Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:52

juval schreef:
ik denk dat er voornamelijk veel strenger op de zgn veiligelanders wordt ingezet.

En wie gaat dat betalen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:02

Janneke2 schreef:
Ik ben van mening dat een partij die
- onbetrouwbaar is omdat zij haar kiezers bedondert
- en racistisch is bovendien
niet in de regering thuishoort.

Juridisch mag het, maar het feit dat iets juridisch mag, wil niet zeggen dat het ook goed is.

Dat heb ik nooit goed gesnapt: waarom is democratie zogezegd een hoger goed dan mensenrechten en internationaal recht? Ik vind dat een partij die bijv. de vrijheid van godsdienst of vrijheid van meningsuiting wil inperken, niet zou mogen opkomen. Partijprogramma's die vrijheden en mensenrechten aantasten, zouden moeten aangepast worden, of anders moet die partij verboden worden. Dan mogen die mensen nog zeggen en denken wat ze willen, maar ze mogen er niet naar handelen. Je mag best een hekel hebben aan een bepaald volk (liever niet natuurlijk) maar je moet hen behandelen als ieder ander, al de rest is een overtreding toch?

Ik vraag me af in hoeverre de grondwet ons (in dit geval jullie, wij hebben in België gelukkig nog eventjes cordon sanitaire) beschermt tegen ongrondwettelijke plannen van extreme partijen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:04

BigOne schreef:
juval schreef:
ik denk dat er voornamelijk veel strenger op de zgn veiligelanders wordt ingezet.

Dat is goed maar maakt 5 % uit.
Ze wil het liefst helemaal geen asielzoekers. Heel benieuwd hoe ze dit aan gaat pakken, ook met de vuist op tafel slaan? Net als van de Plas?

irmaz schreef:
Vanaf vandaag wordt alles anders. AOW leeftijd gaat snel weer terug naar 65. Bejaardenhuizen schieten als paddenstoelen uit de grond. Eigen risico gaat verdwijnen op korte termijn. Sociale huurwoningen zijn er binnenkort volop. Zo fijn.

Gejat van Xitter :+

Ik zie dat het weer zich vandaag ook al uitstekend heeft aangepast: De zon is weer gaan schijnen <|-

Vanaf vandaag gaat alles anders.
De zon schijnt weer, <|- , alle problemen opgelost, dus geen reden meer om uit een heerlijk warm land naar ons koude kikkerlandje te komen.
(Wij krijgen ons eigen klimaat ook terug: weer de schaatsen uit het vet, elke winter natuurijs, net zoals vroeger!!)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:13

hwn schreef:
Janneke2 schreef:
Ik ben van mening dat een partij die
- onbetrouwbaar is omdat zij haar kiezers bedondert
- en racistisch is bovendien
niet in de regering thuishoort.

Juridisch mag het, maar het feit dat iets juridisch mag, wil niet zeggen dat het ook goed is.

Dat heb ik nooit goed gesnapt: waarom is democratie zogezegd een hoger goed dan mensenrechten en internationaal recht? Ik vind dat een partij die bijv. de vrijheid van godsdienst of vrijheid van meningsuiting wil inperken, niet zou mogen opkomen. Partijprogramma's die vrijheden en mensenrechten aantasten, zouden moeten aangepast worden, of anders moet die partij verboden worden. Dan mogen die mensen nog zeggen en denken wat ze willen, maar ze mogen er niet naar handelen. Je mag best een hekel hebben aan een bepaald volk (liever niet natuurlijk) maar je moet hen behandelen als ieder ander, al de rest is een overtreding toch?

Ik vraag me af in hoeverre de grondwet ons (in dit geval jullie, wij hebben in België gelukkig nog eventjes cordon sanitaire) beschermt tegen ongrondwettelijke plannen van extreme partijen.

Mensenrechten bevinden zich op een spectrum. Het is niets dat ze simpelweg wel of niet geschonden worden vaak. In principe hebben we een rechtssysteem voor hetgeen wat niet door de beugel kan.

