Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:25

Nikass schreef:
Misschien inderdaad heel gewiekst.
Aan de andere kant, het zou raar zijn als hij deze partij op zou richten terwijl hij een vleesverwerkend bedrijf ofzo zou hebben :D Dus ook wel logisch dat het op één lijn ligt toch?
Maar ik weet er verder weinig van, dus ik heb er niet zo'n mening over momenteel.

Afdeling feiten:
Partij voor de dieren opgericht 2002 en
Vegetarische slager: opgericht 2010.

Dat dingen 'in één lijn liggen' vind ik als calviniste logisch.
Ik sta in een traditie van "Ja is ja en nee is nee". En dat er niet gesjoemeld wordt met principes.
(... vandaar mijn hekel aan het cda.)

@Linnepinny: zoals een vriend van mij soms zegt, met een tevreden grijns:
'ze benne bang voor ons'.

Ik ben niet uit op mensen bang maken. Maar de hitte van 2023 maakt mij wel bang. Wereldwijd gloeien we. De bossen in Canada branden nog steeds.
Dus fluwelen handschoenen tav vervuilers, nee. Die tijd is om. Over. Voorbij.
En dat geeft weerstand en gedoe.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:30

IMANDRA schreef:
Cer schreef:
Wat bedoel je met die toevoeging?
Midden = modaal.. ?

Niks, oprecht gewoon een beetje extra context bij je post! Lees geïnteresseerd mee met t gesprek hier :D

:') Oh.. ik dacht al “wat schrijf ik nu weer verkeerd, ik heb alles gegoogled -O-:+

@janneke: en de woestijnen, vergeet die niet

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:34

|(
Nee Cer, maar het wordt zo saai anders.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:53

@janneke, de opwarming van de wereld is inderdaad zorgwekkend. Vervuilers moeten worden aangepakt.

maar... denk je oprecht dat we het proces van opwarming nog kunnen omkeren?

Ik denk namelijk van niet. De mens is uiteraard een groot kwaad, maar ik denk ook wel dat het proces van opwarmen en afkoelen van de aarde iets is wat al duizenden/miljoenen jaren aan de gang is. En dat de invloed van ons daarop minimaal is. Tuurlijk is het goed om te verbeteren en idealen te hebben, maar om realist te blijven. Ik denk dat het niet gaat helpen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:00

Ik denk niet dat het een natuurlijke oorzaak heeft momenteel. Daarvoor gaat het te snel. Opkomst van ijstijden en warme periodes ging veel geleidelijker.
Deze loopt in rap tempo op en houdt bijna gelijke tred met de curve sinds de industriële revolutie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:03

Voor beide opvattingen is informatie te vinden.. daarnaast.. als het echt naar de getver gaat.. de aarde overleeft t wel…
Zijn we bezorgd over de aarde of over de mens?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:09

Cer schreef:
Voor beide opvattingen is informatie te vinden.. daarnaast.. als het echt naar de getver gaat.. de aarde overleeft t wel…

dat de aarde ons wel overleeft, daar ben ik van overtuigd.
bezorgd zijn voor de mens, misschien wel. Generaties na ons zullen het flink lastig gaan krijgen vrees ik. Of we helemaal uitsterven weet ik niet, we zijn wel soort van termieten denk ik.
Gister nog een mooie film zitten kijken over het einde der tijden (Greenland)... hele wereld verwoest, maar de mens overleeft :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:11

juval schreef:
@janneke, de opwarming van de wereld is inderdaad zorgwekkend. Vervuilers moeten worden aangepakt.

Ik denk namelijk van niet. De mens is uiteraard een groot kwaad, maar ik denk ook wel dat het proces van opwarmen en afkoelen van de aarde iets is wat al duizenden/miljoenen jaren aan de gang is. En dat de invloed van ons daarop minimaal is. Tuurlijk is het goed om te verbeteren en idealen te hebben, maar om realist te blijven. Ik denk dat het niet gaat helpen.

