steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:09

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:24

Laatst bijgewerkt door Brainless op 03-09-22 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:25

Oh dat kan natuurlijk. Dat houdt ik allemaal niet bij.

Edit van de tweede link weet ik maar vond ik wel van toepassing omdat het een stukje inkijk geeft op zijn situatie.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 03-09-22 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:31

ruitje schreef:
@Nikass, jouw eerste post over die 2.5 miljoen( jij was de eerste die het aanstipte) had ook een stuk vollediger geweest als je alles gedeeld had :+

Het was eigenlijk alleen een mededeling, gekleurd door mijn verbazing dat mensen zo kunnen klagen terwijl ze zo'n deal krijgen... maar je hebt ook gelijk, het had ook wel wat beter omschreven kunnen worden.
Emotie speelt ook vanuit deze kant wel eens een rol. :o

Edit: En Popstra, dat is ook zo. Ik zie het politieke wanbeleid (op zoveel fronten) als het grootste probleem denk ik, hoewel die mensen ook weer gekozen worden, en blijven >;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:40

Fijne post Nikass, ik zit ook in de emotie vanaf de andere kant dus ik reageer ook feller dan nodig denk ik.

Ik neem bijvoorbeeld binnenkort het bedrijf van mijn ouders over en moet daar voor een hypotheek afsluiten... daar kan je je geen voorstelling van maken.

Dan hebben mensen het over 2.5 miljoen en dan denk ik

1,5 miljoen hypotheek is niks op zo'n bedrijf.
Alles laten slopen: wat zou dat kosten?

Nouja, stel je houd 1 miljoen ober. Das 5 ton de man...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:58

Exitium schreef:
Van 2,5 miljoen moet je natuurlijk wel je bedrijf ontmantelen, leningen afbetalen, etc. Je weet niet hoeveel ze er uiteindelijk aan overhouden, en dus ook niet of het een goede deal is of niet.

Kom op zeg! Hoeveel kruidenierszaakjes zijn vroeger niet omgevallen omdat de AH en andere supermarkten er kwamen. Hoeveel beroepen zijn de afgelopen jaren niet weg gedigitaliseerd, die kregen allemaal helemaal niets.

Dat zielig doen terwijl je een zak geld mee krijgt begin ik wel flauw van te worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:00

Exitium schreef:
goede deal' en 'er de rest van je leven van kunnen leven' natuurlijk. Voor de mensen die het geaccepteerd hebben zal het vast een acceptabele deal geweest zijn (en daar kunnen ook andere dingen bij meespelen, wellicht hadden ze bijvoorbeeld geen opvolgers), maar zoals gezegd kun je daar zonder meer info vrij weinig over zeggen.

Waarom moet iemand er de rest van zijn leven lekker van kunnen leven? Omscholen en er zijn genoeg banen op het moment.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:06

Misschien moet je even lezen wat er staat, en de discussie ervoor meenemen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:08

In het bedrijfsleven krijg je bij boventalligheid met wat geluk hooguit een half jaar salaris mee en verder de groeten.

Als die varkensboeren er ieder 5 ton netto aan over houden (dus na alle verplichtingen), vind ik dat de overheid ze te royaal heeft betaald. Als je zo wordt uitgekocht als veehouder, dan mag je heel rap ophouden met zeuren.

Maar goed, elke varkensfabriek die ermee ophoudt is er gelukkig wel eentje minder.
Daar ben ik wel blij om.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:13

Dees schreef:
In het bedrijfsleven krijg je bij boventalligheid met wat geluk hooguit een half jaar salaris mee en verder de groeten.

Als die varkensboeren er ieder 5 ton netto aan over houden (dus na alle verplichtingen), vind ik dat de overheid ze te royaal heeft betaald. Als je zo wordt uitgekocht als veehouder, dan mag je heel rap ophouden met zeuren.

Maar goed, elke varkensfabriek die ermee ophoudt is er gelukkig wel eentje minder.
Daar ben ik wel blij om.