In de podcast die ik vandaag stuurde werd uitgelicht waarom rechts-populistische minder een ding is in Wallonië tov Vlaanderen. Heel interessant. Maar geeft wel wat om over te denken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:15

prompter schreef:
Karl66 schreef:
Nee uit dat onderzoek kwam dat het vertrouwen in de politiek groter was geworden met dit kabinet. Dat kwam omdat lager en middelbaar opgeleiden een hoger vertrouwen hadden gekregen en omdat het vertrouwen van hoger opgeleiden (wat sowieso al hoger was) gelijk gebleven.

De reden waarom het vertrouwen van de hoger opgeleiden gelijk was gebleven was omdat ze vertrouwen in de democratische instituties hadden.

Het ging trouwens niet over PVV stemmers, het ging over opleidingsniveau en die link leggen is iets te gemakkelijk.

"Dat lager en middelbaar opgeleiden – die relatief vaak stemmen op PVV, BBB en NSC – enthousiast zijn over het aanstaande kabinet Schoof dan hoger opgeleiden, lag voor de hand en blijkt ook het geval."

Bron: ipsos-publiek.nl, vandaag

Circa 36% mensen tussen 15 en 75 jaar is hoog opgeleid. Vertrouwen in de politiek is hoog onder deze groep, zo'n 90% gaat stemmen.
Dat betekent wel dat 64% van de mensen tussen 15 en 75 jaar, niet hoog is opgeleid. In deze groep is het vertrouwen in de politiek een stuk lager, slechts zo'n tweederde van deze groep gaat stemmen. Dat betekent dat er normaal zo'n 10% minder hoogopgeleiden stemmen tegenover het aantal niet hoog opgeleiden.

Mocht het vertrouwen in de politiek nu weer toenemen onder de mensen die niet hoog zijn opgeleid, dan zou het aantal mensen uit deze groep dat naar de stembus gaat, best kunnen groeien. Als 90% van de niet hoog opgeleiden zou gaan stemmen, zou het verschil oplopen tot zo'n 25% tussen beide groepen. Ik vraag me af in hoeverre dit invloed zou hebben op de verdeling van de stemmen over links /centrum/ rechts.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:18

Janneke2 schreef:
Vanaf vandaag gaat alles anders.
De zon schijnt weer, <|- , alle problemen opgelost, dus geen reden meer om uit een heerlijk warm land naar ons koude kikkerlandje te komen.
(Wij krijgen ons eigen klimaat ook terug: weer de schaatsen uit het vet, elke winter natuurijs, net zoals vroeger!!)

wieuwwwwwww :)F **\O/** *\o/*

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:28

Klopt journee! Maar tijdens de duiding van het betreffende onderzoek vanmorgen op de radio werd ook aangestipt dat wanneer die groeiende groep stemmers van laagopgeleiden (het blijft een rotwoord) niet ervaart dat hun problemen snel opgelost worden, ze net zo snel weer afhaken en het algemene vertrouwen in de politiek snel weer weg zal zakken.

Ik voel me op mijn werk trouwens meer thuis tussen deze groep dan tussen mijn hoogopgeleide collega's, maar dat terzijde

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:32

Er is binnen een aantal jongerenafdeling, ook van VVD en NSC, toch wel wat weerstand tegen het beoogde beleid.
Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:35

Hihi, een xitteraar kwam met een onbedoeld onderzoek over incasseringsvermogen tussen linkse kiezers en rechtse kiezers:
Citaat:
Grappig. Toen ik het domrechtes poedersuiker WK organiseerde kreeg ik heel Wappelonië over mij heen. Bóós dat ze waren…!

Nu organiseer ik het zuurlinkse deugkneuzen WK en zijn de kandidaten stemmen voor zichzelf aan het werven.

Zegt wat over het incasseringsvermogen. En ook wat over hoe de een neerkijkt op de ander.

Dat laatste snap ik dan weer niet, wie er op wie neerkijkt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:37

Electra63 schreef:
Er is binnen een aantal jongerenafdeling, ook van VVD en NSC, toch wel wat weerstand tegen het beoogde beleid.
[ [url=m/r7Zisj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is mooi, ik hoop dat ze de barricades opgaan want dit is precies het (onmenselijke) probleem :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:40

Electra63 schreef:

Jong VVD ligt al een tijdje niet op een lijn met VVD. Voor mijn gevoel streeft jong VVD veel meer de liberale waarde na dan VVD zelf. Die zitten in de vvd zelf ook nog genoeg, maar zijn ook een aantal vermomde PVVers :-)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 06:31

prompter schreef:
Karl66 schreef:
Nee uit dat onderzoek kwam dat het vertrouwen in de politiek groter was geworden met dit kabinet. Dat kwam omdat lager en middelbaar opgeleiden een hoger vertrouwen hadden gekregen en omdat het vertrouwen van hoger opgeleiden (wat sowieso al hoger was) gelijk gebleven.

