Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 16:26

Zichtmelding Nieuwe-Pekela Gr
Citaat:
Nieuwe Pekela, Groningen.
26-03-2025
13.55

Zichtmelding

Wolf gesignaleerd achter de Heeresmeer in nieuwe Pekela naast de n366.

Looprichting onbekend.

Zekerheid : laag

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1618TY ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:49

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar voor hen gaat dat niet te ver.
Een blindengeleidehond heeft dat vrij spelen heel hard nodig tussen het werk door.
En daarin worden ze nu beperkt.
En deze mensen pakken ook niet ff de auto om ze elders wel los te laten.

Lopend naar een afgesloten veld zo groot als 2 keer een voetbalveld..........

Ik weet niet waar ze wonen in Zeist maar in hun eigen podcast noemde ze wat plekken waar de hond nog wel los mocht in Zeist. Dichter bij het dorp vermoed ik.

Daarbij natuurlijk heel vervelend maar er zijn natuurlijk mensen genoeg, blind of niet, die nooit in een bos komen waar de hond los kan. Zeker niet zonder dat je moet reizen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:04

Plus dat een afgesloten gebied schijnveiligheid biedt. Is geen garantie dat er geen wolven komen. Ik liep laatst ook in een gebied wat zwijnen en hert werende rasters heeft, maar aan de sporen te zien hebben er echt wel wolven gelopen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:12

SusanH schreef:
Plus dat een afgesloten gebied schijnveiligheid biedt. Is geen garantie dat er geen wolven komen. Ik liep laatst ook in een gebied wat zwijnen en hert werende rasters heeft, maar aan de sporen te zien hebben er echt wel wolven gelopen.

Ik acht de kans dat de wolf op dat veld komt echt vrij klein zoniet nihil.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:35

Ik weet niet welk veld jij bedoelt.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:17

Hij/zij zal het waterwinpark wel bedoelen, maar daar geldt een opruimplicht voor poep. Blinden zien hun hond niet poepen en kunnen de poep dus niet opruimen. Dat is schadelijk voor de waterkwaliteit van het wingebied. Plus, ze zijn bezig om daar te verbieden je hond daar nog te mogen uitlaten en het hek gaat dan ook weg.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 20:21

Aanval Dalfsen/Nieuwleusen Ov, 13 schapen gedood
Citaat:
Dalfsen Overijssel
26-03-2025
Afgelopen nacht

Aanval op schapen
13 schapen gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/12FMuA ... tid=wwXIfr

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:25

kippetje schreef:
Hij/zij zal het waterwinpark wel bedoelen, maar daar geldt een opruimplicht voor poep. Blinden zien hun hond niet poepen en kunnen de poep dus niet opruimen. Dat is schadelijk voor de waterkwaliteit van het wingebied. Plus, ze zijn bezig om daar te verbieden je hond daar nog te mogen uitlaten en het hek gaat dan ook weg.

Dat zou ook kunnen, maar er is nog een veld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 20:33

Zichtmelding Balkbrug Ov
Citaat:
Balkbrug Overijssel
26-03-2025
14.00 uur

Zicht melding

Wolf gezien op de Molenweg, ging richting Den Kaat / Oud Averest.

Zekerheid: laag

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19yzPM ... tid=wwXIfr

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:34

Dan zou ik graag horen waar, ik zoek nog een alternatief voor als het waterwinpark sluit. En wat ik wel al zei: blinde mensen mogen daar niet lopen met hun hond ivm de opruimplicht.
In een normaal gebied lijkt het me eerlijker om daar niet moeilijk over te doen bij blinde mensen, maar bij het waterwinpark gaat het om de waterkwaliteit van het water dat daar gewonnen wordt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 21:20

Wolf verongelukt Woudenberg U
Citaat:
Woudenberg, Utrecht
26-03-2025

Aanrijding met wolf.

Op de Zeisterweg n224 richting Woudenberg is er vandaag een wolf aangereden.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/p/1C2A7k ... tid=wwXIfr

Edit plaatsnaam aanrijding gecorrigeerd
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 26-03-25 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:22

He Bah, dat vind ik dan ook weer sneu voor die wolf.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:29

Flinke wolf! Het valt me op dat deze wel goed in de vacht zit. Het leek immers dat een deel van de wolven geplaagd wordt door schurft.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:30

Is die niet drachtig? Als ik beter kijk denk ik dat er best een buik onder zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:34

Daar rijd ik elke dinsdag langs. Ik kijk altijd of ik iets zie, omdat ze daar vaker gezien zijn. Ik heb er nog nooit 1 gezien daar. Het is een hele drukke weg. Ik vind dit ook sneu. En een typisch voorbeeld waarom een wolf niet past in ons volle drukke landje.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 21:37

Marigold schreef:
Flinke wolf! Het valt me op dat deze wel goed in de vacht zit. Het leek immers dat een deel van de wolven geplaagd wordt door schurft.

Zijn dat niet veelal de wolven in het buitenland, hoewel ik denk dat het een voorland is voor de wolven hier.
Ik vind de in Nederland vastgelegde dieren er gezond uit zien.
Ik hoop dat de wolf in 1 klap gedood is en dat de automobilist en ongeschonden en met weinig schade afgekomen is en als hij niet all risk of wa + met wildaanrijdingen verzekerd is, de schade vergoed krijgt krijgt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:42

Benzz schreef:
Is die niet drachtig? Als ik beter kijk denk ik dat er best een buik onder zit.