Zie vetgedrukte. Dat is dus gewoon niet waar en bewezen niet waar, want tot in den treure bewezen is dat na de industriële revolutie de opwarming van de aarde opeens in een snelvlucht is gegaan en ondanks ook andere natuurlijke oorzaken de mens de belangrijkste is.

Mocht het inderdaad zo zijn juval dat het onomkeerbaar is, dan gaan onze kleinkinderen een zeer nare tijd tegen moet waarvan we nu al de gevolgen zien (Libië bv ) . Alleen daarom al zullen we er alles aan moeten doen om in ieder geval een serieuze poging te doen om het tij te keren.

https://www.klimaatakkoord.nl/klimaatak ... ming-aarde

Ik citeer
Citaat:
Temperatuurstijging op aarde

Sinds 1880 is de temperatuur op aarde ongeveer 0,85 °C gestegen. Dat lijkt misschien niet veel, maar wetenschappers hebben berekend dat als de temperatuur op aarde meer dan 1,5 °C stijgt, dat grote gevolgen heeft voor de mens en voor onze leefomgeving. De zeespiegel stijgt, er komen langere periodes van hitte en droogte, en andere periodes met extreem veel neerslag. Dit kan zorgen voor overstromingen, mislukte oogsten en hongersnood, meer vluchtelingen en meer ziekten en plagen.

Citaat:
De opwarming van de aarde wordt niet alleen veroorzaakt door de mens, maar dat de mens van grote invloed is, daar zijn de meeste wetenschappers het over eens. Toch blijven veel wetenschappers kritisch op hoe groot de invloed van de mens is en welke factoren een rol spelen. Daarom wordt er veel onderzoek gedaan naar klimaatverandering en worden er veel wetenschappelijke discussies over dit onderwerp gevoerd.

https://www.urgenda.nl/themas/klimaat-e ... roorzaakt/

Citaat:
Sinds het begin van de industriële revolutie is de concentratie van broeikasgassen sterk toegenomen. Wetenschappers hebben kunnen vaststellen dat dit het gevolg is van menselijke activiteiten zoals het verbranden van kolen, olie en gas, en het ontginnen van grote stukken bos. Op deze blog post vind je een uitgebreidere lijst van de bewijzen voor de menselijke hand in het verhogen van de CO2-concentratie in de atmosfeer zoals de aanwezigheid van meer CO2 moleculen in de atmosfeer die afkomstig zijn van fossiele brandstoffen.

Citaat:
In de afgelopen jaren zijn verschillende door wetenschappers voorspelde gevolgen van een verhoogde concentratie broeikasgassen in de atmosfeer door waarnemingen bevestigd. Zo is inmiddels vastgesteld dat er daadwerkelijk minder warmte richting de ruimte ontsnapt en meer warmte naar de Aarde wordt teruggekaatst. Vast staat dus dat een verhoogde CO2-concentratie de Aarde opwarmt en dat de mens (zie alinea hierboven) verantwoordelijk is voor de verhoging van die CO2-concentratie en dus voor de opwarming van de Aarde.

Citaat:
Al het bovenstaande wijst dus de mens aan als de oorzaak van de recente opwarming. Naast de bewijzen voor menselijke invloed hebben wetenschappers vastgesteld dat geen enkele andere natuurlijke oorzaak voor klimaatverandering de recente opwarming van de Aarde kan verklaren. Zo zou de opwarming van de Aarde in theorie veroorzaakt kunnen zijn door een verhoogde zonneactiviteit. Metingen hebben echter uitgewezen dat de zonneactiviteit de afgelopen 35 jaar juist is verminderd, terwijl de temperatuur verder is gestegen. Ook van vulkaanactiviteit is vastgesteld dat deze niet tot de recente opwarming heeft kunnen leiden, maar in de laatste eeuw eerder een afkoelend effect heeft gehad.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:15

Cer schreef:

De mens en dan vooral het uit eten gaan, vakanties, uitjes, winkelen en zich omringen met spullen. Dat is wat de mensen uiteindelijk bezig houdt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:17

Janneke2 schreef:
Nikass schreef:
Misschien inderdaad heel gewiekst.
Aan de andere kant, het zou raar zijn als hij deze partij op zou richten terwijl hij een vleesverwerkend bedrijf ofzo zou hebben :D Dus ook wel logisch dat het op één lijn ligt toch?
Maar ik weet er verder weinig van, dus ik heb er niet zo'n mening over momenteel.