De reden waarom het vertrouwen van de hoger opgeleiden gelijk was gebleven was omdat ze vertrouwen in de democratische instituties hadden.

Het ging trouwens niet over PVV stemmers, het ging over opleidingsniveau en die link leggen is iets te gemakkelijk.

"Dat lager en middelbaar opgeleiden – die relatief vaak stemmen op PVV, BBB en NSC – enthousiast zijn over het aanstaande kabinet Schoof dan hoger opgeleiden, lag voor de hand en blijkt ook het geval."

Bron: ipsos-publiek.nl, vandaag

Relatief vaak op één van drie verschillende partijen stemmen is toch echt iets anders dan de PVV stemmer.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 06:43

Op radio1 werd dit onderzoek nader geduid en ging het expliciet over de PVV stemmers. Ik verzin het niet zelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 07:16

prompter schreef:
Ik voel me op mijn werk trouwens meer thuis tussen deze groep dan tussen mijn hoogopgeleide collega's, maar dat terzijde

Er wordt hier in dit topic vaak gevraag wat PVV stemmers van dingen vinden.. wellicht dat jouw collega's daar een lichtje over kunnen laten schijnen? Weet je waarom ze PVV stemmen, en of ze inderdaad zo dom en kortzichtig zijn als ze vaak worden afgeschilderd?

Ja, ik ga nu even heel kort door de bocht, maar dat is wel een beetje hoe het gebracht wordt hier en daar :)
En ik ben oprecht wel benieuwd.

En daarbij komt dan weer, hoe komt het dan links, die alles goed voor elkaar gaat regelen, deze groep maar niet kan bereiken? Juist zij zijn voor deze groep, en juist zij missen de communicatieskills om ze erbij te halen.. Links blijft dan toch alleen maar bereikbaar voor hoger opgeleiden die weten hoe politiek werkt.. ik vind dat fascinerend :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:03

Hier een opmerkelijk bericht: de kloof tussen arm en rijk is minder bij het aftreden van Rutte dan bij zijn aantreden: https://www.ad.nl/binnenland/kloof-tuss ... ~af19b47d/

Dat is in tegenspraak wat ik hier de laatste tijd lees, dat Rutte ons land in de afgrond heeft gestort. Voor mij persoonlijk geldt dat ik het ontzettend goed heb al jarenlang. Ik kan al mijn rekeningen betalen en daarnaast ook nog wat leuks doen, dus mij hoor je niet klagen.

@Cer: sommige van mijn collega's hebben geen riant salaris, wonen daardoor in mindere wijken en hebben het gevoel dat die wijken "overgenomen worden" door niet-autochtonen. Dat voelt bedreigend voor ze, de sociale cohesie in "hun" wijkje valt weg. Tel daarbij op de hoge inflatie waardoor ze minder te besteden hebben en ze moeten langer werken dan de altijd beloofde 65 jaar, dan is de ontevredenheid wat mij betreft verklaarbaar. Ze hopen dat de PVV dit tij zal kunnen keren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:05

_San87_ schreef:
https://archive.is/sQc1K

Hier kun je het Volkskrant artikel lezen.

Cer,
In dit artikel staat goed uitgelegd hoe vooral (extreem)rechts de kiezer bereikt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:21

Cer schreef:
prompter schreef:

Er wordt hier in dit topic vaak gevraag wat PVV stemmers van dingen vinden.. wellicht dat jouw collega's daar een lichtje over kunnen laten schijnen? Weet je waarom ze PVV stemmen, en of ze inderdaad zo dom en kortzichtig zijn als ze vaak worden afgeschilderd?

Ja, ik ga nu even heel kort door de bocht, maar dat is wel een beetje hoe het gebracht wordt hier en daar :)
En ik ben oprecht wel benieuwd.

