Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 22:28

Als ik het goed begrepen heb moeten alle hulphonden dagelijks vrij van harnas kunnen bewegen zodat de hond weet dat ie gewoon hond kan zijn ipv hulphond.
Dat het simpelweg verplicht is.
In het kader van dierwelzijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:29

Dit is het dubbele van het verhaal, doodgereden is echt niet oké, maar ook de verduidelijking dat het land echt te klein is voor de wolf. Gun het niemand.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:30

tienus63 schreef:
Als ik het goed begrepen heb moeten alle hulphonden dagelijks vrij van harnas kunnen bewegen zodat de hond weet dat ie gewoon hond kan zijn ipv hulphond.

Ja echter zijn die regels bedacht voor de wolf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:33

tienus63 schreef:

Er zijn er genoeg die niet direct naast een losloop gebied wonen denk ik zo, dus die zouden dan ook moeten reizen naar een plek waar dat wel kan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:36

Dat weet ik niet, kan ook zijn dat je bewust hebt gekozen voor wonen bij een losloopgebied op loopafstand.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 22:38

Zou een geleidehond en-of hulphond ontheffing hebben om buiten losloopgebieden los te mogen lopen?
Men kan niet verwachten dat een mantelzorger telkens met de hulp hond naar bos, losloopgebied of strand gaat toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:43

SusanH schreef:
Dat weet ik niet, kan ook zijn dat je bewust hebt gekozen voor wonen bij een losloopgebied op loopafstand.

Kan, maar helaas werkt het niet zo in de wereld. Dingen veranderen nou eenmaal.

@ tienus63, dat denk ik niet. Anders hadden deze twee personen daar wel gebruik van gemaakt.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:34

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:36

Nou dat zou fijn zijn, zijn we van die etter af.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:41

Eerst werd een aangelijnde hond gegrepen en twee weken later kwam een meisje oog in oog te staan met de wolf die daarbij verwondingen opliep
Telegraaf

Punten voor het erkennen dat de hond was aangelijnd. Minpunten voor het tweede deel van de zin. Al is het als beelddenker fantastisch om gelijk Roodkapje voor je te zien die een wolf verwond was het hier toch echt andersom.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:42

Dan was de wolf niet dragend, of was Bram mogelijk een wolvin?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 04:41

De televaag is niet direct de meest betrouwbare bron natuurlijk. Mogelijk is het Bram omdat de wolf zwaar is. Bram is vorig jaar ook al een x dood verklaard. Het is makkelijk om daar elke dode wolf Bram te noemen.
Ergens had ik liggend in deze houding wel verwacht te zien dat Bram een volwassen reu is. Kijk je bij grote, volwassen reuen niet vlot overheen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 08:27

Stel het is bram.
De wolvin dragend.
Kunnen de welpen die dit jaar geboren worden dan overleven? Zonder menselijke hulp?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:16

Iemand Lubach gezien gisteren? Erg jammer dat er weer werd ingehaakt op de wolfwerende rasters die in Duitsland wel goed zouden werken. Maar ik vond het sterk dat er ook een stukje in zat van die Belgische wetenschapper die zegt dat wij in een experiment wonen in Nederland omdat er nog nooit eerder wolven in zulk dichtbevolkt gebied wolven hebben gewoond.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 09:34

Citaat:
Column ‚Onze Mowgli‘

NRC 27.03.2025
<<Dion Graus (PVV) steeg tijdens het wolvendebat in de Tweede Kamer boven zichzelf uit. In een emotioneel, maar gloedvol betoog brak hij een lans voor ‘de wolf’. Vanachter de kansel waarschuwde hij het dier: keer om bij de grens! „Want de wolf heeft het heel zwaar in Nederland!”
Nederland is volgens Dion geen wolvenland. Het dier wordt hier opgejaagd, en erger. Had hij maar de middelen die bijvoorbeeld zijn partijgenoot, minister Marjolein die over de vreemdelingen gaat, wel heeft. Zij kan tenminste folders in vreemde talen laten drukken en borden bij de grenzen plaatsen waarop je kunt lezen dat het hier niet leuk is, maar de wolf kan helaas niet lezen en schrijven.