Afdeling feiten:
Partij voor de dieren opgericht 2002 en
Vegetarische slager: opgericht 2010.

Dat dingen 'in één lijn liggen' vind ik als calviniste logisch.
Ik sta in een traditie van "Ja is ja en nee is nee". En dat er niet gesjoemeld wordt met principes.
(... vandaar mijn hekel aan het cda.)

@Linnepinny: zoals een vriend van mij soms zegt, met een tevreden grijns:
'ze benne bang voor ons'.

Ik ben niet uit op mensen bang maken. Maar de hitte van 2023 maakt mij wel bang. Wereldwijd gloeien we. De bossen in Canada branden nog steeds.
Dus fluwelen handschoenen tav vervuilers, nee. Die tijd is om. Over. Voorbij.
En dat geeft weerstand en gedoe.

Is maar een detail dat hij de vegatarische slager heeft opgericht toen de partij al lang en heel goed draaide.
Feit blijft dat het een ijzersterk markering imperium is die hij heeft opgebouwd.

https://www.quotenet.nl/zakelijk/a20468 ... en-204689/

Dat is een detail om het hele verhaal neer te halen. Voegt verder weinig toe.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:20

ik begrijp het.

maar ik denk dat we de grens al over zijn om de wereld nog van de 'mens' te kunnen redden. De bevolkingsgroei gaat heel snel verder, iedereen moet wonen en eten en produceert afval en uitstoot. Daaraan valt weinig te veranderen.

Als je ziet hoeveel moeite (en geld) het gaat kosten om de temperatuurverhoging met 0,00004 graden te laten minderen, dan zie ik niet in dat 'we' nog te redden zijn. Niet om te doemdenken, maar realistisch gezien.
En dan bedoel ik ook niet om alles maar los te laten en door te gaan zoals het nu gaat, maar denken dat we de wereld kunnen redden is denk ik ook niet logisch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:30

Ik denk zelf dat alleen al door die gedachte mensen minder bereid zijn om te bezuinigen op stroom, om de regels tip top toe te passen als het gaat om stikstof reductie (de boeren lobby doet haar uiterste best om de regels vanuit EU te verzachten en uit te stellen ). Zolang de fossiele industrie subsidies blijft ontvangen is er geen enkele economische prikkel om morgen nog flink te investeren in groene energie en reductie van energie.
Als mensen zo denken is er geen enkele prikkel om te stoppen met vliegen bv , om minder te gaan consumeren bv als het om vlees gaat. Etc etc.

Want dan hou je wat je nu ziet, iedereen wijst naar elkaar om uiteindelijk niets te doen, want heeft toch geen zin.

Want daar ben ik het wel met je eens, de kleine groep groene idealisten kunnen niet de wereld redden. Dat zullen we toch echt met zijn allen moeten doen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:34

juval schreef:

Mee eens!
En als je dan kijkt hoeveel miljarden wij als speldenknopje op de aardbol uitgeven om de co2 met 0.000....% te verminderen. Dat geld kan beter aan iets nuttigs worden besteed.
Woningmarkt, ouderenzorg, gezondheidszorg etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:36

Er was toch ook een vulkaan die een percentage bijgedragen heeft aan opwarming (ipv afkoeling, wat vulkanen blijkbaar normaalgesproken doen)

En als je over de periode van 100+ jaar iets opwarmt, hoe snel kan je dat dan stoppen? Of is het al te laat?
Ik denk dat er zeker dingen gedaan moeten worden, maar er moet wel goed gekeken worden wat dat is en wat dat voor invloed heeft.

