Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:31

Texnex, ik woon ook in de USA en dingen op bokt uitleggen in dit soort topics is bijna onmogelijk :') want wat weten wij nou van het land waarin we wonen :P

Ja ik heb ook goede gezindheidszorg. Arme mensen zonder baan die ziek worden hebben medicaid/medicare door de overheid betaald. Als ze dat niet hebben gaan ze gewion naar de ER die geen medische hulp mag weigeren dus ja, die worden gewoon behandeled in her ziekenhuis. Probleem daarmee is dat dat vaak geen acute aandoeningen zijn maar chronische ziekte (dus ze staan er zo ongeveer elke week) en dat de echte spoedgevallen daardoor langer moeten wachten soms want de wachttijden lopen de spuigaten uit.

Ja er zijn hier veel problemen, nee je kan niet alles op een hoop vegem zoals hier in dit topic zo makkelijk gedaan word. Helaas…

Het is ook een erg mooi land om te wonen, met inderdaad mogelijkheden die er in NL niet zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:33

Oprechte vraag, maar klopt het dan niet dat er Amerikanen zijn die echt 100.000 euro aan medische schulden hebben en die uit het ziekenhuis gezet worden omdat ze het niet kunnen betalen?
Of is dat alleen zo in films?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:39

Ik las afgelopen week nog dat een half miljoen Amerikanen schulden hebben door medische kosten. Klopt dat dan niet?

En dat je een paar duizend euro aan eigen risico moet betalen (dat las ik bij iemand die aan zijn enkel geopereerd moest worden, en wel verzekerd was maar zijn eigen risico dus niet kon betalen, en daardoor kon de operatie niet door gaan en zou hij de rest van zijn leven met een slechte enkel moeten blijven lopen)..

En weer een ander verhaal dat ik las, was dat er redelijk wat mensen op 'vakantie' schijnen te gaan naar Nieuw-zeeland (dacht ik?) en daar bevallen van hun kind, want in Amerika is ook dat onbetaalbaar?

Uiteraard moet je niet alles geloven wat je online leest, maar het zijn wel érg veel trieste verhalen om het allemaal als onzin af te doen..

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:39

Libera schreef:
Texnex, ik woon ook in de USA en dingen op bokt uitleggen in dit soort topics is bijna onmogelijk :') want wat weten wij nou van het land waarin we wonen :P

Ja ik heb ook goede gezindheidszorg. Arme mensen zonder baan die ziek worden hebben medicaid/medicare door de overheid betaald. Als ze dat niet hebben gaan ze gewion naar de ER die geen medische hulp mag weigeren dus ja, die worden gewoon behandeled in her ziekenhuis. Probleem daarmee is dat dat vaak geen acute aandoeningen zijn maar chronische ziekte (dus ze staan er zo ongeveer elke week) en dat de echte spoedgevallen daardoor langer moeten wachten soms want de wachttijden lopen de spuigaten uit.

Ja er zijn hier veel problemen, nee je kan niet alles op een hoop vegem zoals hier in dit topic zo makkelijk gedaan word. Helaas…

Het is ook een erg mooi land om te wonen, met inderdaad mogelijkheden die er in NL niet zijn.

Echt bizar :') Amerika is niet perfect, maar het word hier afgedaan als een third world country met "crackmensen" :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:42

Wij noemen de VS idd gekscherend een derdewereldland met een Gucci-riem om :)).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:58

Texnex schreef:
Libera schreef:

Echt bizar :') Amerika is niet perfect, maar het word hier afgedaan als een third world country met "crackmensen" :')

Onzin.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:05

Texnex schreef:
Libera schreef:

Gewoon op booking.com de goedkoopste motel6 zoeken hoor… niet zo moeilijk ;). Maar, klopt het dan dat Amerikanen allemaal goed verzekerd zijn en nooit in de problemen komen als ze iets medisch hebben? Langdurig ziek? Persoonlijk failliet door medische behandelingen? En daarbij, we hebben toch echt beleefd wat we beleefd hebben, gezien wat we gezien hebben. De data is de data. Ik scheer niet alle amerikanen ove reen kam, maar ontkennen dat amerika niet het beste zorgstelsel van de wereld heeft of dat je daar de sjaak bent als je arm bent is gewoon best gek…

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:14

Waar ontken ik dat? Waar zeg ik dat Amerika perfect is? Echt, ik hou op, want lezen is blijkbaar enorm moeilijk.

Crackmensen is overigens een heel naar woord. Mensen met een drugsverslaving bedoel je denk ik?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:33

Drugsverslaafden, wat jij wil. Een kamer vol sigaretpeukenafdrukken, mensen die km sigaretten vragen in de motelgang, dubieuze dames bijn de receptie… je maakt t mee. Echt lekker was ‘t niet.