Ik ben ook echt van mening dat deze behoorlijk drachtig is.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:43

De reuen in de dierentuin zien er ook zo uit.. dus wie weet is deze goed doorvoed?
Wel sneu, maar hoop vooral dat de eigenaar van auto niet teveel schade heeft..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:52

@Tienus63, dat zou idd ook kunnen dat dat wolven in Dld waren die schurft hadden.

Deze aangereden wolf zal ook weer worden onderzocht op de snijtafel in Wageningen (neem ik aan), waaruit van alles zal blijken, ook of deze dragend is.
Ik was zelf ook wel eens deelnemer bij het snijden van kleine marterachtigen, wezeltjes en hermelijnen waren dat toen want ik was actief als vrijwilliger voor de werkgroep kleine marterachtigen. Alles wat gevonden wordt gaat in de vriezer en wordt vroeg of laat onderzocht, Nederland is echt een data verzamel land bij uitstek.
Die dieren worden op een hele waslijst aan kenmerken vastgelegd en uitgeplozen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 21:55

Citaat:
Profiel weergeven voor Maurits von Martels
Maurits von Martels
Momenteel Gedeputeerde van de provincie Overijssel voor landbouw en natuur. Voormalig melkveehouder, wethouder en Kamerlid.
2 u Bewerkt

Opkomen voor een realistisch wolvenbeleid-ook in Brussel!

Morgen staat het concept van het nieuwe Interprovinciale Wolvenplan opnieuw op de agenda van de Bestuurlijke Adviescommissie Landelijk Gebied (BACLG). Vanuit Overijssel ga ik daar het volgende geluid inbrengen: we moeten natuur beschermen, maar ook oog houden voor de realiteit van een provincie met veel vee, kleine natuurgebieden en toenemende zorgen in de samenleving.
In de commissie Landbouw en Natuur spraken we op 19 maart uitvoerig met Provinciale Staten van Overijssel over het wolvenbeleid. De oproep die ik meekreeg was glashelder: zet stevig in op de lobby richting Brussel. Want hoewel het Europese beschermingsregime voor de wolf veel ruimte biedt voor debat, is de praktijk voor provincies en gemeenten vaak weerbarstig.

Overijssel pleit daarom voor aanpassing van de Europese werkwijze. De zogeheten ‘gunstige staat van instandhouding’ (GSVI)- nu vastgesteld op 500 wolven voor héél Nederland- is voor een dichtbevolkt land met kleine natuurgebieden en veel graasvee simpelweg niet realistisch. Onze inzet is dat deze GSVI op populatieniveau moet worden bekeken: dus grensoverstijgend, in grotere leefgebieden. Dat betekent dat we ruimte vragen om het maatschappelijk werkbaar te maken.

Tegelijkertijd benadrukten Statenleden het belang van duidelijke communicatie: wanneer mag je als overheid wél ingrijpen? En hoe zorgen we ervoor dat veehouders, burgemeesters en inwoners weten waar ze aan toe zijn? Want de maatschappelijke onrust groeit en dat is voelbaar aan de keukentafel van de boer tot het gemeentehuis.

In onze inbreng blijven we vasthouden aan:
-Geen verplichte rasters voor schadevergoeding in gebieden waar zwervende wolven voorkomen.
-Ruimte voor ingrijpen als zich herhaalde aanvallen voordoen.
-Gelijke behandeling van hobbyhouders en beroepsmatige veehouders.
-En bovenal: juridische duidelijkheid over wanneer, waarom en hoe beheer mogelijk is.

De wolf is terug in Nederland maar dat vraagt om een volwassen beleid, gebaseerd op feiten, gevoel voor de leefomgeving én bestuurlijke helderheid. Overijssel blijft zich daarvoor inzetten - in de BAC, bij het IPO én richting Brussel!

Bron Maurits von Martels
https://www.facebook.com/share/152eumdM ... tid=wwXIfr

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:00

Tja, sneu om te zien, maar liever de wolf in een keer dood, dan een kind van de fiets getrokken dat op weg is naar school of de sportvelden of wat dan ook.
Als de wolf niet alleen was leren de bijstaanders er misschien wat van.

Hopelijk valt het mee voor de bestuurder en het voertuig. Als zo’n wolf vlak voor je opduikt is het einde verhaal voordat je er erg in hebt lijkt mij. Proberen het te ontwijken en je raakt al gauw zelf verongelukt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:03

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar voor hen gaat dat niet te ver.
Een blindengeleidehond heeft dat vrij spelen heel hard nodig tussen het werk door.
En daarin worden ze nu beperkt.
En deze mensen pakken ook niet ff de auto om ze elders wel los te laten.

Lopend naar een afgesloten veld zo groot als 2 keer een voetbalveld..........

waar een wolf in een halve seconden overheen komt en de blinde geen idee heeft wat er met zijn hond gebeurt op dat moment en dus ook niet in kan grijpen, nee das fijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:18

Wat een prachtig dier.

Ook sneu. Maar zo dubbel. Dit is het enige wat momenteel de populatie iets mindert.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:21

speurneusc schreef:
waar een wolf in een halve seconden overheen komt en de blinde geen idee heeft wat er met zijn hond gebeurt op dat moment en dus ook niet in kan grijpen, nee das fijn.

En dat kan niet gebeuren in het bos waar ze nu zo graag willen lopen en er aanlijn plicht geldt? Daar direct naast de plek waar ze gevestigd zijn en al meerdere incidenten met honden hebben plaatsgevonden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:25

Kunnen natuurlijk ook wormen zijn.

Wbt het aantal blinden/slechtzienden in deze regio, dat zijn er meer dan gemiddeld in Nederland. Dat heeft alles te maken met Bartimeus, een grote instelling voor blinden en slechtzienden in Zeist/Doorn.