En, de kleine groep idealisten niet, maar de grootste vervuilers wel, en dat zijn niet de middenklas mensen, die er vaak wel op aangesproken worden. De “rijkere” laag kan wel dingen doen, nl elektrisch rijden, opladen met zonnepanelen én 3 keer per jaar naar Ibiza. Ipv lelijk naar “de mensen” en “je buren” (figuurlijk) kijken, zou het toch ook tijd worden dat grote vervuilers, zeker in het buitenland, ook wat gaan doen. Want de aarde is niet alleen Nederland ..

Daarnaast weet ik niet of nlse boeren zoveel van doen hebben met klimaat veranderingen of dat je toch bij de fossiele brandstoffen moet zijn.. het wordt nu allemaal een beetje op 1 hoop gegooid voor t gemak lijkt wel
Laatst bijgewerkt door Cer op 17-09-23 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:36

Het is toch ook wel raar dat er 40 miljard naar fossiele subsidies gaat terwijl er nog zoveel huizen niet geisoleerd zijn, openbaar vervoer steeds duurder wordt.

Er zijn heel veel duurzame investeringen te bedenken waar je dat geld ook aan kunt besteden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:43

Loretta schreef:
Het is toch ook wel raar dat er 40 miljard naar fossiele subsidies gaat terwijl er nog zoveel huizen niet geisoleerd zijn, openbaar vervoer steeds duurder wordt.

Er zijn heel veel duurzame investeringen te bedenken waar je dat geld ook aan kunt besteden.

Inderdaad Loretta. Dat is te bizar voor woorden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:53

Cer schreef:
En extreem links is net zo problematisch als extreem rechts (en meestal vinden beide varianten dat ze de beste bedoelingen hebben)

Sorry? Die mag je even uitleggen. Je weet dat extreem rechts fascisme is en verantwoordelijk voor de Holocaust, toch?

Cer schreef:
De vraag hierboven: “wat is misinformatie en wie bepaalt dat” is een hele goeie.. en als je niet oplet zit je in de richting van censuur, vind ik

Want?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:53

Loretta schreef:

Volkomen met je eens!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:13

Loretta schreef:

Zeker! En daarvoor maakt men zich o.a. hard op de A12. Of is er een partij zoals PvdD die van plan is het roer even flink om te gooien. Dat alles is er met een reden... want de rechtse politiek heeft meer kapot gemaakt voor de gewone mens dan men soms denkt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:13

Cer schreef:

Daar ben ik van overtuigd. Welke plek de mens daar straks op heeft is weer een andere vraag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:22

Daarbij heb ik een vraag over wat zichtbaar is aan pogingen om de klimaatopwarming te stoppen in Nederland? En dan heb ik het niet over demonstraties of acties van voor- cq tegenstanders van maatregelen.