En daarbij komt dan weer, hoe komt het dan links, die alles goed voor elkaar gaat regelen, deze groep maar niet kan bereiken? Juist zij zijn voor deze groep, en juist zij missen de communicatieskills om ze erbij te halen.. Links blijft dan toch alleen maar bereikbaar voor hoger opgeleiden die weten hoe politiek werkt.. ik vind dat fascinerend :)

Cer je oppert zaken die niet genoemd zijn. Er wordt gerefereerd naar een onderzoek: meeste lager opgeleiden kiezen pvv, bbb of nsc. Niemand noemt ze dom of wat dan ook. We moeten niet eieren gaan lopen omdat zaken uit context worden getrokken.

Respectvol spreken over kiezers lijkt me een gegeven. Maar goed lezen lijkt me tevens een belangrijke voorwaarde in een politieke discussie. No offence.

Laatste alinea is een goede vraag, zie Volkskrant artikel wat ik gisteren gedeeld heb. Daarbij denk ik niet dat mensen die populistisch rechts stemmen dom zijn, enkel politiek niet geïnteresseerd.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:40

https://fd.nl/samenleving/1522065/unive ... utm_term=A

Nederlandse Universiteiten schrijven dringende brief over de bezuinigingen op onderwijs. Best bizar ook dat dit kabinet migratie wilt terugdringen (waaronder kennismigratie) maar niet in onze eigen kennis wilt investeren. We hebben al zulke tekorten. Slechte zaak voor ons vestigingsklimaat ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:48

Tja, van goed onderwijs krijg je maar linkse deugneuzen, dat moeten we niet hebben natuurlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:07

Raineri schreef:
https://fd.nl/samenleving/1522065/unive ... utm_term=A

Nederlandse Universiteiten schrijven dringende brief over de bezuinigingen op onderwijs. Best bizar ook dat dit kabinet migratie wilt terugdringen (waaronder kennismigratie) maar niet in onze eigen kennis wilt investeren. We hebben al zulke tekorten. Slechte zaak voor ons vestigingsklimaat ook.

Dit vind ik heel zorgelijk daar Nederlands succes vooral gebaseerd is op de kennis economie. Als je nu stenen uit dat fundament gaat halen dan verliezen we wellicht heel gauw onze vooraanstaande rol in de wereld.

En verder heb ik ook wat Dijksma zegt (burgemeester van Utrecht) gisteren bij Nieuwsuur. Het is nu wat het is, en zij gaat met iedereen het gesprek aan (zij is voorzitter VNG) en heeft al afspraken staan met de minister van binnenlandse zaken en andere.
Laat het kabinet zich nu maar bewijzen en dat ze het beter kan doen als de vorige kabinetten. Als veel mensen nu positiever zijn over de politiek, dan hoop ik dat ze dat over vier jaar ook nog zijn. Oordelen kan altijd nog.
Zij vertelde ook dat goed luisteren en onderhandelen belangrijk is alleen daar waar zaken onze rechtstaat raken dat dan ook pittige gesprekken heel belangrijk zijn.
Ik vind dat een goede houding.
Als het gaat om de spreiding wet is het laatste woord ook nog niet gezegd want dat gaat juist voor meer ipv minder problemen zorgen vertelde Dijksma en de burgemeester van Heerenveen ((VVD).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:12

pmarema schreef:
Tja, van goed onderwijs krijg je maar linkse deugneuzen, dat moeten we niet hebben natuurlijk.

En dan hebben we dus nog meer expats nodig omdat we zelf de kennis niet meer hebben. Die dan minder makkelijk binnenkomen als e uit de EU zijn, waardoor bedrijven weer naar het buitenland vertrekken (wilde ASML niet weg bijvoorbeeld?)

