het bezette oosten van Oekraïne, terwijl het zijn militaire greep op de regio versterkte.

Meer recentelijk kondigde de Oekraïense delegatie die eind maart 2022 vredesbesprekingen met Rusland bijwoonde in Istanbul aan dat zij bereid was de strategische doelstelling van Oekraïne, het NAVO-lidmaatschap, op te geven. Rusland reageerde op deze belangrijke concessie door een groot nieuw offensief te lanceren in Oost-Oekraïne en zijn voornemen bekend te maken om hele bezette regio's van Zuid-Oekraïne in de Russische Federatie op te nemen. Nogmaals, Poetin maakte duidelijk dat hij elke poging om niet provocerend te zijn beschouwt als een teken van zwakte.

In een documentaire van een journalist over haar leven in Ukraïne vanaf Sovjet-Unie tot aan de verkiezing van Zelensky, die ik in het begin van dit topic heb gepost, zegt deze journaliste ook dat de algemene eerste gedachte mbt Zelensky was dat hij Russisch geörrienteerd zou zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:11

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:12

Denk dat de bewoners van de Oekraine zelf met een referendum zouden moeten kunnen aangeven wat ze werkelijk willen. Gezien de familiebanden van generaties, denk ik dat het oosten graag onafhankelijk zou willen zijn.

Heb het interview niet gelezen, is een beetje veel, vond de achtergrond nogal apart. Weet niet of je daar de bevolking nu echt mee laat zien dat je achter ze staat. Had dan eerder een foto gemaakt van haar in het ziekenhuis bij gewonden of bij het uitreiken van hulpgoederen. Er zal wel een bedoeling achter zitten waarom ze dit gekozen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:23

bigone schreef:
En ik denk dat de vervolging van Porosjenko en het verwijderen van een prosecuter iets anders is dan een complete oorlog.
USA wil maar al te graag ( net als meer landen) dat RU verslagen word. Ze hadden ook gewoon niets kunnen doen, maar ze hebben er zich vol ingestort net als de EU en andere landen en dan ga je niet nu eisen stellen. Zodra het een bodemloze put is geworden en de onderhandelingen op niets uitlopen weet ik niet wat er gebeurt maar Oekraïne overleveren aan Rusland is imo geen optie.

Zolang Oekraine precies doet wat ze willen zullen ze inderdaad geen eisen stellen. Dat is namelijk niet nodig. Zo snel Oekraine iets doet wat Amerika minder leuk vind dan zullen ze wel eisen stellen, op precies dezelfde manier als ze toen deden (gewoon de handen eraf trekken mits ze geen aanpassingen maken).