Eens!

Ook eens dat het te royaal is als ze dat er aan over houden. Wij betalen het met zijn allen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:33

Dees schreef:

Daar ben ik wel blij om.

Eens, met de kanttekening dat ook in het bedrijfsleven gouden handdrukken worden uitgedeeld.
Zo kende ik bijvoorbeeld de mede directeur van Fortis. Die stapte op met een zeer royale handdruk en binnen no time had hij weer een andere royale betrekking.
Ook ken ik iemand die bij de ABN boventallig was, een ruime bonus meekreeg + nog een jaar doorbetaald, en ruim voor het einde van dat jaar had hij alsnog een andere functie binnen de ABN. Al die tijd had hij ook al een riante hypotheek met veel korting.
Ik heb er zeer veel moeite mee hoe er in het bedrijfsleven gesmeten wordt met geld, en hoe hoger de functie, hoe meer voordelen.
Waar blijven bijvoorbeeld de zorgmedewerkers die met hun gezondheid moeten betalen voor hun werk in de frontlinie?
Wij hebben in Nederland al heel lang een rechts liberale regering die er is voor de ondernemers. Dus onder andere boeren en bedrijfsleven.
Ja de boeren zijn tegen heel veel regels en veranderingen aan gelopen, maar financieel zaten ze toch echt altijd aan de goede kant.
In tegenstelling tot de mensen die veel meer de dupe zijn geworden van het afbreken van de verzorgingsstaat. Mensen die tussen bijstand en modaal in vallen met hun inkomen (en ook modale inkomens vaak nog wel)
Die nèt geen recht hebben op voordeeltjes en toeslagen. Die te maken hebben met slechte werkgevers, maar geen alternatief hebben.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-09-22 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:54

Ruitje, thanks :)
Wat voor bedrijf hebben je ouders? Toch met paarden?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:30

Ja, wij hebben een paardenpensionstal. We hebben dus wel een agrarisch bedrijf maar heel anders dan een koeienboer.

Ik weet van de overnames hier in het dorp dat de bedragen echt hoog zijn en dat maar weinig banken überhaupt een lening willen verstrekken aan agrariërs. En dan ook nog met absurde voorwaarden.

Ik heb het idee dat er soms het idee leeft dat je 'het bedrijf toch erft' ,maar je doet gewoon een mega investering als je het overneemt.

Vind het ook wat gek dat er hier word gedacht dat je met zo'n schuld wel geen levensvatbaar bedrijf zal hebben oid. Als jij bijv. 20 hectare land moet overnemen, zit je aan miljoenen voor een overname.Dat is dan prima een levensvatbaar bedrijf, maar wel met een enorme hypotheek. Daarom hebben veel boeren geen opvolgers...

Ik vind dat heel erg spannend in deze tijd. En dan is het voor ons nog veel minder spannend, wij vallen steeds overal buiten ( qua 'kaarten' , maar ook qua regels tot nu toe) . Ik zou het alleen niet meer dan eerlijk vinden als het ook voor ons gaat gelden.

Hoe kan het dat de buren 2 GVE( grootvee eenheden) per hectare mogen hebben en ik onbeperkt paarden mag hebben lopen zonder dat er een koppeling aan land op zit.

Ik zou daar zakelijk gezien ook niet eens op tegen zijn. Wij hebben veel land, ik denk dat de helft van de pensionstalling in de randstad dan wegvalt. En dat betekend in ons geval een prijsverhoging. En als je dan moet inkrimpen heb je dus hetzelfde inkomen voor minder werk. Dus voor ons: als dat gewoon netjes van te voren gecommuniceerd word( bijv: over 10 jaar nog maar 2 paarden per hectare) , dan redden we dat wel.

Ik vind dat dan ook het verschil met de kruidenier die het verliest van de AH, je hebt de tijd om om te schakelen, je kunt je anders profileren, of besluiten dat je iets anders wil gaan doen, of een kruidenierszaak begint in een dorp verderop.

