Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:16

Polly schreef:
Er word al genoemd dat we het lekker moeten laten gaan en zelf laten reguleren. Zien jullie daar een oplossing in? Ik wil het met alle liefde bespreken hoor.

Ik ben van mening dat je niet moet overreguleren. Dat is net hetzelfde als een scheidsrechter die een wedstrijd "doodfluit". Zolang de mensen hier bijdragen door een inhoudelijke reactie -en die mag prima afwijkend zijn - dan wordt er inhoudelijk op gereageerd. Alleen in het geval dat bokkers echt op de man spelen of je een reactie zou kunnen zien als pesten, dan zou je de "pester' ook persoonlijk kunnen aanspreken, zonder een groene waarschuwing in het topic te zetten. Want in de meeste gevallen wordt de soep niet zo heet gegeten en herstelt de situatie zich vanzelf weer.
Dus mijn oplossing zou zijn. Een berichtje aan de poster "Je bent getemd" en waarom en de vraag of ze hun bericht zelf nog zouden willen nalezen of corrigeren zou een mooie tussenoplossing zijn. Zonder dat de discussie wordt doodgeslagen en andere bokkers geirriteerd raken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:24

Telpeva schreef:
@mods, dit kun je toch niet menen?

Hier is een stuk uit de bokt regels, misschien wordt het eens tijd om ernaar te gaan handelen, in plaats van het probleem bij users neer te leggen.
Citaat:
5 - Ook het hinderen van andere bezoekers van de site is niet toegestaan.
Uit ervaring blijkt dat een hele kleine groep gebruikers veel overlast voor anderen kan veroorzaken, zonder daarbij bovenstaande gedragsregels te overtreden. Maar ook zonder te schelden, grof of beledigend te reageren kan er voor gezorgd worden dat - kort gezegd - de sfeer op Bokt flink verziekt raakt. En dat is gewoon niet de bedoeling: het forum moet een plaats zijn waar mensen met verschillende meningen over zeer uiteenlopende zaken met plezier met elkaar discussiëren en ervaringen en informatie delen.
Het is op Bokt dan ook niet toegestaan om je zodanig te gedragen dat je het plezier van andere mensen verpest. Het hinderen van discussies, storend aanwezig zijn op het forum of andere bezoekers lastig vallen met overtuigingen of stokpaardjes kan uiteindelijk tot uitsluiting leiden. Wees niet die ruiter die de rijbaanregels negeert en zo de les voor alle anderen in de bak verstoort.

Voorbeelden van dit soort gedrag zijn:

Het blijven hameren op jouw mening, jouw overtuiging, jouw stokpaardje, zeker waar dit niet relevant is;
Discussiepartners uitlokken en uitdagen;
Onaangepast gedrag: continu zuigend, hautain, betweterig, arrogant, et cetera aanwezig zijn

De moderators kunnen gebruikers hierop aanspreken en bij herhaalde overtredingen kan een ban van Bokt volgen.

Ik ben zelf jaren mod geweest elders, en ik heb altijd bekend gestaan als 'die lieve met veel geduld' en tot op zekere hoogte ben ik het ook absoluut! eens wat betreft het tonen van geduld, verdraagzaamheid, iedereen een eerlijke kans willen geven. Maar zelfs ik had hier al 10x met de banhammer gezwaaid

Edit: ook helemaal eens met Ailil

Dit dus en ook eens met Ailil. Ik vind dat je het heel erg goed hebt omgeschreven en wat jammer dat de dus het getrol hier meer en meer op Bokt de dienst uit maakt en getolereerd wordt en dat heeft dus niets te maken met een andere mening hebben die niet gedoogd zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:31

Raar dat zoveel mensen hier op de vingers getikt zijn maar geen idee hebben waarom. Ik hoop toch dat je een melding van een mod krijgt over welk bericht het gaat en waarom het niet binnen de regels past. En anders vraag je daar toch naar? Of speelt iedereen hier nou de vermoorde onschuld?

Zorg er dan ook voor dat je zelf binnen de regels blijft. Presenteer je mening niet als feit, bij een feit geef je een bron en bij een mening leg je je motivatie uit. Wil je geen bron geven bij je feit, krab dan eerst nog eens goed achter je oren of je dan wel moet reageren. Heb je alleen een mening zonder onderbouwing? Dan mag je die ook gerust voor jezelf houden.

