Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:58

Hoezo mag je je als vrouw niet kleden zoals je wil? Misschien kiezen ze zelf voor deze kleding? En als zij dat mooi vinden...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 16:08

juval schreef:
Shadow0 schreef:
Maar het begint niet nu, er IS al zoveel schade en er zijn al zoveel mensen die problemen hebben door het beleid van de afgelopen tientallen jaren.

ja precies, daarom waren er dus verkiezingen en is er een nieuw kabinet gekozen.

Maar alle punten die ik in mijn eerdere post noemde zijn de afgelopen maanden al weggestemd door de huidige coalitie :)* Dat was niet de oude regering of PvdA/GL die dat gedaan heeft.
De 2e kamersamenstelling is al gewijzigd sinds de verkiezingen en door de grotere aantallen van de huidige coalitie hebben ze dus al een flinke stempel op de beslissingen gedrukt. Er is al over veel dingen gestemd die de partijen van dit kabinet tijdens de verkiezingen hebben beloofd en heel verrassend hebben zij zelf deze beloftes weggestemd. Andere zaken hebben ze al afgefakkeld in hun "hoofdlijnen" akkoord.
Dus ik ben benieuwd wat je nu nog gaat verwachten :?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 16:09

Ik kijk ook met de nodige terughoudendheid naar het nu aangetreden kabinet. Maar de NOS had er vandaag wel een mooi artikel over om ook de andere kant te belichten:

Nieuwe coalitie schaart andere groepen achter zich: ‘Belangrijk voor democratie’

Citaat:
Het grootste onderscheid met de laatste kabinetten-Rutte is misschien wel dat deze coalitie bovenmatig veel vertrouwen geniet van lager opgeleiden. "Met name de PVV heeft grote groepen kiezers achter zich weten te krijgen die zich lange tijd niet vertegenwoordigd voelen", stelt de Utrechtse hoogleraar bestuurskunde Mark Bovens. "Het is voor een democratie belangrijk dat mensen zich herkennen in het parlement en de regering."

[...]
Met name kiezers van PVV, NSC en BBB hebben meer vertrouwen in de overheid gekregen. "Men verwacht dat de overheid grote problemen eindelijk gaat oplossen", zegt onderzoeker Peter Kanne van Ipsos I&O. "Vooral omdat er nu een echt rechts kabinet aan de knoppen zit, verwacht men echt verbetering."

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 16:30

Ik kijk of luister graag naar politieke debatten, nu met nog meer aandacht.
Ik verwacht veel vuurwerk, zeker de komende eerste maanden, met zoveel onervaren politici, die het niet zo nauw nemen met de waarheid.
We gaan zien wat er van al die beloftes uitkomt; er zijn wat arrogante uitspraken gedaan, met name door BBB en PVV.
Volg X en je leest genoeg :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:06

Deze lageropgeleiden, wanneer dat ook de lager verdienenden zijn, komen er nog wel achter dat hun vertrouwen in de pvv wel eens niet zo fantastisch uitpakt. Of ze moeten denken met alle vluchtelingen eruit dat ze ineens wel meer geld en huizen krijgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:32

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:43

BigOne schreef:
Deze lageropgeleiden, wanneer dat ook de lager verdienenden zijn, komen er nog wel achter dat hun vertrouwen in de pvv wel eens niet zo fantastisch uitpakt. Of ze moeten denken met alle vluchtelingen eruit dat ze ineens wel meer geld en huizen krijgen.

Het zijn over het algemeen niet de mensen met het meeste reflectievermogen. Dus ik denk dat het gewoon weer de schuld gaat zijn van links / brussel / de buitenlander.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:47

Winged schreef:
Hoezo mag je je als vrouw niet kleden zoals je wil? Misschien kiezen ze zelf voor deze kleding? En als zij dat mooi vinden...