Ik kreeg wel een beetje de indruk dat je eigenlijk zegt dat wat ik ervaren heb helemaal niet kan, want je woont in amerika en beleeft het heel anders. Zorgverzekeringen zijn goed geregeld voor iedereen en zo slecht is het allemaal niet. Dus ook jij, scheer niet over 1 kam. Leuk dat jij het goed hebt, maar doe niet of mensen geen andere ervaringen kunnen hebben.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 00:50

Texnex schreef:
Waar ontken ik dat? Waar zeg ik dat Amerika perfect is? Echt, ik hou op, want lezen is blijkbaar enorm moeilijk.

Crackmensen is overigens een heel naar woord. Mensen met een drugsverslaving bedoel je denk ik?

Maar er zit nogal een wereld van nuance tussen claimen dat Amerika perfect is (wat je niet doet) en roepen dat Amerika een derdewereldland is wat niks goed kan doen (wat ook niet zo is). Erkennen dat er toch behoorlijke problemen zijn wbt. religie (Roe v Wade en de hele situatie daaromheen) en de gezondheidszorg (met uitzondering de mensen die om de een of andere reden wel een goede verzekering hebben kunnen krijgen), is dan toch niet zo'n gekke vraag?

Ik heb die verhalen ook meegekregen namelijk. Kloppen die dan niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 07:42

Die Macron wordt weer flink te pakken genomen door Trump met zijn idiote handdrukken :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 08:48

Ik zag er maar 1 waarbij Trump zn hand hoger houdt.. de rest viel wel mee toch?

En dat AI filmpje is misschien grappig (ik vind dan weer van niet) maar zo zie je maar hoe dingen nagemaakt kunnen worden, om de boel op te stoken.
hier zou dan heel duidelijk bij moeten staan dat het AI is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 09:14

IMANDRA schreef:
Texnex schreef:

Maar er zit nogal een wereld van nuance tussen claimen dat Amerika perfect is (wat je niet doet) en roepen dat Amerika een derdewereldland is wat niks goed kan doen (wat ook niet zo is). Erkennen dat er toch behoorlijke problemen zijn wbt. religie (Roe v Wade en de hele situatie daaromheen) en de gezondheidszorg (met uitzondering de mensen die om de een of andere reden wel een goede verzekering hebben kunnen krijgen), is dan toch niet zo'n gekke vraag?

Ik heb die verhalen ook meegekregen namelijk. Kloppen die dan niet?

Dat dus, dankje.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:56

Lees net in de krant over die vermoorde topman van die grote verzekeraar. Daarin staat o.a. dat Amerikanen gemiddeld 13.000 euro aan gezondheidskosten kwijt zijn. Het dubbele van Nederland.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:57

Ik zag gister toevallig een YouTube filmpje van een Amerikaanse die naar Duitsland was verhuisd en de verschillen benoemde. Een daarvan was dat ze zo'n 5600 dollar bespaarde door niet in de USA te bevallen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:36

Maar dat geldt dus niet voor alle Amerikanen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:30

Wel, want gezondheidszorg is relatief gezien veel duurder in Amerika. En je moet er als inwoner dus ook meer zelf aan meebetalen. Wel zitten er grote verschillen tussen staten. Wat voor de ene staat geldt, geldt voor de andere weer niet (denk alleen al het recht op abortus). Kosten verschillen ook per staat. En 10% van de Amerikanen is onverzekerd, die hebben gewoon pech als er iets gebeurd.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:34

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 08:04

Mijn Amerikaanse vriendin moest 10 jaar geleden een keizersnee, ze ging het ziekenhuis uit met een schuld van bijna 25000 euro. En moest 10 dagen na keizersnee weer aan het werk want geen verlof en dus geen inkomsten.
Ik heb ook in Amerika gewoond en heb daar nog vrienden, het is een prachtig land maar tenzij je een fatsoenlijke werkgever hebt zijn daar veel dingen niet goed geregeld. Het jammer is vaak dat de mensen die lagere salarissen hebben overal buiten vallen en dat dat juist de groep is die bv baat heeft bij verzekeringen maar het niet kunnen krijgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:02

maar tussen die 10 jaar geleden en nu is ObamaCare toch opgericht? Dan zouden de meesten nu toch in ieder geval gedeeltelijk verzekerd moeten zijn?

Er zijn wel meer landen die met out of pocket kosten werken ivm medische zaken, daarin is Amerika niet de enige. Er zijn ook landen die gezondheidszorg volledig gratis hebben meen ik gelezen te hebben.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:14

Cer, kijk eens wat statistiek voor de lol. Amerika behoort tot de landen met de duurste gezondheidszorg van de wereld en als inwoner moet je ook nog eens relatief veel eigen bijdrage doen. Gemiddeld gezien over alle 50 staten. Zorgverzekeringen in Amerika worden vaak door werkgevers betaald, dus als je geen baan hebt heb je ook geen zorgverzekering, of je moet 'm zelf betalen. 10% is onverzekerd. Obama heeft heel veel goeds gedaan voor het toegankelijke maken van zorg voor iedereen in Amerika. Dankzij de afforcable care act konden er miljoenen Amerikanen verzekerd worden die dat eerder niet waren. Ondanks de republikeinen en Trump, die dat wilden blokkeren.