Dan blijft er toch weinig over om op de vingers getikt te worden? Laat alle persoonlijke aanvallen weg, maak de ander niet belachelijk en reageer niet als spuit 11 op hetzelfde bericht om te stoken.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:31

Polly schreef:
Pareltjes schreef:
Ik begin te denken dat het de rellers zijn die temmen. Anyhow de geest is uit het topic, al geruime tijd. De trollen hebben gewonnen. Nice job Bokt, ben er wel klaar mee.

Ik kan natuurlijk niet zeggen wie er op de tem knop klikken maar dat snap je zelf denk ik ook wel.

Wel ben ik benieuwd hoe jullie het dan zouden aanpakken, vooral het "nice job Bokt" komt niet heel leuk over.
We breken ons hoofd er elke dag weer over dus ben wel nieuwsgierig naar jullie versie.
Er word al genoemd dat we het lekker moeten laten gaan en zelf laten reguleren. Zien jullie daar een oplossing in? Ik wil het met alle liefde bespreken hoor.

Nee maar het is ook verre van leuk! Er wordt veel tijd en energie in dit serieuze topic gestoken. Als iedere post door dezelfde Bokkers altijd weer verziekt wordt door expres stompzinnigheden te plaatsen, de bronnen dmv van onzin tracht te ondermijnen, op de persoon spelen door een poster trachten belachelijk te maken en dat bijna 400 pagina’s lang dan zijn we er een keer klaar mee. Ik heb 2x getemd 1 maal omdat een van de beruchte verziekers een hakenkruis dacht te kunnen plaatsen, en nog een keer. De eerste keer werd het nazi symbool weggeghaald. Maar het verspreiden van leugens dat heel Oekraine vol met Nazi’s zit wordt gewoon getolereerd?

Als ik dan hoor dat Bokkers een waarschuwing krijgen vanwege temmen of het corrigeren van topic verziekers dan breekt serieus mijn klomp. We hebben het in dit topic niet over de laatste setjes collectie. Het gaat hier over hele serieuze zaken. Waar mensen serieus trachten feiten boven water te halen. Met zn alle proberen te begrijpen wat er gaande is, waar het zich naar toe gaat ontwikkelen. Omdan door Bokt zo te worden gemodereerd is voor ons verre van grappig. Maar dat was aan de reacties al te zien. Denk dat het topic Bokt is ontgroeid.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:34

enzino schreef:
Raar dat zoveel mensen hier op de vingers getikt zijn maar geen idee hebben waarom. Ik hoop toch dat je een melding van een mod krijgt over welk bericht het gaat en waarom het niet binnen de regels past. En anders vraag je daar toch naar? Of speelt iedereen hier nou de vermoorde onschuld?

Zorg er dan ook voor dat je zelf binnen de regels blijft. Presenteer je mening niet als feit, bij een feit geef je een bron en bij een mening leg je je motivatie uit. Wil je geen bron geven bij je feit, krab dan eerst nog eens goed achter je oren of je dan wel moet reageren. Heb je alleen een mening zonder onderbouwing? Dan mag je die ook gerust voor jezelf houden.

Dan blijft er toch weinig over om op de vingers getikt te worden? Laat alle persoonlijke aanvallen weg, maak de ander niet belachelijk en reageer niet als spuit 11 op hetzelfde bericht om te stoken.

Mods.....dit dus......hier zakt mn broek van af. Lees alle pagina’s nog maar eens terug. Heilig boontje Enzino? Of heb je het licht gezien?

Dag allemaal veel plezier met de trollen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 17-06-22 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:34

Pareltjes je zin: "ik denk dat het topic Bokt is ontgroeid" heb ik me ook al afgevraagd. Daar lijkt het wel op. En ik ben het ook eens met je dat het een zeer serieus topic is waar we ons best voor doen om feiten boven te halen, geschiedenis bij te lezen en te leren, en actueel zaken te melden die nu spelen.
HEt is een zeer leerzaam, serieus topic dat echt ergens over gaat. Dus ja, eens met je hele post.
Verder niet happen want anders gaat het topic op slot. Dat zou ik echt heel erg jammer vinden, want nergens wordt er zo diep gaand gediscussieerd en gezocht naar feiten etc. over dit onderwerp op social media.

hagelslag

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:42

Ik snap de modopmerking ook niet echt.