Naar mijn idee hebben zeker de dames redelijk keuze vrijheid. Behalve vrolijk gekleurde jurken, een zwart exemplaar (die had ik persoonlijk bewaard voor een ander soort gelegenheid :) ), zie ik ook nog een donker rokpak en broekpak verstopt tussen alle in pak geklede heren. In die groep lijkt zelfs een vrolijk gekleurde stropdas (wel geteld één) al rebels. Maar waarschijnlijk zullen de heren in een gekleurde jurk ook niet de zakelijke uitstraling hebben die ze nastreven. Al zal het een grote groep mensen wel iets hebben gegeven om over te discussiëren. :+

Als de kleding keuze van mensen een weerspiegeling is van hun houding en beleid, dan is deze voor het grootste gedeelte vooral heel behoudend. Enige kleur zal dan hooguit van enkele dames te verwachten zijn. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:50

Ik zal mijn pvv stemmende advocaten vrinden gaan vertellen dat ze laag opgeleid zijn en geen reflectie vermogen hebben :')

Is dit een inhoudelijke reactie van mij? Nee, maar ik vind het weer een knap staaltje denigrerend generaliseren wat jullie zo even weer uit de mouw schudden zeg..

De lager opgeleide lager verdienende.. dat zijn dan de mensen zonder de 7 vinkjes toch? Sja die kan je het ook niet kwalijk nemen.. die hebben sowieso al een achterstand in het leven..

#sarcasmemodusuit

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:05

Cer schreef:
Ik zal mijn pvv stemmende advocaten vrinden gaan vertellen dat ze laag opgeleid zijn en geen reflectie vermogen hebben :')

Oh, ik wil best wat nuance aanbrengen hoor. Laagopgeleiden die op de PVV stemmen zien niet dat de PVV niks voor hen bereikt of wil bereiken. Hoogopgeleiden die op de PVV stemmen snappen dat over het algemeen prima, maar hopen er zelf een slaatje uit te slaan.

Zie de mensen die de PVV wist te vinden in hun netwerk om voor te dragen voor de ministersposten: meerdere fraudeurs en een paar ontzettende racisten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:17

Le RN condamné dans l’affaire des kits de campagne pour escroquerie aux dépens des contribuables - 11 millions d’euros !
Cette affaire révèle une totale déloyauté vis à vis de l’Etat et le vrai visage de l’extrême droite

Plaatste een vriend in onze groepsapp

Vertaald

Citaat:
De RN (Het Rassemblement national) veroordeeld in de campagnekits-affaire wegens fraude ten koste van de belastingbetaler – 11 miljoen euro!
Deze affaire onthult totale ontrouw aan de staat en het ware gezicht van extreemrechts

We praten hier over het bij ons bekende FN (front nationale)in Frankrijk van Marie le Pen. In Frankrijk gaat het dus ook lekker, maar niet heus.
FN heeft hier 33% van de kiezers getrokken en is daarmee in de eerste ronde de grootste partij geworden

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:32

Cer schreef:

Is dit een inhoudelijke reactie van mij? Nee, maar ik vind het weer een knap staaltje denigrerend generaliseren wat jullie zo even weer uit de mouw schudden zeg..

De lager opgeleide lager verdienende.. dat zijn dan de mensen zonder de 7 vinkjes toch? Sja die kan je het ook niet kwalijk nemen.. die hebben sowieso al een achterstand in het leven..

#sarcasmemodusuit

Ik snap je reactie, maar het kwam echt uit een groot ipsos onderzoek, dat het de lager opgeleide mensen waren die het meeste vertrouwen in het huidige kabinet hadden en die op de PVV hadden gestemd. De hoger opgeleiden hadden minder vertrouwen. Ik dacht ook even oei generaliseren, maar de uitkomst gaf wel globaal deze tweedeling aan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:36

pien_2010 schreef:
Le RN condamné dans l’affaire des kits de campagne pour escroquerie aux dépens des contribuables - 11 millions d’euros !
Cette affaire révèle une totale déloyauté vis à vis de l’Etat et le vrai visage de l’extrême droite

Plaatste een vriend in onze groepsapp

Vertaald

Citaat:
De RN (Het Rassemblement national) veroordeeld in de campagnekits-affaire wegens fraude ten koste van de belastingbetaler – 11 miljoen euro!
Deze affaire onthult totale ontrouw aan de staat en het ware gezicht van extreemrechts

We praten hier over het bij ons bekende FN (front nationale)in Frankrijk van Marie le Pen. In Frankrijk gaat het dus ook lekker, maar niet heus.
FN heeft hier 33% van de kiezers getrokken en is daarmee in de eerste ronde de grootste partij geworden

Ik las hier vandaag dat Baudet al sinds 4 juni niet in de TK is geweest. Maar wel in zijn eigen talkshow op YT om bijv. zijn maaltijden te promoten.
Maar hij ontvangt wel salaris als Kamerlid.

