steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:27

Ik neem aan dat ook hier de regel geldt dat er 100 % wordt gekocht maar er maar 70% van ingezet mag worden dus per definitie neemt de stikstof af .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:51

BigOne schreef:
Die boerderij in Drenthe stond al vanaf 2019 te koop, kun je ook concluderen dat provincie Drenthe heeft zitten te slapen.
Er is al vaker ophef geweest over dit soort stikstof aankopen.

Bericht uit 2020

https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... um=organic

Je bedoeld dat provincies dit soort boerderijen allemaal zelf maar op voorhand moet aankopen dan?
Ik vind dat het gewoon verboden moet worden. Zorg maar voor verpaupering in je eigen provincie, denk ik dan. Want ik vrees dat er helemaal geen bal verder met deze boerderijen wordt gedaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:11

BigOne schreef:
Die boerderij in Drenthe stond al vanaf 2019 te koop, kun je ook concluderen dat provincie Drenthe heeft zitten te slapen.
Er is al vaker ophef geweest over dit soort stikstof aankopen.

Bericht uit 2020

https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... um=organic

Dit soort handel in emmissies heeft weinig met natuurherstel of natuur bescherming te maken. De problemen van natuurgebieden in Brabant los je niet op door stikstofruimte in andere provincies op te kopen. In tegendeel zelfs. In Brabant daalt er alleen nog maar meer stikstof neer.

Laat wel zien dat het hele stikstofverhaal voornamelijk een juridisch probleem is. Maar het is tegelijkertijd zo krom als een hoepel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:14

Boerderijen (veehouders!) moeten staken met de stikstofuitstoot om
1. de natuur niet verder achteruit te laten gaan
2. stikstofruimte te verkrijgen zodat elders weer bouw kan plaatsvinden.

Het eerste moet vooral in de regio plaatsvinden, het tweede wordt volgens mij landelijk gezien.
Dat provinciën over de grens shoppen voor stikstofrechten vind ik wel een behoorlijke fout in "eerlijk zakendoen". Kennelijk zijn ze daar ook van de "ikke, ikke, ikke".

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:17

Janneke2 schreef:
Ik snap dat mijn eigen gedeputeerde het oncollegiaal vindt.
(Vooral omdat er niet is overlegd. Wat ik dan weer raar vindt, maar ik schat deze man in als iemand die graag kool en geit spaart.)

Ik vind het om een andere reden matig: stikstofruimte van een agrarisch bedrijf wordt gebruikt voor de industrie.

De overheid wil stikstofruimte van boeren afnemen voor bouw, dus eveneens dubieus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:21

elnienjo schreef:
Janneke2 schreef:
(Vooral omdat er niet is overlegd. Wat ik dan weer raar vindt, maar ik schat deze man in als iemand die graag kool en geit spaart.)

Ik vind het om een andere reden matig: stikstofruimte van een agrarisch bedrijf wordt gebruikt voor de industrie.

De overheid wil stikstofruimte van boeren afnemen voor bouw, dus eveneens dubieus.

Met één groot verschil, wanneer er een huis is gebouwd is de stikstof uitstoot nihil, vooral omdat er nu gasloos gebouwd moet worden, een koe blijft schijten.
Misschien dat je het zo wat beter snapt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:30

BigOne schreef:
elnienjo schreef:

Met één groot verschil, wanneer er een huis is gebouwd is de stikstof uitstoot nihil, vooral omdat er nu gasloos gebouwd moet worden, een koe blijft schijten.
Misschien dat je het zo wat beter snapt.

Als die huizen zouden leegstaan, maar daar komen mensen te wonen met auto's , met airco's en andere vervuilende apparaten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:30

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:34

De Drentse gedeputeerde wenste 'overleg'.
Als dat betekent dat je binnenskamers zegt 'daar komt niets van in' of 'alleen als je mij een Brabantse boerderij geeft' kan ik daar mee uit de voeten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:34

elnienjo schreef:
Als die huizen zouden leegstaan, maar daar komen mensen te wonen met auto's , met airco's en andere vervuilende apparaten.

Als er niet gebouwd kan worden (huizen, industriegebouwen, infrastructuur) dan loopt de economie van NL finaal vast. Dat gaat wel even wat verder kwa gevolgen dan wat boeren die moeten ophouden.
Als onze economie vastloopt heb ook jij waarschijnlijk geen baan meer en zijn je zorgen vandaag de dag over de prijs van boodschappen en energie echt nog maar peanuts bij wat er dan gaat gebeuren.

Het is echt buitengewoon kortzichtig om de veehoudende boeren uit de wind te houden en daarvoor dan maar alle bouwactiviteiten te offeren.

Of jij moet willen dat we dan ook meteen maar alle mensen het land uit kieperen? Inclusief jijzelf?
Want dan heb je inderdaad geen draaiende economie in dit land meer nodig.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:36

Dees schreef:
elnienjo schreef:

Als er niet gebouwd kan worden (huizen, industriegebouwen, infrastructuur) dan loopt de economie van NL finaal vast. Dat gaat wel even wat verder kwa gevolgen dan wat boeren die moeten ophouden.
Als onze economie vastloopt heb ook jij waarschijnlijk geen baan meer en zijn je zorgen vandaag de dag over de prijs van boodschappen en energie echt nog maar peanuts bij wat er dan gaat gebeuren.