Dit is meer alsof de overheid zegt: vanaf morgen zijn kruidenierszaken in jouw dorp verboden en je mag ook niet ergens anders een zaak openen. Ohja, en leuk dat je eerst wel dacht dat je mocht blijven en daardoor van alles geïnvesteerd hebt, maar dat kan toch niet :D .

Maargoed, ik denk dat boeren sowieso een 'way of life' is. Het is een beetje hetzelfde als vertellen aan een niet paardenliefhebber dat een vergoeding voor je doodgebeten paard door een wolf je geen reet uitmaakt, want je bent je paard kwijt...

We proberen hier geld aan een emotie te hangen, de mensen die die emotie niet hebben vinden elke euro teveel.

En degene die wel die emotie hebben, die vinden 10 miljoen nog niet genoeg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:36

Emotie levert doorgaans behoorlijke (bedrijfs-) blindheid op. En doorgaans is het de bron van ontiegelijk dom gedrag. Koppie erbij houden is altijd belangrijk.

Ik zou het een zeer gezonde zaak vinden als er een max aantal paarden het hectare zou komen. Dan wel over de hectares onbebouwd. Je ziet op stallen in/bij grote steden veel dat op werkelijk iedere vierkante meter een hok gebouwd wordt om maar zoveel mogelijk paardachtigen te huisvesten. Hoe dat anders is dan bio-industrie zie ik zo niet. Al hebben die dieren vaak wel veel meer aandacht en afleiding dan het gemiddelde vleesvarken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:43

ruitje schreef:
Ja, wij hebben een paardenpensionstal. We hebben dus wel een agrarisch bedrijf maar heel anders dan een koeienboer.

Ik weet van de overnames hier in het dorp dat de bedragen echt hoog zijn en dat maar weinig banken überhaupt een lening willen verstrekken aan agrariërs. En dan ook nog met absurde voorwaarden.

Ik heb het idee dat er soms het idee leeft dat je 'het bedrijf toch erft' ,maar je doet gewoon een mega investering als je het overneemt.

Vind het ook wat gek dat er hier word gedacht dat je met zo'n schuld wel geen levensvatbaar bedrijf zal hebben oid. Als jij bijv. 20 hectare land moet overnemen, zit je aan miljoenen voor een overname.Dat is dan prima een levensvatbaar bedrijf, maar wel met een enorme hypotheek. Daarom hebben veel boeren geen opvolgers...

Ik vind dat heel erg spannend in deze tijd. En dan is het voor ons nog veel minder spannend, wij vallen steeds overal buiten ( qua 'kaarten' , maar ook qua regels tot nu toe) . Ik zou het alleen niet meer dan eerlijk vinden als het ook voor ons gaat gelden.

Hoe kan het dat de buren 2 GVE( grootvee eenheden) per hectare mogen hebben en ik onbeperkt paarden mag hebben lopen zonder dat er een koppeling aan land op zit.

Ik zou daar zakelijk gezien ook niet eens op tegen zijn. Wij hebben veel land, ik denk dat de helft van de pensionstalling in de randstad dan wegvalt. En dat betekend in ons geval een prijsverhoging. En als je dan moet inkrimpen heb je dus hetzelfde inkomen voor minder werk. Dus voor ons: als dat gewoon netjes van te voren gecommuniceerd word( bijv: over 10 jaar nog maar 2 paarden per hectare) , dan redden we dat wel.

Ik vind dat dan ook het verschil met de kruidenier die het verliest van de AH, je hebt de tijd om om te schakelen, je kunt je anders profileren, of besluiten dat je iets anders wil gaan doen, of een kruidenierszaak begint in een dorp verderop.

Dit is meer alsof de overheid zegt: vanaf morgen zijn kruidenierszaken in jouw dorp verboden en je mag ook niet ergens anders een zaak openen. Ohja, en leuk dat je eerst wel dacht dat je mocht blijven en daardoor van alles geïnvesteerd hebt, maar dat kan toch niet :D .