Hij zou er bij wijze van spreken nog het beste zelf naar toe kunnen kruipen, want als er een Nederlander dicht bij de wolven staat is het Dion. Ik zeg niet dat hij een nieuwe Mowgli is – de hoofdpersoon uit Jungle Boek, een mensenkind dat opgroeide in een wolvenroedel en van wie ik als voormalig welp van scouting ‘De Markesteen’ uit Velp alles weet – maar ik sluit het ook niet uit.
Het zou veel verklaren.

Net als een wolf heeft Dion een bovengemiddeld reukvermogen. In diverse interviews liet hij weten dat geur heel belangrijk voor hem is. Hij weet van zichzelf dat hij lekker ruikt. Zo lekker, dat hij als een van de weinige mensen geen deodorant hoeft te gebruiken. Toevallig misschien: wolven gebruiken ook geen deodorant, hooguit om mee te spelen als ze met een roedel een Kruidvat-vestiging in het oosten van het land hebben overvallen.

En net als de wolf is Dion ook schuw. Van hem hoeft al die heisa rondom zijn persoon niet, hij komt alleen het bos uit voor het allernoodzakelijkste zoals dinsdag bij het grote wolvendebat. En hij bijt, net als de wolf in het nauw gedreven, ook van zich af. Wat zich ooit in en om zijn hol heeft afgespeeld blijft schimmig, maar Dion is er nooit voor veroordeeld, waarschijnlijk omdat de rechters ook wel weten dat je een dier zijn instinct niet kwalijk kan nemen. Daarom neemt Dion het wolven niet kwalijk dat ze soms ook vlees eten. Natuurlijk heeft hij weleens tegen ze gezegd dat ze beter vegetarisch kunnen worden, maar hij weet ook: zo zijn ze nu eenmaal niet gebakken.

Voor Dion is er maar één orgaan dat oordeelt over goed en fout: de goddelijke rechtbank. En daar zullen ze een dier nooit veroordelen vanwege zijn instinct, maar een mens dat dieren tart wel! Die waarschuwing kon Caroline van der Plas alvast in haar koeientas stoppen. Het liefst zou Dion Graus alle honderdvijftig ‘Nederlandse’ wolven in huis nemen, maar realistischer is dat hij zich, desnoods met een rugzak vol subsidie, weer aansluit bij een roedel en die dan meeneemt op een trektocht naar het oosten. Voor dit plan is, ook binnen de PVV, een meerderheid.>>
(Marcel van Roosmalen schrijft op maandag en donderdag een column.)

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/03/27/on ... i-a4887760

Cartoon BNN Vara
[ Afbeelding ]

Bron WeN
https://www.facebook.com/share/p/168JV3 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 09:43

Citaat:
Ik hoop dat de paardenwereld dit goed meeleest en mij benaderd als er problemen met taxaties paarden/ pony’s zijn.

‼️HOORZITTING PROVINCIE GELDERLAND‼️
Voor degene die het echt interesseren. Dit is mijn aanvullend bezwaarschrift ivm 2 hoorzittingen Provincie Gelderland gisteren 25 maart 2025. Het ging top! Er zat een grote delegatie van de Provincie Gelderland bij. De bedrijfsjurist van BIJ12 volgde via de laptop de zitting, die absoluut geen idee had waar ze over sprak en compleet door de mand viel. Het was gewoon te gênant voor woorden. Ik had me goed voorbereid en was bloed scherp. Ik was eerlijk gezegd best beetje trots op mezelf. Jammer dat Overheul Agro B.V. en Attema Footprint niet aanwezig waren. Over paar weken geeft de Rechtsbescherming Commissie een advies aan Gedeputeerde Staten van de Provincie Gelderland. Ik ben benieuwd. Ik heb in iedergeval na een lange zit mijn punt gemaakt! En buitendat ik heb gewoon gelijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1A5WRj ... tid=wwXIfr

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:04

Oh ik moet Lubach nog terugkijken! Ben benieuwd.

Weet trouwens niet precies hoe het gebracht is en of er cijfers bekend zijn maar kan me voorstellen dat een hoog hek met stroom best kan helpen, mits je in een land woont met veel ruimte en waar wolven inderdaad echt schuw zijn. Dat ze dan eens tegen zo'n hek aan lopen tijdens een verdwaalde tocht en omkeren bij het voelen van een fixe stroomstoot kan ik me wat bij voorstellen. Zeker als de individuen die binnen die rasters ook nog eens vee pakken afgeschoten mogen worden.