Het is echt buitengewoon kortzichtig om de veehoudende boeren uit de wind te houden en daarvoor dan maar alle bouwactiviteiten te offeren.

Of jij moet willen dat we dan ook meteen maar alle mensen het land uit kieperen? Inclusief jijzelf?
Want dan heb je inderdaad geen draaiende economie in dit land meer nodig.

Je kunt best bouwen zonder de boeren een schop te geven.
Kijk eens om je heen wat voor gebouwen er wel niet leeg staan,op die grond kun je ook bouwen.
Heb je het land van de boeren helemaal niet nodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:38

Ze zijn ook lang alle grond niet nodig, 4 % is ruim voldoende om de woningnood op te lossen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:54

BigOne schreef:
Ze zijn ook lang alle grond niet nodig, 4 % is ruim voldoende om de woningnood op te lossen.

Dat beweer jij,wie zegt dat dat waar is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:29

Waarom zou het niet waar zijn? GL wil 1 miljoen huizen bouwen en toch geen landbouwgrond inzetten. Denk jij dat ze gewoon iets verzinnen zonder onderzoek te doen naar wat haalbaar is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:40

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:41

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:53

loriene schreef:
Kijk eens om je heen wat voor gebouwen er wel niet leeg staan,op die grond kun je ook bouwen.

Nee, nee, nee. Jij hebt het nog niet begrepen.
Zolang er geen stikstof-RUIMTE is, is er geen vergunning om te bouwen.
Boeren moeten in vee verminderen om RUIMTE te maken in de totale stikstof-vervuiling.
Het gaat helemaal niet om de grond van de boerenbedrijven, het gaat om de stikstofruimte om elders te kunnen bouwen. De grond om te bouwen is er wel.

https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/donk ... -te-komen/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F
Laatst bijgewerkt door Dees op 04-09-22 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:54

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:59

BigOne schreef:

Ik denk, maar dat is een 'logische' gedachte van mij, zonder feiten, dus misschien zien jullie het anders:

Dat dit dubbel op moet.

Boeren in de buurt van Natura 2000 gebieden moeten opgekocht worden voor de natuur.

In dat gebied krijg je vervolgens ( terecht) nooit vergunning voor woningbouw.

Dat zijn dus 'andere bedrijven' die weggekocht gaan worden.

Dus een deel moet weg voor de natuur EN een deel voor de woningbouw.

Waarvan ik het wel enigzins hypocriet vind voelen dat we dus zeggen: boeren moeten weg voor de natuur.

Maar niet zeggen: de economie moet minder voor de natuur. Als boeren extensiever moeten boeren, waarom de rest van de economie dan niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:04

Wie zegt dat dan? Want dat moet wel. Kijk naar het Green New Deal plan van Groen Links. Iedereen moet meedoen, althans, wel naar vermogen en vervuiling. Dus de grote vervuilers betalen het meest.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:06

Tja.... je vragen worden echt beantwoord als je de moeite neemt om het rapport van Commissie Remkes eens door te lezen.

*klik*

Daarin worden alle reden waarom er iets aan die stikstofvervuiling moet gebeuren, beschreven. De helft van het rapport gaat over maatregelen die de veehouders treffen, de andere helft gaat echt over de maatregelen die industrie, transport, vervoer raken. En zo komt het gegeven dat wij tegenwoordig geen 130km per uur over de snelweg mogen rijden, ook voort uit dat rapport.

Als je de moeite neemt om het wat breder dan "boeren" te bekijken, zul je inzien dat het niet uitsluitend boeren raakt maar ons allemaal. En dat het per saldo best een gedegen, wel overwogen plan is.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:06

Dees schreef:
loriene schreef:

Nee, nee, nee. Jij hebt het nog niet begrepen.
Zolang er geen stikstof-RUIMTE is, is er geen vergunning om te bouwen.
Boeren moeten in vee verminderen om RUIMTE te maken in de totale stikstof-vervuiling.
Het gaat helemaal niet om de grond van de boerenbedrijven, het gaat om de stikstofruimte om elders te kunnen bouwen. De grond om te bouwen is er wel.

https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/donk ... -te-komen/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

Ja ja ja.
Hou eens op over dat stikstof gedoe!
Heb je de heide wel zien bloeien nu?
Heeft het wel stikstof nodig.
Donkere stikstofwolken _/-\o_
Ik ga volgende week boerenkool planten,stikstof voor nodig om te groeien,hup karretje achter de auto en maar bij de boeren langs.
Thuis weer legen :D :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:07

Je bent de ontkenfase dus nog niet voorbij, Loriene.
Dan is het inderdaad moeilijk om eea te doorgronden.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:08

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:09

Dees schreef:
Je bent de ontkenfase dus nog niet voorbij, Loriene.
Dan is het inderdaad moeilijk om eea te doorgronden.

Precies!!
Denk jij maar lekker dat er een stikstof crisis is.