Sws dat degene die hun best doet fatsoenlijk te reageren dus een groen pb hebben gekregen is raar.

Ik vind het jammer dat niemand de tekst op de foto heeft kunnen vertalen een paar pagina's terug
Maar er hoeft niet altijd gereageerd te worden.

Wel wou ik laatst dit topic ontstippen. Alleen toen kwam de juiste draai alweer met betrekking op bepaalde Trollen wel/niet reageren.

Ik vind dit topic juist fijn doordat het meeste qua info al gefilterd is

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:52

Ik kan er weinig van maken, van die tekst. Het is half cyrillisch en half Romeins schrift.
Iets van pidarie goeilo zie ik. Maar dat zegt me niets. En Poetin staat er, achter bus.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:56

mysa schreef:
Ik kan er weinig van maken, van die tekst. Het is half cyrillisch en half Romeins schrift.
Iets van pidarie goeilo zie ik. Maar dat zegt me niets. En Poetin staat er, achter bus.

Daarom vond ik het ook niet erg dat er niet op gereageerd werd.
Want de waarschijnlijkheid dat het niet echt duidelijk was, was groot

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:03

Van mij mag het gemodereer op (al dan niet vermeende) persoonlijke aanvallen in dit topic achterwege blijven. Ik denk dat we met zijn allen best pestgedrag, of opmerkingen op de persoon kunnen benoemen en afkeuren. Mijn persoonlijke mening is eigenlijk dat mensen die zich regelmatig persoonlijk aangevallen voelen in een topic beter de eer aan zichzelf kunnen houden en uit dat topic vertrekken, dan om het hele topic naar hun eigen hand te willen zetten en zo blijkbaar in staat zijn een topic dood te maken. Ik zou deze overweging ook aan het moderatie-team mee willen geven, want ik krijg een beetje het idee dat een enkeling nu wel erg veel macht over de mening en manier van uiten van anderen krijgt.

Wel zou ik het fijn vinden dat er gemodereerd wordt op zaken die Pareltje aandraagt: Nazi-symbolen, haat verspreiden en ongefundeerde twijfelachtige berichten (herhaaldelijk) plaatsen. Ik zou het misschien ook wel een goed idee vinden als personen die zich meermaals schuldig maken aan (1 van) deze zaken een ban voor dit topic krijgen. Maar ik denk niet dat dat kan, of wel :Y)

Voor de record, ik heb geloof ik, nog nooit getemd :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 18:19

Ik vind het ook echt irritant.
Mijn boktgeschiedenis is best flink lang. Heb nog nooit iemand als foei gezet en mijn TEMs hebben zich eigenlijk altijd beperkt tot dingen als Spam topics enzo. Dit topic wordt naar mijn mening echter ook gebruikt voor sluwe provocatie met disinformatie door 1 specifiek persoon. De rest van het gemor op elkaar vind ik dan weer niet zo spannend, dat is normaal.
Was het niet mijn eigen topic had ik niet getemt, maar zeker misplaatste omslachtige nazi opmerkingen schieten me echt in het verkeerde keelgat.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:37

Ik vind het echt stom dat twee personen met hun focus op doorgaan in dit topic, het hele topic naar de chalamiezen brengen.

Er wordt naar mijn mening ook teveel op ze ingegaan. Wat dus nog meer eigenlijk inhoudsloze berichten veroorzaakt.
Hoe het te modereren? Misschien gebruikers die alleen niet paard gerelateerde berichten posten periodiek een bericht sturen dat dit een paardenforum is. Op toetsenbordridders elders van internet die ontdekt hebben dat dit een heel groot en actief forum is zitten we in die zin niet te wachten op bokt. Lijkt mij.

Hopelijk komt dit topic weer in orde.
Was goed om mee te lezen en soms zelf te posten en elkaar op de hoogte te houden van de stand van zaken en ontwikkelingen. Het is allemaal erg genoeg!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:40

Marigold schreef:
Ik vind het echt stom dat twee personen met hun focus op doorgaan in dit topic, het hele topic naar de chalamiezen brengen.