Hier waar ik woon, is het namelijk een groot ding en zeer zichtbaar:
1. Op dit moment worden er overal kleine parkjes aangelegd met elk 4 huge windmolens. Dit is zo vreselijk lelijk en wat gaat het geven aan vervuiling als over zoveel jaar deze molens moeten worden opgeruimd, is voor mij een terechte vraag. Maar tja, alles heeft twee kanten en ik geloof niet meer in DE goede oplossing. Als we naar Nederland rijden komen we echt vergeleken bij 10 jaar geleden zeer zeer veel grote parken tegen langs de autosnelweg. Dus er wordt hard gewerkt. Dit gebeurt overigens ook in Spanje. Die gaan ook heel heel erg hard.
2. Zichtbaar is dat overal zonnepanelen parken worden aangelegd. Ook niet echt mooi voor het landschap, maar tja je moet toch wat. Veel boerderijen zijn trouwens zelfvoorzienend als het om stroom gaat want hele daken liggen vol met panelen en hier in het zuiden is dat natuurlijk de moeite waard met zoveel zonuren. Ook dit zie je overal in Frankrijk aangelegd worden. Komende maand wordt gestart met een heel groot oppervlakte waarin lage zonnepanelen worden aangelegd die minder zichtvervuiling geven in de buurt van een dorp vlakbij ons. Dit gebeurt ook in Spanje.
3. Om 23 uur gaat in ons dorp de nachtverlichting uit. Dus zoals gisteravond toen we terug kwamen van een etentje, was het voorzichtig rijden;
4. Ik zit in een vriendengroep waar iedereen bezig is met zelfvoorzienend zijn met zomin mogelijk gebruik making van water, dus vrijwel iedereen doet aan permacultuur en gelukkig regent het hier regelmatig en is de opbrengst huge. Bij ons allemaal puilen de garages c.q. schuren uit met eten en er wordt ook veel weggeven heb ik het idee;
5. Ik ken eigenlijk geen mensen in mijn omgeving die niet bewust bezig is met de klimaatopwarming en daar offers voor doen en de boerenbevolking zeer zeker ook, alleen hebben we hier veel meer land waardoor die stikstofproblematiek niet speelt.
6. In 2022 waren de elektriciteitsprijzen zo gestegen dat Macron en de zijnen de prijzen hebben bevroren. Daar kwam wel de strenge opmerking bij, dat dit alleen voortgang kon vinden een deel van 2023 als de bevolking liet zien dat we significant zouden bezuinigen zowel als het gaat om de industrie als om de bevolking thuis. Eind vorig jaar of begin dit jaar kwam de mededeling dat er in totaal 1/3 deel door de bevolking minder elektriciteit is gebruikt als het jaar daarvoor. Tot augustus is de bevriezing van de elektriciteit geweest en nu zullen ook wij geconfronteerd worden met een verhoging van 10%.

Dus als het om het buitenland gaat, gebeurt er erg veel en is het ook zichtbaar en niemand vind het leuk maar er is wel aardig draagvlak heb ik het idee, ook al is het lelijk |(

Dus ik ben wel nieuwsgierig wat merken jullie nu concreet als het gaat om de concrete pogingen de klimaatopwarming te reduceren in Nederland? Ik kom er te weinig en ik weet alleen van het grote park op de Noordzee dat gebouwd wordt of al is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:36

juval schreef:

... wetenschap.
Het KAN nog wel, maar het is opschieten geblazen.

Citaat:
maar ik denk ook wel dat het proces van opwarmen en afkoelen van de aarde iets is wat al duizenden/miljoenen jaren aan de gang is.

Onzin.

Citaat:
En dat de invloed van ons daarop minimaal is.

En gezwets
Citaat:
Tuurlijk is het goed om te verbeteren en idealen te hebben, maar om realist te blijven. Ik denk dat het niet gaat helpen.

"Sus je geweten", zodat je op dezelfde voet voort denkt te kunnen.

En ik zou het graag willen hoor, vliegvakantie naar de Seychellen - maar mijn kleinkinderen gaan vóór.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:31

Lynnepinny schreef:
Loretta schreef:

Zeker! En daarvoor maakt men zich o.a. hard op de A12. Of is er een partij zoals PvdD die van plan is het roer even flink om te gooien. Dat alles is er met een reden... want de rechtse politiek heeft meer kapot gemaakt voor de gewone mens dan men soms denkt.

Net alsof dat de enige partij is die wat aan de klimaatverandering wil doen.
Wat is er op het gebied van klimaat mis met de combinatie PVDA/Groenlinks bijvoorbeeld?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:37

Helemaal niets, imo hebben die meer solide plannen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:28

Klimaat heeft niets met partijen te maken. Het is partij overstijgend. Gelukkig komt dat inzicht meer en meer ook bij rechts liberalen partijen.