@Cer - het artikel wat Electra63 deelt is een mooi artikel over waarom links er niet in slaagt de kiezer aan te spreken, en (populistisch) rechts wel. Uit het artikel:

Trouw schreef:
Trump illustreert nu volmaakt wat Wodak al in 2015 het het grootste gevaar noemde van schaamteloosheid als populistisch gereedschap: waar liegen steeds normaler wordt, en het publiek er murw van raakt, moet een politicus met meer en zwaardere leugens en provocaties komen om nog aandacht te trekken. Daardoor, waarschuwt Wodak, worden de provocaties van rechts-radicale politici steeds heftiger. Tegelijkertijd treedt het proces in werking dat ervoor zorgt dat we radicaal-rechtse uitingen, immers murw geworden, steeds ‘gewoner’ gaan vinden.
Zo komt tussen rechts-populistische politici, media en kiezers een onophoudelijke interactie op gang, die Wodak daarom ‘het perpetuum mobile’ van het rechts-populisme noemt. Dit is de spil van de normalisering van radicaal-rechts.
10

Houd de ophefmachine draaiend
De rechts-populistische politicus provoceert en verspreidt onwaarheden. (Sociale) media hebben het daarover. De populist ontkent. Media berichten daarover. De populist heeft de aandacht en komt met een nieuwe provocatie of onwaarheid. Media berichten daarover. Enzovoort.

Kortom - je ontfatsoenlijk gedragen loont. Tweedracht zaaien, "het volk" opzetten / ophitsen tegen de "elite" (Capitoolbestorming anyone?). Liegen loont (maar dan echt liegen - gewoon écht schaamteloos onwaarheden verkondigen), roeptoeteren loont. De "eigen volk eerst" retoriek loont - geeft de mensen het idee dat iets van ze afgepakt wordt. Ik snap heel goed dat links, maar ook niet-populistisch rechts zich gewoon niet zo wil gedragen, als de deugneuzen die ze - gelukkig - zijn. Daarom bereikt links deze kiezer niet - ze zijn gewoon te fatsoenlijk, ofzo.

Raineri schreef:
Laatste alinea is een goede vraag, zie Volkskrant artikel wat ik gisteren gedeeld heb. Daarbij denk ik niet dat mensen die populistisch rechts stemmen dom zijn, enkel politiek niet geïnteresseerd.

De retoriek "eigen volk eerst", "nederland weer van ons (alsof "wij" een soort eigendomsrecht hebben) spreekt enorm aan. Zie je overal waar populistisch rechts opkomst. Angst voor het vreemde, hullie, het gevoel dat anderen dingen krijgen waar jij méer recht op hebt die daar helemaal niks voor hoeft te doen... het gevoel dat je achter wordt gesteld. En - mensen willen makkelijke oplossing voor moeilijke problemen. "Grenzen dicht" verkoopt nou eenmaal een stuk makkelijker dan uitleggen en echt begrijpen hoe complex en moeilijk vluchtelingenproblematiek op EU niveau.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:14

Raineri schreef:
Electra63 schreef:

Jong VVD ligt al een tijdje niet op een lijn met VVD. Voor mijn gevoel streeft jong VVD veel meer de liberale waarde na dan VVD zelf. Die zitten in de vvd zelf ook nog genoeg, maar zijn ook een aantal vermomde PVVers :-)

VVD heeft het zichzelf ook niet makkelijk gemaakt :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:17

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:27

nps schreef:
Raineri schreef:

VVD heeft het zichzelf ook niet makkelijk gemaakt :)

Nee. Een tijd terug hadden ze eens het idee terug te gaan naar hun liberale waarden, weet even niet meer hoe die kerel met dat idee heet. Zo ontzettend jammer dat ze meedoen aan het taalgebruik van populisme (voorbeeld de leugen van de nareizigers). Hierin merk je een enorme tweedeling tussen de senior en junior afdeling.

Een groot deel van de achterban van de vvd is ontzettend conservatief dus vermoed dat dat de beweegreden is het niet te doen destijds.

Ga je met populisme in zee, dan ga je ten onder. Ik heb het eerder gezegd: GW is een persona non grata. Soortgelijks staat ook in het Volkskrant artikel wat ik gister deelde. Ik denk dat de vvd een enorme fout heeft gemaakt, evenals nsc. Dus ik vraag me af hoe de vvd zich gaat herpakken en of ze niet een soort cda 2.0 gaan worden. Ik zou het niet verkeerd vinden als ze weer terug gaan naar hun oude waarden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:41

Voor alle duidelijkheid: ons politiek spectrum omvat tenminste vier groepen:
links, centrum, rechts en extreem rechts.