Er wordt naar mijn mening ook teveel op ze ingegaan. Wat dus nog meer eigenlijk inhoudsloze berichten veroorzaakt.
Hoe het te modereren? Misschien gebruikers die alleen niet paard gerelateerde berichten posten periodiek een bericht sturen dat dit een paardenforum is. Op toetsenbordridders elders van internet die ontdekt hebben dat dit een heel groot en actief forum is zitten we in die zin niet te wachten op bokt. Lijkt mij.

Hopelijk komt dit topic weer in orde.
Was goed om mee te lezen en soms zelf te posten en elkaar op de hoogte te houden van de stand van zaken en ontwikkelingen. Het is allemaal erg genoeg!

Maar dit is uberhaupt geen paardgerelateerd topic. Staat ook gewoon in mens en maatschappij dus hoeft dat ook niet te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:59

Ik heb wel getemd, in diverse topics op dezelfde persoon. Ben die onzinverhalen zonder enige bron vol met onnavolgbare idioterie compleet zat.
En zolang er gezegd wordt dat er niet op inhoud gemodereerd wordt gebeurt er niets.
Ik snap echt wel dat modden ook vrijwilligerswerk is maar de tip, zet haar op de bloklijst werkt niet want dan komen ze alsnog voorbij.
En persoonlijk aanspreken mag ook niet want dan word je zelf eraf geknikkerd.
Iedereen mag zijn mening/feit/zin of onzin vertellen zolang je dan ook komt met links waar die zaken staan wanneer daar om gevraagd wordt. Dan kun je zelf kijken wat je er van vind.
Gebeurt bij dit specifieke personage niet, gaat verder met de volgende onnavolgbare brabbeltaal.
En geloof me, dat is precies hoe complotdenkers werken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:38

En Oekraïne is door veel landen waaronder Nederland goedgekeurd voor kandidaat EU, MAAR moet nog door een procedure heen waar alle lidstaten goedkeuring moeten verlenen aan dit kandidaat lidmaatschap.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:41

Ja, opsteker dat ook Nederland nu de kandidaatstelling steunt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:48

Spannende ontwikkeling al hoor ik de hele dag op de radio BNR dat het nog lang niet betekend dat het ook echt lid wordt, landen als Moldavie hebben diezelfde status ook al heel lang.
Heb zelf een beetje een hekel aan de imo decadente houding van NL (gelukkig draaien ze nu bij). Zo neerkijkend op oostelijke landen die nog maar veel korter dan wij bezig zijn met ontwikkeling naar moderne tijden.

Ik hoorde ook dat gazprom de kraan naar steeds meer landen deels dichtschroeft. Ik weet niet goed wat dat gaat betekenen behalve denk ik hogere prijzen maar ook op termijn een tekort?
Heb zojuist de Trouw gekocht, daar staat vast wel wat verdiepende info in. Over al die dingen die er aan de hand zijn, en dat zijn er nogal wat..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 20:12

Ik weet niet of het decadent is of realistisch. Portugal was ook niet direct voor en dat is niet bepaald een rijk land. Maar kandidaatschap is uiteindelijk toch voornamelijk symbolisch. Landen als noord-Macedonie zijn ook kandidaat en gaan wellicht ook nooit echt lid worden, dus waarom dan niet Oekraine erbij.

Zijn er eigenlijk ook echt voordelen aan kandidaat zijn?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 20:34

Sizzle schreef:
Ja, want zonder kandidaat zijn word je nooit een EU lid. Dus die stap is wel heel erg belangrijk om te nemen. En de Oekraïners gaan er voor maar weten ook dat dit nog wel een hele tijd kan duren. HEt geeft hoop voor een land dat zich Europees voelt. Op het nieuws werd door Oekraïne gezegd, dat ze zich bewust zijn dat er zaken moet veranderen, waaronder de gerechtelijke macht waar men over sprak, want die is nu nog niet onafhankelijk en dat ze begrijpen dat nooit een land in oorlog lid kan worden van de EU en dat ze geduld hebben om het land er voor klaar te maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 20:40

Afgezien van psychische voordelen, zijn er dan ook fysieke voordelen? Of sta je gewoon enkel letterlijk op de lijst?