Gewoon verdienmodel !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:44

Citaat:
ja precies, daarom waren er dus verkiezingen en is er een nieuw kabinet gekozen.

Nee hoor, wij kiezen de Tweede Kamer.

Accoord, de pvv werd met 37 zetels de grootste.
... maar er is geen wet die stelt dat de grootste partij per se in de regering moet komen.
Nodig was het niet - er zijn andere combinaties mogelijk die een meerderheid opleveren.
(En een minderheidskabinet kon ook nog.)

En het is wel vaker vertoond dat de grootste partij met veel meer dan 37 zetels buiten de boot viel met onderhandelen.

Dus nee: de kiezer heeft dit niet per se zo gewild.

...en ik heb het nadrukkelijk niet gewild. Als gezegd: plaatsvervangende schaamte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:02

Cer schreef:

#sarcasmemodusuit

Heb je het artikel gelezen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:07

prompter schreef:
Cer schreef:

#sarcasmemodusuit

Ik snap je reactie, maar het kwam echt uit een groot ipsos onderzoek, dat het de lager opgeleide mensen waren die het meeste vertrouwen in het huidige kabinet hadden en die op de PVV hadden gestemd. De hoger opgeleiden hadden minder vertrouwen. Ik dacht ook even oei generaliseren, maar de uitkomst gaf wel globaal deze tweedeling aan.

Nee uit dat onderzoek kwam dat het vertrouwen in de politiek groter was geworden met dit kabinet. Dat kwam omdat lager en middelbaar opgeleiden een hoger vertrouwen hadden gekregen en omdat het vertrouwen van hoger opgeleiden (wat sowieso al hoger was) gelijk gebleven.

De reden waarom het vertrouwen van de hoger opgeleiden gelijk was gebleven was omdat ze vertrouwen in de democratische instituties hadden.

Het ging trouwens niet over PVV stemmers, het ging over opleidingsniveau en die link leggen is iets te gemakkelijk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:31

Janneke2 schreef:
Citaat:

Nee hoor, wij kiezen de Tweede Kamer.

... maar er is geen wet die stelt dat de grootste partij per se in de regering moet komen.
Nodig was het niet - er zijn andere combinaties mogelijk die een meerderheid opleveren.

En het is wel vaker vertoond dat de grootste partij met veel meer dan 37 zetels buiten de boot viel met onderhandelen.

...en ik heb het nadrukkelijk niet gewild. Als gezegd: plaatsvervangende schaamte.

Dus als GroenLinks de grootste partij was geworden had je het wel prima gevonden als de PVV in de regering had gekomen en GroenLinks niet? Als men stemt op een partij hoopt men toch altijd dat deze in de regering komt? Dat de grootste partij mee gaat regeren lijkt mij niet meer dan logisch, want uiteindelijk heeft toch de grootste groep mensen hierop gestemd. Soms moet men het doen met iets wat niet niet jouw eigen keus is, dat is ook democratie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:44

journee schreef:
Janneke2 schreef:

(...) wij kiezen de Tweede Kamer.

Dus als GroenLinks de grootste partij was geworden had je het wel prima gevonden als de PVV in de regering had gekomen en GroenLinks niet?

Eh...?

Ik ben van mening dat een partij die
- onbetrouwbaar is omdat zij haar kiezers bedondert
- en racistisch is bovendien
niet in de regering thuishoort.
Juridisch mag het, maar het feit dat iets juridisch mag, wil niet zeggen dat het ook goed is.

Citaat:
Als men stemt op een partij hoopt men toch altijd dat deze in de regering komt?