Maargoed, ik denk dat boeren sowieso een 'way of life' is. Het is een beetje hetzelfde als vertellen aan een niet paardenliefhebber dat een vergoeding voor je doodgebeten paard door een wolf je geen reet uitmaakt, want je bent je paard kwijt...

We proberen hier geld aan een emotie te hangen, de mensen die die emotie niet hebben vinden elke euro teveel.

En degene die wel die emotie hebben, die vinden 10 miljoen nog niet genoeg.

Jij hebt er in jouw specifieke geval gewoon belang bij dat er regels komen.

Loretta

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:42

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:26

Waarom heeft Ruitje belang bij regels Loretta?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:30

Loretta schreef:
Provincie Noord Brabant koopt in Drenthe boerderijen op om in Noord Brabant stikstofruimte te verkrijgen voor een industrie terrein.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/n ... -te-leggen

Ik vraag me dan wel af, wat de natuur in Noord Brabant zelf hier dan mee opschiet?

Heel vreemd dat je zo rechten kan kopen.

En wat betreft de anti -krakers: 18 graden in de winter is heel normaal hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:12

Brabant koopt boerderijen in andere provincies op om uitbreiding Moerdijk industrie terrein te kunnen compenseren.

RTV Drenthe: Deze vervallen boerderij uit 1700 bij Ruinerwold is door Noord-Brabant gekocht om stikstofruimte te maken.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/149033 ... e-te-maken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:21

Hmmm...
1) De boerderij was in feite geen boerderij meer (dwz wat schapen als 'grasmaaier', maar geen vleeskuikens meer - en anti kraak bewoond).

2) En dat koopt NBr dan omdat er een industrie terrein moet uitbreiden.
Ik vind het maar matig.
(Ik ben de brand bij Chemie Pack op het industrieterrein Moerdijk nog niet vergeten. Goed, het gaat om logistiek park Moerdijk, minder brandgevaar.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-09-22 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:26

Janneke2 schreef:
Hmmm...
1) De boerderij was in feite geen boerderij meer (dwz wat schapen als 'grasmaaier', maar geen vleeskuikens meer - en anti kraak bewoond).

2) En dat koopt NBr dan omdat er een industrie terrein moet uitbreiden.
Ik vind het maar matig.
(Ik ben de brand bij Chemie Pack op het industrieterrein Moerdijk nog niet vergeten.)

Je kunt lezen dat ze ook in andere provincies boerderijen op hebben gekocht met dit doel. Het wordt er tussen de provincies onderling dan ook niet gezelliger op, vrees ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:30

Ik snap dat mijn eigen gedeputeerde het oncollegiaal vindt.
(Vooral omdat er niet is overlegd. Wat ik dan weer raar vindt, maar ik schat deze man in als iemand die graag kool en geit spaart.)

Ik vind het om een andere reden matig: stikstofruimte van een agrarisch bedrijf wordt gebruikt voor de industrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:21

Janneke2 schreef:
Ik snap dat mijn eigen gedeputeerde het oncollegiaal vindt.
(Vooral omdat er niet is overlegd. Wat ik dan weer raar vindt, maar ik schat deze man in als iemand die graag kool en geit spaart.)

Ik vind het om een andere reden matig: stikstofruimte van een agrarisch bedrijf wordt gebruikt voor de industrie.

Mijn gedeputeerde ook, ik zit alleen een nationaal park verder dan jij zit :D

Ik vind het beide matig. Ten eerste dat men buiten de provincie grenzen zonder overleg dat schijnbaar met dit doel koopt.

En dat wat jij noemt.

Laten de provincies het binnen hun eigen grenzen houden. Wil je iets uitbreiden, dan regel je het maar binnen je eigen provincie grenzen wat dit betreft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:11

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:25

Janneke2 schreef:

Ja hoe krom is dat!?