Hoe dan ook zou ik niet weten waarom Albanie of Noord-Macedonie (over corruptie en zware armoede gesproken) wel en Oekraine niet, dus wat dat betreft kun je ze desnoods voor de vorm en motivatie inderdaad gewoon op een lijst zetten en aankijken wat er gebeurd over het komende decennium.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 20:46

Sizzle schreef:
Ik weet niet of het decadent is of realistisch. Portugal was ook niet direct voor en dat is niet bepaald een rijk land. Maar kandidaatschap is uiteindelijk toch voornamelijk symbolisch. Landen als noord-Macedonie zijn ook kandidaat en gaan wellicht ook nooit echt lid worden, dus waarom dan niet Oekraine erbij.

Het viel mij op dat het vooral de landen waren die aan de westkust van Europa liggen.

Ik dacht dat wanneer je kandidaat-lid was je een traject in gaat om allerlei zaken in je land op een bepaalde (EU) manier te regelen en daar ook ondersteuning van de EU bij kunt krijgen, zoals bijvoorbeeld een geborgde onafhankelijkheid van de rechtsspraak.
Wat ik zo snel kan vinden:
Om lid te worden moet een land voldoen aan de criteria van Kopenhagen: https://www.europa-nu.nl/id/vh7eg8yibqz ... kopenhagen

Ik denk dat voor een land van Ukraïne dat nog erg op zoek is naar een manier om een zelfstandig, democratisch en welvarend land te worden vooral het voordeel is dat ze nu een kapstok hebben om alle varanderingen in het staatssysteem aan op te hangen. Het komt op mij een beetje over als vergelijkbaar met het invoeren van het ISO-systeem voor een bedrijf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 21:11

Ik denk dat eerst de Russen eruit gebonjourd moeten worden en dan wonden likken, rouwen om al die jonge mensen die onnodig gestorven zijn en dan ergens in de verte de blik op voldoen aan EU normen.
Bijna 400 doden zijn kinderen en daarnaast duizenden gehandicapten, missen van armen, benen enz. Ze gaan het als volk nog erg voor hun kiezen krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 22:15

irmaz schreef:
Van mij mag het gemodereer op (al dan niet vermeende) persoonlijke aanvallen in dit topic achterwege blijven. Ik denk dat we met zijn allen best pestgedrag, of opmerkingen op de persoon kunnen benoemen en afkeuren. Mijn persoonlijke mening is eigenlijk dat mensen die zich regelmatig persoonlijk aangevallen voelen in een topic beter de eer aan zichzelf kunnen houden en uit dat topic vertrekken, dan om het hele topic naar hun eigen hand te willen zetten en zo blijkbaar in staat zijn een topic dood te maken. Ik zou deze overweging ook aan het moderatie-team mee willen geven, want ik krijg een beetje het idee dat een enkeling nu wel erg veel macht over de mening en manier van uiten van anderen krijgt.

Wel zou ik het fijn vinden dat er gemodereerd wordt op zaken die Pareltje aandraagt: Nazi-symbolen, haat verspreiden en ongefundeerde twijfelachtige berichten (herhaaldelijk) plaatsen. Ik zou het misschien ook wel een goed idee vinden als personen die zich meermaals schuldig maken aan (1 van) deze zaken een ban voor dit topic krijgen. Maar ik denk niet dat dat kan, of wel :Y)

Voor de record, ik heb geloof ik, nog nooit getemd :o

Mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 02:17

irmaz schreef:

Bijzondere mening. Je vind persoonlijke aanvallen (opmerking op de persoon die niet over de inhoud gaan) dus wel kunnen en de ontvangers moeten maar vertrekken. Dat lijkt me een omgekeerde wereld waar pesten toegestaan is en de slachtoffers van de pesterijen weg moeten.

Wat dacht je van een tegenvoorstel, waar persoonlijke aanvallen niet toegestaan zijn en mensen die dat wel doen er op aangesproken worden door een mod en bij herhaling een ban krijgen? De discussie zal dan op de inhoud gericht zijn, in plaats van op de persoon, waardoor het interessanter en leerzamer wordt. Dat zijn de huidige regels trouwens al, dus even doorbijten tot het bij iedereen bezinkt en dan gaat het weer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 05:38

En de levering van meer moderne wapens aan Oekraine loopt weer vertraging op:

ST LOUIS, Missouri, June 17 (Reuters) - The Biden administration's plan to sell four large, armable drones to Ukraine has been paused on the fear its sophisticated surveillance equipment might fall into enemy hands, according to two people familiar with the matter.
https://www.reuters.com/world/europe/us ... 022-06-17/