Maar hier in Nederland waar je bij wijze van elke zoveel meter een weide met zo'n zou maken en waarbij wolven alles behalve schuw zijn leren ze veel te snel dat het geen kwaad kan. Wat dat betreft leven we inderdaad in een groot experiment.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:31

Ik zag het raster wat als voorbeeld moest dienen. Draad iets boven de grond. Ik dacht, daar kunnen ze zo onder door graven.

Dat stuk over Dion is dat satire? Ik hoop het echt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 10:35

Volgens mij is de column een behoorlijke accurate omschrijving van het gedrag van Graus tijdens het debat.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 13:09

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 13:34

Concept wolvenplan, definitieve vaststelling 17 april as, publicatie 18 april as
Citaat:
Wolvenplan 2025: meer duidelijkheid over preventie en ingrijpen bij probleemsituaties

De twaalf provincies hebben gezamenlijk het Wolvenplan 2025 vastgesteld. Het plan biedt richtlijnen om het samenleven met wolven in Nederland in goede banen te leiden.

Het concept kan je hier vinden

https://www.ipo.nl/media/mtklisot/conce ... n-2025.pdf

Op 17 april besluit het IPO-bestuur definitief over het Wolvenplan. Vanaf 18 april is het definitieve plan te bekijken op bij12.nl.

IPO 27 MAART 2025
<<De twaalf provincies hebben gezamenlijk het Wolvenplan 2025 vastgesteld. Het plan biedt richtlijnen om het samenleven met wolven in Nederland in goede banen te leiden. Elke provincie gebruikt deze uitgangspunten om het eigen wolvenbeleid te bepalen, passend bij de regionale situatie.

Aangepast aan huidige situatie
�Het Wolvenplan 2025 vervangt het Wolvenplan uit 2019 en het addendum uit 2023. Sinds de publicatie van die eerdere stukken leven er veel meer wolven in Nederland. Dat roept uiteenlopende reacties en emoties op: er is enthousiasme over de komst van wolven als teken van natuurherstel, maar er zijn ook zorgen over de veiligheid van mensen en dieren. Het Wolvenplan is aangepast op die ontwikkelingen.

Meer aandacht voor schadepreventie
�Provincies stimuleren dierhouders om wolfwerende rasters te plaatsen om aanvallen op vee te voorkomen. In veel provincies is subsidie beschikbaar voor zo’n raster. In de vernieuwde Faunaschade PreventieKit op bij12.nl staat waaraan een wolfwerend raster moet voldoen. In de toekomst kan zo’n raster verplicht worden voor een tegemoetkoming in wolvenschade.

Duidelijker wanneer ingrijpen mogelijk is
�In de Interventierichtlijnen staat hoe er gereageerd kan worden op gevaarlijke situaties met wolven. Er zijn meer scenario’s en mogelijkheden voor ingrijpen beschreven bij incidenten tussen wolven en mensen, honden of vee en bij een dode of gewonde wolf.

Samenwerking met Rijk
�Het Rijk en de provincies werken samen binnen de Landelijke Aanpak Wolven. Daarin wordt aandacht besteed aan onder andere preventieve maatregelen tegen wolvenschade, kennisdeling en internationale samenwerking. De uitgangspunten van de Landelijke Aanpak zijn meegenomen in het Wolvenplan. Daarover moeten dan nog wel financiële afspraken met het Rijk worden gemaakt.

Betere publiekscommunicatie
�Er wordt een Landelijk Informatiepunt Wolf opgericht in samenwerking met het Rijk. Hier kunnen burgers, dierhouders en andere belanghebbenden straks terecht voor betrouwbare en actuele informatie over wolven.

Gedeelde verantwoordelijkheid
�Jelle Beemsterboer, gedeputeerde en voorzitter van de Bestuurlijke Adviescommissie Landelijk Gebied: “De aanwezigheid van de wolf in Nederland roept veel vragen op. Dit geactualiseerde plan biedt duidelijkheid en handvatten voor het beheersen van schade aan vee, gevaar voor mensen en overlast. Samen met het Rijk en lokale partijen blijven we daaraan werken.”>>

Bron stichting WeN
https://www.facebook.com/share/p/16Kp3b ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 13:48

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:52

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 13:59

Bíj́zonder snel!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:05

Als het gaat om te weten elke moordenaar in een wei is geweest duurt het maanden.
Het kan dus duidelijk anders.
.