Nergens is gezondheidszorg gratis, het kost namelijk nogal wat. Het verschil is of het door de overheid gereguleerd wordt (denk verplichte verzekering, voldoende ziekenhuizen en doktoren) of door de zorgverzekeraars. Dat laatste is over het algemeen niet gunstiger voor de bevolking, zoals we hier ook zien.

Scandinavische landen hebben een vergelijkbaar model als wij, maar betalen minder en zorg is gratis voor mensen met lage inkomens - wat zij hebben is een beetje tegenovergesteld aan wat er in Amerika is. Vrijwel iedereen heeft toegang tot goede zorg, eigen bijdrage is laag, mensen zijn zeer tevreden. Wij staan samen met gek genoeg Taiwan en Noord Korea samen met de scandinavische landen zeer hoog in de internationale lijstjes met de beste health care.

@Lenexa bizar zeg. Ik wilde graag in het ziekenhuis bevallen, daarvoor was de eigen bijdrage 500 euro. Ik werd medisch, en toen was het helemaal gratis. Daarna nog ivm complicaties 3 dagen terug geweest. Meest fantastische, warme zorg gekregen daar, eigen kamer met ons kindje, alles helemaal top verzorgd, helemaal gratis. Ik heb nog eens gekeken wat er toen betaald werd door de zorgverzekering, en was toen zó blij dat we in Nederland wonen waar dit allemaal echt heel goed geregeld is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:32

Nouja gratis.... we betalen daar wel met zijn allen voor natuurlijk. Hoe meer medische bevallingen, hoe meer een ziekenhuis er op verdient en hoe hoger de kosten van de zorgverzekering. En in de USA wilden ze dat trouwens ook maar wat graag, er werd veel gekozen voor een ver vooruit geplande keizersnede omdat dat "makkelijker" zou zijn zeg maar. Qua planning vooral en met het imo wat verknipte idee van veiligheid. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is maar voorheen hoorde je dat heel veel, dat vrouwen al tijden van tevoren precies wisten wanneer hun kindje gehaald zou worden....

Trump heeft weer een interview gedaan en gaf wederom aan "concepts of a plan" te hebben voor iets dat die o zo vreselijke Obamacare moet vervangen. Dat er veel knappe koppen mee bezig zijn, en zodra ze iets beters hebben bedacht (...) hij dat in wil gaan voeren.

Hij heeft er pas 8 jaar de tijd voor gehad natuurlijk.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:14

Ja, klopt ook - ik snap wat je bedoeld. Maar je krijgt in ieder geval geen rekening achteraf als je wordt aangereden en kan niet persoonlijk failliet gaan door medische kosten.

Dat behandelingen een verdienmodel is zal in Amerika vast meer aan de orde zijn dan hier (hier kunnen ziekenhuizen amper rondkomen en ohja, er staan meer bezuinigingen gepland - zie oa https://nvz-ziekenhuizen.nl/actualiteit ... 20verwacht. Hoe meer zorg geprivatiseerd is, hoe meer winstbejag en niet de patient voorop staat.

Trump kan er niet onderuit dat Obamacare best een goed idee was... meer dan de helft van de Amerikanen is er blij mee, dus hij kan het niet zomaar afschaffen. Ik denk dat vooral de naam hem tegenstaat - het is geen Trumpcare.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:07

Daarom gaat Trump het ook "afschaffen" en zelf iets opzetten, wat hetzelfde is, en dan kan hij met de veren pronken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:49

@nps: waarom de toevoeging "voor de lol"?
Ik zeg "de meesten zouden dan verzekerd moeten zijn", jij zegt "10% is onverzekerd".. dat is volgens mij precies dezelfde uitspraak hoor.

Dan zeg jij "nergens is zorg gratis" en vervolgens "zorg is gratis voor mensen met lage inkomens"
Ik heb gewoon gegoogled : waar is gezondheidszorg gratis. En dan komt google met een heel riedeltje waar het goedkoop is, of waar sommige zaken gratis zijn. Zoals het midden oosten, Denenmarken en Spanje. (hoe het precies in elkaar steekt weet ik natuurlijk niet, maar het is wellicht dan weer goedkoper dan hier?).

Dus ik heb, niet perse voor de lol maar om iets bij te dragen, wat dingen gegoogled waarop ik aangeef dat sinds het geval dat Lenexa beschrijft, er tien jaar later wellicht meer mensen verzekerd zijn, omdat ObamaCare healthcare voor meer mensen bereikbaar heeft gemaakt.

In Amerika is gezondheidszorg duur, maar dat is misschien omdat er veel mensen ongezond zijn, en dat is weer een verdienmodel (maar dat is speculeren)