In principe, ja.
(Proteststemmen , daarvoor geldt wellicht iets anders.)

Citaat:
Dat de grootste partij mee gaat regeren lijkt mij niet meer dan logisch, want uiteindelijk heeft toch de grootste groep mensen hierop gestemd.

Ik zeg niet dat het onlogisch is...
(Maar dat er geen wet is die dit voorschrijft. Het is dus geen harde noodzaak, maar een keuze die ik nadrukkelijk betreur.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:54

Citaat:
Dus als GroenLinks de grootste partij was geworden had je het wel prima gevonden als de PVV in de regering had gekomen en GroenLinks niet? Als men stemt op een partij hoopt men toch altijd dat deze in de regering komt? Dat de grootste partij mee gaat regeren lijkt mij niet meer dan logisch, want uiteindelijk heeft toch de grootste groep mensen hierop gestemd. Soms moet men het doen met iets wat niet niet jouw eigen keus is, dat is ook democratie.

Als GL het niet voor elkaar had gekregen om een regering te vormen wel. Dan zou ik er de keer later niet op stemmen maar als de grootste partij het laat liggen, dan ligt dat toch echt niet aan de tweede grootste partij. Dus dan gaat het over en natuurlijk zou ik daar van balen, maar ook dat is democratie.
Den Uyl heeft ooit het regeren aan zijn neus voorbij laten gaan (en daar nam hij zelf de verantwoordelijkheid voor) en toen ging het ook voorbij.

Dus voor mij mag de PVV laten zien dat het een betrouwbare fijne democratische regering partij zal zijn. Ik hoop het zeer. Maar geloof daar niets van. De toekomst zal het leren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:31

De eerste tweet van minister Faber:
Citaat:
Vandaag ben ik officieel beëdigd als minister van Asiel en Migratie. De huidige asielinstroom is onhoudbaar, en veel Nederlanders maken zich hier terecht zorgen over. Daarom ga ik de afspraken in het hoofdlijnenakkoord voortvarend uitvoeren om grip op de asielinstroom te krijgen.

Wat denken jullie, gaat ze de oorlogen, hongersnoden en onderdrukking in de landen van herkomst oplossen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:36

ik denk dat er voornamelijk veel strenger op de zgn veiligelanders wordt ingezet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:37

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:38

juval schreef:
ik denk dat er voornamelijk veel strenger op de zgn veiligelanders wordt ingezet.

Dat is goed maar maakt 5 % uit.
Ze wil het liefst helemaal geen asielzoekers. Heel benieuwd hoe ze dit aan gaat pakken, ook met de vuist op tafel slaan? Net als van de Plas?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:41

Karl66 schreef:
Nee uit dat onderzoek kwam dat het vertrouwen in de politiek groter was geworden met dit kabinet. Dat kwam omdat lager en middelbaar opgeleiden een hoger vertrouwen hadden gekregen en omdat het vertrouwen van hoger opgeleiden (wat sowieso al hoger was) gelijk gebleven.

De reden waarom het vertrouwen van de hoger opgeleiden gelijk was gebleven was omdat ze vertrouwen in de democratische instituties hadden.

Het ging trouwens niet over PVV stemmers, het ging over opleidingsniveau en die link leggen is iets te gemakkelijk.

"Dat lager en middelbaar opgeleiden – die relatief vaak stemmen op PVV, BBB en NSC – enthousiast zijn over het aanstaande kabinet Schoof dan hoger opgeleiden, lag voor de hand en blijkt ook het geval."

Bron: ipsos-publiek.nl, vandaag

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:47

Citaat:

Het is heel populistisch om dat zo te brengen en de kiezers op die partij "boos" te maken op de rest als de partij wordt buiten gesloten.
Maar in een land als Nederland met een meer partijen stelsel is "de grootste partij" niet perse synoniem aan "de meeste mensen". Als 148 partijen 1 zetel hebben is partij 149 met 2 zetels de grootste.

Ofwel, met 37 zetels heeft ca. 25% van de kiezers PVV gestemd. Dat is veel, maar het betekent ook dat de grootste groep, namelijk 75%, niet op de PVV heeft gestemd.